Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
En gul rektangel = ett förstört ryskt militärt fordon. Sammansättning av flera satellitbilder. 8:e Maj 2022. ryskt försök att korsa floden Bilohorivka. Skedde ner till höger i bilden som Jeffrey länkar.
Floden var Donets. Närmaste samhälle var Bilohorivka.
Legendarisk händelse i kriget. Tre gånger försökte ryssen korsa Donets på ett och samma ställe, eftersom ordergivningen var att korsa floden just där - trots att det uppenbart, efter första försöket, var ett klappkasst ställe att försöka.

Från mitten på maj; (fram till ungefär 0:55)

Du får gärna tolka din bild lite grann då den är rätt rörig och jag inte läser kinesiska :)
Bilden är ett seriöst försök att med hjälp av kombinerade satellit- och konventionella bilder faktiskt ta reda på hur många ryska fordon som blev till skrot vid korsningsförsöket.

Nathan Ruser (som jag länkat tidigare) har gjort denna vackra karta över dagens tillstånd.

Visa bifogad fil 99723
Samma område, samma dag, samma inbrytning,
men karta från ryska källan Rybar:

rybar.jpg

"Beskjutning nära kärnkraftverket Zaporizjzja i Ukraina har lett till ett strömavbrott som hotar säkerheten vid kraftverket, uppger FN:s atomenergiorgan IAEA enligt AFP. I ett inlägg på Twitter skriver IAEA-chefen Rafael Grossi att strömmen helt slagits ut i byn Enerhodar nära kraftverket. Grossi beskriver utvecklingen som dramatisk.

”Det här är helt oacceptabelt, det kan inte fortsätta”, skriver Grossi. Han kräver också att en säkerhetszon omedelbart upprättas runt kraftverket."

https://omni.se/iaea-stromavbrott-hotar-zaporizjzja-dramatiskt/a/WRbMO2

Frågan är hur säkerhetszonen ska hållas säker.

För bara en vecka sedan var självförtroendet på topp i de ryska medierna, alla höll fanan högt, ingen ens antydde att något kunde gå dåligt. Jag såg dock ett mönster att om det hände nån framgång för Ukraina - så rapporterades den händelsen 1-2 dagar senare.
Men där händelsen beskrevs som en rysk framgång, utförd av ryska soldater, med massvis med stupade Ukrainska soldater.

Men så är det plötsligt inte längre.
Se'n typ 48h är det ett annat - helt nytt - ljud i skällan.

Här är en potpurri från olika TV-sändningar de senaste två dagarna:

Det är svårt att följa händelseutvecklingen ikväll då Ukraina verkar ha många, stora och snabba framgångar i sina motoffensiver. På Kharkivfronten ska de vara framme vid Kupiansk, men de har även avancerat söder i en rasande fart och är nära Izium nu. Ukraina verkar också genomföra en offensiv mot Lyman och om den lyckas så är all rysk trupp kring Izium helt instängda, ryssarna verkar ha ca 10 000 soldater där. Även på Khersonfronten verkar det som Ukraina har gjort framsteg. Sammanfattningsvis har nog Ukraina tagit tillbaka mer territorium idag än vad de förlorat under de senaste fyra månaderna.

Dagens två favoritklipp:
Kontext: Operatören har precis styrt en raket med hjälp av datorn in i en ryskt fordon.
Kontext: Behövs ingen kontext.

Det här är ett inlägg från en av de få frispråkiga herrarna i Rysslands krigsmedietäckning; Igor Girkin, eller Igor Strelkov som han ibland kallar sig.
Det är ingen duvunge utan en krigsbrottsling, t.ex har han erkänt att han är en av fyra bakom nedskjutningen 2014 av Malaysia Airlines Flight 17. Han har historik i Transnistrien och Tjetjenien, innan han lett strider i Ukraina se'n Krim-annekteringen.

Han hoppas - men uppgivenheten över det aktuella tillståndet lyser igenom.
Texten är på ryska, men "översätt till engelska" brukar bara vara ett högerklick bort.

https://t.me/strelkovii/3192

Putin vet att det enda som Ryssland aldrig kommer att acceptera är en politisk ledare som förlorat ett krig. Förra gången, när det var en relativt liten operation i ett litet land, Afghanistan, så föll Sovjetunionen. När Ryssland förlorade WWI så föll tsardömet. Putin måste bokstavligen vinna eller så kommer han att förlora allt, möjligtvis även sitt liv.

Putin vet att det enda som Ryssland aldrig kommer att acceptera är en politisk ledare som förlorat ett krig. Förra gången, när det var en relativt liten operation i ett litet land, Afghanistan, så föll Sovjetunionen. När Ryssland förlorade WWI så föll tsardömet. Putin måste bokstavligen vinna eller så kommer han att förlora allt, möjligtvis även sitt liv.
Putin kommer inte ge sig för än han har förlorat allt stöd i Kreml.
Och jag tror inte att en allmän mobilisering av ryska män kommer att tas emot så väl.

Ryssland håller mig veterligen på att införa nya lagar för att underlätta för dem att skicka fler unga människor till den meningslösa köttkvarnen och metalltuggen, men jag kommer inte ihåg detaljerna riktigt. Något lotteri i sann mening blir det nog aldrig tal om i Ryssland då många välbärgade har gott om tillståndspapper. Jag vet inte riktigt hur det systemet fungerar men tydligen går det lämna över papper för att få ett tillstånd att slippa undan de flesta förpliktelserna i Ryssland. Papperna har siffror på sig och ska tydligen enligt tradition lämnas under ett bord. Konstiga seder.

US införde systemet med draft lottery under Vietnam - som inte heller någonsin var ett officiellt krig. Jag kan tänka mig att Ryssland kanske gör något liknande.
Då måste de också lotta fram utrustning som inte finns idag, till de stackare som förlorar lotteriet.
Allt från skor och rockar över gevär och hjälmar till tanks och flygplan.

Den här herren som konsekvent talat sanning i rysk tv, och som vi sett förr, förklarar varför mobilisering är en dålig idé.

Och så det här, som dök upp tidigt igår...

Municipal deputies in St Petersburg have put forward a proposal to the RU State Duma to bring treason charges against Putin in order to remove him from the presidential office.

FoxNews är inte favoritkällan, men detta är första gången jag ser den här uppföljningsnyheten;

https://www.foxnews.com/world/five-...oposing-remove-putin-power-charge-him-treason

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
41 576
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 451
Senast: Klara
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar