Sv: Kromfohrländer
Hej!
Nu var det ett tag sen någon skriv på detta inlägg och jag har ingen aning om du valde att avstå från rasen eller om du själv sitter med en underbar lite kromis brevid dig!
Jag har en relativt stor kromfohrländer tik på 3 år och jag ångrar inte en sekund över mitt val på första hund. Hon är som en terrier ska vara, envis med otroligt mycket personlighet! Hon är utav den reserverade typen och detta har hjälp mig otroligt mycket med att ha henne lös, hon springer inte fram till människor eller andra hundar. Och träna är det roligaste som finns (korkad och svår tränad finns inte ens på kartan!) Hon provar saker själv och älskar att bli lärd nya saker och det går fort. Jag lärde henne vacker tass på 40 min.
En hund blir exakt vad du gör den till. Har du en hund du inte tränar med eller en hund du alltid visar vad den ska göra är det ju självklart att den bara sätter sig, förmodligen för att den är van att du ska visa den vad du ska göra eller för att den inte är van.
Min lilla tös älskar allt nästan, agility, lydnad, viltspår, små trix och även drag. Hon drar ingenting i kopplet alls men vet direkt att hon ska dra när dragselen kommer fram och då börjar hon studsa och även ibland småprata
Med jakten och vakten.
Jakten har aldrig riktigt varit ett problem förutom ekorrar och harar/kaniner och varför just dom djuren är intressanta tror jag är för att det går fort. Hon tycker om att jaga dom djuren men hon har ALDRIG spårat upp något vilt djur utan hon sticker bara när det kommer ett djur framför nosen på henne men det är enkelt att bryta henne.
Med vakten.
Min tös säger gärna till om någon knackar på dörren, gå utanför huset eller om någon smäller igen en bildörr utanför. Hon säger till genom att skälla till någon gång och små morra och sen är det lugnt, då lägger hon sig igen för att somna om. Något som är ganska roligt med kromfohrländer är att de inte riktigt skäller, de ylar mer och låter riktigt charmigt!
Med pälsen.
Pälsen skiftar mellan nästan alla kromisar, vissa har knappt någon päls alls och vissa har lång och nästan krullig päls, mjuk eller sträv. Min tik har något mitt i mellan, den är medellång och en blandning mellan sträv och mjuk och med henne räcker det bara med att jag borstar henne med en vanlig karda ca. 3 dagar i veckan.
Det här med ensamträningen.
Min tik har problem med att vara ensam och mycket utav detta lägger jag på mig själv. Det var min första hund och just eftersom att hon fick följa med mig till min skola tänkte jag inte så mycket på ensamträningen och därför tycker hon att det är jobbigt att bli lämnad ensam. Detta är något vi tränar på nu och det går riktigt bra och framåt. Det hon gör när hon blir ensam är att hon ylar men mer gör hon inte, hon ligger i soffan utan att hoppa ner och upp och hon har aldrig tuggat på något i hela hennes liv!
Det här med uppfostran.
Som sagt så är det en terrier och terrier har en stor dendens att försöka ta över och därför gäller det att man är super tydlig med regler och inte svacka. Det funkar inte att man säger till hunden ena sekunden och struntar i det den andra. Det gäller att ha tålamod och bra struktur. Jag har aldrig riktigt haft några problem med uppfostran på min vovve och hon har lärt sig våra regler snabbt. Om hon gör fel nu räcker det med att jag bara knäpper med fingrarna och tar upp pekfingret så vet hon direkt att hon har gjort fel och gör 9/10 gånger aldrig om det.
Som sagt, kunde inte valt en bättre hund/ras. Det är en rolig ras som alltid hittar på något nytt knasigt hyss, man har aldrig tråkigt med en kromfohrländer! Och jag tycker det är underbart att de är lugna i sig själva och nöjer sig med korta promenader ena dagen och 3 timmars intensiv träning nästa dag (nu gör inte jag så med min tik men bara så att du förstår
) och det är även riktigt charmigt att 9/10 kromisar skrattar (visar tänderna) när de blir glada!
Jag vet att det kanske var lite sent att skriva nu men bättre sent än aldrig!
hoppas att du fick svar på några utav dina frågor även fast det kanske är irrelevant för dig kust nu.
Hälsningar från en stolt matte till en underbar kromis!