Kroppshets

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, vilket jag tycker är märkligt! Man kan inte förvänta sig att alla ska gilla samma. En del kommer bli överlyckliga när någon kommer med hembakat till kontoret. Andra kommer tacka nej, vilket jag tycker som bagare att man får förstå och acceptera.
Just det där har jag faktiskt lite svårt för. Vad är det för märkliga människor som tackar nej till KAKA, liksom? :eek::cautious:
Jag accepterar det såklart, men jag tycker det är smått obegripligt. (Såvida de inte har någon sjukdom eller liknande som gör att de inte tål, sånt vet man ju inte alltid.)

Just det där har jag faktiskt lite svårt för. Vad är det för märkliga människor som tackar nej till KAKA, liksom? :eek::cautious:
Jag accepterar det såklart, men jag tycker det är smått obegripligt. (Såvida de inte har någon sjukdom eller liknande som gör att de inte tål, sånt vet man ju inte alltid.)
Jag tackar alltid nej för jag äcklas av hembakat :p är bara ok om det är min mamma eller pappa som bakat. Annars äter jag inte. Handlar alltså inte om kalorier osv utan att jag har nån slags mild fobi för hembakat.

Ja, vilket jag tycker är märkligt! Man kan inte förvänta sig att alla ska gilla samma. En del kommer bli överlyckliga när någon kommer med hembakat till kontoret. Andra kommer tacka nej, vilket jag tycker som bagare att man får förstå och acceptera.

Absolut. Jag är så ego :D att jag vet att det jag bakat är gott så jag tar det inte personligt om det är någon som inte äter. Med min historia skulle det aldrig falla mig in att kommentera vad någon äter/inte äter.

Däremot kan jag när alla som vill ha tagit en första vända säga att "Ta gärna mer" men inte riktat åt någon specifikt. Jag har nämligen märkt att en del inte törs ta om, de är lite fina i kanten :laugh: Vi snackar nu grovarbetare som fått för sig att försöka uppföra sig när det är en kvinna i närheten :D de skulle bara veta :rofl: Men som alltid, det gäller ju att känna av vad som är ok :)

Vi som jobbar i konferensbranchen och blir erbjudna KAKA ungefär 37824683964 ggr i veckan :D Skämt å sido, vad spelar det för roll vad andra vill eller inte vill äta? (Inom hälsosamma ramar)

För att det sällan är gott med kaka och varför ska jag pina i mig nått jag inte tycker om, om det inte är absolut nödvändigt?

Hehe.. man kan annars vända på det. Det är väl lika märkligt att ta för givet att folk gillar kaka? Eller att det är märkligt att folk tar för givet att när det ska firas eller vara lite mysigt så måste det ätas..
Själv kan jag blir lite full i skratt när folk nästan blir lite till sig när det finns fika på arbetsplatsen. Det är ju bara en kaka. Det är ju bara att gå och köpa en eller baka en om man vill ha. Varför är det så märkvärdigt att det finns kaka?

Varför skulle det vara märkligt?
Vi som jobbar i konferensbranchen och blir erbjudna KAKA ungefär 37824683964 ggr i veckan :D Skämt å sido, vad spelar det för roll vad andra vill eller inte vill äta? (Inom hälsosamma ramar)
För att det sällan är gott med kaka och varför ska jag pina i mig nått jag inte tycker om, om det inte är absolut nödvändigt?
Alltså, jag förstår ju ATT alla inte fungerar som mig, och det skulle aldrig falla mig in att kommentera om någon inte vill ha.
Men för MIG är kakätning något som verkligen förgyller livet, och jag har helt enkelt svårt att förstå mig på hur folk som inte gillar godsaker fungerar. Jag har för övrigt exakt samma svårighet med förståelsen för folk som inte gillar djur. Folks övriga livspreferenser brukar jag i allmänhet kunna se tjusningen med även om jag inte delar dem själv, men just dessa är alltså fullständigt främmande för mig. ;)

Hehe.. man kan annars vända på det. Det är väl lika märkligt att ta för givet att folk gillar kaka? Eller att det är märkligt att folk tar för givet att när det ska firas eller vara lite mysigt så måste det ätas..
Själv kan jag blir lite full i skratt när folk nästan blir lite till sig när det finns fika på arbetsplatsen. Det är ju bara en kaka. Det är ju bara att gå och köpa en eller baka en om man vill ha. Varför är det så märkvärdigt att det finns kaka?
Jag blir till mig över kaka, för jag älskar kaka <3 :). Kaka gör mig glad och höjer den dagen. Jag accepterar att det inte är så för alla och tar inte illa upp om folk vill avstå min kaka.

Och om man ska tala om tex. influensers så tycker jag att det är att föredra med öppenhet gällande plastikkirurgi framför att det ska hymlas om det. Även om det kan ses som att hetsa andra till ingrepp, så tycker jag nog att det är det sundare alternativet framför att måla upp ett ännu mer ouppnåeligt och "autentiskt" bild.

Det är ju lite samma med alla smala modeller i modebranschen. De ska bara vara så. Smala ouppnåeliga gazeller liksom. Heeeelt naturligt. Ändå ska de äta allt och såklart inte tänka på vad de äter och absolut inte prata om mat mer än berätta hur mkt de älskar den.

Det är ju lite samma med alla smala modeller i modebranschen. De ska bara vara så. Smala ouppnåeliga gazeller liksom. Heeeelt naturligt. Ändå ska de äta allt och såklart inte tänka på vad de äter och absolut inte prata om mat mer än berätta hur mkt de älskar den.
Jag har nog en känsla av att du beskriver något som är ett mönster bland diverse mer eller mindre uttalade subkulturer eller olika grupper i samhället. I modebranschen handlar givetvis väldigt mycket om utseenede och kläder. Då blir det också viktigt hur och vad folk gör med just utseende och kläder. Och att då göra "fel", uttrycka fel sorts stilideal på fel sätt, får ganska stort - negativt - symbolvärde. Och kan omtalas nedlåtande.

I kretsarna kring mina föräldrar och i mitt föräldrahem är design och konst oerhört viktigt, både professionellt på olika vis och som livsstil och hobby. Och det är företrädesvis scandinavian design som gäller. Från mitt föräldrahem och föräldrarnas vänner har jag TYVÄRR med mig att jag läser in orimligt mycket i personers smak vad gäller just konst och design. Alltså, yta övertolkas liksom.

Vi gör nog så alla, lite till mans, men endel av oss gör det nog mer än andra.

Jag har nog en känsla av att du beskriver något som är ett mönster bland diverse mer eller mindre uttalade subkulturer eller olika grupper i samhället. I modebranschen handlar givetvis väldigt mycket om utseenede och kläder. Då blir det också viktigt hur och vad folk gör med just utseende och kläder. Och att då göra "fel", uttrycka fel sorts stilideal på fel sätt, får ganska stort - negativt - symbolvärde. Och kan omtalas nedlåtande.

I kretsarna kring mina föräldrar och i mitt föräldrahem är design och konst oerhört viktigt, både professionellt på olika vis och som livsstil och hobby. Och det är företrädesvis scandinavian design som gäller. Från mitt föräldrahem och föräldrarnas vänner har jag TYVÄRR med mig att jag läser in orimligt mycket i personers smak vad gäller just konst och design. Alltså, yta övertolkas liksom.

Vi gör nog så alla, lite till mans, men endel av oss gör det nog mer än andra.

Precis så! Tror tyvärr att det är mkt vanligt! Mina föräldrar skulle aldrig servera pulvermos och fiskpinnar. Vilket jag alltid fick hos min bästa kompis när jag var liten. Hennes föräldrar lyssnade på dansband, hade en minibar och kollade på "såpoperor", dessutom hette hennes pappa "Glenn" ;) Jag förstod redan som liten att hela konceptet i smyg liksom var lite "fult".

Senast ändrad av en moderator:
Precis så! Tror tyvärr att det är mkt vanligt! Mina föräldrar skulle aldrig serverat pulvermos och fiskpinnar. Vilket jag alltid fick hos min bästa kompis när jag var liten. Hennes föräldrar lyssnade på dansband, hade en minibar och kollade på "såpoperor", dessutom hette hennes pappa "Glenn" ;) Jag förstod redan som liten att hela konceptet i smyg liksom var lite "fult".
Exakt!

För att INTE TALA OM tavlor med gråtande barn och tavlor med älgar vid skogssjöar!!! Återfanns ENDAST hemma hos komplett obildade kristdemokrater på 70-talet när jag var barn. Om en får tro min Ömma Moder.

Som om väggdekorationer och potatismos säger något intressant om.människor! Förskräckliga föreställningar!

Exakt!

För att INTE TALA OM tavlor med gråtande barn och tavlor med älgar vid skogssjöar!!! Återfanns ENDAST hemma hos komplett obildade kristdemokrater på 70-talet när jag var barn.

Som om väggdekorationer och potatismos säger något intressant om.människor! Förskräckliga föreställningar!

Hahaha :rofl:
Eller gud nåde om ngn inte visste vem Chopin var. Men kanske kunde referera samtliga avsnitt av Rederiet. Eller handlade tapeter på Rusta! Kaos!!!!

Precis så! Tror tyvärr att det är mkt vanligt! Mina föräldrar skulle aldrig servera pulvermos och fiskpinnar. Vilket jag alltid fick hos min bästa kompis när jag var liten. Hennes föräldrar lyssnade på dansband, hade en minibar och kollade på "såpoperor", dessutom hette hennes pappa "Glenn" ;) Jag förstod redan som liten att hela konceptet i smyg liksom var lite "fult".
Att du fick umgås med göteborgare..

Exakt!

För att INTE TALA OM tavlor med gråtande barn och tavlor med älgar vid skogssjöar!!! Återfanns ENDAST hemma hos komplett obildade kristdemokrater på 70-talet när jag var barn. Om en får tro min Ömma Moder.

Helt OT men bilder på gråtande barn uppsatt som konst måste vara bland det mest störda att frivilligt ha hemma :crazy:

Helt OT men bilder på gråtande barn uppsatt som konst måste vara bland det mest störda att frivilligt ha hemma :crazy:
De brukade åtminstone inte ha ljudeffekter. Och så grät barnen väldigt estetiskt, inte alls argt, utan mer med perfekt formade tårar som trillade nedför ett litet sorgset ansikte. Mycket rörande.

Definitivt! Ett kommersiellt och konventionellt skapande av (i synnerhet) kvinnlighet är förstås inte revolutionerande eller direkt normbrytande, snarare följer det ett rätt så förutsägbart historiskt mönster av en ständig kvinnlig anpassning och i vissa fall en extrem och ibland livshotande anpassning, t ex finns det ju de som avlidit till följd av sina operationer. Det mesta av manipulerandet handlar generellt inte om att bryta mot konventionerna, för även om det är en aning tabu att låtsas om produktionsprocessen i att skapa kvinnlighet, även om skapandet kan ses som abnormt och fördömas, förväntas vi ändå trots allt oundvikligen skapa just kvinnlighet (efter ett givet mönster, kanske vi också till viss del förväntas skapa kvinnligheten och sedan acceptera att fördömas för det eftersom kvinnlighet har den status det har dvs låg) och därför blir det aldrig verkligt subversivt att följa den uppmaningen och den utstakade vägen.
Men det kan nog vara det i vissa miljöer. Ungefär som att en tavla med gråtande barn hade stört ordningen i mitt föräldrahem, kan vi ju enkelt föreställa oss miljöer där alltför uppenbart plastikopererade, eller bara sminkade, kroppar stör ordningen. Jag menar, också när dessa uttrycker en genusidentitet som stämmer överens med kroppen från början.

Jag antar att det kan tolkas i termer av intersektionalitet. Inte bara genus, utan också klass är verksamt här. Olika genusidentiteter är ju, eller kan vara, markörer för olika samhällsklasser (och då kanske framförallt klassaspekter som kulturellt och socialt kapital; smak som en väldigt tydlig klassmarkör). Den rätta sortens feminitet i en viss miljö, har också markörer för rätt klass i miljön, tror jag.

Jag är väldigt glad över att ha vuxit upp med fiskpinnar med pulvermos, ärvda kläder som min storebror vuxit ur och på sin höjd Spice Girls affischer på väggarna som satt fast med häftmassa. Eftersom jag blivit lite fin i kanten med åren, så är det befriande att kunna återgå till någon form av medelmåttiga roots då och då :p

Jag tror att man påverkas oerhört mycket av sin omgivning och den kultur som rår omkring oss, även av det som inte är uttalat. Där jag rör mig är det lite fult med synliga skönhetsingrepp men väldigt vanligt med de som inte syns. Man ska vara smal, men det är nog lite fult att banta. Man ska bara vara snygg helt enkelt, men vad folk gör för att hålla sig snygga går lite under radarn. Sen är jag glad över att jag har en väldigt blandad skara vänner, vilket är gynnsamt för att få perspektiv på den kultur man befinner sig i. Bland det bästa jag vet är fortfarande att åka utanför stan och äta pulvermos på köksgolvet hemma hos någon kompis som inte ens vet vad fillers är för någonting. Prata maktstrukturer och plocka svamp. För att nästa dag befinna mig i sammanhang där nästan allting handlar om yta, och ärligt talat finner också också mycket inspiration i kretsar där folk går omkring och ser ut som vackra konstverk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka