Just nu händer det otroligt mycket i kriget, och nästan allt är dåligt för Ryssland. Eftersom Ukraina har lagt locket på (opsec) vad de sysslar med, läcker det inte ut så mycket från deras håll, men Ryska styrkor får inget underhåll just nu - varken mat, ammo eller bränsle. De håller också på att bli sektionerade, avskilda från varandra.
Det avläses i de dagliga förlustsiffrorna för ryssarna, som Ukraina publicerar. De har galopperat iväg de senaste dagarna, och har nog aldrig varit så här höga under de här sex månaderna.
(vänta nu, kan inte Ukraina rapportera vilka siffror som helst? Jo, det kan de - men de har visat sig rätt tillförlitliga när man checkat upp dem i efterhand under hela kriget…)
Så vad är det jag vill ha sagt?
Jo, jag tror att när det blir vinter kan det se helt annorlunda ut i Ukraina. På tre månader till, om den här vändningen håller i sig, så kanske Putins gasvapen är obsolet, och han har andra, större problem att hantera.
Och angående det ryska kärnvapenhotet, så tror jag idag än mindre på det.
De ryska kärnvapenbärande missilerna drabbas lite för ofta av malfunctions. Senast igår natt drog ryssarna av en Iskander-missil från Belgorod (naturligtvis med konventionell laddning) med mål i Ukraina. Tyvärr fallerade den, och resultatet blev att de bombade sig själva. Den ryska spetsteknologin är helt enkelt för uselt underhållen för att vara i närheten av tillförlitlig.
Slutligen.
Östländerna i EU (förutom Orbans Ungern) håller på att kamma till sig. Ge dem lite tid bara. På de sista sex månaderna har de insett att EU är den enda vägen fram för dem, och att allt som har att göra med Putin är raka motsatsen i kvadrat.