Kroppsmedveten ridning?

Alexandra_W

Trådstartare
Någon med erfarenhet? Jag har på riktigt verkligen noll koll. Men jag hålle rpå att mögla av leda av att hasa runt i skritt i skogen på rara röda, och har på avvägar tydligen hamnat på någon maillista för ett ställe som har just 'kroppsmedveten ridning' och hade en plats över en gång/vecka. Och mattes sits lämnar ju sen ryggskadan mer än en del övrigt att önska, och det går säkert att roa sig rätt bra i skritt några veckor.

Men, vad ÄR det egentligen jag sagt ja till? ;)

Sv: Kroppsmedveten ridning?

Centrerad ridning brukar ju vara ett annat namn på kroppsmedveten ridning.

Jag var ju på en helgkurs för ett par år sen och mår fortfarande bra, bara jag tänker på det och sen lyssnar på ngn CD med "mental ridning", där man "tänker sig sitta till häst". *flummar bara lite* :angel:

På kursen ägnade vi oss åt

"Torrsim"

• andningsteknik
  • avslappningsteknik
  • yogaövningar
  • balansboll

Ridmässigt - såsskritt med ledare en kvart i taget...

• andningsteknik
  • avslappningsteknik
  • lodrätt sits
  • "öppna bröstkorgen"-övning

Andra gången till häst, hittade jag sittbenen och sen hade jag träningsvärk i magmusklerna en vecka efteråt...

Det är nog därför jag inte vågat hoppa på nån mer sån kurs... :rofl: - "Nära döden-upplevelse" :angel:

Nä, skämt åtsido. Jag skulle så gärna hoppa på en sån grej igen, om jag hade tjockare plånbok och egen hästtransport. Vi bor tydligen mitt ute i bushen, så det är svårt att få någon att komma ut till "oss i obygden" (4 km utanför Örebro, men på "fel sida" stan...)

Holy shit.. flumvarning på hälften där.. harkel.. (Jag är TOTALT allergisk mot flum, det går inte, jag bara börjar skratta).

Hittade ställets infosida och där står:

All undervisning anpassas efter häst och ryttares nivå och förmåga.
Kroppsmedveten Ridning innebär att med så enkla medel som möjligt få hästen att utföra så mycket som möjligt.
Influenser från Western, Klassiskt, Akademiskt, Barock, Centrerad ridning m.m
Det bästa från alla inriktningar och med en god kommunikation som grund.
Andning, avslappning, närvaro, ledarskap, inlärning, koncentration och medvetenhet om oss själva och våra kroppar är sådant som praktiseras, samt att kunna fokusera och ge tydliga signaler för att få en lyhörd häst. Rid på någon av våra hästar eller ta med egen.
Ridning får ske endast enligt instruktörens anvisning.

Tur jag bara sagt ja till att prova en gång :devil: Men får man ner flumfaktor till en acceptabel nivå så =)

Vad menar de med den sista meningen tro? Gäller inte försäkringen annars, eller är de rädda att man ska ta en av deras hästar och ge sig ut pa en tremils galopprunda?

Lite svart att förbjuda folk att rida som de vill pa sina egna hästar, menar jag...

Holy shit.. flumvarning på hälften där.. harkel.. (Jag är TOTALT allergisk mot flum, det går inte, jag bara börjar skratta).

Vad tror du vi kursare gjorde då??? Tänk dig själv 10 personer krypande på en gräsmatta, med tanke på "ko", "giraff", "leopard", "ballong som växer o krymper", "indianer"... Snacka om att man letade efter dolda kameror... :rofl:

Men det var befriande och kändes inte så löjligt när man kände att det ändå gav en avslappning som sen fungerade även till häst, när man visualiserade de olika "torrsimsövningarna" utifrån instruktörens anvisningar. Det är ju det där "bildspråket" som jag ofta tjatar om... :angel: som ändå ger resultat.

Det fungerar inte på alla. På samma sätt som vissa andra saker inte fungerar på alla.

Men vi får se om man kan få det tillräckligt oflummigt =)

Vad menar de med den sista meningen tro? Gäller inte försäkringen annars, eller är de rädda att man ska ta en av deras hästar och ge sig ut pa en tremils galopprunda?

Lite svart att förbjuda folk att rida som de vill pa sina egna hästar, menar jag...

Jag TROR det där är taget från information inför en kurs, att man inte, t ex i väntan på att lektionen ska börja, får 'rida som man vill'. Jag reagerade också på den, den låter onödigt brysk men kollade runt sen och tror som sagt texten från början är skriven inför en kurs.

Lite samma sak som alla hästägare eg har, att 'ska du rida min häst får du rida hyfsat likadant som på det sätt jag rider', t ex om jag har en häst jag allid rider på lös tygel, vill jag den ska ridas så och inte 'hopknölad' om vi ska ta till en extrem?

Jag har ridit några ridpass för en instruktör i centrerad ridning, en av de mest populära i den här delen av landet, tror jag. Jag var sådär måttligt imponerad. Visst var en del saker bra, och bra att bli medveten om sin kropp och hur man rider, men jag har oerhört svårt för det där pratandet i bilder och liknelser. Jag skulle ha bollar i benen och sitta som en glad hund eller en ledsen hund och till slut var jag tvungen att säga att "jag begriper inte vad du säger, prata klarspråk istället". För mig är det oerhört mycket enklare att förstå om någon säger hur jag skall vinkla bäckenet istället för att tjata om glada och ledsna hundar.....

Jag tyckte också att fokus var för mycket på mig och för lite på hästen. Naturligtvis måste ryttaren ha kontroll över sin egen kropp först, och veta vad han/hon gör, men jag upplevde inte att hästen gick så särskilt bra ens när instruktören var nöjd med vad jag gjorde, och jag hade inte alls samma känsla av "aha-upplevelse" som flera av mina ridkompisar hade. Det ger mig MYCKET mer att rida för min "vanliga" instruktör!

Det är just sånt där 'bildspråk' etc som jag är rädd för det ska innehålla. Jag fungerar inte med sånt, jag reagerar precis som dig i sådana fall.

Att det fokuseras på mig och inte så mycket på hästen gör mig ingenting, det här är ju mest för att roa matte under igångsättningen, och med baktanken att förbättra mattes sits. Jag kommer ju att träna för mina ordinarie tränare sen när han är igång, men just nu är det ju långsam igångsättning, och jag vill 'ha något att roa oss med' lite. Och får jag sitsträning och han får det lite roligare genom att skritta i ridhus jmf med ute, så fine.

Men soms agt, jag är lite orolig och skeptisk just att det ska bli/vara för flummigt.. =/

delvis knapplån
Det där bildtänket känns riskabelt ja, å andra sidan kan man ju då be instruktören förtydliga - blir det rätt om jag tänker såhär istället? eller- vad menar du att det ska ge för effekt?
Det bästa egentligen borde ju vara om man använder så många sinnen som möjligt med fokus på det sinne man själv använder mest, inte att "bara" använda bildligt tal, alla har ju inte synen som huvudsakliga sinne.

Mm, jag tänker som sagt absolut prova, trivs jag inte så blir det bara en gång.

Ang vad för sinne man använder, så jag vet när Sally Swifts 'Ett med hästen' kom och 'alla' lovordade den så köpte jag den. Och blev så SJUKT besviken. Jag KAN INTE föreställa mig att jag är ett träd - det går bara inte. Så boken blev ju en enorm besvikelse och jag kände att 'fan är det jag som är dum, alla andra tycker ju att..'

Sen i samband med en diskussion på ett annat hästforum blev det diskussion just om det där med bildspråk. Och en person i den tråden tyckte att man kan testa hur mycket personen använder nåt 'bildminne' som hänger ihop med hur lätt/svårt man har för bildspråk. Minns inte exakt tyvärr, men fick ett mail som jag inte fick läsa, men som pojkvän/mamma/nån annan i närheten skulle läsa. Gick ut på att fråga personen (mig i detta fall) något som jag vet svaret på men som man kan lätt utläsa svaret ur en bild, exemplet var 'fråga vad N (min häst) har för tecken på benen'. Och studera mig när de frågade och tills jag svarade. Och om man när man tänkte efter förde ögonen snett uppåt åt X håll, då använde man den X hjärnhalvan och hämtade ur 'bildminnesbanken'. Åt andra hållet så andra hjärnhalvan och hämtade ur 'teoriminnesbanken'.

No need to say att jag var i 'teoriminnesbanken'. Jag vet inte, men mycket är ju uppdelat på de olika hjärnhalvorna, jag minns inet vilken som är vilken nu, men t ex folk som är artistiska (sjunga/musikhöra/teckna/etc) använder mest ena hjärnhalvan, de 'förmågorna' ligger ffa där.

Jag är KASS på att rita, jag är KASS på att sjunga och spela (jag är fan tondöv om vi ska vara ärliga), jag är helt enkelt en dålig 'estet'. Däremot är jag en teoretiker och 'duktig' på sådana bitar. Så antagligen hänger det där starkt ihop med just att jag inte klarar 'flum'/det jag ser som flum (bildtänk, föreställa olika abstrakta grejer, meditation osv).

Det där finns ju dessutom studerat att vilken TYP av pedagogik ochs pråk som används vid inlärning är otroligt viktigt för hur mycket eleven kan ta till sig. Sett studier vad gäller ridlärare med, att personen kan ha olika svårt att förmedla sin kunskap till olika elever, just pga språket. Och då var det inte så mkt bildspråk/talspråk, utan rena formuleringar. Som 'sitt ner mer på ditt vänstra sittben' kontra mer 'klara' anvisningar i stil med 'för innerskänkeln lite längre bak, räta upp dig och för din högra hand mot manken'

Jag 'tappar' i diskussioner där folk tycker att de har problem med att få fram bäckenet med t ex, däremot om exakt samma ska beskrivs med andra ord är jag 'med' direkt.

Man kanske borde träna upp sin vänstra (tror det är den) hjärnhalva lite mer dock, å andra sidan så fungerar det ju ändå :devil:

Jag har ridit för ett par 'såna' instruktörer, och har inte haft några som helst problem med metaforerna. Har nog med att försöka få kroppen att göra det som behövs.
Det är allra mest frapperande för mig är ju hur bra häst man får med den här typen av instruktör. Om jag lägger 75 % fokus på vad jag gör med min kropp, så får hästen resten, och jag hoppas att förhållandet är motsvarande för min häst.
Kanske har tur, men de jag ridit för har varit verkligt intelligenta och oerhört medvetna.
Funkar inte en liknelse så kommer det en ny, eller så frågar jag vad som menas, inget svårt eller flummigt i mina öron.

Tror att du behöver träna höger halva. Jag undervisar och har under mina 30 år som lärare sett klara bevis på hur mycket fortare och effektivare man kan lära sig om man inkluderar hö halva, men det hänger ju naturligtvis på hur duktig pedagogen är på att avläsa när det är läge för vänster resp höger ingångar. Lång mening...
Det finns en föreställning om att det bara är 'kreativa' mänskor som behöver högerhalvan, men det är ju förstås en myt. Alla är betjänta av att få mer balans - läs gärna vad olika moderna hjärn- och kreatitivitetsforskare skriver. Handlar ju ganska ofta om management, personlighetsutveckling o likn. Ibland med baktankar om högre vinster o avkastning, och det är för de flesta inbegreppet av motsatsen till flum....

Senast ändrad:

Höger kanske det var, soms agt blandar alltid ihop. Men den där det estiska etc sitter.

Å andra sidan hade jag lätt för mig i skolan, mycket lätt och med höga betyg genomgående (fast VG i musik och bild är nog mer för 'goda försök och entusiasm' mer än talang *s*)

Jag har lätt för att lära, både teoretisk 'mata in' kunskap ( a la periodiska systemet, sveriges länsbokstäver etc), och övrig kunskap. Det enda jag eg har/hade svårt för var namngeografi, där fick jag hänga upp det på små 'tankenötter'. T ex så har Kalmar län länsbokstav H. Lärde jag mig genom att tänka Kalmar - där låg mormor på sjukhus - sjukhus = hospital - H, sådana). Så som sagt jag kan ärligt inte säga att det påverkat mig annat än när det kommer till visualiseringar osv, och de har inte krävts in studie/skol/inlärningssyfte. (Jag gick samhällsvetenskaplig med samhällsvetenskaplig inriktning, sen är jag internutbildad i vården och i beteendeterapi, men det har gått bra det med =))

Men absolut att jag säkerligen skulle ha vinster av att träna upp 'andra' hjärnhalvan med, jag kan dock inte se några vinster på rak arm, och då tryter motivationen..

Jag har ridit för ett par 'såna' instruktörer, och har inte haft några som helst problem med metaforerna. Har nog med att försöka få kroppen att göra det som behövs.
Det är allra mest frapperande för mig är ju hur bra häst man får med den här typen av instruktör. Om jag lägger 75 % fokus på vad jag gör med min kropp, så får hästen resten, och jag hoppas att förhållandet är motsvarande för min häst.
Kanske har tur, men de jag ridit för har varit verkligt intelligenta och oerhört medvetna.
Funkar inte en liknelse så kommer det en ny, eller så frågar jag vad som menas, inget svårt eller flummigt i mina öron.

Är ju exakt så jag hoppas att det ska bli. Jag VET ju att min sits sen ryggskadan lämnar en del övrigt att önska, speciellt när jag blir spänd. Vilket jag just pga ryggskadan har lätt att bli. Och jag gör mig inga som helst illusioner om något annat än att jag ska tacka 'snälla hästen' för den går så bra som den gör med mig på ryggen, men att den om JAG sköter MITT jobb fullt ut dels underlättar enormt för hästen att göra sitt, men också att det kommer vara skillnad, och stor skillnad. Är ju skillnad på bra och optimalt.

Så förhoppningen är ju att det ska bli precis som för dig.

Som tidigare sagt varier det mellan instruktörer hur de lär ut, och duktiga skiftar även mellan sina elever, jag rider varje vecka för en centerad ridnings instruktörer som lär ut på en mängd sätt, jag förstår ungefär vad hen menar när hen har metaforer, men jag får lättare till det om jag får direkta instruktioner. för mig har det varit otroligt lärorikt, kanske inte ridutvecklings mässigt, men kroppskontroll/uppfattning och hur jag faktiskt inverkar på hästen jag rider. Och det gör att jag kan använda det jag ridutbildningsmässigt har lärt mig på rätt sätt.

En grej man får tänka på att det du tänker som "flummigt" ofta utgår från mänskliga psyket och ger bra resultat för att det leder till kropps- och hjärnkontroll.
Andningsövningar är inget unikt "flum", i styrketräningsböcker t ex kan man ofta läsa om hur viktig andningen är. I avslappningsövningar är andningen ett underlättande verktyg.
Yoga är överpedagogisk (jämfört med andra träningsmetoder iaf) gällande andningen och kroppsmedvetenheten upplever jag vilket man kan behöva i början tills det börjar sitta automatiskt. Att meditera (vilket ofta hör ihop med yoga) är mycket effektivt för att sudda bort "brus", lära sig vara i nuet och kunna fokusera.

Om man tänker så här (vilka effekter man får i ridningen eller iaf som det är tänkt att ge) spelar "flummet" mindre roll.

Bara för att blanda in mer flum - har du en känsla av fast koppling till marken (vilket ofta är tanken med att visualisera att man är ett träd med rötter som går ner i marken) känner man sig i regel mer stabil. Visst, det används för "flum", men förstår man varför och har upplevt effekten av det så spelar det mindre roll hur det låter! :p De flummiga aspekterna är nog snarare förenklingar av formuleringar eller formuleringar öht än vad man faktiskt gör. Rent allmänt så om man vrider på bilder och formuleringar och fokuserar på syftet så brukar det vara lättare att ta till sig visualiseringar. Eller uppfinna en egen som fungerar bättre utifrån sin egen hjärna. Har svårt att tro att du inte alls skulle bli hjälpt av visualiseringar men kanske behöver många annan träning för att kunna ta till sig dom eller som sagt kunna smälta/omvandla innan man har någon nytta av det i ridningen. Personligen tycker jag t ex det är lättare att använda en visualisering på marken först och överföra till ridningen först när kropp och hjärna vant sig vid visualiseringen, att det går mer per automatik.

Det är ju inte så att kroppen automatiskt reagerar rätt för att man tänker "jag är ett träd". Det krävs träning!
Ursäkta om jag flummar iväg! ;)

Senast ändrad:

Jag förstår faktiskt inte varför du anmäler dig till en sån kurs om du avsyr Sally Swift. Verkar ju liksom lite onödigt eftersom du redan verkar ha bestämt dig att det inte är bra.

Precis vad jag tänkte:idea: Det finns ju andra kurser att åka på om man vill lägga ut pengar på kurs till varje pris:confused:

Alex: Jag vet inte vart du ska men en bekant till mej har åkt på någon kurs ibland norr om stan, som låter mindre flummig men ändå verkar vara åt det hållet, kanske är något för dej? Det är i alla fall mkt sitsfokuserat och min bekant har ont i ryggen också vilket var en orsak att åka dit för att få hjälp.

Jag förstår faktiskt inte varför du anmäler dig till en sån kurs om du avsyr Sally Swift. Verkar ju liksom lite onödigt eftersom du redan verkar ha bestämt dig att det inte är bra.

Det är ingen kurs. Det är veckoträning (eller varannan vecka iom att jag jobbar varannan). Och jag har sagt att jag gärna vill prova en gång (dvs en lektion), och sen om jag tycker det är bra rider jag gärna varannan vecka tills vidare.

Har också talat om att det är för min sits, och för att göra igångsättningen lite roligare och nyttigare.

Så, jag kommer prova en gång, skulle jag känna 'nej det här är absolut ingenting för mig' så har jag 'kastat bort' 200 kr liksom. En kurs skulle jag absolut inte anmäla till utan att ha noga kollat vad och hur det lärs ut.

Det läggs väldigt stor tonvikt att det anpassas till varje individ (jag har nämnt det att jag har noll koll på vad 'kroppsmedveten ridning' är, att jag har svårt för när det blir för luddigt/flummigt etc), så förhoppningsvis anpassas ludderinivån också. Om inte så ja då vet jag det. Och om det är på ett sätt som passar mig är det ju jättebra.

Att jag provar nu är för att jag håller på att kräkas på igångsättningen och det kom ett mail (då jag tydligen hamnat på en utskickslista) om att en elev ville dela sin träningstid med någon, så ville någon rida varje eller varannan torsdag. Torsdag är en av de få dagarna i veckan jag ens kan få till varannan gång. Stället ligger 1½ mil från mig, så som sagt. Bra läge att prova, och i värsta fall kastade jag bort 200 kr.

Totola - jo, själva principen är jag helt med på, och om jag bara får det förmedlat på annat sätt än 'tänk du är ett träd' så kan jag ju genomföra det. Säger någon till exempel 'tänk att du sitter i ena änden på en gungbräda och ska sparka ifrån' så fattar jag ju precis och kan göra så (det är inte så applicerbart på ridning men tog bara ett exempel), så jag är ju inte allergisk mot visualiseringar överlag, men när de blir för abstrakta då faller det. Jag kan inte tänka mig att jag är ett träd för jag vet inte hur ett träd känns helt enkelt. Däremot kan jag leva mig in i hur det känns att ha 'tuuuunga stövlar på fötterna'.

Meditation vet jag inte varför det inte fungerar, men det gör inte det. Dock kan jag stänga av brus och fokusera på här och nu på annat vis. Men meditation i klassisk form för mig gör att jag fokuserar på just bruset. Yoga har jag aldrig provat, avslappning i klassisk form fungerar fint. Så det är ju inte så att allt måste komma ytterst teoretiskt, men hmm hur ska man uttrycka det.. jag måste ha verklighetskoppling i visualiseringarna.

Flashlight - Jag ska till ett ställe alldeles här i närheten. Och som sagt inte kurs, men om det här skulle kännas nä, så får du gärna tipsa om var din kompis åkte någonstans =)

Liknande trådar

Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 757
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 078
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 792
Senast: pews1972
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat