Kronisk bronkit

Sv: Kronisk bronkit

Hur är eran Phaeton avkomma i humöret då?? har hört flera som tycker att dom är jobbiga och handskas med.. min häst var jobbig när hon var yngre men har mognat mycket de senaste åren..

har en häst med bronkit som varit symtomfri i flera år... dock har jag nybyggt stall med högt till tak o väldigt bra ventilation (han går alltså inte i lösdrift o klarar sig bra), använder torv i boxen o han får hösilage att äta...

Med nybyggt stall med bra ventilation så kan jag förstå att din häst kan klara av att stå inne.
Men det flesta stall har inte så bra ventilation. När det gällde min häst så hjälpte det inte med bra ventilation, bara lösdrift...
Jag tror att det finns olika grader av känslighet även hos bronkit hästar:)
Sen tror jag att det är vikigast med att ge dammfritt foder, hösilage är kanon. Sen min började få det så har han varit helt symtom (hur stavas det?) fri:)

MVH Russin8

fick hem förrättningsunderlaget från veterinären idag,, där det står att diagnosen är COPD alltså samma sak som kronisk bronkit..

men jag är helt övertygad om att min häst kommer fungera som hon ska bara jag följer veterinärens råd..

att hon får så mycket tabletter är för att jag fick en medicin utskriven till henne som är anpassad till människor så hon måste få så många tabletter för att det ska bli rätt mängd kortison.. när man har krossat tabletterna så är det ändå inte mer än kanske en halv matsked pulver så det e inga problem att få i henne..
sen får hon slemlösande också.. Fabrol vet tror jag att det hette,, det gillar hon inte så det får jag spruta in i munnen på henne.. :angel:

veterinären har inte gått ner i halsen och kollat på henne men hon har kvickdragsfåran och hon har ansträngd andning och har hostat ut slemklumpar.. men ja har fått rådet att hålla henne i kondition så kommer hon att fungera som hon ska.. :)

just nu hoppas jag bara på att hon ska må bättre efter denna medicinkur..

Håller tummarna för att medicinkuren hjälper!

Det bästa du kan göra för din bronkithäst är att ställa ut den på lösdrift där den får frisk luft 24h/dygn, samt fodra med hösilage.
Nu är ju inte det genomförbart i alla lägen, men ju mer man kan ordna åt det hållet, ju bättre håller hästen sig hostfri.
Problemet under vinterhalvåret brukar vara att ju kallare det blir, ju kortare tid får hästarna vara ute, samt att man stänger igen stalldörrarna för att hästarna inte ska frysa - vilket drastiskt försämrar ventilationen i ett stall. Utebox är då att föredra, och har man inget hösilage får man göra sitt bästa för att vattna höet.
Ett problem med just hö är att det inte räcker med att bara duscha av det med slangen, sporerna finns kvar ändå, utan den bästa effekten fås om man doppar höet i ett vattenkar och låter det dra en längre stund. Det brukar bli hyfsat bra, men inte alls lika bra som hösilage.

Det gäller att vara uppmärksam på när hästen börjar hosta framåt hösten och medicinera bort det omgående, för att undvika långdragna bronkitskov.

är det någon som vet vad som är bäst att ha som strö till en bronkithäst?? torv eller rivet papper?? har nämligen blivit erbjuden gratis pappersstrimmel men jag tycker att rivet papper borde vara dammigt eller någon som vet??
och om man har torv kan man använda torvmix då,, eller måste man ha vanligt torv??

det lättaste sättet att vattna höt på det sättet måste ju vara att ha det i hönät eller hur??
jag har tyvärr inte tillgång till varken lösdrift eller uteboxar men vi har inga problem med damm i stallet så jag hoppas att det ska gå bra ändå.. hennes fönster går att öppna också..
just nu går hon ute dygnet runt iaf.. :)

det är ingen fara..

min häst ska iaf gå på kortisonbehandling i tre veckor och jag kan rida som vanligt under tiden och det är bara bra om hon hostar lite, men jag ska ju se till så att hon inte storknar..
min veterinär tyckte att de va viktigt att börja me kortisonet direkt samtidigt som slemlösande.. min häst går också på bete och det sa veterinären inget om att de kunde vara farligt i samband me kortison :confused:

Okej.
Får man åka till andra stall under tiden? Men kan du alltså träna som vanligt då? Vara med på hoppträningar och så?

ja det ska väl inte va några problem att åka någon annanstans,, det är ju inte smittsamt.. så länge du lyssnar på din häst och märker av om den börjar andas för tungt och sånt så kan du väl vara med på hoppträningar också antar jag, för de hör ju till vanlig träning.. :)

torv och papper är ungefär lika bra, inget utav dem dammar (det damm som syns för ögat är ej farligt för hästen). jag körde torv och ibland uppblött spån. Halm är absolut inte bra då det är likvärdigt med att ge torrt hö.
att blöta höet är heller ej att rekommendera utan man skall byta ut det mot ensilage/hösilage. hur mycket du än blöter höet så finns particklarna kvar både utanpå och innuti strået. blöter du dessutom höet länge så växer dåliga mikroorganismer till sig då det blir en optimal miljö för dem och på så sätt blir höet hygieniskt sämre och ännu dåligare för en häst som är benägen att reagera. maxtid att blöta tid är helst ej över tio minuter....

vill du ha en symptomfri häst så krävs ofta radikala förändringar, det kan bli lite jobbigare och ibland lite mer kostsamt men det viktigaste är ju att hästen får den bästa chansen att bli frisk(symptomfri) eller hur!

jag har haft henne på hösilage men det är väldigt ojämn kvalitet på hösilaget och dessutom så blir hon dålig i magen av det och vill inte äta ordentligt.. det är därför jag fodrar med hö.. har verkligen jättefint och grönt hö.. som inte dammar.. men att blöta det i tio minuter i ett hönät innan fodring borde väl gå bra.??
så då kan jag alltså ta det här papperströt som är gratis (:angel: ) och dessutom få en häst som mår lika bra som om hon hade stått på torv??

tycker torv blir så mörkt och tråkigt i stallet..
men det är ingen som vet om torvmixen är bra eller?? den som är färdigblandad,, typ massa torv och lite spån för att få det luftigare..

Menar du carrageenalgerna?

När min häst fick slemlösande och kortison så hjälpte det bara den stunden vi gav henne det. Vi valde då att köra med algerna istället. Vi körde med dem så länge påsen räckte ca 6 veckor men man kan köra det längre, det ska användas till hostan är borta.

Man kan rida hästen som vanligt om den inte är allmänpåverkad dvs verkar ha det väldigt jobbigt med andningen. Dock kan man ta det lite lugnare än vanligt. Det är bra att få upp lite flås så att hästen hostar upp slemmet. Vi märkte på hästen när hon fick fång i vintras att hon inte mådde bra av att stå, då hostan kom tillbaka. Men i och med att hon skulle tat lugnt så tog vi hostan så fort hon kunde röra sig som vanligt igen. Vi behandlade dock med algerna under tiden menvi kunde inte röra på henne såpass att hon kunde få upp slemmet genom flåset. Vilket luddigt inlägg :D

jo man får ju väga fördelarna mot nackdelarna... har häste svårt att tugga så har man ju inte så mycket till val och då får man ju ta det som det är.. men det är skrämmande vad många som lämnar höet över natten i vattenbalja för att sedan fodra med det på morgonen utan att veta hur försärat höets hygien blir då...

jag är glad som har buke :) så jag vet att jag inte ska vattna hela natten och sånt.. det är ju ingen som säger annars.. just nu spolar vi höt i ikeapåsar i några minuter och så får de stå blött i typ tio minuter innan hästarna får de men sen vid installning igen ska jag blöta allt hö i hönät..

Menar du carrageenalgerna?

När min häst fick slemlösande och kortison så hjälpte det bara den stunden vi gav henne det. Vi valde då att köra med algerna istället. Vi körde med dem så länge påsen räckte ca 6 veckor men man kan köra det längre, det ska användas till hostan är borta.

:D

Blev eran häst alltså bra med dessa alger?? Var får man tag på dem isf?? Har en häst som har slem i lungorna, är behandlad med cortison (inandningsgrej) och är nu symptomfri. Han är dock fång-häst så cortison är ju alltid en risk att ge honom så därför tänkte jag att det kunde vara bra med ett alternativ ifall han skulle bli dålig igen...:cool:

Min dam, var säkert speciell när hon var yngre... förra ägaren slutade räkna tidigare ägare när hon var uppe i TIO namngivna ägare under Timas första tio levnadsår... Det fanns alltså fler ägare förutom de tio... Sen ägde förra ägaren henne sju år, innan jag köpte henne. Det tog tid att komma på hur damen skulle ridas och visst hon har fortfarande sina egna åsikter i mångt och mycket. Hon har sadeltvång om man är för häftig och stressad vid sadling. Hon är paniskt rädd för piskor och ridspön från marken. Det är INTE roligt att rida henne i samma ridhus, som någon som longerar sin häst och använder longerpisk med "klatsch". Jag har varit nära att sitta som en flugskit i väggen flera gånger. Men hon har ett hjärta av guld, arbetsglädje som få och så en egen turbo då... :angel:

8140484.jpg

När Tima drar järnet, står blixten (kameramannen) stilla (lamslagen)... Som sagt, 23 år uråldrig tant, fotad 11 mars 2007 i regnvåt paddock. Lämpligt underlag? nää... :crazy: Men försök tala om det för häst med "myror i brallan".

Rockys lungor klarar inte spån, så mycket vet jag. För jag har frågat ägaren om jag kunde få ha det, eftersom jag har gratis leverantör annars.

Men hur det skulle fungera med mix, vet jag inte. Jag tycker annars om torv, då det är suger upp väldigt bra och ger en bra bädd. Många tycker att torven dammar. Men det tycker inte jag, tack vare att den har en "lätt fuktighet" i sig själv.

För många herrans år sen skötte jag en fd ridskolehäst i ett privatstall. Hon var hosthäst, men helt symptomfri när hon stod i välventilerat stall, på torv och med vattnat hö och foder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 601
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 206
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag har börjat inse att jag inte riktigt kan hantera det här med Corona och allt som händer i världen just nu. Att jag inte är ensam som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt