Krubbitarrem, bilder någon?

ssofiee

Trådstartare
Hejsan,
vet inte om tråden ligger riktigt rätt men annars får ni vara snälla och flytta den.

Jag har sökt och sökt nu men inte hittat det jag letar efter.
Det är så att jag har köpt en haflinger, förra ägaren sa att hon krubb-bet lite ibland, men nu visar det sig vara mycket och ofta.
Jag har köpt en krubbitarrem från hööks,
men jag har aldrig lagt märke till hur en sådan ska sitta.

Så jag undrar nu, har någon nån bild på när en krubbitarrem sitter på en häst?
Jag vet väl på ett ungefär, men vill inte chansa då det är ju ganska känsligt ställe med strupe och allt.

Otroligt tacksam för svar!:)

Sv: Krubbitarrem, bilder någon?

Du har aldrig funderat över varför hon har börjat krubbita mer? Ringa och prata med förra ägaren om hur ofta det egentligen var.

Vissa hästat trycker ju ut luft och drar inte in. Fick detta svart på vitt att man INTE ska sätta krubbitarrem på dessa. Då kan de ju ej trycka ut luftende får i sig.

När gör hon det? Vid mat? i hagen? i stallet?

Har dock ej några tips på hur den ska sitta=/

Nej, hon drar dock in luft.
Hon gjorde det i hagen, då vi hade trästaket, men nu har vi satt på eltråd där och nu är det endast i stallet.
Hon gör det då ofta, då hon har mat i kubban när hon kommer in så krubbiter hon även när hon har mat.

Tack för svaret ändå!

Sätt den så högt upp mot huvudet som går, järn-grejen nedåt förstås.
Det är bra att använda rem om de biter mycket, de sabbar lätt tänderna annars.

Jag tycker du ska ta reda på lite mer om krubbitning. en utmärkt sida finns här http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001663/01/Studentarbete_130.pdf

och här

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001137/01/Studentarbete_91_farg.pdf

En krubbitarem löser ingenting alls, snarare bör man inte förhindra hästen att bita. Gör man det har man sett enl studier att: hästar får minskade tarmrörelser och förhöjda stressvärden i blodplasman.

Många gånger kan magproblem ligga bakom en krubbitning pga för långa tider mellan fodringarna. Det enda problem egentligen med krubbitning är väl att stallet/hagen kan bli förstört genom att hästen tar stöd..Hästens tänder brukar klara sig ganska bra, och dom får definitivt inte ont i tänderna genom att krubbita. Däremot kan ju en viss slitning ske som senare kan göra att hästen kan få svårare att tugga vilket då kan leda till viktminskning.

Hur ser era foderrutiner ut i stallet ? Hur länge är hästen ute i hagen ? Sådant måste du ta itu med före krubbitarremmen.

Vilken modell har du köpt? Den helt i läder eller med järn?

Nja, så lätt sabbas inte hästtänder. en rem är inget alternativ alls.

Fast en krubbitare drar egentligen inte in luft. Jo, lite, men den vänder dock i strupen. Det hulkande ljudet man hör är för att luftstrupen exponerar ganska mycket..dvs tänjs ut.

Jag har en krubbitare men har slängt remmen för flera år sen.
Hästen slutade inte försöka med remmen på och blev bara frustrerad. Jag valde att försöka dämpa symtomen.
Fritt med foder, utevistelse dygnet runt (som har visat sig ha många fler positiva effekter), färre bitvänliga föremål. I vinterhagen har han ett träd som han krubbar på ibland. Men för det mesta äter, sover eller leker han i hagen. Vid varje kraftfodergiva krubbar han dock - därför ger jag helst bara en giva varje dag.
Likaså är jag sparsam med "snask" (morötter etc.) eftersom det ofelbart leder till krubbning.

Har stått med fem olika stallkompisar nära under åren och ingen av dem har "smittats".

""Har stått med fem olika stallkompisar nära under åren och ingen av dem har "smittats".""
Kan bero på att krubbitning inte smittar! Flera hästar i samma stall kan ha det, och ny hästar få det när de kommer dit. Men det är inget som smittar, utan det är ju förhållandena de lever under som avgör om de börjar krubbitta etc. eller inte!!

Krubbitarrem låter inte som ett bra allternativ, gör istället så att du försöker tillfredställa de behov hästen tidigare inte fått utlopp för (vilket troligtvis startade det hela) med fri tillgång på grovfoder, mkt utevistelse i stor hage med hästkompisar! :)

Man kan visst få dem att sluta bita på olika sätt. Min sköthäst krubbiter, vet inte om han gjorde det redan innan han kom till Sverige, men då var han bara 3 år. Som 4-åring fick han en stor hovböld och stog då i boxvila en längre tid, det var då det började. Han blir utfodrad 6 gånger/dag och har fri tillgång till halm, daglig utevistelse med andra hästar i stor hage och rids ordentligt varje dag (tävlar MSV dressyr) och krubbiter. Det vi har gjort är att vi har satt tjära på hans favoritbitställe, tagit ut krubban, nu har han en sån som man flyttar in och ut. Nu väljer han halmen om han behöver, och biter bara om man glömt krubban efter maten. Han har även rem.

Nej, jag vet att det inte smittar, mycket väl. Därför skrev jag "smittats" - eftersom vissa påstår att det gör det. Eftersom jag haft min krubbitare i snart nio år har jag hunnit läst det mesta om krubbitning.. ;)

HeJ!

Inte min häst men iaf..
Häst uppvuxen på lösdrift i 7 år, går nu ute 12 timmar/dag, fri tillgång på hösilage både i box och hage, står på halm i utebox. Skrället krubbiter både i hagen och i boxen.. vad göra och vad ska man tro det beror på??

/ Lavinia

Arv och ohejdad vana skulle jag tro.

Hade också en häst som krubbet som värst på somrarna när hon gick på bete dygnet runt. På vintern när hon stod på stall på nätterna bet hon nästan ingenting (med rem på). Hon försökte sällan ens eftersom hon visste att det inte gick med remmen. Utan rem blev hon frustrerad och kunde bita i evigheter i hagen på nån stolpe. I hennes fall var det bättre att inte kunna bita.

Jag satte krubban lågt i boxen så hon inte kunde ta stöd på den, typ i knähöjd (är ju dessutom bättre för hästen att äta lågt). Smorde in äckelpäckel medel på alla kanter. Sedan rem på när hon var inne.
I hagen satte vi eltråden på ovansidan av stolparna så hon inte skulle bita där. Då kunde hon gå och beta lugnt. Fanns det något ställe hon kom åt att bita så stod hon där hellre än åt gräs.

Vet flera hästar som blivit krubbitare som haft krubbitande mammor (och pappa i ett fall). Jag tror att beteendet kan finnas ärftligt såpass att hästen är mer pillrig och gärna hittar på grejer med munnen och sedan kan den även lära sig om mamman får bita ohejdat.

Kan hända magproblem. Det är tydligen mycket vanligt bland krubbitare och är tydligen en biddragande orsak till att dom biter överhuvudtaget.

I länken står det att: många hästar börjar redan krubbita som föl. Tydligen ganska vanligt i samband med avvänjningen och att man introducerar kraftfoder. Läs den, för jag är så dålig på att förklara. Men det är ganska mycket intressanta saker som tas upp som man absolut inte tänker på i förstahand när man har en krubbitare. Man får åtminstone andra infallsvinklar i problemet.

Inom vissa raser anses det vara mer ärftligt än andra, men helt säker är man inte. Krubbitning smittar inte för att en häst gör det. Börjar andra bita handlar det troligtvis om själva miljön än att boxgrannen biter. då är det miljöbiten man bör utreda, inte själva bitandet. Ang att föl tar efter är heller inte hela sanningen. Många föl börjar bita vid stress, och då i samband med avvänjning från mamma och som jag sa förut, man introducerar kraftfoder i fölets foderstat.

Min häst är importerad för ett år sedan från holland, vet inte om hon krubbet där.
Hon går i box, hästkopmis har hon.
Hon går i stor gräs hage (mest lera nu) om det är uppehåll, hö till frukost och middag i hagen. Regnar/snöar det går hon i en ganska stor grushage, fri tillgång till hö nästan hela dagen. Är det fruset i backen går dom i en jätte stor skogshage.
Hon får ungefär två-tre kilo hö på kvällen när hon kommer in, beror lite på om hon fått hö i hagen eller inte. Hon får bara två nävar pellets på kvällen, eftersom hon inte rids så hårt och hon är ganska rund.
Hon rids så ofta jag hinner, ungefär varanann dag.

Jag har nu kletat in box-kanterna med trätjära och jag har bara sett henne krubbita några få gånger sen dess.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 703
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2