Kroppshets

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där tycker inte jag stämmer. Alla möjliga människor pratar om att de ”behöver” gå ned i vikt, oavsett om de faktiskt behöver det eller ej.

Det är ju sorgligt, men ingen i min omgivning pratar om vikt, viktnedgång, hålla igen med bullar osv. En kompis rådeffade inför bikini fitness men det var ju pga att tävlingen kräver det.

Det där tycker inte jag stämmer. Alla möjliga människor pratar om att de ”behöver” gå ned i vikt, oavsett om de faktiskt behöver det eller ej.

Jag upplever att ingen pratar om det, det anses töntigt att prata om det öppet. Det betyder dock inte att folk inte tänker på det.

Det är ju sorgligt, men ingen i min omgivning pratar om vikt, viktnedgång, hålla igen med bullar osv. En kompis rådeffade inför bikini fitness men det var ju pga att tävlingen kräver det.
Om din omgivning är lika kroppsfixerad som du beskriver i ditt inlägg om fillers, plastikoperation, fettsugning osv - såg i ett annat inlägg att du är 28 år! - så vore det antagligen ett nederlag att ens antyda att man tyckte att man vägde lite för mycket. Därav tystnaden om ämnet.

Om din omgivning är lika kroppsfixerad som du beskriver i ditt inlägg om fillers, plastikoperation, fettsugning osv - såg i ett annat inlägg att du är 28 år! - så vore det antagligen ett nederlag att ens antyda att man tyckte att man vägde lite för mycket. Därav tystnaden om ämnet.
Hur gammal trodde du att jag var egentligen :p det är vanligt att unga tjejer opererar sig ifall det är det du tänker på.

Alltså jag skulle aldrig shamea någon pga vikt eller utseende, jag är inte utseendefixerad (kan förstå att du tror det men det är ju en väldigt ensidig bild du får här) och bryr mig inte ett dugg om hur andra ser ut, alla får se ut hur de vill.

Hur gammal trodde du att jag var egentligen :p det är vanligt att unga tjejer opererar sig ifall det är det du tänker på.

Alltså jag skulle aldrig shamea någon pga vikt eller utseende, jag är inte utseendefixerad (kan förstå att du tror det men det är ju en väldigt ensidig bild du får här) och bryr mig inte ett dugg om hur andra ser ut, alla får se ut hur de vill.
Nja, jag trodde ingenting om din ålder, tycker bara det är tragiskt att en så ung kropp ska anses behövas förändras så mycket. Än så länge har du så mycket gratis, men vänta tills kroppen bygger om sig och klimakteriekilona knackar på, de är jävligt svåra att påverka. Om du inte lärt dig en mer tillåtande syn på dig själv då så kommer du att få det skitjobbigt.

Nja, jag trodde ingenting om din ålder, tycker bara det är tragiskt att en så ung kropp ska anses behövas förändras så mycket. Än så länge har du så mycket gratis, men vänta tills kroppen bygger om sig och klimakteriekilona knackar på, de är jävligt svåra att påverka. Om du inte lärt dig en mer tillåtande syn på dig själv då så kommer du att få det skitjobbigt.

Äsch min mamma är 60+ och en kalaspingla (och smal om det nu är viktigt) så jag förväntar mig samma. Man kan va fit som äldre med. Om jag tycker det är viktigt då, det får vi ju se :)

Jag upplever att ingen pratar om det, det anses töntigt att prata om det öppet. Det betyder dock inte att folk inte tänker på det.
Alltså, det är ju inte korrekt att prata om det, men gör ett studiebesök i kafferummet på vilken vårdcentral eller vilket personalrum i skolan som helst och du hör det. Överallt! Jag är också ganska lyckligt lottad och omgiven av medvetna personer som försöker att inte slentrianmässigt prata viktnedgång eller fatshamea, men det betyder inte att jag inte vet att det förekommer eller att jag inte hör det titt som tätt när jag är utanför min bubbla.

Ja, herregud. Det är olika pulverdieter och träningsprogram. Jag som jobbar i konferensbranschen där det finns fika tillgängligt dygnet runt förstår inte hur svårt det kan vara att bara säga "Nej tack! Kaffe blir bra!" utan att lägga till att "Jag försöker hålla igen" eller "Nu har det blivit för mycket skit på sistone.." och sen är den diskussionen igång..
Det är inte konstigt, folk blir lite ledsna när de tagit med kaka till jobbet och inte alla äter så det trugas. Inte här men i allmänhet tror jag.

Skönhetsideal har väl i alla tider varit baserade på vad som är svårt att uppnå (från blekfet förr till smal, solbränd och vältränad nu), så det ligger väl lite i sakens natur att de flesta skulle "behöva" göra något besvärligt för att se så snygga ut som möjligt.
Sen är det ju givetvis jättetråkigt om folk upplever att de MÅSTE se snygga ut jämt.

Skönhetsideal har väl i alla tider varit baserade på vad som är svårt att uppnå (från blekfet förr till smal, solbränd och vältränad nu), så det ligger väl lite i sakens natur att de flesta skulle "behöva" göra något besvärligt för att se så snygga ut som möjligt.
Sen är det ju givetvis jättetråkigt om folk upplever att de MÅSTE se snygga ut jämt.

Sen är det ju olika ideal i olika kulturer och subkulturer.
Lite som att det kanske är vanligare att prata vikt i fikarummet på vissa arbetsplatser och inte på andra.
Lite som att det är tabu/anses "trashigt" att vara skönhetsopererad eller ha fixat brösten och ha lösögonfransar/naglar i modebranschen. Medan det i andra kretsar är ett självklart ideal.

Jag blir bara så extremt jävla rädd och ledsen när jag läser ditt inlägg. Om inte du räknas som utseendefixerad med alla dina operationer, vem är då utseendefixerad ? Du är ju bara 28 och tycker du måste ändra på allt. Hur är en utseendefixerad person i dina ögon?

Jag blir bara så extremt jävla rädd och ledsen när jag läser ditt inlägg. Om inte du räknas som utseendefixerad med alla dina operationer, vem är då utseendefixerad ? Du är ju bara 28 och tycker du måste ändra på allt. Hur är en utseendefixerad person i dina ögon?

Ändra på allt är ju att ta i. Jag har fillers (vi snackar milliliter dvs lite), blekt tänderna (pga druckit för mkt redbull) och sen opererat brösten för att det behövdes. Ska göra en mini-lipo på insida lår då jag får köttsår på insida lår sommartid, inte så nice.

Jag tycker inte det är att vara utseendefixerad.

Just det, slingar håret pga tycker det är fint och fixar naglarna då jag pillar sönderna naglarna annars och det är väldigt fult.

Det är väl det som också är så läskigt. De mest utseendefixerade är de som tror sig vara det minst. Ingen måste väl jobba mer för den ”naturliga looken” än många kvinnor idag :crazy:

Jag tror inte jag är så drabbad av kroppshets. Jag vill gå ner några kilo men inte för att bli snygg (jag är redan smashing) utan för att minska belastningen på höften. Läkaren håller med om att det kan vara värt ett försök.

Jag använder inget smink, fixar mig i princip aldrig. Klipper mig var tredje månad för att hålla håret kort och lättskött. Klär mig som jag vill utan att bry mig om andras åsikt.
Det enda med min kropp jag inte är nöjd med är eksemen. Det gör så ont!

Ändra på allt är ju att ta i. Jag har fillers (vi snackar milliliter dvs lite), blekt tänderna (pga druckit för mkt redbull) och sen opererat brösten för att det behövdes. Ska göra en mini-lipo på insida lår då jag får köttsår på insida lår sommartid, inte så nice.

Jag tycker inte det är att vara utseendefixerad.

Just det, slingar håret pga tycker det är fint och fixar naglarna då jag pillar sönderna naglarna annars och det är väldigt fult.

Det där är ju utseendefixering på hög nivå! Du gör det för att du tycker att det är fint, inte för att det är ett måste. Det är ju inget tvång att bleka tänderna, fixa hår och naglar, göra fillers och andra ingrepp. Det har med utseendet att göra. För visst gör du det för att du tycker att du blir fin(are?)?

Med det sagt så menar jag inte att det är fel. Jag lägger ingen värdering i folk som väljer att operera sig eller som lägger ner massa energi och pengar på sitt utseende. Men det har ju med kroppshets/utseendefixering att göra.

Det är inte konstigt, folk blir lite ledsna när de tagit med kaka till jobbet och inte alla äter så det trugas. Inte här men i allmänhet tror jag.

Ja, vilket jag tycker är märkligt! Man kan inte förvänta sig att alla ska gilla samma. En del kommer bli överlyckliga när någon kommer med hembakat till kontoret. Andra kommer tacka nej, vilket jag tycker som bagare att man får förstå och acceptera.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka