Kroniskt sjuk+hund=sant?

illernettan

Trådstartare
Jag har funderingar på att skaffa mig en liten hund. Men jag är kroniskt sjuk och vissa dagar kommer jag inte upp ur sängen, dom dagarna går till att sova och bara försöka "överleva".

Hur gör ni andra som är sjuka och har hund? Jag lever själv tillsammans med sex illrar och en katt. Dom är så självständiga att när jag har dåliga dagar så sover dom och kräver inte så mycket av mig. Har fått hör att har man en hund får man inte ha dåliga dagar.

Hunden jag har funderat på är en pomerian. Har läst mycket om dom och då fastnat otroligt för den rasen. Kan den vara så bra som jag tror?

Fördelen med mig är att jag är hemma hela dagarna och nackdelen är mina orkeslösa dagar.....:grin:

Sv: Kroniskt sjuk+hund=sant?

Ja, en hund måste ju gå ut, iaf 4-5 gånger om dagen och en valp behöver gå ut nästan en gång i timmen i början. Så frågan är om du kan göra det dina dålia dagar. Rasvalet är väl lämpligt, de är trevliga hundar (som vanligt beroende på linjer och uppfödare) och inte särskilt krävande.

Man lär sig och fördelen med med hund är att man är tvungen att gå ut även sina sämsta dagar - om så bara en en kort promenad. I slutänden så mår man bättre av det:)

Jag har själv en smärtsjukdom där jag får oerhörda tröttperioder, men hundarna får sitt ändå - och så får jag sova middag istället för att ta igen mig. Men hade jag inte haft hundarna hade jag säkerligen legat kvar i sängen dessa perioder, men jag skulle inte må bättre kroppsligt.

Jag har själv två hundar och min hälsa ger mig ofta dåliga dagar, dock kommer jag ur sängen länge nog för att släpa ut dom i trädgården som är inhägnad. Sådana dagar får hundarna inte mer omsorg än att dom får frukost och ut och rasta sig själva. På eftermidddagen kommer resten av familjen hem så då kan ju dom gå ut och gå med dom.

Ett alternativ för dig kan ju vara att annonsera efter en "back up" som kan komma och ta hunden när du har en dålig dag. Alltid finns det någon som är arbetslös eller pensionär och vill tjäna lite extra

Jag har tyvärr svårt att se att en hund skulle passa in i din situtaion. En hund kan inte vara inne en hel dag. Oavsett hur liten den är så är det en hund med en hunds behov.
Men hur ofta kommer dessa dagar? Har du någon som skulle kunna ta hunden då?
En valp är ju betydligt mer krävande än en äldre hund. Kanske en äldre, redan rumsren och lydig hund hade varit ett bättre alternativ om du har någon som kan sköta den under dina dåliga dagar.

Tack så mycket för alla synpunkter.

Jag har trädgård som jag kan släppa hunden under uppsikt. Dom dåliga dagarna skulle jag orka att ta en kvarterspromenad (ca 1000 steg) men inte mycket mer. Självklart frukost till mig och hunden och alla andra djur :)
Bra dagar så har jag en slinga på ca 3-4000 steg.

Dom dåliga dagarna kan jag aldrig planera. Dom bara kommer och jag får anpassa mig. Jag har ingen som kan hjälpa mig dom dåliga dagarna utan jag är helt ensam.

Kul att höra att rasen jag har tänkt mig skulle kunna passa mig.

Om du kan lösa det så att hunden ändå får komma ut för att röra sig lite och göra sina behov kan det funka.
Du kan ju också anlita en "dogwalker" som kommer och rastar hunden åt dig.

Hunden måste ju få komma ut och kissa/bajsa oavsett hur du mår.

Om du däremot i övrigt ligger i sängen hela dagen ska det inte vara några problem förutsatt att det inte händer hela tiden (och att du väljer "rätt" ras för ändamålet men det låter så).

Med tanke på trädgården och att du ändå kan gå lite de dåliga dagarna så tycker jag det låter som du kommer klara det och ha hund!
Däremot så kanske det vore bättre att ta en vuxen än en valp som någon annan nämnde, tycker du kan höra av dig till några kennlar och också rasklubben och berätta att du söker en lite äldre okrävande hund som kanske har gjort sitt i aveln eller inte kan vara kvar pga. andra omständigheter.

Sen finns det kanske någon pensionär eller ungdom i närheten som gärna vill ta promenader då och då!

Kan berätta lite om mina egna erfarenheter, när jag var i låg- och mellanstadiet så bodde det på hemvägen en liten king charles som ofta var ute . Min kompis och jag som var hundtokiga båda två frågade till sist om vi fick klappa och det fick vi självklart! Ägaren var pensionär och orkade fortfarande mycket, tyvärr blev hon över åren sjuk och orkade mindre men jag och min kompis som bara blev äldre började få ta promenader med hunden och hjälpte så sett henne så hon kunde ha hunden i många år till. Till slut gick det tyvärr inte längre och hunden fick flytta tillbaka till uppfödaren, men det var nästan tio år efter vi började hjälpa henne. Och detta gjorde vi då eftersom vi båda tyckte om hundar och en snällare äldre tant får man leta efter:)

Och med denna novellen menade jag att det finns hjälp! Även grattis sådan, om du hade bott granne med mig hade jag inte haft minsta problem med att dra med mig din hund när jag ändå måste ut med min egen t.ex. Man ska inte vara rädd för att fråga bara.

Kan tillägga att när jag var dålig december-februari så kom inte vår hund ut mer än kanske 500 steg tills sambon kom hem och det dog han inte för.
Optimalt? Nej! Men de dagarna mina svärföräldrar jobbade fanns det inget val och eftersom jag visste att det skulle bli bättre så fick han stå ut.
Och detta är en väldigt aktiv ras så jag tror verkligen en pomme kommer klara av dina dåliga dagar.

Hur långt är 4000 steg?

Jag är dålig på att uppskatta i antal steg, men om det är 4 varv runt kvarteret tycker jag det låter som lite för lite motion oavsett ras, om det blir standard.

Beror lite på hur stora steg man tar men jag tycker inte 4000 steg är vidare långt. Jag tycker det blir lite för lite för hunden, men jag kan ju ha fel.

Fast nu snackar vi en pomeranian, det är inte direkt nån slädhund som ska motioneras. Lite godissök, klickeraktivering och en lite längre promenad på 30-60 min duger säkerligen fullgott åt 95% av landets pomeranians.

Jag har haft en dvärgspets i kurs, han krävde i stort sett ingenting, men har ändå tävlat U-SM i lydnad, så de kan om man själv vill.

Jag säger som jag alltid gör. Promenaderna är inte det viktigaste för en hund. Att få komma ut, göra sina behov och få springa av sig räcker gott om man aktiverar hunden mentalt! Jag går långpromenad (40-60) min med mina hundar 1-2 ggr i veckan. I övrigt handlar det om 10-15 min 4 ggr om dagen för att rastas.
Tid lägger jag istället ner på träningar, antingen hemma, klubben eller sökträning i skogen. Jag har två hundar med hög aktivitetsnivå.
En vuxen pomerian tror jag nöjer sig fint med rastningar, få springa av sig och lite mental träning hemma dagligen.

Det är intressant att se att det är så olika (absolut inget negativt menat). Min hund får allra minst 60 minuters promenad varje dag, sen lägger jag inte ner så mycket tid på mental träning, ofta blir det i promenaderna också. Jag tror nog att det skulle funka för dig att ha hund med de tips som andra skrivit.
Min hund klarar en dag/dagar inomhus (ut för kissning och bajsning såklart) men då brukar hon bli toppad på promenaden dagen efter. Sen spelar det naturligtvis roll vad du har för hund. Våra hundar är ju också väldigt anpassningsbara, jag känner personligen personer som har stora hundar med hög aktivitetsnivå som inte får promenader överhuvudtaget, endast utsläpp i trädgården. De är några av de lugnaste hundar jag känner, men jag har svårt att förstå varför man har hund på det sättet.
Lycka till vad du än bestämmer dig för.

Och jag säger helt tvärt om. Jag tycker att det är jätteviktigt att man lägger en grund med fysisk motion. Hundar är gjorda för att röra på sig!
Även hundar som har stort behov av mental stimulering behöver röra sig ordentligt.

Nu menar jag inte att TS inte kan skaffa en liten pomme, utan bara en reflektion på Sharks text om att det mentala är viktigast.

Fast mina rör ju på sig, flera timmar om dagen under träning. Jag leker mkt med mina hundar under träning så röra på sig och få utlopp av spring i benen får de absolut.
Men rena motions-koppelpromenader blir det mkt mindre av.
Sedan så beror det ju även på vad man har för ras. En del har inget stort behov av att springa en mil om dagen medans andra har det. Men jag svarade ju givetvis utifrån ts rasval och hur mina hundar fungerar.

"Svarar alla"

Tack så jättemycket för alla svar och ny input jag har fått.

4000 steg för mig är cirka 4 km och det försöker jag göra varje dag som är bra. Morronprommisen är guld värd. Hur många dagar av veckans sju som är dåliga är svårt att svara på.

Jag har en kompis som har skaffat sig en hund och gärna hjälper till med aktivering, både fysiskt och mentalt. Sedan tror jag också att illrarna och hunden kan få mycket skoj tillsammans, under uppsikt.

Jag har hittat en 5 månaders valp som är till salu och har börjat maila med uppfödaren. En liten söt svart nallebjörn. Men jag har inte riktigt klurat ut hur mycket en pomeranian kostar. Någon som har en uppfattning?

Fast det visade sig idag att en av illrarna tyckte det var jätteskönt att få komma ut på prommis, så......jag vet inte riktigt.

Det som är bestämt är att jag ska besöka hundutställningen i Lidköping i maj. Där skulle denna hundras delta och då kanske jag får en chans att ställa massor av frågor :)

Jag tror det skulle fungera jättebra :)
Kanske finns det ngn hundgård i närheten eller dit din kompis kan ta sig o ta med din hund?
Vår Ruben har noll aktiveringsbehov, han tycker koppelpromenader är totalt meningslöst. Men han går gärna lös o leka med andra hundar o springa fritt är det bästa han vet. Han är med i stallet o springer lös med sina två kompisar några dagar i veckan, det räcker för att han ska vara helnöjd med livet.
Sen går vi såklart promenader med honom o han är med på det mesta, men det är inget han kräver.
Vi tränar lite vardagslydnad o gör lite små trix hemma, inget annat.
Nu har jag brutit foten så nu blir det inget stall o mest rastning på tomten, men han lider inte av det. Han trivs utmärkt med att ligga o gona sig i sängen hela dagarna.
Husse tar dock med honom på promenader men det är ganska motvilligt från Rubens sida.

Han är en ren sällskapspuff :)
Välmusklad o i god kondition trots den ringa träningen.

1108018234.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
842
Senast: Monimaker
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 412
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka