Krubbitarrem, bilder någon?

Sv: Krubbitarrem, bilder någon?

2-3 kg hö på natten?

Det låter på tok för lite om hästen inte är en shettis... Tänk på att det blir många timmar utan mat för hästen. Står den på halm?

Jag tycker du ska ta reda på lite mer om krubbitning. en utmärkt sida finns här http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001663/01/Studentarbete_130.pdf

och här

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001137/01/Studentarbete_91_farg.pdf

En krubbitarem löser ingenting alls, snarare bör man inte förhindra hästen att bita. Gör man det har man sett enl studier att: hästar får minskade tarmrörelser och förhöjda stressvärden i blodplasman.

Många gånger kan magproblem ligga bakom en krubbitning pga för långa tider mellan fodringarna. Det enda problem egentligen med krubbitning är väl att stallet/hagen kan bli förstört genom att hästen tar stöd..Hästens tänder brukar klara sig ganska bra, och dom får definitivt inte ont i tänderna genom att krubbita. Däremot kan ju en viss slitning ske som senare kan göra att hästen kan få svårare att tugga vilket då kan leda till viktminskning.

Hur ser era foderrutiner ut i stallet ? Hur länge är hästen ute i hagen ? Sådant måste du ta itu med före krubbitarremmen.

Tack för att du så utförligt skrivit det jag annars hade måstat skriva! :bow:

Trådskaparen: NEJ du ska inte använda rem, se ovan och det flera redan svarat på. du ska istället läsa på om krubb bitning och se till att stalla upp din häst under förhållanden som är bevisat till att kunna bidra med att minska stereotypa beteenden så som krubbitning, vävning och annat.

Senast ändrad:

Nej, du bör först utreda VARFÖR och NÄR hästen krubbiter. Hästar dör inte av krubbitning. Det är nog mer irriterande för en människa att höra och se...

Jag kan ju skriva lite i den här tråden också... Mackan och jag har redan diskuterat lite i eng. fullblods-tråden...

Min häst är fullblod, började krubbita när hon stod på banan och var 3år gammal. Jag köpte henne när hon var drygt 4.
På banan "satt" hon i vattenkoppen och krubbet mot väggen, minns inte om hon kunde snappa redan då. (Kände henne 1år på banan innan jag köpte).

Hon kom ut på landet, gick i hagen 7-14 (hon var inte van att gå ute så mycket och blev trött), stod på halm, fick på sig rem.
Hon hade ont i ryggen och känsliga muskler.
Nästan ett år efter att jag köpte henne gav jag upp själva rehab med tömkörning/ridning, packade hop häst + saker, körde upp henne till ett stall i uppsala som bara hade fullblod + en quarter. Hon fick gå i hagen hela dagarna med quartern (som var matfixerad), meningen var att läka ut alla småskador och ändå röra sig i hagen, BLI HÄST igen + gå upp i vikt.
Där krubbet de flesta, de hade lärt sig av mamma!! De hade INTE rem där!

Tog hem henne till nytt stall, där mer eller mindre åt hon upp boxen och krubbet som f*n inne. På med remmen inne!
Gillade inte riktigt rutinerna där (kraftfoder före hö på mrg, lunch 11-12, in 19).
Bytte stall, och där står jag nu sen 1.5år!
Hon hade inte rem till en början, ville testa utan igen, men hon bet, så på med den igen inne. Har ALDRIG bitit i hagen, men, så fick hon gå på sommarbete i första stallet med sin bästis. En häst i den hagen krubbeter JÄMT. Så, där stod alla 4 hästarna med varsin stolpe i truten några gånger/dag :mad:
Flyttade hem henne efter 3 månader, en vecka efter satte vi el på den hagen, så min kompis häst biter inte längre :devil: Men min började hysteriskt ute. Hon ratar sin mat för att gå och suga luft.
Jag har funderat X antal 100h på VAD JAG GÖR FÖR FEL.
Hon har hönät i boxen, 5kg hösilage, 2kg hö över natten. Hon får mat på morgonen ca kl 6, står inne och äter, lägger sig ofta ner efter och sover, sen ut 7.30-8... lunch mellan 11-13 (beror på vem som fodrar, jag måste åka till jobbet = blir lite tidigare). In ca 17-17.30, mat, sen mat ca 21.30-22.
Det är ett stall på 6 hästar, 3 i varje del. Hon har en 12kvm stor box. Går med kompis i hagen, hagen är platt + skog, finns att pilla med! Utsikt över ängar/skog på landet.
Hon motioneras 6 dagar i veckan, rider alltid utomhus, förutom 1ggr/vecka när vi åker och tränar. Rids MAX 2dagar på utevolten (den är inte ridbar när det är regnigt ute, och ja, vi bor i sverige :devil:)

Hästen har aldrig haft det så bra som hon har nu, men ändå biter hon mer än någonsin. Cuttade all havre för dryga månaden sen. Får Fiber P som är bra för magen.

Jag har ingen medryttare, så hon är inte ens förvirrad, stallägaren bor på gården och sköter in-utsläpp samt fodring.

så, VARFÖR biter hon?

just ja, köpte en anatomis rem här om dagen, de sitter väldigt löst, men hon biter inte alls med den, försökte inte ens (jag försökte framkalla lite bit, gav kraftfoder i krubban, släppte henne lös i stallet, då brukar hon bita mot täckeshängare, men icke). Har även remmen i hagen, och det var som att dra upp rullgardinen på henne, hon fick och pillade i delar av hagen hon inte brukar vara i, åt lite gräs längs stolparna, upp i skolgen och pillade bland löven, åt sin lunch. + att hon är GLAD på blicken, hon ser inte så där *ops ja, jag har krubbit hela dagen*-skyldig ut när jag hämtade henne. Mer HEEEEJ MIN MATTE och kom fram.

Jag har varit mega-anti rem, men i det här fallet måste jag säga att det känns som att jag har gjort himla rätt!
Ska nog ha så här fram till maj, sen ut på bete utan rem, och sen hålla tummar och tår till näsa höst!

Senast ändrad:

*Jag måste inflika lite jag också, lånar därför en knapp*

Jag köpte en 11-årig pålle i somras som krubbet. Detta var jag fullt medveten om innan köp så det var ingen överasskning. Jag har också varit lite mot att sätta på rem, men har faktiskt efter detta halvår fått ändra min mening.
Jag har en vanlig traditionell rem (metallbeslag & nylonrem) som jag sätter ludd på både i nacken och undertill. Remmen i sig sitter relativ löst men ändå lagomt för att den inte skall kunna sno sig. Jag har även testat en Weaver rem, men denna tyckte han inte alls om.

Jag prövade till en början att plocka bort remmen, men pålle blev då så stressad att han inte kunde göra ngt annat än att krubba. Det var precis som om det blev ett tvång, en blockering. Han var helt omöjligt att kommunicera med, INGET var intressantare än att krubba. På med remmen igen och han gjorde inte ens ett försök att krubba.
Med remmen på är han lugn och sansad, äter och leker precis som man vill att en häst skall göra.

Jag tycker att jag har vittagit alla de åtgärder som man blir rekommenderad att göra; Utevistelse 16 timmar per dygn i stor hage med både ängsmark & skog och varierad motion 4-6ggr i veckan. Utebox med permanentbädd och massor med halm att greja med och fri tillgång på grovfoder de timmar han står på box. Ingen krubba, kraftfodret får han i hink som plockas undan då han är klar. Han är genomgången av veterinär flera omgångar för att utesluta magproblem och ingenting har hittats. Jag ger honom ändå linfrö för att förebygga ev problem.
Stallet är mitt eget och väldigt litet (bara två boxar) och det är endast jag och min man som hanterar hästarna. Så det är absolut ingen stress eller onödigt spring runt hästarna.

Allt detta till trots så krubbar han som en galning så fort jag tar av remmen, han blir som förbytt - en stressad okontaktbar & manisk pålle...

Jag känner att för min pålle är det enda rätta att låta honom ha sin rem, men för andra kanske det funkar bättre utan. Att konskvent dissa rem tycker jag är att vara väldigt stelbent, det finns alltid undantag från alla regler när man har med individer att göra.
Jag respekterar de som inte tycker man skall använda rem, de har säkert sina skäl och erfarenheter som stöder den åsikten. Dock vill jag åtnjuta samma respekt tillbaka, trots att jag anser att remmen funkar bäst för just MIN häst.

Givetvis skulle jag välja bort remmen helt om det fanns en annan och bättre lösning på pålles krubbande. Men i nuläget så är remmen det som hjälper oss bäst...

jag håller med.

när det lixom inte GÅR att bryta med hjälp av halm/hö, för det finns INGET intresse av något annat än att bita.

hade det varit så att min ställde sig och bet så fort livet blev trist -fine, DÅ hade jag tyckt att självklart ska hon ha frå tillgång dygnetrunt och kanske grenar i boxen att gnaga på och någon boll eller något, men min är ingen lekig häst å mat är inte SÅ viktigt när man är ute och kan bita...

Läser man länkarna så kan man läsa att: hästar oftast krubbiter MER på halm än på torv/spån. Detta för att halm triggar i gång födosöksbeteendet.

Japp, jag har läst länkarna :)

Men som jag menade i mitt inlägg ovan; Alla individer reagerar inte på samma vis vid samma åtgärder. MIN häst fungerar bäst på halm, en annan kanske bättre på torv eller spån precis som i källan det länkades till.
Vad jag menar är att man inte kan läsa dessa källor som fan läser bibeln utan man måste kanske anpassa sig lite utefter individen :)

Nu har dessutom min häst fri tillgång på grovfoder i sin box, så han behöver inte leta länge efter maten :)

2-3 kg hö på natten?

Det låter på tok för lite om hästen inte är en shettis... Tänk på att det blir många timmar utan mat för hästen. Står den på halm?

Det är en haflinger, och nej det är inte för lite iochmed att hon har nästan jämt fri tillgång till hö på dagarna.
Nej hon står på spån.

Och, hur gammal var denna häst och hur länge hade den krubbitit ??

Hon är 7 år, och som sagt så vet jag inte hur länge hon har krubbit eftersom hon är inporterad från holland för ett år sedan.

Nej, du bör först utreda VARFÖR och NÄR hästen krubbiter. Hästar dör inte av krubbitning. Det är nog mer irriterande för en människa att höra och se...

Varför vet jag helt enkelt inte.

Men som jag sagt tidigare, jag har kletat på trätjära på boxkanterna nu, så problemet är knappt kvar längre.

Tack ändå för hjälpen.

Hejsan..

Jag har en valack som krubbiter. När jag köpte han så stod han sönder stressad på en ridskola. :(
Det första jag gjorde var att skruva ner hans krubba och hänga upp en hink med plan sida, sådana där som finns på granngården, hööks.. en foder hink. Satte upp den med en krok så jag kan ta ner den varje dag och göra rent den. Den sitter uppe hela tiden förutom när jag gör rent den eller grejar maten till han. Jag smörjer varje ef när jag lägger middagen i den och hänger in den med krubbitar medel.. Bara lite granna på insidan precis där som han skulle tagit tag i den. Han tycker inte det ger något att bita i den nu då den bara följer med när han tar tag i den.
Sedan vill jag förtyliga en sak, det är ett väldigt tjat på alla om att rem inte är bra. Vet folk som skriver detta ens vad remmen gör för nytta?? Den sitter som ett hinder för att hästen skall kunna ta spjärn lika lätt på olika saker.
Den skall sitta så hårt att du precis får in två fingrar under halsen. Det skall vara trångt för annars så hjälper den inte. Min har rem på sig men han har dock kommit på att ta sig *förbi* remmen. Kleta även i boxens kanter med krubbitar medel.
Alla påpekar även att det kan vara dåligt med fodringar.. Att en häst krubbiter är ett stress moment och har dom väl börjat så är dte som ett gift för dom, dom blir beroende av detta. Å försökt själv bli av med ett beroende så?!?
Visst biter han någon gång men då är jag snabbt där med medel. Han har lugnat sig betydligt så hans gamla ägare inte känner igen han. Det hela handlar om att försöka bryta ett beteende, så försök inte bara att få han att sluta så utan bryt mönstret.
Hoppas detta gav dig något. Kan ta kort och skicka till din mail om du vill.
Lycka till :bump:

Hejsan..

Jag har en valack som krubbiter. När jag köpte han så stod han sönder stressad på en ridskola.
Det första jag gjorde var att skruva ner hans krubba och hänga upp en hink med plan sida, sådana där som finns på granngården, hööks.. en foder hink. Satte upp den med en krok så jag kan ta ner den varje dag och göra rent den. Den sitter uppe hela tiden förutom när jag gör rent den eller grejar maten till han. Jag smörjer varje ef när jag lägger middagen i den och hänger in den med krubbitar medel.. Bara lite granna på insidan precis där som han skulle tagit tag i den. Han tycker inte det ger något att bita i den nu då den bara följer med när han tar tag i den.
Sedan vill jag förtyliga en sak, det är ett väldigt tjat på alla om att rem inte är bra. Vet folk som skriver detta ens vad remmen gör för nytta?? Den sitter som ett hinder för att hästen skall kunna ta spjärn lika lätt på olika saker.
Den skall sitta så hårt att du precis får in två fingrar under halsen. Det skall vara trångt för annars så hjälper den inte. Min har rem på sig men han har dock kommit på att ta sig *förbi* remmen. Kleta även i boxens kanter med krubbitar medel.
Alla påpekar även att det kan vara dåligt med fodringar.. Att en häst krubbiter är ett stress moment och har dom väl börjat så är dte som ett gift för dom, dom blir beroende av detta. Å försökt själv bli av med ett beroende så?!?
Visst biter han någon gång men då är jag snabbt där med medel. Han har lugnat sig betydligt så hans gamla ägare inte känner igen han. Det hela handlar om att försöka bryta ett beteende, så försök inte bara att få han att sluta så utan bryt mönstret.
Hoppas detta gav dig något. Kan ta kort och skicka till din mail om du vill.
Lycka till

Hejsan,
vet inte om tråden ligger riktigt rätt men annars får ni vara snälla och flytta den.

Jag har sökt och sökt nu men inte hittat det jag letar efter.
Det är så att jag har köpt en haflinger, förra ägaren sa att hon krubb-bet lite ibland, men nu visar det sig vara mycket och ofta.
Jag har köpt en krubbitarrem från hööks,
men jag har aldrig lagt märke till hur en sådan ska sitta.

Så jag undrar nu, har någon nån bild på när en krubbitarrem sitter på en häst?
Jag vet väl på ett ungefär, men vill inte chansa då det är ju ganska känsligt ställe med strupe och allt.

Otroligt tacksam för svar!:)

hej!!
jag tycker du ska prova med remmen, vem vet han kanske blir mycket bättre :) men jag tycker du ska be någon som verkligen vet hur dom ska sitta att visa dig. jag vet flera hästar som var nära döden genom att strypas pga att ägarna har satt remmen fel..

lycka till och hoppas det blir bättre!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 703
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka