Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ut ifrån alla filmer jag sett ser det ut som om explosionen sker på/vid den del av bron som har rasat, och att tåget med bränslevagnar bara råkat vara på "fel ställe" just när explosionen inträffar (träffad av splitter från explosionen), eller så är det en fjärrutlöst sprängladdning som utlösts precis när tåget rullar förbi. Utifrån bilderna har explosionen/arna skedd under bron på pelarna då vägbanan verkar oskadd på körytan. Höger körbana (från Krim) kan mycket väl vara relativt oskadd med bara mindre sprickor i fundamentet varför den kan vara relativt säker att köra på med inte allt för tunga fordon. Finns inga rester eller spår efter fordon på bilderna så uppgiften om explosion i en lastbil är osannolik.

Ut ifrån alla filmer jag sett ser det ut som om explosionen sker på/vid den del av bron som har rasat, och att tåget med bränslevagnar bara råkat vara på "fel ställe" just när explosionen inträffar (träffad av splitter från explosionen), eller så är det en fjärrutlöst sprängladdning som utlösts precis när tåget rullar förbi. Utifrån bilderna har explosionen/arna skedd under bron på pelarna då vägbanan verkar oskadd på körytan. Höger körbana (från Krim) kan mycket väl vara relativt oskadd med bara mindre sprickor i fundamentet varför den kan vara relativt säker att köra på med inte allt för tunga fordon. Finns inga rester eller spår efter fordon på bilderna så uppgiften om explosion i en lastbil är osannolik.

På bilden jag jag sett ligger en hel sektion av bilbron i havet. Tågbana har jag inte sett nåt mer än att tåget brann väldigt mycket vilket kan ha skadat den bron

På bilden jag jag sett ligger en hel sektion av bilbron i havet. Tågbana har jag inte sett nåt mer än att tåget brann väldigt mycket vilket kan ha skadat den bron
Tågbron ser ut så här. Skulle gissa att den har fått rätt rejäla skador. Hur illa det är beror på temperatur och längd på branden.
skräp4.webp

Tågbron ser ut så här. Skulle gissa att den har fått rätt rejäla skador. Hur illa det är beror på temperatur och längd på branden.
Visa bifogad fil 102586
Läste igår att tåg rullat efter explosionen, men det ser ju inte särskilt sannolikt ut baserat på den bilden?

Snyggt jobbat oavsett. Märklig sak att tänka om en riktad sprängning men i ett krig så…

Röda linjen passeras tydligen av ryssarna om ukraina får långdistansvapen. Jag hoppas att Ukraina får långdistansvapen nu för den röda linjen är förmodligen baserad på en rejäl förlust

Läste igår att tåg rullat efter explosionen, men det ser ju inte särskilt sannolikt ut baserat på den bilden?

Snyggt jobbat oavsett. Märklig sak att tänka om en riktad sprängning men i ett krig så…
Ja men att hanka sig förbi med ett tåg i låg fart och låg vikt och att köra enligt normalt schema är två helt skilda saker. Det är ju även propagandamässigt viktigt att visa att tågen går även om det skulle vara så att man tvingat över ett tåg med stora risker för både fordon och förare.

Tågbron har två spår. Ryssland har provat att köra ett lättare tåg med 15 vagnar över spåret som blev minst påverkat. Det kommer nog att ta ett tag innan Ryssland vågar köra tyngre trafik på ett eller båda av spåren. Det skulle vara en ganska stor prestigeförlust om bron rasade när ett tåg fullastad med tyngre självgående artilleripjäser rullade över. Vägbron ska vara begränsad till fordon under 3,5 ton och ca 20 fordon per timme passerar.

Tågbron har två spår. Ryssland har provat att köra ett lättare tåg med 15 vagnar över spåret som blev minst påverkat. Det kommer nog att ta ett tag innan Ryssland vågar köra tyngre trafik på ett eller båda av spåren. Det skulle vara en ganska stor prestigeförlust om bron rasade när ett tåg fullastad med tyngre självgående artilleripjäser rullade över. Vägbron ska vara begränsad till fordon under 3,5 ton och ca 20 fordon per timme passerar.
Tråkigt att inte hela bron rasade ner i havet.

Om det var Ukraina så tror jag inte tanken var att riva hela bron. Man vill troligen ha bron stående som en flyktväg för att inte pressa in ryska trupper i ett hörn där de måste strida till sista man.
Putinisterna lovar tydligen hämnd inom kort. Den där dåren Putin och hans fanatiker är något utom denna värld.

Vitryssland och Ryssland mobiliserar tillsammans nu enligt aftonbladet. Vitryssland varnar samtidigt ukraina för att anfalla mot Vitryska mål.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 449
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar