Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varje gång jag ser sådan videor så tänker jag att "nu får Putin äntligen se när folk får blomsterkvastar". Frågan är dock om det inte varit bättre att dela ut dem i Moskvas tunnelbana. Tänk så billigt det blivit och så mycket lidande som undvikits. Det här sättet att få se blomsterarrangemang känns extremt korkat

Hörde på radion ikväll när jag körde hem att det var attackflyg som bombat och att de bl a siktat in sig på just infrastrukturen, att det är strömlöst på flera ställen men att de även siktat på parker, lekplatser och skolor. :( De är :devil: krigsförbrytare hela bunten! :rage:

Väldigt glädjande att se dessa filmer.
Men samtidigt funderar man på vad de fått utstå under den ockuperade tiden...
Tänkte just under den sista filmen att det verkade vara bara kvinnor där, det var visserligen bara ett videoklipp men det kändes olycksbådande 😢

Hörde på radion ikväll när jag körde hem att det var attackflyg som bombat och att de bl a siktat in sig på just infrastrukturen, att det är strömlöst på flera ställen men att de även siktat på parker, lekplatser och skolor. :( De är :devil: krigsförbrytare hela bunten! :rage:
De vill bara krossa den ukrainska stridsandan, men jag tror att det är mera jävlar anamma i dem än vad ryssarna tror :mad: inte förrän hela Ukraina är befriat!

Vladimir Solovyov behöver ingen närmare presentation, och här intervjuas chefen i Dumans försvarskommitté Andrey Kartapolov.
En helt annan ton än i det förra inlägget.
Lyssna särskilt från 5.20 och framåt, där vi får reda på att det börjar bli slut på artilleripjäser.

"We know - and Russian commanders on the ground know - that their supplies and munitions are running out," Sir Jeremy will say in his speech at the annual Royal United Services Institute security lecture.

https://www.bbc.com/news/uk-63207771

Jag har sett olika klipp på tiktok från ukrainska soldater. Början av kriget visades var/varannan inlägg sen dog de ut lite nu visar dom igen..

Och läste på aftonbladet igår att där är en grupp ukrainska soldater som slaktar ryssarna .

Och titta man på papperna om dom olika länder så gav jag de en månad på kriget.

Ukrainarna har en jäkla stridsmoral.

De vill bara krossa den ukrainska stridsandan, men jag tror att det är mera jävlar anamma i dem än vad ryssarna tror :mad: inte förrän hela Ukraina är befriat!
Det där har ju prövats många gånger i många krig. Dvs att man försöker påverka viljan att strida genom att bomba civilbefolkningen. Och det har varje gång gett motsatt effekt. Det är märkligt att man inte lär sig någon gång.

Terrorbombningen av Dresden inte att förglömma heller (för det var verkligen terrorbombning, bombmattan som fälldes över den staden var fruktansvärd).
Dresden var inte heller den enda stad där England valde att bomba civila mål. Även om Dresden kanske blev hårdast drabbat räknat i människoliv. Jag har också besökt Kassel t ex som nästan blev utraderad som stad. Bara ett fåtal byggnader klarade sig. Hela idén om att bomba civila för att nå militära mål är avskyvärd.

Men det påverkade inte Tysklands vilja att slåss och det var inte de civila dödsoffren som fick den tyska armén på knä. Till slut var det ändå Tysklands bristande militära förmåga att försvara sig som ledde till krigsslutet. Och så antar jag att det här kriget också kommer att gå. Antingen klarar Ryssland av att försvara tagen terräng eller så gör de inte det. Antalet robotar mot lekplatser och sjukhus kommer inte att vara en parameter i den ekvationen.

Alltså den där bron. Nu har de ju gått ut med hur det gick till och gripit ett antal personer.
Jag kan verkligen inte tro på att man smällde den där lastbilen i luften.
1. Ukraina har inte jobbat med självmordsbombare tidigare
2. Lastbilen är på fel ställe i förhållande till var skadan är
3. Det finns ingen explosionsskada i vägbanan.
4. Om man tittar på filmen så ser eldbollen ut att svepa in över lastbilen.
5. Hur skulle det om smällen skedde på bron kunna bli såna vattenstänk upp på den som i slutet på filmen.

Jag kommer inte ifrån att jag är övertygad om att det smällde under bron. Det är nog dock pinsammare för myndigheterna. Nu kan man ju skylla på "Ivan" som inte scannade lastbilen tillräckligt noga istället för alla de system som ska skydda bron från angrepp via vattnet.

Elon Musk faller ungefär 750m lodrätt ned med den här tweeten.

Såg på nyheterna ikväll på svt att de intervjuade Ukrainas (tror det var säkerhetsrådgivare eller liknande) och då tog Ukraina upp det Elon skrev och besvarade det med ”hur ska fredsförhandlingar se ut med ett land som anfaller skolor, sjukhus, lekparker, civila mål”.

Som jag förstod det så lär inte några fredsförhandlingar va aktuella.
De pratat istället om att vinna kriget och efter kriget kunna gå med i Nato.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 575
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 449
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023