Kravet på avelsvärdering slopas

Sv: Kravet på avelsvärdering slopas

Nej tror nog inte att det blir någon större skillnad. Inte de renrasiga i alla fall. Det kommer kanske att betäckas så det blir mycket korsningar nu.

När man betäcker med en gdk hingst även om den bara är avelsvärderad så har man ju bevis på att det ej finns några fel på hingsten i alla fall.

Men samtidigt använder "vi" massor med ston som aldrig visats som rimligen kan ge genetiska fel.

Tror att det sållar ut sig själv i slutänden.

Det kostar även att föda upp en "dåligt" stammad häst som en superstammad.
 
Sv: Kravet på avelsvärdering slopas

Som jag förstått det så gör detta ingen skillnad när man vill registrera sin renrasiga häst, den måste väl fortfarande vara efter en godkänd hingst.
Ska dock bli intressant att se hur många som kan profitera på ett klent hingstmaterial nu...
 
Sv: Kravet på avelsvärdering slopas

Jag har inte riktigt förstått det här...om jag seminerar mitt sto med en importhingst nästa år,får den gröna papper då?:confused:
 
Sv: Kravet på avelsvärdering slopas

Jag hoppas att det ska flyta på "som vanligt", men det återstår ju att se.

Min fundering kring detta är också hur dom som betäcker med "icke godkända" kommer att ses på...oseriösa uppfödare?!..hur kommer de påverka priset att betäcka med dom Gkd hingstarna?!

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag de är grymt jobbigt att inte "ha koll på läget"....jag har själv fått en del förfrågningar ang betäckning med min shetlandshingst som är visad men inte godkänd...framförallt nu när reglerna ändas, jag har sagt nej till alla som frågat, dels för att han faktiskt inte gick igenom dom gånger han visades..hur nära det än var...gränsen måste ju dras någonstans och tyvärr hamnade han under & sen tycker jag att det ska vara "toppen" som verkar i avel..han tillhör tyvärr inte den......så han kommer att få bli en "DET" snart.:D
 
Sv: Kravet på avelsvärdering slopas

jag hoppas och tror att det ungefär blir som förr... förhoppningsvis så tar rasföreningarna sitt ansvar och utarbetar en så bra plan ang hingstvisningar som möjligt... sedan är det ju upp till oss alla som vill kalla oss seriösa uppfödare, och våra rasföreningar att marknadsföra oss och våre produkter... Agitera för varför det är bättre att köpa/äga hästar efter "godkända" föräldrar...

De som betäcker "vad som helst" med "vad som helst" har alltid funnits, och kommer att fortsätta finnas...:mad: det är bara att hoppas att inte allt för många går på deras snack om "att all buskavel är OK" i framtiden... för det blir den ju aldrig, inte i de flestas ögon iallfall!!!

det finns ett bra ordspråk som håller igenom generationerna...

NOTHING COMES FROM NOTHING....:devil:
 
Sv: Kravet på avelsvärdering slopas

:bow:

Synd att inte fler resonerar som du. Jag tycker att det känns tryggt att ha en nämnd som godkänner/kasserar och tror att många med mig håller med, när man inte själv har den kunskapen att avggöra vad som är bra och inte fullt så bra hingstar och kanske lätt stirrar sig blind på en ovanlig färg eller liknande.
 
Sv: Kravet på avelsvärdering slopas

Legend skrev:
Jag har inte riktigt förstått det här...om jag seminerar mitt sto med en importhingst nästa år,får den gröna papper då?:confused:

Hej !!!

Det beror lite på vilken ras det är.

Är det halvblod, ridponny som är vanligast på transportsemin från andra EU länder, så blir det antagligen som vanligt. Hingsten måste först avelsvärderas via avelorganisationen och avelsföreningen och godkännas för avel i grundstambokens huvudavsnitt (gröna papper).

Den nya förorningen är ännu så ny, och ingen visste hur den skulle se ut förrens alldeles i slutskedet innan beslutet.

Först nu kan avelsorganisationerna och avelsföreningarna påbörja arnbetet med nytt regelverk.

Alla försöker snabba sig på och utforma regelverk som följer den nya förordningen, men ingen vet ännu vad SJV och dess jurister kommer att hantera avelsföreningarnas olika reglementes förslag.

Allt är så komplicerat hur hästavel skall bedrivas för att det skall kunna anses råda handelsfrihet.

Ideligen dyker nya ärenden upp som överklagas till EU domstol, det är inte bara Svenskar som är aktiva på den fronten.

Avelsföreningarna i Europa har vissa begränsningar vilka hingstar dom använder i sin avel för huvudstamboken och det verkar fungera--till någon överklagar och då får dom ändra.

Det kommer säkert ta många år, och många vändor i domstol innan vi har ett nyrtt system som är helt EU anpassat.

I grunden är det att EU direktiv när de pratar om raser, är det med grund av härstamning som rastillhörigheten fastställs.
Som vi ser på avel, är det både härstamningen + vissa andra attribut hos individen som vi kräver av avelsdjur.

Det här är en konfliktsituation och kan mycket väl sluta med att, bara en häst uppfyller härstamningskrav, så är den också fullvärdig avelsindivid och att det inte går att sortera via avelsvärdering.

Avelsvärdering är ju numer frivillig, och ser man det på ovanstående sätt blir den uppdelningen i avelsvärdeklass bara som en marknadsföring av de hingstar som så önskar.

peråke
 

Liknande trådar

M
Avel Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort slå inte mig.. fick det här från jordbruksverket...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 548
Senast: Znurro
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 619
Senast: Kick
·
Avel I flera trådar har det dykt upp diskussioner om sk "oseriös avel" eller "buskavel". Vad säger ni om dessa exempel? 1.Erfaren...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 158
Senast: shady
·
Avel Saxat ur artikel ur Travronden nr 43 (1/6), av Claes Friedenvall: "STC kovänder när det gäller sin syn på avelsvärderingar och...
Svar
2
· Visningar
717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp