Krubb-bitare.

E

ecssory

Har noterat att många ägare till krubb-bitare struntar i att ha rem som förhindrar detta (det finns bra remmar). Nu undrar jag om någon här har en krubb-bitande häst och som inte använder rem.
Att svälja luft är inte bra och bör "väl" förhindras?

Vad är argumenten "mot"?

Sedan har jag vid två tillfällen noterat två rastlösa hästar som stått inne många timmar tagit efter sin krubb-bitande granne trots att det inte finns något bevis för att sådan kan tas efter.

Någon som noterat detsamma?

Har noterat att många ägare till krubb-bitare struntar i att ha rem som förhindrar detta (det finns bra remmar). Nu undrar jag om någon här har en krubb-bitande häst och som inte använder rem.
Att svälja luft är inte bra och bör "väl" förhindras?

Vad är argumenten "mot"?

Vi hade inte rem på vår. Han bet bara inne kanske ska tilläggas.

(Han bet när han kom till oss, så det var en rotad ovana utan anledning). Anledningen var att det helt enkelt inte var så stort problem att han bet.

Jag personligen skulle inte förrän som SISTA utväg sätta rem på en krubbitare. De börjar ju inte med det för de mår strålande och tycker livet är toppen, utan det är ju en överslagshandling som för hästen iaf i början har ett syfte. Och jag skulle då inte hindra hästen från att uttrycka att den mår dåligt mentalt, utan försöka komma på VARFÖR den känenr att den behöver krubbita?

Däremot kan ju hästarna fastna i det och fortsätta fast orsaken är borta, dvs det har blivit en olat/ett inrotat beteende, och då kan man väl ha rem. Men jag tycker det är bättre att försöka erbjuda en miljö där hästen inte krubbiter mer än minsta möjliga. I vår ponnys fall handlade det om mycket utevistelse (helst dygnet runt), och fri mattillgång inne t ex. Han bet fortfarande en del, men kanske totalt 20 minuter på en natt, så det fick han väl göra då, han tog ingen skada av det liksom.

hans kompis som kamperade ihop med honom i 20 år krubbet aldrig någonsin. Däremot lärde sig samma ponny på två veckor att hamra i boxväggen när han stod med mitt sto som gjorde det. Men jag tror generellt det ska mycket till innan de tar efter krubbitning. Möjligen gnager de trå eller liknande, men som sagt ska det nog mycket till för att de ska ta efter luftsväljandet. Däremot, krubbiter nummer 1 för nåt i stallet/miljön är inte bra ligger det ju nääära till hands för resten att få utlopp för stress/frustration/etc genom att börja krubbita de med, och kompisen 'sår fröet'

tagit efter sin krubb-bitande granne trots att det inte finns något bevis för att sådan kan tas efter.

Jag skulle vilja påstå att det finns bevis.. det är väl ganska känt att hästen tar efter sin granne, i stallet har vi en häst som står brevid en krubb-bitare.. han håller på och bli luftsnappare.

Självklart är krubb-bitning/luftsnappning/vävare rena olater som är ett nervöst uttryck från för lite utevistelse/stimuli.

Anledningen till att ha rem, om man inte får bort otyget med att ge hästen stimuli, borde vara att förhindra olaten som kan smitta av sig men även då den är känd för att ge matsmältningsrubbningar.

En gammal sköthäst till mig var inbiten krubb-bitare (inomhus) utan rem, den hade problem med magen och slutade med buköppning. Veterinärerna på kliniken sade till ägaren att hästen skulle ha rem inne och gå ute länge i hagen.

Ägaren hade vägrat rem för hon tyckte inte att bitandet störde, hennes åsikt hade mindre värde i veterinärernas ögon.

Anledningen till att ha rem, om man inte får bort otyget med att ge hästen stimuli, borde vara att förhindra olaten som kan smitta av sig men även då den är känd för att ge matsmältningsrubbningar.

En gammal sköthäst till mig var inbiten krubb-bitare (inomhus) utan rem, den hade problem med magen och slutade med buköppning. Veterinärerna på kliniken sade till ägaren att hästen skulle ha rem inne och gå ute länge i hagen.

Ägaren hade vägrat rem för hon tyckte inte att bitandet störde, hennes åsikt hade mindre värde i veterinärernas ögon.

SJÄLVKLART ska hästen ha rem om den krubbiter i sådan omfattning att den får (hälso) problem av det. Med 'det störde inte' i mitt första inlägg menade jag att det inte störde HÄSTEN. Vad vi runt omkring tyckte tog jag inte med (det störde faktiskt oss rätt rejält, men det påverkade alltså inte hästen i någon utsträckning som kunde upptäckas av varesig oss eller vet, så då fick han hållas. Han blev förresten 33 år)

Man har på senare år i många studier kommit fram till att det i väldigt många fall är magproblem som orsakar att hästarna blir krubbitare och inte att krubbitningen orsakar magproblem (blev lite snurrigt). Man har bland annat gjort en stor studie någonstans där man pumpade i hästarna stora doser av ????(kommer ej ihåg namnet) som neutraliserar sur magsyra och i hör och häpna i 80% av fallen så klart minskade tendensen av krubbitning eller tom helt upphörde. Samtliga hästar som ingick i studien var väl inbitna krubbitare.
Har själv ett sto här hemma som har ett lite eget beteende, när hon äter (och endast när hon äter) så krubbiter hon, när hon kom till oss för ca 2 år sedan så var hon mkt nerkörd i psyket efter en misslyckad inridning, mkt mager och eländig. I början tänkte vi att vi har rem på henne inne så att hon slutar med detta. Satte på henne rem, men fick snart inse att hon inte kunde ha den. Hästen blev "psykotisk" stod mitt i boxen och var helt död för omvärlden har aldrig sett något liknande. Provade flera olika dagar att sätta på henne den provade även den "nya" typen av rem men samma reaktion var gång. Så efter det lade vi ner projektet att ha rem på henne.
Idag två år senare är hon en glad och välmående häst som strålar av livsglädje och självförtroende. Magsårsbehandlad och får tillskott för magen i maten varje dag, kommer ju alltid att dras med en känslig mage. Dock fortsätter hon att krubbita när hon äter kraftfoder men det är nog mer av gammal vana är inte i så stor omfattning som tidigare.
Har stallet fullt av unghästar och ingen har någon tendens till att ta efter detta beteende.

Man har bland annat gjort en stor studie någonstans där man pumpade i hästarna stora doser av ????(kommer ej ihåg namnet) som neutraliserar sur magsyra och i hör och häpna i 80% av fallen så klart minskade tendensen av krubbitning eller tom helt upphörde. Samtliga hästar som ingick i studien var väl inbitna krubbitare.

Det var faktiskt inte ens stora doser man gav, utan ganska moderata.

Vet du möjligen namnet på det de gav till hästarna? Jag och min veterinär diskuterade just detta och hon skulle vilja veta vad det var de gav. Kan inte för mitt liv komma ihåg var jag läste om denna studie och hittar därför inte den igen.

Mitt sto har ingen rem, har tidigare provat båda modellerna utan önskat resultat. Hon har svalt ändå och dom har snart skavt igenom skinnet på henne. Hon krubbar mest när hon äter kraftfoder,men kan även stå ute i stora fina beteshagen och krubba. Hon har inte några problem med magen om hon bara får komma ut i hage eller arbete varje dag. Annars kan hon få kolik.

Krubbitning är en beteendestörning som hästar får då de av någon anledning är hindrade att utföra ett naturligt beteende, som är ett behov för dem. De blir då stressade och frustrerade, och krubbitning, vävning, luftsnappning etc är ett sätt att hantera den stressen. Hästen som blev apatisk när den inte längre kunde krubbita är ett bra exempel på det, tycker jag. Har man en häst med någon form av beteendestörning är den första åtgärden att kolla upp i vilka sammanhang den beter sig på det här viset och försöka undvika de situationerna. Det kan t ex handla om att alltid ta ut den hästen först eller ge den mat först. Många hästar har svårt att varva ner tillräckligt snabbt efter t ex en ridtur och börjar då väva istället. Ger man dem något kg hö direkt man ställt in dem i boxen låter de ofta bli att väva.

Sedan har jag vid två tillfällen noterat två rastlösa hästar som stått inne många timmar tagit efter sin krubb-bitande granne trots att det inte finns något bevis för att sådan kan tas efter.

Jag har svårt att tänka mig att de två rastlösa hästarna som stod inne mycket började krubbita för att de såg en annan häst göra det och tyckte att det såg kul ut. Snarare var det för att de inte kunde röra på sig/ söka föda i den utsträckning som de behövde göra. Anledningen till att vi fått för oss att hästarna tar efter dessa beteenden av varandra är ju att hästar som står i samma stall ofta har samma dåliga miljö, rent beteendemässigt.

Olika hästar är olika känsliga för stress och olika hästar hanterar den på olika sätt, därför får vissa hästar beteendestörningar medan andra inte får det (t ex är det ju mycket vanligare att fullblod väver än att ardenner gör det).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 317
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 456
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 197
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 732
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025