Kronisk bronkit

Chloé

Trådstartare
min häst har hostat i en vecka nu så jag tog ut veterinären och dom konstaterade kronisk bronkit :crazy:
så himla tråkigt så nu ska hon gå på kortisontabletter och slemlösande i tre veckor och sen hoppas jag att det blir bättre, veterinären trodde det och att de kommer att bli sämre i vinter igen :(
ja ska ge henne 50 tabletter om dagen :eek: helt sjukt mkt var tvungen att fråga om ja läste rätt men de gjorde jag :o

men hon är inte speciellt besvärad av det så det är ju skönt det..

behöver lite peppning nu..

Sv: Kronisk bronkit

Det är inte för att vara dum eller något sådant, utan för att jag är nyfiken. Hur kan man konstatera kronisk bronkit på en undersökning? Trodde att det krävdes en del behandling och flera undersökningar m m för kunna göra det.

ja du jag vet inte.. jag lyssnar bara på vad veterinären sa.. så jag är lika ovetandes i den frågan som du :confused:

Vår häst har också bronkit. Hon är visserligen lite äldre och promenadrids mest. Det är rent stall som gäller, bra ventilation, helst utebox eller mycket utevistelse. Det blir lite sämre mot vintern, men det gäller att försöka hålla hästen borta från t.ex. damm osv så kan det funka rätt bra iaf. Hoppas att det går bra för dig!

Tack så mycket.. Veterinären sa att jag ska vattna allt hö och att jag ska byta strö till torv sen när hon ska stallas in igen.. Sen skulle hon va ute så mkt som möjligt men det ska nog gå bra hon är inte så dålig som jag har sett andra bronkithästar vara..

Tack för råden iaf.. :)

Har hästen hostat i EN vecka? Hur kan veterinären då ställa diagnosen "kronisk bronkit" utan vidare? Har det gjorts andra undersökningar eller utredningar?

Bara nyfiken.;)

hon har hostat nu i en vecka men har haft lite hosta under vintern och sånt också..

Min bronkithäst jag hade innan hade det väldigt jobbigt på sommaren då det var torrt och dammigt, samt då det regnade och var fuktigt ute.

Finns (eller fanns iallafall då) någon slags alger som man kokar och blir som krossade maneter ungefär som man kan ge dem att äta om de har problem med luftvägarna. Det hjälpte mitt sto lite då hon hade det som värst. Minns tyvärr inte vad de hette:confused:

Fatima 23 år (med mycket motor, e Phaeton x :angel: ) har en 26-årig pojkvän som har haft kroniska luftvägsproblem sen han var 9 år... Han rids kontinuerlig 4-5 dagar i veckan, varav en ridskolelektion på lördagar där hoppning ingår var femte vecka. Sista fyra åren har han visserligen ätit en halv tablett opticorten om dagen för att hålla lungorna i form. Det är dessutom ett fruktansvärt sorterande på höleveranserna, där vi har en Rockyhög och en "övrig-hög".

06060810.jpg

Kärlesparet i beteshagen juni 2006

Senast ändrad:

va härligt att höra att dom kan funka så bra ändå..
min tös är ju oxå efter phaeton x... hon är fjorton år..

här är hon.. ganska lik fuxfärg som din fux

10571377.jpg

jag antar att dom tittat i halsen för att kunna säga att det är kronisk bronkit? annar så undrar jag liksom många andra hur veterinären kunnat diagnostisera det? Har dom mycket slem i halsen så kan man ju ana läget men om man inte ens går in i halsen och tittar så är det ju svårt, om hasten dessutom bara hostat en vecka? och 50 tabletter om dagen lät åt skogen mycket!!! jag gav opticorten till min bbonkit häst men det var inte på långa vägar i dom mängderna trots att hon hade kraftig kronisk bronkit...

sen kan jag ju bara säga som så att har det inte gått så långt som till kvickdrag så är inte bronkit något att oroa sig, med rätt skötsel och damfri mat/miljö så håller man det i shack! och så ska man se till att hålla hästen i god kondition! En bronkithäst blir ju aldrig frisk därav att man säger "kronisk" men den kan mycket väl bli helt symptomfri! ibland i flera ärs tid, ibland så visar dom symptom vid försämrad miljö/nytt foder/nytt strö/kraftiga temperaturskillnader och eller vid väderomslag.

Oj vad jag stavar som en kratta, dags för att sova tror jag bestämt ;-)

Min gamla ponny fick bronkit, han flyttade till utestall när han såldes och är nu 19 år och fortfqarande still going strong...

Hihi... det är Fatima som är skimmel... o Rocky som är fux. Jo, jag har spanat in Chloé förut, så jag visste att hon var e Phaeton x har kollat din profil. =)

hej! min ena häst har haft kronisk bronkit sen hon var 4år,nu är hon 20, det bästa att ge henne är hösilage, funkar inte att vattna höet, eftersom att sporerna ihöet finns kvar ändå, sen ger jag henne 100mg aceletynsystein, när hon får besvär, slemlösande till människor, det är jättebra, funkar riktigt bra, samt ger all kraftfoder med vatten, för att få bort allt damm. ;)

Mitt halvblod har bronkit, men just nu inga besvär. Han går ute på lösdrift och får hösilage och allt kraft foder blött.
Han tävlas och tränas utan några problem.
Det som är viktigt är att hästen går ute, absolut inte stå på stall:) . Skulle jag stalla in min igen så skulle han inte gå att rida och tävla.
Sen ska man rida bronkit hästar så mycket dom klarar av, dom behöver konditionen. Det stärker deras lungor.

Algerna som frågades efter är Carageen. Jag gav min häst det när han lite dålig, och dom fungerade.

Har inte behövt mediciner så mycket, några kurer med Ventupulmin (?stavning) annars har det räckt med att han går ute och inte äter hö. Det spelar ingen roll om man vattnar det, sporerna finns kvar ändå.

Sen tycker jag att du ska kolla lite till med någon annan vetrinär innan du accepterar diagnosen "kronisk", för att få den behövs det ofta besök på klinik så dom kan gå ner i lungorna och titta..

Lycka till

Russin8

har en häst med bronkit som varit symtomfri i flera år... dock har jag nybyggt stall med högt till tak o väldigt bra ventilation (han går alltså inte i lösdrift o klarar sig bra), använder torv i boxen o han får hösilage att äta...

Kan det vara carrageenalger du menar?

Jag använder dem till min bronkithäst emellanåt. Kör en kur just nu och när den är slut tänkte jag testa med några örter som anis och timjan som jag hittat här på buke.

Min häst har lösdrift, torv och hösilage just nu. Det blir vattnat hö under sommaren, fungerade jättebra förra sommarn. Höt får ligga i vattenbad upp till 30 minuter, lite krångligt men vad gör man inte för sina djur ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 601
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 206
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag har börjat inse att jag inte riktigt kan hantera det här med Corona och allt som händer i världen just nu. Att jag inte är ensam som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt