Har noterat att många ägare till krubb-bitare struntar i att ha rem som förhindrar detta (det finns bra remmar). Nu undrar jag om någon här har en krubb-bitande häst och som inte använder rem.
Att svälja luft är inte bra och bör "väl" förhindras?
Vad är argumenten "mot"?
Vi hade inte rem på vår. Han bet bara inne kanske ska tilläggas.
(Han bet när han kom till oss, så det var en rotad ovana utan anledning). Anledningen var att det helt enkelt inte var så stort problem att han bet.
Jag personligen skulle inte förrän som SISTA utväg sätta rem på en krubbitare. De börjar ju inte med det för de mår strålande och tycker livet är toppen, utan det är ju en överslagshandling som för hästen iaf i början har ett syfte. Och jag skulle då inte hindra hästen från att uttrycka att den mår dåligt mentalt, utan försöka komma på VARFÖR den känenr att den behöver krubbita?
Däremot kan ju hästarna fastna i det och fortsätta fast orsaken är borta, dvs det har blivit en olat/ett inrotat beteende, och då kan man väl ha rem. Men jag tycker det är bättre att försöka erbjuda en miljö där hästen inte krubbiter mer än minsta möjliga. I vår ponnys fall handlade det om mycket utevistelse (helst dygnet runt), och fri mattillgång inne t ex. Han bet fortfarande en del, men kanske totalt 20 minuter på en natt, så det fick han väl göra då, han tog ingen skada av det liksom.
hans kompis som kamperade ihop med honom i 20 år krubbet aldrig någonsin. Däremot lärde sig samma ponny på två veckor att hamra i boxväggen när han stod med mitt sto som gjorde det. Men jag tror generellt det ska mycket till innan de tar efter krubbitning. Möjligen gnager de trå eller liknande, men som sagt ska det nog mycket till för att de ska ta efter luftsväljandet. Däremot, krubbiter nummer 1 för nåt i stallet/miljön är inte bra ligger det ju nääära till hands för resten att få utlopp för stress/frustration/etc genom att börja krubbita de med, och kompisen 'sår fröet'