Mr_Magic

Trådstartare
Någon som vet vad detta är för ngt kryp som vi hittade på vår ytterdörr i morse?

31212020.jpg

31212021.jpg

Sv: Kryp?

Såg lite ut som en häggspinnmal, med reservation för luddet på huvudet. Hittar dock inget annat vid en snabbsökning.

Spilosoma congrua är ju en annan insekt, den som länken visade har ju namnet Hyphantria cunea. På svenska heter den visst Sidentigerspinnare (enligt norska wikipedia).

Tillägg: Googlade lite, verkar ju vara nån tigerspinnare av något slag iaf kanske inte Hyphantria cunea dock.

http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=sv&Searchtext=Spilosoma lubricipeda&Category=Sommerfugle

OK, enligt denna sida http://mothphotographersgroup.msstate.edu/FL2007/ABS03.shtml heter den Spilosoma congrua "Agreeable Tiger Moth" lite märkligt att samma kryp kommer upp på två olika latinska namn. Vi kollade på hur den ser ut under kroppen och då stämmer den in precis med Agreeable Tiger Moth.

BP8134.jpg

Frågar i skrivande stund min man, som är entomolog, vi får se vad han kommer fram till. Visst är den ca 2 cm? Det verkar iaf röra sig om släktet Spilosoma.

Sådana har vi jätte många utav här hemma, och det är mest troligen en tigerspinnare som andra också har skrivit? Iallafall om det är samma som vi har, med de är identiska så :grin:

Haha, något mindre modell än den vi har i hagen utanför dock ;)

Har ni knabstrupper i hagen? Tänk om det är därför krypet känner sig hemma där!:idea: Han dras kanske till mönstret...?

Undrar om en såndär liten insekt kan se att hästen har samma mönster som han själv...? Pallas, snälla, fråga din man! :)

Kan meddela att visst finns det en knabstrupper härute, ett mycket prickigt sto :D Krypet satt dock på den helvita insidan av ytterdörren så det måste ha flugit lite fel ;)

Tänk! Att för bara en vecka sedan satt jag o kollade vad som Spunnit nät i en hel buske vid min postlåda. Samma art. Vill du fråga din man lite till???
De var då miljontals larver som kröp rundor i klungor i den med massa svarta prickar i nätet- antagligen ägg???
MEN mina verkar vara väldigt sena. För de skulle varit förpuppade när vi såg de som larver...
Får jag invasion av dessa nu då hemomkring?

Det var inte häggspinnmal då? *här behövs verkligen en spysmiley* Har sett väldigt mycket sådana i år, verkar vara ett häggspinnmalsår. Sprider sig överallt.

En sån hittade jag på stalldörren, eller rättare sagt, klämd i dörrkarmen :crazy: :cry:
Jättefin.

Men är det de som spinner näten i alla buskar och träd? Sånt finns nämligen massor här.

Liknande trådar

Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 411
Senast: Badger
·
Tjatter Vad har ni för icke självklara kanske lite knäppa grejer som ni finner obehagliga/läskiga? Min är toaletter inbyggda under en trappa...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
9 954
Senast: PatCed
·
Övr. Barn Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till...
2
Svar
29
· Visningar
1 907
Hemmet Funderar på en skaftdammsugare. Främst till mattor, speciellt om någon månad när sonen börjat krypa. Vi har bara två mattor, så det...
Svar
4
· Visningar
287
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama