Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mycket bra. Dessutom har USA precis annonserat sitt största militär stödpaket hittills med bred marginal: 3 miljarder USD. Tidigare har legat på ca 0,6-1 miljarder USD.
Tyskland annonserar att de kommer skicka militär utrustning till Ukraina för 500 miljoner Euro. Alltså nästan i storleken av ett normalt Amerikanskt stödpaket.
Turkiets president tar i ett nytt tal tydligare ställning för Ukraina än tidigare. Krim är Ukrainskt territorium och måste fredfullt lämnas tillbaka till Ukraina. Turkiet står på Ukrainas sida, menar president Erdoğan.
Berätta gärna om din vision för att vinna kriget i Ukraina.Vi har också väldigt lätt att tro att krig vinns med vapen. De funkar på slagfältet, men till slut handlar det om acceptans från befolkningen.
Definitivt. Och problemen löses i expressfart efterhand som de uppstår.Har Sverige och Europa insett vilka problem de står inför?
Han har redan strypt gasen; för "reparationsarbete". Och som en följd minskar Europa sitt beroende av den gasen med en rad åtgärder dagligen. Där sköt han sig i foten.Om det skulle gå för bra i kriget för Ukraina stryper Putin gasen helt.
Det borde vara uppenbart för de flesta att någon "acceptans" inte är aktuellt för varken Ukraina eller Europa.Vi har också väldigt lätt att tro att krig vinns med vapen. De funkar på slagfältet, men till slut handlar det om acceptans från befolkningen.
Nej just nu är det inte fråga om acceptans men vad händer i vinter när det blir kallt? Hur många kommer bry sig om Ukraina om de har 17 grader inomhus och hackar tänder samtidigt som elräkningen når oanade höjder? Det är lätt att vara solidarisk när det typ inte kostar något men det är en helt annan sak när de svider i det egna skinnet och plånboken. Titta bara på hur diskussionerna går om elpriset redan nu. Än har dessa personer inte förstått att det är Putin som höjt priserna utan de tror bergfast på att det är sossarnas fel eftersom priserna steg före 24/2. Det där att Putte ägnat sig åt energikrig hela förra vintern har gått dem förbi.Det borde vara uppenbart för de flesta att någon "acceptans" inte är aktuellt för varken Ukraina eller Europa.
Det är ju just det Putin hoppas på; att solidariteten ska minska i vinter. Han använder gasen som ett vapen för att försöka minska Ukrainas hjälp ifrån andra länder. Energikris som driver upp inflationen som driver upp matpriserna som ökar oron i människor. Och ja, han började strypa gasen redan förra hösten som en förberedelse.Nej just nu är det inte fråga om acceptans men vad händer i vinter när det blir kallt? Hur många kommer bry sig om Ukraina om de har 17 grader inomhus och hackar tänder samtidigt som elräkningen når oanade höjder? Det är lätt att vara solidarisk när det typ inte kostar något men det är en helt annan sak när de svider i det egna skinnet och plånboken. Titta bara på hur diskussionerna går om elpriset redan nu. Än har dessa personer inte förstått att det är Putin som höjt priserna utan de tror bergfast på att det är sossarnas fel eftersom priserna steg före 24/2. Det där att Putte ägnat sig åt energikrig hela förra vintern har gått dem förbi.
Jag är inte alls så optimistisk som du är tyvärr.
Nej inte för dig och inte för mig men hur är det med ungefär 450 miljoner andra EUmedborgare? Jag tror att stödet för Ukraina i folklagren kommer att minska allteftersom månaderna går. Jisses vi har redan en dåre i kommunen som i sitt "valmanifest" eller vad man ska kalla det anser att vi ska bygga goda relationer med Putin.Det är ju just det Putin hoppas på; att solidariteten ska minska i vinter. Han använder gasen som ett vapen för att försöka minska Ukrainas hjälp ifrån andra länder. Energikris som driver upp inflationen som driver upp matpriserna som ökar oron i människor. Och ja, han började strypa gasen redan förra hösten som en förberedelse.
Att det är valrörelse och somliga använder det som ett tillfälle att ljuga för befolkningen är tragiskt. Situationen måste dock hanteras och kommer att hanteras. Beslutsamheten och enigheten i Europa är stark.
Att Putin vinner kriget i Ukraina är inte ett alternativ.
Dårar finns det gott om, tyvärr. Alla vi ickedårar får hjälpas åt att hålla uppe stödet och beslutsamheten.Nej inte för dig och inte för mig men hur är det med ungefär 450 miljoner andra EUmedborgare? Jag tror att stödet för Ukraina i folklagren kommer att minska allteftersom månaderna går. Jisses vi har redan en dåre i kommunen som i sitt "valmanifest" eller vad man ska kalla det anser att vi ska bygga goda relationer med Putin.
Fast nu diskuterar du mest ur ett svenskt perspektiv. Hur ser det ut i Ungern eller Rumänien?Dårar finns det gott om, tyvärr. Alla vi ickedårar får hjälpas åt att hålla uppe stödet och beslutsamheten.
Nu har ju vår Regering ordnat ett högkostnadsskydd för elen som ett stöd i vinter och tills vidare. Sen nästa vecka ska EUs energiministrar ha krismöte; planen är en kortsiktig intervention och en långsiktig omstrukturering av energimarknaden i Europa. Just nu är det ju den dyraste energikällan (gasen) som sätter priset. Planen är att göra om det så att elkunderna kan dra nytta av de lägre produktionskostnaderna för förnybara energikällor och få ett lägre pris.
Då dras mattan undan för Putins gasvapen.
Stöd för krig minskar alltid, sedan att ryssvänliga partier kommer börja kampanja hårdare för att skita i Ukraina är tyvärr sant.Nej inte för dig och inte för mig men hur är det med ungefär 450 miljoner andra EUmedborgare? Jag tror att stödet för Ukraina i folklagren kommer att minska allteftersom månaderna går. Jisses vi har redan en dåre i kommunen som i sitt "valmanifest" eller vad man ska kalla det anser att vi ska bygga goda relationer med Putin.
Nja, han har minskat den och länderna i EU försöker köpa mindre.Definitivt. Och problemen löses i expressfart efterhand som de uppstår.
Han har redan strypt gasen; för "reparationsarbete". Och som en följd minskar Europa sitt beroende av den gasen med en rad åtgärder dagligen. Där sköt han sig i foten.
Det borde vara uppenbart för de flesta att någon "acceptans" inte är aktuellt för varken Ukraina eller Europa.
Precis de där mekanismerna tänker jag på, om än inte alla, i inläggen jag skrev tidigare.https://www.theguardian.com/comment...NA1MBlOwsmB2JD0uwA5Vvimk8ka91eM1f4_184BHYOzNs
Kan inte Orban et al försvinna? Jag börjar allvarligt undra om man inte (vad jag vet) kan trigga en artikel 50 mot ett land, inte att landet själv gör det.
Precis de där mekanismerna tänker jag på, om än inte alla, i inläggen jag skrev tidigare.
EU har ett gigantiskt problem i det där att man har inträdeskrav men sen finns det inget som stoppar brott mot reglerna. Det där som ibland nämns om att strypa bidragen verkar ju inte funka i praktiken. Ungern sitter nu i en position där de både har kakan och äter den.
Det finns ingen möjlighet att utesluta. Är du med då är du så i evighet. Det var en gigantisk reform när man kunde begära utträde.Någon som har lust att förklara för mig (eller länka till en bra förklaring) varför EU inte jobbar för att utesluta? Vilka mekanismer sätter stopp?
Någon som har lust att förklara för mig (eller länka till en bra förklaring) varför EU inte jobbar för att utesluta? Vilka mekanismer sätter stopp?
Erdogan? Hans uttalande har oftast bäst före datum innan han ens sagt det.
I alla fall, lite mer seriöst. Har Sverige och Europa insett vilka problem de står inför?
I Sverige tror vi att vi kan lösa problemet genom att låta svenskarna leva som vanligt med subventioner på el. Om det skulle gå för bra i kriget för Ukraina stryper Putin gasen helt. Hur länge fryser Européerna för Ukraina. Hur länge tar vi elransonering för Ukraina?
Vi har också väldigt lätt att tro att krig vinns med vapen. De funkar på slagfältet, men till slut handlar det om acceptans från befolkningen.