Kronisk bronkit

Sv: Kronisk bronkit

jag känner igen det där,, jag kan inte rida min häst med dressyrspö för så fort hon ser det i ögonvrån drar hon iväg i världens kareta.. longering me pisk går men då ska man ha pisken bakom sig.. så fort man tar fram pisken till normalt läge springer hon som bara den.. :)

att rida henne tog i princip fem år att komma på hur hon fungerade helt och hållet.. innan flög jag av till höger och vänster..
det har förut inte gått att galoppera ute med ngn annan häst för då ska hon dra iväg, hon måste liggga minst tjugo meter före alla andra för annars kickar hon.. hon tillåter inte alla ryttare,, vissa vägrar hon helt enkelt att gå med..
men hon har dock bara haft tre ägare genom sitt liv.. :) och jag tänker behålla henne för alltid.. :love:

men jag har märkt på andra phaeton avkommor att dom är lite enmanshästar,, men hittar man bara rätt person till rätt häst där så e dom helt underbara.. hon ställer verkligen upp på mej till hundra procent.. :love:

har rivet papper dålig uppsugningsförmåga?? jag vet att torv e väldigt bra me de.. jag tycker spån suger lite dåligt så då borde ju papper också göra de..
men ändå gratis leverantör..
men torv måste ju va bäst för de e väl de som tar bort ammoniaklukt mest??

jag har en häst som fick diagnosen kronsik bronkit för lite över ett år sen. han står numera på spån, med hösilage annars är allt som vanligt.. och han är helt symptomfri! det finns olika svårighetsgrad på sjukdomen helt klart..

jag tror inte att min häst heller har så kraftig kronisk bronkit för hon har börjat hosta på sistone ordentligt och då e de en tjej i stallet som ger sin häst väldigt dammigt hö.. och eftersom dom går i samma hage så har hon väl fått i sej av de oxå.. men alla vattnar sitt foder nu så de ska nog inte va ngt större problem längre..
spån e ju väldigt skiftande i hur dammigt de är.. ja har haft vissa balar som de ryker om hur mkt som helst och vissa som inte dammar alls..

ni som använder torv, hur klafsigt blir det?? jag har väldigt dåliga erfarenheter av torv för alla jag känner som har haft de har inte mockat ordentligt så det har blivit sunkigt och klafsigt i boxarna,, men de blir det väl inte om man mockar bra?? jag har växelströbädd till min häst..
hon har nämligen väldigt dåliga hovar också så hon får inte stå på sånt som blir blött..

det lättaste sättet att vattna höt på det sättet måste ju vara att ha det i hönät eller hur??
Ja, precis. Sen tar man hela hönätet och doppar det i en tunna, för att få det helt genomblött. Låt det gärna ligga och dra sig ett tag.

jag har tyvärr inte tillgång till varken lösdrift eller uteboxar men vi har inga problem med damm i stallet så jag hoppas att det ska gå bra ändå.. hennes fönster går att öppna också..
just nu går hon ute dygnet runt iaf.. :)
Det är just det som är frågan - varifrån kom bronkiten till att börja med? Det kan vara just stallmiljön det är fel på från första början, även om andra orsaker som infektioner o dyl också kan trigga igång det hela.
På sommaren när hästarna är ute är problemet minimalt. Problemen kommer på vintern, när det är kallt ute, och man stänger igen fönster och dörrar för att behålla värmen i stallet - då stryper man ändå lufttillförseln, luften blir dålig, och dammproblemet är svårt att komma ifrån, speciellt i gamla stall med lågt i tak och värst är dem med höloftet ovanpå stalldelen.
Hur har ni det i erat stall?

vi har väl ganska lågt i tak men ändå förvånansvärt bra ventilation,, det är många som tycker att våran luft i stallet är ovanligt bra..
att hennes problem har kommit just nu är nog förmodligen för att det är en hästägare i stallet som har köpt väldigt dåligt hö till sin häst.. hon har inte haft några större problem i vinter och det är inte ofta som vi behöver stänga helt i stallet..

vårat stall har sex boxar men det står max tre hästar i stallet och det bidrar ju till att luften är mycket bättre än vad den hade varit annars..

vill ju inte byta stall ju.. :(

Ett tips: Byt ut höet mot ensilage/hösilage!!! Och om du ska blöta hö:et, låt det ligga i blöt ett ganska bra tag innan utfodring, om du bara vattnar det innan utfodring drar det istället åt sig damm. Det absolut bästa är att fodra med ensilage.

Lycka till med pållen!

/ _Mimmii_ med dammallergisk häst

att hennes problem har kommit just nu är nog förmodligen för att det är en hästägare i stallet som har köpt väldigt dåligt hö till sin häst..
Har också upplevt att hästar börjar hosta pga dammigt hö och halm, det är väl en sak om något som verkligen triggar igång hosta.
Skulle gissa att ni har eran orsak där, och ju mer ni kan värja er för problemet, medicinera bort den aktuella hostan och att hästen sen troligen kommer gå ute i sommar bådar gott. Då borde det i princip inte vara några större farhågor vid installningen i höst.

nej jag tror också att det kommer att bli mycket bättre sen..
hästarna har ju inte velat äta av det där dammiga höt så jag har trott att det inte ska vara ngn fara för min häst, jag kan ju inte bestämma vad andra köper för foder..
förut har hennes hosta på vintrarna gått över om man har gett henne lite vitlökspulver.. men jag hoppas på att hon inte kommer ha några större problem i vinter heller.. :)

tack så mycket..
som jag har skrivit innan så är hon svår att hålla i hull och gillar inte att äta så mkt hösilage som krävs och därför får hon hö för det är det hon gillar bäst..
så det är bara att vattna som gäller.. men samtidigt hoppas jag att allt e någorlunda bra i höst och att ingen köper hem dammigt hö igen.. de försämrar ju hela stallmiljön.. :(

Din häst ser ganska ung ut:confused:

min ena fick oxå diagnosen för en 5 år sen. fick bara Ventipulmin för det.
Det visade sig senare att det var av havren:eek: Grannnens fullblod var oxå mkt påverkade av samma foder.
Han har sen fått hösilage o fick av för mkt sånt -Fång.
Fast den hade boxvila o fick hö- har den inte hostat sen dess.

Det hjälper inte att blöta dammigt foder, utan man måste få tag på bra dammfritt foder o se till att den får en bra dammfri miljö- gärna lösdrift eller utebox.
Min står på stall, men har en halvdörr öppen så mkt det går o går på bete 24 h. sommartid.

hon är fjorton år så det tar vi som en komplimang att hon ser ung ut :)

jag har dammfritt foder till henne,, men blöter ändå fodret nu eftersom veterinären sa det.. det som är ett problem är att den här andra tjejen fodrar med dammigt hö.. jag skulle aldrig ens komma på tanken att fodra min häst med dammigt foder..

tack för alla bra tips och erfarenheter alla delar med sig av.. :)

Hej!
Ja hon vart helt bra. Så länge man håller igång henne så att hon inte "slemmar" igen så att säga. För den kom som sagt tillbaka då hon fick fång. Detta fungerade på min häst och ska inte säga att det fungerar för alla. Gå in på alg-borje.se och läs om algerna.

Lycka till!!

hästen som jag hade hade ju som sagt kraftig bronkit hon behandlades flertalet ggr innan hon till slut blev bättre hon gick dessutom ute från sju på morgonen till nio-tio på kvällen vintertid, och dygnet runt från det att backen i hagen var torr och "liggvänlig".
i boxen hade jag större delen av tiden torv, som jag vattnade lite extra för att få den lite tyngre och mer packad, mockade dock bort pisset varje dag. Höet bytte jag ut mot ensilage ny bal varannan dag (bonde brevid stallet) och havren blötte jag väl. utöver det fick hon vitlök i fodret.
stallet jag har är gammalt och har en dålig ventilation, men med hjälp av att hålla dörrarna öppna (just så pass att vattnet ej frös) och att alla mockade ordentligt och höll så damfritt som möjligt så funkade det superbra, hon höll sig symptomfri, reagerade bara vid t.ex vår då luftfuktigheten var hög och då med några hostningar i travigångsättning, men det höll oftast bara i sig någon vecka eller två inna hon blev symtomfri igen.

vi hade/har även totalförbud på att sopa och mocka då hästarna var inne, allt för att minska dammet.

så gjorde jag med min häst! Tyvärr lever hon inte längre utan avlivades för ett år sedan pga hovbroskförbening.

tack så jättemycket för att du delar med dej av dina erfarenheter.. synd att din häst var tvungen att avlivas förra året.. :(

men jag är djupt tacksam för hjälpen med tips och råd av alla. :)

snälla du ge hästen hösilage, det är inte dammet dom reagerar på utan sporerna, brukar funka ett tag ned vattnat torrhö, men sen är det dax igen för hosta, är det rödalgerna ni menar dom ar slemlösande.

snälla du ge hästen hösilage, det är inte dammet dom reagerar på utan sporerna, brukar funka ett tag ned vattnat torrhö, men sen är det dax igen för hosta, är det rödalgerna ni menar dom ar slemlösande.

Hon har ju skrivit flera gånger tidigare att hästen inte tycker om hösiglage...

Hon har ju skrivit flera gånger tidigare att hästen inte tycker om hösiglage...

precis så är det.. ja får inte i henne den mängd hösilage som krävs så ja har inget annat val än att vattna höt och de har funkat nu i veckan iaf.. hon mår så mycket bättre nu av medicinering och vattnat hö.. det är en helt annan häst.. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 601
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 206
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag har börjat inse att jag inte riktigt kan hantera det här med Corona och allt som händer i världen just nu. Att jag inte är ensam som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt