Kromfohrländer

Sv: Kromfohrländer

Det var inte min mening att få tråden att byta riktning, min åsikt att en fem år gammal hund inte är gammal tog onödigt mycket plats eftersom jag kände att jag var tvungen att förklara vad jag menade flera gånger. Ska sluta jiddra om det nu. :)

Min hund verkar för övrigt vara i lite samma skick som din, minus blåsljudet.

Att vara en stark ledare innebär inte att man måste vara hård. Snarare trygg och tydlig. Träna på att ha och ta initiativ. Om ägaren i alla vardagliga situationer låter hunden leda (bestämma när ni ska gå ut, vad ni ska göra, vilken väg ni ska gå, när ni ska äta osv) kan man inte förvänta sig att den ska låta människan bestämma vem man ska slåss med, vad och när man ska jaga osv. Det gäller alla hundar. Men ett vacklande ledarskap kan ge större problem i vissa raser än andra. Om människan ibland låter hunden leda och ibland insisterar på att ha kommandot blir hunden otrygg och då kan diverse dominansfrågor dyka upp.

Tack för en bra beskrivning om "ledarskap":). Jag tycker inte heller man ska vara hård i sin uppfostran,men jag får ofta höra av sambon att min nuvarande hund är så otroligt bortskämd och inte blir tillsagd om hon tex tigger när jag lagar mat,eller om hon tar min plats i soffan om jag går på toa. Jag ser inte bortskämdhet som något fel så länge det inte blir till ett problem för mig eller hunden.Jag kan ju sätta mig brevid henne om hon tar min plats:angel:

Men det är väl där jag har haft en sådan tur med just denna första hund. Jag har inte behövt fostra henne alls,eftersom hon helt naturligt är vänlig,lugn och inte har mer än små olater jag inte bryr mig om. Detta gör mig dock lite osäker på om Kromfohrländaren är lite tuffare att få "fason" på och om jag klarar det:).

Kul med liknande historier om att bli hundägare:). Jag har haft tur som har fått en underbar individ som förstahund och har aldrig behövt anstränga mig med henne.

Det ända jag gråtit över är alla problem med hennes sjukdommar istället. Det tar ordentligt på psyket att aldrig komma hundra procent tillrätta med allt. Allergier är riktigt jobbigt:(

Skulle vara kul om du om några månader berättar fortsättningen med din hund:)

Tack för all information jag fått av dig,det lutar fortfarande skarpt åt det håll att det kan bli en Kromfohrländer i framtiden. Lycka till med din vovve:laugh:

Jag har en Kromfohrländer i familjen. Tycker inte om främlingar (alls) men är väldigt mysig med familjen. Noll och absolut ingen jaktlust och är väldigt ägarbunden. Noll pälsvård. Skälla kan de däremot mycket väl göra. Medräknat de andra två jakt och vakthundarna i familjen så är det kromfohrländern som skäller mest - om än inte överdrivet.

Tyvärr är de rätt korkade och svårtränade också. Dom är charmiga när de yr fram som små studsbollar men det är rena familjehundar/sällskapshundar. Svårt att göra något annat än leka och promenera med dem. Inget ont med det iofs.

Hur menar du med korkade och svårtränade? Är det viljan,eller har de svårt att lära sig?

Det verkar som många använder dem till agility,så det låter ju lite knepigt att de skulle vara svåra att träna,då även agility kräver en del lydnad.

För min del ser jag det som positivt att de är sällskapshundar. Jag har inga större tävlingsambitioner,utan vill bara aktivera med något annat än bara promenader hela tiden.Lite agility någon gång i bland,någon lydnadskurs för det sociala och för lite inspiration och ideer. På lite hobbynivå sådär;).

Det var inte min mening att få tråden att byta riktning, min åsikt att en fem år gammal hund inte är gammal tog onödigt mycket plats eftersom jag kände att jag var tvungen att förklara vad jag menade flera gånger. Ska sluta jiddra om det nu. :)

Min hund verkar för övrigt vara i lite samma skick som din, minus blåsljudet.

Du är förlåten,jag är inte sur alls och har inte vart;)
Beklagar att du antagligen har samma "helvete" med din allergihund,jag vet hur jobbigt det är med allt pyssel runt omkring,och inte är det billigt heller.

Jag håller med dig om att min hund inte är gammal i den bemärkelsen du menar i ålder. Det jag vill få fram (nu tjatar jag själv om henne;)),är att hon är gammal i sättet,och med alla hennes problem på det,känns det inte roligt att tvinga henne till aktiviteter hon inte vill. Hon blir ju bara äldre och äldre,och med det antagligen "latare" och ännu mer ovillig att hålla igång på en hel kurs. Hon känns så nöjd med det vi gör idag,så det känns som att jag har "gett upp" tanken med att kunna träna henne och vara så mycket mer aktiv än vad det var tänkt när jag först skaffade henne.

jag får ofta höra av sambon att min nuvarande hund är så otroligt bortskämd och inte blir tillsagd

Jag ser inte bortskämdhet som något fel så länge det inte blir till ett problem l:

Detta gör mig dock lite osäker på om Kromfohrländaren är lite tuffare att få "fason" på och om jag klarar det:).

Ett bra ledarskap handlar inte om vilka regler man har, utan om att hunden vet att de regler man har alltid gäller och inte ska ifrågasättas. Alltså, får hunden ligga i soffan eller inte? Får den ligga i soffan ibland och ibland inte blir det självklart problem, t ex kan hunden börja försvara sin plats i soffan och det blir större strider än det behöver bli. Din nuvarande hund kanske är förlåtande för sådana fel men det kan man inte ta för givet med någon ras. Om hunden får tigga vid matbordet så är det inget problem att den gör det. Om hunden INTE får tigga får den aldrig tigga, punkt slut.

Att din hund ligger i soffan säger alltså ingenting om hur den uppfattar dig som ledare. Du kan vara en jättestark ledare och ändå ha en hund som ligger i soffan, därför att du vill ha det så. Så du och sambon kanske ska fundera ett varv på vad just ni menar med att "få fason" på en hund och vilka regler ni anser att ni ska ha? Innan du dömer ut dig själv som ledare.

När jag tittar på TV och min unghund kommer och tycker att vi borde hitta på något så är jag inte hård och tillrättavisar, jag bara tittar roat på honom. "Tror du att det är du som ska avgöra det?" säger min blick. Visst ja, säger han och lommar iväg och lägger sig. Efter en stund, när båda hundarna ligger och slöar, reser jag mig ur soffan och går ut och klär på mig ytterkläder. Då kommer båda hundarna farande och tycker att matte är jätterolig och spännande och har bra idéer. Ett litet exempel på hur initiativ kan användas för att stärka ledarskapet. Den som tar initiativ är ledare i hundens ögon och då gäller det ju att det är du, och inte hunden.

Hur menar du med korkade och svårtränade? Är det viljan,eller har de svårt att lära sig?

Det verkar som många använder dem till agility,så det låter ju lite knepigt att de skulle vara svåra att träna,då även agility kräver en del lydnad.

Är ju inte omöjligt att det handlar om individen men när man försöker göra nåt med kromfohrländern som de andra hundarna greppat relativt snart så sätter han sig ofta ner och bara tittar förundrat på dig.

Agility kan jag iofs tänka mig att de passar väldigt bra till, de är ibland mer i luften än på marken.

Hej!
Nu var det ett tag sen någon skriv på detta inlägg och jag har ingen aning om du valde att avstå från rasen eller om du själv sitter med en underbar lite kromis brevid dig!

Jag har en relativt stor kromfohrländer tik på 3 år och jag ångrar inte en sekund över mitt val på första hund. Hon är som en terrier ska vara, envis med otroligt mycket personlighet! Hon är utav den reserverade typen och detta har hjälp mig otroligt mycket med att ha henne lös, hon springer inte fram till människor eller andra hundar. Och träna är det roligaste som finns (korkad och svår tränad finns inte ens på kartan!) Hon provar saker själv och älskar att bli lärd nya saker och det går fort. Jag lärde henne vacker tass på 40 min.

En hund blir exakt vad du gör den till. Har du en hund du inte tränar med eller en hund du alltid visar vad den ska göra är det ju självklart att den bara sätter sig, förmodligen för att den är van att du ska visa den vad du ska göra eller för att den inte är van.

Min lilla tös älskar allt nästan, agility, lydnad, viltspår, små trix och även drag. Hon drar ingenting i kopplet alls men vet direkt att hon ska dra när dragselen kommer fram och då börjar hon studsa och även ibland småprata;)

Med jakten och vakten.
Jakten har aldrig riktigt varit ett problem förutom ekorrar och harar/kaniner och varför just dom djuren är intressanta tror jag är för att det går fort. Hon tycker om att jaga dom djuren men hon har ALDRIG spårat upp något vilt djur utan hon sticker bara när det kommer ett djur framför nosen på henne men det är enkelt att bryta henne.

Med vakten.
Min tös säger gärna till om någon knackar på dörren, gå utanför huset eller om någon smäller igen en bildörr utanför. Hon säger till genom att skälla till någon gång och små morra och sen är det lugnt, då lägger hon sig igen för att somna om. Något som är ganska roligt med kromfohrländer är att de inte riktigt skäller, de ylar mer och låter riktigt charmigt!

Med pälsen.
Pälsen skiftar mellan nästan alla kromisar, vissa har knappt någon päls alls och vissa har lång och nästan krullig päls, mjuk eller sträv. Min tik har något mitt i mellan, den är medellång och en blandning mellan sträv och mjuk och med henne räcker det bara med att jag borstar henne med en vanlig karda ca. 3 dagar i veckan.

Det här med ensamträningen.
Min tik har problem med att vara ensam och mycket utav detta lägger jag på mig själv. Det var min första hund och just eftersom att hon fick följa med mig till min skola tänkte jag inte så mycket på ensamträningen och därför tycker hon att det är jobbigt att bli lämnad ensam. Detta är något vi tränar på nu och det går riktigt bra och framåt. Det hon gör när hon blir ensam är att hon ylar men mer gör hon inte, hon ligger i soffan utan att hoppa ner och upp och hon har aldrig tuggat på något i hela hennes liv!

Det här med uppfostran.
Som sagt så är det en terrier och terrier har en stor dendens att försöka ta över och därför gäller det att man är super tydlig med regler och inte svacka. Det funkar inte att man säger till hunden ena sekunden och struntar i det den andra. Det gäller att ha tålamod och bra struktur. Jag har aldrig riktigt haft några problem med uppfostran på min vovve och hon har lärt sig våra regler snabbt. Om hon gör fel nu räcker det med att jag bara knäpper med fingrarna och tar upp pekfingret så vet hon direkt att hon har gjort fel och gör 9/10 gånger aldrig om det.

Som sagt, kunde inte valt en bättre hund/ras. Det är en rolig ras som alltid hittar på något nytt knasigt hyss, man har aldrig tråkigt med en kromfohrländer! Och jag tycker det är underbart att de är lugna i sig själva och nöjer sig med korta promenader ena dagen och 3 timmars intensiv träning nästa dag (nu gör inte jag så med min tik men bara så att du förstår;)) och det är även riktigt charmigt att 9/10 kromisar skrattar (visar tänderna) när de blir glada!

Jag vet att det kanske var lite sent att skriva nu men bättre sent än aldrig!:) hoppas att du fick svar på några utav dina frågor även fast det kanske är irrelevant för dig kust nu.
Hälsningar från en stolt matte till en underbar kromis!:)

Tack för ditt svar, men ja, det är lite sent svar ;)

Idag sitter jag med "nya" vovven ( 1,5 år nu), som blev en schnauzer istället :D

Tycker Kromfohrländer verkar vara en riktigt rolig ras, så det är kul att läsa om dem ändå:) I dagsläget finns inga planer på fler hundar, även om jag gärna haft två. Det funkar inte med jobbet och den lösningen vi har med det idag. Jag kan ta med en hund till jobbet, men tveksam till om det skulle accepteras att ha med två.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 305
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 840
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 420
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 170
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar