Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker du ska ta reda på lite mer om krubbitning. en utmärkt sida finns här http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001663/01/Studentarbete_130.pdf
och här
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001137/01/Studentarbete_91_farg.pdf
En krubbitarem löser ingenting alls, snarare bör man inte förhindra hästen att bita. Gör man det har man sett enl studier att: hästar får minskade tarmrörelser och förhöjda stressvärden i blodplasman.
Många gånger kan magproblem ligga bakom en krubbitning pga för långa tider mellan fodringarna. Det enda problem egentligen med krubbitning är väl att stallet/hagen kan bli förstört genom att hästen tar stöd..Hästens tänder brukar klara sig ganska bra, och dom får definitivt inte ont i tänderna genom att krubbita. Däremot kan ju en viss slitning ske som senare kan göra att hästen kan få svårare att tugga vilket då kan leda till viktminskning.
Hur ser era foderrutiner ut i stallet ? Hur länge är hästen ute i hagen ? Sådant måste du ta itu med före krubbitarremmen.
och massor med halm att greja med
Läser man länkarna så kan man läsa att: hästar oftast krubbiter MER på halm än på torv/spån. Detta för att halm triggar i gång födosöksbeteendet.
2-3 kg hö på natten?
Det låter på tok för lite om hästen inte är en shettis... Tänk på att det blir många timmar utan mat för hästen. Står den på halm?
Och, hur gammal var denna häst och hur länge hade den krubbitit ??
Nej, du bör först utreda VARFÖR och NÄR hästen krubbiter. Hästar dör inte av krubbitning. Det är nog mer irriterande för en människa att höra och se...
Hejsan,
vet inte om tråden ligger riktigt rätt men annars får ni vara snälla och flytta den.
Jag har sökt och sökt nu men inte hittat det jag letar efter.
Det är så att jag har köpt en haflinger, förra ägaren sa att hon krubb-bet lite ibland, men nu visar det sig vara mycket och ofta.
Jag har köpt en krubbitarrem från hööks,
men jag har aldrig lagt märke till hur en sådan ska sitta.
Så jag undrar nu, har någon nån bild på när en krubbitarrem sitter på en häst?
Jag vet väl på ett ungefär, men vill inte chansa då det är ju ganska känsligt ställe med strupe och allt.
Otroligt tacksam för svar!