Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Putin säger nu att gasen till Europa är avstängd så länge sanktionerna mot Ryssland för kriget i Ukraina ligger kvar. Väntat.

Som Olena Zelenska sa: You count pennies, we count casualties. På med raggsockarna, gott folk. Vi slipper i alla fall få våra hus sönderbombade, bli våldtagna, torterade och slängda i massgravar. Vi har det bra. Slava Ukraini. 🇺🇦

Tyskarna surna till på Polens nya krav om skadestånd, stänger gränsen och förklarar att deras bidrag till Nato om Polen blir anfallet enligt artikel 5 är fältsjukhus i Tyskland.

Källa på detta? Går inte att googla fram efter flera olika försök. Även om det vore sant så verkar du mest vara här för att sprida osäkerhet, rädsla och splittring bland demokratier som hjälper Ukraina?

Den Ukrainska motoffensiven mot Khersonregionen fortsätter (karta på vilken front det gäller). Ukraina har sprängt eller kraftigt skadat alla broar över floden Dnieper vilket försvårat rysk logistik avsevärt. Ryssland har i sin tur fört över en väldigt massa trupp innan broarna skadades. De senaste 6 dagarna har Ukraina rapporterat ca 2-5 gånger så höga förluster av ryska soldater och materiell som vanligt. I övrigt är det mest radiotystnad då Ukraina inte vill sprida information som kan hjälpa fienden.

Igår bekräftades dock att Ukrainska flaggan är upprest på taket av sjukhuset i Vysokopillia.

flag.png

Ukraina bekräftar dessutom idag att Novovoskresens'ke beskjuts av artilleri av Ryssland. Samhället ligger ytterligare 20 km längre in på "ryssockuperat" område. Så länge inte Ryssland inte beskjuter sig själva betyder det att Ukraina vunnit mer mark. Samtidigt är det oklart hur mycket motoffensiven syftar till att återta mark gentemot att nöta ut fienden på en plats där rysk logistik inte fungerar.

I övrigt verkar Putins nazistanstrukna legoknektar i Wagnergruppen alltmer öppet ta avstånd från rysk propaganda kring vad som händer på marken i Ukraina. Deras största propagandaorgan Grey Zone hånar öppet ryska påståenden om hur stora förluster Ukraina ska ha lidit under motoffensiven i Kherson och skriver att påståenden om de egna förlusterna hos de ryska förbanden bör femdubblas. Vidare så har ryska soldater publicerat en dåligt fejkad video som påstås visa döda Ukrainska soldater som skulle genomföra en attack mot kärnkraftverket i Zaporizhzhia. Wagners propagandaorgan säger öppet att ingen sådant attack har skett från Ukrainas sida.

Och till sist det många av oss visste skulle komma när vintern närmar sig: Putins pressekreterare Dmitry Peskov börjar nu signalera att det är dags för fredssamtal mellan Putin och Zelenskyy. Detta var väntat då Ryssland vill lägga maximal press på Europa att sluta stödja Ukraina inför vintern. Och splittra åsikterna inom Europa: "Varför fortsätta strida när vi bara kan sluta och låta läget vara som det är?". Vissa kommer säga att att om Ryssland vill ha fred så är det dumt av Ukraina att fortsätta strida. Men vi bör aldrig glömma att så länge ryska soldater skjuter på ukrainska soldater på Ukrainskt territorium så är det Ryssland som agerar offensivt. Enbart Ukraina kan välja när eller om det dags att ge upp territorium och låta Ryssland härska över miljoner ukrainska medborgare. Tills dess är det vår förbannade plikt att stödja dem.

Ryssarna har på sista tiden, pga den alltmer stressade maktsituationen, forcerat fram det här valet de skulle anordna i Kherson - där befolkningen skulle få välja om de ville uppgå i Ryssland eller lämna Ukraina.

Tyvärr så har man nu tvingats ställa in det, efter att Ukraina bombat FSB-lokalen med alla valsedlar.

(I övrigt postar jag fn mycket lite, då jag är i slutfasen på en tiodagars turné i syd, väst och nord. Är lätt allergisk mot mobiltangentbord i kombination med så här långa inlägg.)

Källa på detta? Går inte att googla fram efter flera olika försök. Även om det vore sant så verkar du mest vara här för att sprida osäkerhet, rädsla och splittring bland demokratier som hjälper Ukraina?
Jag tolkade det som ett möjligt framtida scenario, inte vad som faktiskt händer just här och nu.

"Det internationella atomenergiorganet (IAEA) kräver att en säkerhetszon inrättas vid det ukrainska kärnkraftverket Zaporizjzja. Det framgår av organets rapport om säkerheten vid kärnkraftverket.

”Den nuvarande situationen är ohållbar”, skriver IAEA i ett uttalande. Det krävs enligt organet akuta åtgärder för att förhindra en olycka vid det ryskkontrollerade kärnkraftverket.

IAEA-chefen Rafael Grossi väntas senare på tisdagen att informera FN:s säkerhetsråd om slutsatserna efter delegationens besök vid det ukrainska kärnkraftverket."

https://tt.omni.se/iaea-ohallbar-situation-vid-karnkraftverk/a/RGxrrO

Hittade på Google Earth att någon hade döpt en plats i Ryssland till Salva Ukraina.
Jag ska se om jag kan skapa ett burerkonto och göra det samma
I början på kriget skrev folk recensioner på restauranger och museer i Moskva, där de istället för att berömma nån sprängd anka berättade vad som hände i Ukraina.

Har dock inte hört mer om det, så det är möjligt att det stoppats på ett eller annat sätt.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/polen-soker-miljardkompensation-av-tyskland

https://www.europaportalen.se/content/polska-parlamentet-beraknar-tyskt-krigsskadestand

https://www.gp.se/nyheter/världen/p...kadestånd-efter-andra-världskriget-1.80081413

Duger det?

Vidare så har ryska soldater publicerat en dåligt fejkad video som påstås visa döda Ukrainska soldater som skulle genomföra en attack mot kärnkraftverket i Zaporizhzhia. Wagners propagandaorgan säger öppet att ingen sådant attack har skett från Ukrainas sida.

Underbart, nu har HELA filmen läckt ut. Inklusive de sista sekunderna där de påstått döda ukrainska soldaterna reser sig upp. Den tidigare filmen, som saknade den sista biten, rapporterade ryska medier om som att ryska soldater hade stoppat en ukrainsk attack mot kärnkraftverket som Ryssland ockuperat.

Underbart, nu har HELA filmen läckt ut. Inklusive de sista sekunderna där de påstått döda ukrainska soldaterna reser sig upp. Den tidigare filmen, som saknade den sista biten, rapporterade ryska medier om som att ryska soldater hade stoppat en ukrainsk attack mot kärnkraftverket som Ryssland ockuperat.

Äger inte ryssarna teaterblod alls eller? Ser ju ut som om de precis stigit ur duschen, inte en smutsfläck eller ens skrapsår på dem. Vad är det för klappträ som producerat den filmen och vad är det för idiot som anser att man ska använda den som propaganda?

Och jag tänker att det är inte riktat mot oss, utan mot redan hjärntvättade sektmedlemmar.

Och jag tänker att det är inte riktat mot oss, utan mot redan hjärntvättade sektmedlemmar.
Självklart är det så men de inte helt hjärntvättade sektmedlemmarna borde ju som jag reagera på de rena kläderna och avsaknaden av blod. En så klumpigt gjord film riskerar ju att skapa tvivel hos dem.

Hörde precis på P4 att Putin gått ut i ett tal att väst inte följer avtalet och att spannmålet från Ukraina inte hamnar där det skulle, tillbakavisades av Ukraina.

Jag fattar inte hur idioten orkar, det är ju hans fel från början att det ens blivit så här. Men det är ju klart han ser väl det inte ens så. 🙄

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 576
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 451
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar