Kroniskt sjuk+hund=sant?

Sv: Kroniskt sjuk+hund=sant?

Jag har träffat flertalet Shih-tzu (stavning?) och korsningar med den rasen som hatar att gå promenader. Ägarna får bära dom. Men bus i trädgården går bra!
Min kompis har en korsning mellan den rasen och sheltie och den gör då fasen inte många knop. Bara han får skälla lite på grannarna och ligga på sin fönsterbräda och titta ut är han helnöjd. Hon kämpar och försöker träna lydnad med honom och ska nu gå agilitykurs med, men han är svår! En del dagar är han helt omöjlig att motivera, om hon än så ligger i en lövhög, rullar runt och kastar köttbullar kring sig.
Är det den rasen i din med?

Jag har 2 kroniska sjukdomar som gör mig begränsad men kan röra på mig men känner att jag inte har den kraft längre för hund på heltid.

Har dock en lösning som funkar riktigt bra då jag är dagmatte ca 3 dagar i veckan åt en snäll hund.

"Svarar alla"

Tack så jättemycket för alla svar och ny input jag har fått.

4000 steg för mig är cirka 4 km och det försöker jag göra varje dag som är bra. Morronprommisen är guld värd. Hur många dagar av veckans sju som är dåliga är svårt att svara på.

Jag har en kompis som har skaffat sig en hund och gärna hjälper till med aktivering, både fysiskt och mentalt. Sedan tror jag också att illrarna och hunden kan få mycket skoj tillsammans, under uppsikt.

Jag har hittat en 5 månaders valp som är till salu och har börjat maila med uppfödaren. En liten söt svart nallebjörn. Men jag har inte riktigt klurat ut hur mycket en pomeranian kostar. Någon som har en uppfattning?

Fast det visade sig idag att en av illrarna tyckte det var jätteskönt att få komma ut på prommis, så......jag vet inte riktigt.

Det som är bestämt är att jag ska besöka hundutställningen i Lidköping i maj. Där skulle denna hundras delta och då kanske jag får en chans att ställa massor av frågor :)

Tar du enmeters-steg? Jag räknar 80 cm på mina steg. :D Kortbent alltså.

Har du funderat på varför du vill ha hund? Det kan vara bra att fundera på både en och två gånger eftersom det är ett ganska stort ansvar och ett liv du ansvarar över. (Inget illa menat, jag är bara nyfiken + tycker det är en relevant fråga att ställa alla som går i hundköpartankar.)

Jag tror absolut inte att det är omöjligt för dig att ha hund, med lite hjälp och rätt vilja. Men om jag var du skulle jag fundera över varför, vad skulle en hund ge dig som du inte får av dina andra djur? :)

Haha! Nä, han är en blandning mellan Pekingese o King Charles spaniel. Väldigt lättlärd men lat. Älskar ätt åka bil o cykelkorg, allt utom att gå.
Han skäller inte o är otroligt enkel på alla sätt.

Jag har träffat flertalet Shih-tzu (stavning?) och korsningar med den rasen som hatar att gå promenader. Ägarna får bära dom. Men bus i trädgården går bra!
Min kompis har en korsning mellan den rasen och sheltie och den gör då fasen inte många knop. Bara han får skälla lite på grannarna och ligga på sin fönsterbräda och titta ut är han helnöjd. Hon kämpar och försöker träna lydnad med honom och ska nu gå agilitykurs med, men han är svår! En del dagar är han helt omöjlig att motivera, om hon än så ligger i en lövhög, rullar runt och kastar köttbullar kring sig.
Är det den rasen i din med?

Och jag har en som är blandning mellan Lhasa apso/yorkshire terrier som gärna aktiveras minst 2-3 timmar om dagen, är väldigt förig, älskar att leka med boll, kamplek och godis och kan springa bredvid cykeln i över 1 mil:D
Så det kan nog bli lite hur som, men yorken är nog lite aktivare, så det är väl därifrån han fått det.

Till ts: Det funkar säkert sålänge hunden kan komma ut och rastas på trädgården (staket?) de dagar du inte kan gå. Du kan ju även kasta lite boll och slänga ut maten på tomten så hunden får leta upp den själv :)
Jag skulle också som flera andra rekomendera en vuxen hund, så slipper du valptiden med att springa ut och in hela tiden, och all annan träning (miljö) som behöver göras.

Senast ändrad:

Ja den som säger att alla hundar är krävande har fel :p
Finns gott om lata små kräk med!
Men det är ju svårt att veta vid valpköp.
Shih tzun vi har i släkten den går nedanför trappan, gör de den ska sen går den in igen. Promenad är inte att tänka på längre än typ 200 meter.
Söta prydnadshundar :D

Ja det är ju det.
Ruben kom till oss när han var 1 1/2 år, ganska lagom :)

Grana o Petronella> Ja han är en litet charmtroll. Har lyckat omvända flera inbitna småhunds"hatare" :)

Helt off topic,

men medellängden på steg är 60-70 cm :)

On topic riktat till TS

Kanske vore det bättre att försöka bli dagmatte först till någon annans hund, så du får känna på ansvaret, och se om det fungerar att ha hund med din sjukdom.

Jag tycker alla hundar bör få iaf runt en timmes promenad per dag. Visst finns det enstaka dagar då det blir mindre, tex om man är sjuk, men som standard.
Alla mår bra av en hyfsad grundkondition!

Ja, och 4 km tar väl ca en timme för TS. Har man dessutom en trädgård som hunden kan springa i och man kan aktivera den i under svåra dagar så kan jag inte se problemet. TS vill ha en lågaktiv sällskapshund som hon dessutom kan tillbringa i stort sett 24/7 ihop med, ypperligt!

Även om jag har en högaktiv ras själv och lägger mycket tid på att aktivera dem så vet jag ju att det finns en hel del raser som är just sällskapshundar och är väldigt nöjda med det. Personligen tycker jag nog att sällskapet TS kan erbjuda smäller högre än att hunden kanske inte får en timmes promenad nån gång i veckan.

Helt off topic,

men medellängden på steg är 60-70 cm :)

On topic riktat till TS

Kanske vore det bättre att försöka bli dagmatte först till någon annans hund, så du får känna på ansvaret, och se om det fungerar att ha hund med din sjukdom.

Tack nu känner jag mig inte som en tax längre. Jag har stegräknare på jobbet och jag räknar 70 cm som medelsteg så då var jag inte helt fel ute.:)

Svarar alla igen :)

Jag har fått jättemycket att fundera över och har tagit en diskussion med mig själv. Gjort en lista på fördelar verses nackdelar.

Resultatet blir att jag väntar med att skaffa en hund. Men nu vet jag vilken hundras jag ska sikta in mig på. Det blir förmodligen den dagen inga illrar eller katt finns i mitt liv, och det kommer att dröja. Under tiden så kan jag försöka spara ihop pengarna.....

Blev lite inspirerad igår och tog med mig Pazi på promenad igår. Har inbillat mig att han inte gillar promenader men igår så tog jag mig i kragen och tog med honom. Det var nästan som att gå med hund. Blev till och med en kvällspromenad :)

Jag ska ändå åka till Lidköping för att gå på hundutställning, måste ju få se dessa hundar live också :)

Så tack än en gång till alla som har tagit sig tid att svara :bump:

Så om jag skulle fölaj ditt råd, en av promenaderna bör vara en timme varje dag.
Då blir det alltså tre rastningar á 15 min = 45 min + lånpromenad 60 min = 1h 45 min.
Sedan så åker jag även till klubben och är där 2-3h (tränar sammanlagt ca 60 min men psykiskt tröttsamt att vara där) Eller tränar hemma i uppdelade pass/lägger spår.

Så en vardag bör alltså mina hundar vara igång och skärpta i kanske 4-5 timmar då? Enormt överdriv av aktivering och motion för mina hundar.

För oss fungerar 1h sammanlagd promenad och 2-3h sammanlagd aktivitet utmärkt på vardagar! Helgerna blir det sökträning ena dagen och långpromenad andra dagen.

Senast ändrad:

Det låter som ett bra beslut, själv är jag fullt frisk, men skulle aldrig orka med 6 illrar, en katt och ens fundera på en hund ovanpå det... Matt i pälsen vid blotta tanken!

Ja, och 4 km tar väl ca en timme för TS. Har man dessutom en trädgård som hunden kan springa i och man kan aktivera den i under svåra dagar så kan jag inte se problemet. TS vill ha en lågaktiv sällskapshund som hon dessutom kan tillbringa i stort sett 24/7 ihop med, ypperligt!

Även om jag har en högaktiv ras själv och lägger mycket tid på att aktivera dem så vet jag ju att det finns en hel del raser som är just sällskapshundar och är väldigt nöjda med det. Personligen tycker jag nog att sällskapet TS kan erbjuda smäller högre än att hunden kanske inte får en timmes promenad nån gång i veckan.

Jag har inte sagt att TS inte ska ha hund :) Tvärtom var jag till en början positiv och sen undrade jag hur mycket 4000 steg var.

En bra grundkondition är viktig för alla hundars hälsa och grundkondition, speciellt om du tränar mycket bruks etc.
Nu vet jag ju inte precis hur du aktiverar dina hundar men det kan ju vara värt att fundera på att byta ut några av träningsdagarna mot motion istället.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
842
Senast: Monimaker
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 412
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka