Kronofogden på Lambada

Sv: Kronofogden på Lambada

Vad synd, har lite pengar undan sparade & plats, hade kunnat ta en häst, bor 6 mil från Auktionen.

Hoppas dom får bra hem
 
Sv: Kronofogden på Lambada

KL

Anledningen till att denna auktion hölls är upprepade anmälningar till miljö och hälsa/ länsstyrelsen om att hästarna ej hade det bra. Ord står mot ord, men säljaren tvingades sälja pga detta. Länsstyrelsen har underlagen, och dessa är offentliga.

Jag har varit där och skulle säga att det ej fanns något att anmärka på, vad gäller hästarnas skick vid auktionstillfället. Vad gäller tidigare, kan jag ej säga något om. Jag kan fota de tre jag hämtat som bildbevis. Hade de dräktiga stona ej fått mat, hade de varit som benrangel!

Men hela historien är tragisk. Fina välmående hästar säljs för struntsummor till högst betalande, oberoende av tilltänkt användning.

OM det nu är så att säljaren tvingades felaktigt till detta av länsstyrelsen, så är det ändå värre då slakt väntar. Då är det ju faktiskt länsstyrelsens fel att ex dräktiga ston går till slakt. Men det ger också betydligt fler reaktioner från omgivningen.
Orsaken till auktionen är väl inte bara Länsstyrelsen utan obetalda skulder hos KFM?
Samt att han måste lämna gården sista mars pga obetalda skulder.
Hur som helst är det tragiskt det som händer.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Nr.25 Grey Feather f.090404 sto e. Shawdon
u. Grey Express

Denna vill jag ha! :love:

Någon som vet om det är värt att ringa o kolla imorgonbitti?
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Jag har precis fått lite mer info om detta.

Det är myndigheterna som har bestämt detta. Inte Thynell.

Men det gör bara att jag blir mer förbannad. Han har alltså inte haft någon makt över hästarnas öde. Men det borde inte ha gått så långt ..
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Vet vi att han har gjort det? Jag fattar faktiskt inte vad en del blir så upprörda över. Det var en hästauktion där alla som ville kunde köpa hästar. Vad har djurrättsföreningar där att hämta?
 
Sv: Kronofogden på Lambada

nej.. illa nar det ar myndigheter som beter sig pa detta viset.... pa nagot vis kan man "bortforklara" det pa annat satt nar det ar privatpersoner.. men myndigheter som kor over o har sig... sorgligt. Sorgligt.

Men ar verkligen lansstyrelse Samt kronofogde inblandade?
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Vet vi att han har gjort det? Jag fattar faktiskt inte vad en del blir så upprörda över. Det var en hästauktion där alla som ville kunde köpa hästar. Vad har djurrättsföreningar där att hämta?

..jag har inge sagt om djurratt... du far garna anvanda knapplan sa det inte blir en massa missforstand
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Jag tryckte fel.

I övrigt tycker jag ni ska sluta spekulera, det drar bara igång en massa rykten märker jag.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Varför inte vara arg på "slakttransportören"?
Han ropade in till slaktvärdet i Sverige. Säljer/sålde vidare till dubbla priset!

Hästen jag köpte köptes först av denne för 3000 kr. Jag skyndade fram och frågade om jag kunde köpa stoet och sa uttryckligen att jag ville rädda henne från slakt. Då fick jag glatt hosta upp, med Hambos hjälp, ytterligare 1500 plus moms.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Finns väl ingen anledning att vara arg på honom, han bedriver väl ingen ideell verksamhet.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

han forsoker val tjana sitt levebrod som alla andra....

Arg pa en person ar nog onodigt att bli.. men kan man gora nagot for hastarna, nu och i framtiden, ja du hanger med pa vad jag menar.. sa skadar det inte.


Elektron:
Fragestallningar skadar ingen, nagra eg. spekulationer finns det val inte heller. Faktumen ar ju dar de ar, det som ar rykten Forblir rykten tills motsatsen bevisats.. men visst kan man valja att ignorera det hela och sen tanka i efterhand :) Alla funkar ju olika, o det ar nagot du o jag kanske kan diskutera annorstades om du vill filosofera om det :)
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Arg o arg. Jag tycker bara det är trist. Jag tycker synd om hästarna. Jag blir irriterad på att det är lagligt att skicka hästar till Italien. Men det är väl onödigt att ifrågasätta folks åsikt. Alla tycker olika, och jag tycker det som hände är trist. Och det skadar väl inte att ifrågasätta Länsstyrelsen hur dom resonerar. Att det sen inte ger något resultat är väl sin sak. Men det skadar inte att ifrågasätta.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Då har du nog inte läst hela tråden för tidigt beskrev nån som varit där hästarnas skick som bra och några sidor senare säger nån, som inte varit där, att det var uselt. Det spekuleras dessutom vilt i vad auktionen beror på - konkurs, myndigheter är det jag minns på rak arm. Ser du inte det definierar vi nog spekulation på olika vis.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Det som är trist är väl att det inte fanns folk där som köpte hästarna. Auktionen var annonserad, jag tror ingen som håller på med galoppörer inte visste att Lambada skulle sälja ut (jag har vetat det länge) - så varför var ingen där och bjöd?
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Det undrar jag också. Tyvärr har jag ingen ekonomi till mer än 2 hästar. Hade jag haft det, hade jag varit där.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 484
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 334
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 918
Senast: shia
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 479
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp