Kromfohrländer/mittelspitz

moonstruck

Trådstartare
Är i hundletar tagen och känner att jag vill ha en hyfsat enkel och smidig sällskapshund. Pigg och glad som vill hänga med på det mesta, lite vaktegenskaper är positivt så länge det är hanterbart. Den ska orka längre turer i skogen utan stigar - här faller papillon (har haft en helt fantastisk pappis men hon fastnade i blåbärsriset/annat ris och vägrade att gå) + att jag vill ha en större hund än pappisen.
Jag tänker en hund i viktklassen ca 10-15kg , den ska vara hyfsat lättränad och följsam, utan jakt i sig.

Jag har främst kollat in kromfohländern och nu på senare tid även fått upp ögon för mittelspitzen även om det kanske är för mycket päls. Jag har tidigare varit inne på DSG men valt bort rasen pga att jag känner till för många hundar med mer jakt i sig än vad jag vill ha, jag vill ha en hund som inte jagar/drar på vilt och håller sig i närheten. Kan ni tipsa om fler liknande raser så hojta gärna till.

Hur mycket pälsvård är det på en mittel? Hur mycket smuts drar de in? Är de lätta att torka av innan man kommer in eller behöver de duschas av på tassarna benen?

Hur mycket vakt är det i kromfohländern? Sjukdomar i rasen?

Jag blir jätteglad om ni kan berätta lite om dessa hundraser och även tipsa om det finns flera som stämmer in på min beskrivning.

Är i hundletar tagen och känner att jag vill ha en hyfsat enkel och smidig sällskapshund. Pigg och glad som vill hänga med på det mesta, lite vaktegenskaper är positivt så länge det är hanterbart. Den ska orka längre turer i skogen utan stigar - här faller papillon (har haft en helt fantastisk pappis men hon fastnade i blåbärsriset/annat ris och vägrade att gå) + att jag vill ha en större hund än pappisen.
Jag tänker en hund i viktklassen ca 10-15kg , den ska vara hyfsat lättränad och följsam, utan jakt i sig.

Jag har främst kollat in kromfohländern och nu på senare tid även fått upp ögon för mittelspitzen även om det kanske är för mycket päls. Jag har tidigare varit inne på DSG men valt bort rasen pga att jag känner till för många hundar med mer jakt i sig än vad jag vill ha, jag vill ha en hund som inte jagar/drar på vilt och håller sig i närheten. Kan ni tipsa om fler liknande raser så hojta gärna till.

Hur mycket pälsvård är det på en mittel? Hur mycket smuts drar de in? Är de lätta att torka av innan man kommer in eller behöver de duschas av på tassarna benen?

Jag blir jätteglad om ni kan berätta lite om dessa hundraser och även tipsa om det finns flera som stämmer in på min beskrivning.

En mittel behöver borstas en gång i veckan, pälsen är förhållandevis sträv, står bra emot väder, vind och smuts och tovar sig inte lika lätt som mer silkiga pälsar. De drar knappt in någon smuts och är väldigt lätta att torka av, inget duschande behövs. De är nog lite mindre än du egentligen önskar i och med att de inte väger riktigt så mycket som 10-15 kg, men om du har haft en papillon så är ju en mittel i alla fall större än den.

Mitteln stämmer in på det du söker, och är oftast bra mycket mindre komplicerade i temperamentet än en kromfohrländer (det finns en del rädslor och otillgänglighet i rasen). Rörande sjukdomsbiten på kromfohrländer så vet jag att epilepsi förekommer, men det är i regel en ganska frisk ras.

Kan man locka med en spaniel av något slag? Relativt enkel pälsvård är att vänta, hund som har fullt hanterbar jaktlust, modell skälla när det är någon vid dörren men inte annars och har ben längre än blåbärsriset. Snaggar man hunden blir man ju kvitt indragning av smuts och med en furminator eliminerar man rätt bra lös päls (finns de som inte har så mycket päls också, men om du typ skulle ha en cocker så har de rätt mycket päls).

Kan tänka mig att Kromfohrländer har mer jakt i sig än Mittelspitzz
Med tanke på hur liten rasen är vad gäller förstnämnda så är det svårt att undvika inavel och jag vet att det förekommer autoimmuna sjukdomar.

En mittel behöver borstas en gång i veckan, pälsen är förhållandevis sträv, står bra emot väder, vind och smuts och tovar sig inte lika lätt som mer silkiga pälsar. De drar knappt in någon smuts och är väldigt lätta att torka av, inget duschande behövs. De är nog lite mindre än du egentligen önskar i och med att de inte väger riktigt så mycket som 10-15 kg, men om du har haft en papillon så är ju en mittel i alla fall större än den.

Mitteln stämmer in på det du söker, och är oftast bra mycket mindre komplicerade i temperamentet än en kromfohrländer (det finns en del rädslor och otillgänglighet i rasen). Rörande sjukdomsbiten på kromfohrländer så vet jag att epilepsi förekommer, men det är i regel en ganska frisk ras.

Storleksmässigt är DSGn och kromisen perfekt för min smak, så 10-15kg är ungefärligt (5-20 är gränsen), men jag vill ha en hund som man kan ta i, som inte är "klen" om man säger så. Har inte riktigt koll på hur stor mitteln är egentligen.
Jag har även haft en ridgeback som inte var helt enkel, så nästa hund ska vara lättare än henne. Att det finns en del rädslor i kromisen skrämmer mig inte då jag vet hur jag ska hantera det. Är beredd på att lägga ner mycket tid på träning om det skulle behövas även på nästa hund, men jag vill göra det lättare för mig denna gången.

Har lite panik att hitta ny hund, då jag just nu är helt utan. Jag tänkte skaffa en ny innan jag fick ta bort pappisen men då hon fick vandra vidare betydligt tidigare än vad jag hade planerat så blev det inte så.

Kan man locka med en spaniel av något slag? Relativt enkel pälsvård är att vänta, hund som har fullt hanterbar jaktlust, modell skälla när det är någon vid dörren men inte annars och har ben längre än blåbärsriset. Snaggar man hunden blir man ju kvitt indragning av smuts och med en furminator eliminerar man rätt bra lös päls (finns de som inte har så mycket päls också, men om du typ skulle ha en cocker så har de rätt mycket päls).

Vad för typ av spaniel tänker du på? Jag vill kunna ha hunden lös på gården/stallet/skogen utan att den drar iväg på rådjur/harar eller för den delen får för sig att rymma om jag inte skulle ha den under 100% uppsikt.
Den får gärna skälla om det kommer främmande bilar upp på gården också.

Vår kromis är strax 6 månader. INGEN vakt och ingen jakt, skäller bara om han blir överraskad och kanske enstaka skall vid riktig buslek. Pigg och glad, lugn inne (så länge han fått springa av sig ute lite). Tar sig fram överallt. Avvaktande mot nya människor.

Släpper ut honom lös för enkel rastning när det är kallt nu och det tar minst en kvart att klä på mig och barn för längre tur.

Enda sjukdomen som är i rasen är nånting med trampdynorna, det bör föräldrarna testas för, recessivt anlag så det måste komma från båda.

Kan tänka mig att Kromfohrländer har mer jakt i sig än Mittelspitzz
Med tanke på hur liten rasen är vad gäller förstnämnda så är det svårt att undvika inavel och jag vet att det förekommer autoimmuna sjukdomar.
Det är avelsdjur som importeras från både Tyskland, Finland och Danmark så ingen större inavel.

Vad för typ av spaniel tänker du på? Jag vill kunna ha hunden lös på gården/stallet/skogen utan att den drar iväg på rådjur/harar eller för den delen får för sig att rymma om jag inte skulle ha den under 100% uppsikt.
Den får gärna skälla om det kommer främmande bilar upp på gården också.
Min springer hade fixat det alla gånger, väldigt praktiskt. Hon stack mest på vilt som de sprang/flög upp framför nosen på henne. Men alla hundar är ju olika och har olika fostran och personlighet.

Jag säger som vanligt Västgötaspets. 10-15 kg, ca 30-33 cm. Glad, orädd och robust, tar sig fram överallt, du lär bli trött innan hunden blir det. Nästan ingen jakt, lätt att ha lös. Enkel och okomplicerad, så länge den får sin motion. Larmar, men vaktar inte. Noll pälsvård, drar in väldigt lite smuts.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
32 742
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 229
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024