Fast så kan det ju vara, det finns jobb det helt enkelt inte funkar att ha om man ensam har ansvar för att ta hand om barn, utan möjlighet till någon annan (partner, släkt eller betald hjälp) som kan rycka in när det behövs.
Absolut. Grejen är att jag har inte alls begärt att få göra mindre än någon annan (förutom att få gå ner i tid så som jag har rätt till). Jag har bara frågat om jag inte kunde få ta mina jourer mer sammanhållet än som nu utspritt över månaden. Då kan jag jobba natt när pappan är hemma och liten får sova hemma. Många andra ställen har så att man har nattjoursvecka, det blir lite lättare än att ständigt växla dag/natt-pass och vore mycket lättare för mig att planera så pappan är på plats. Men villkoret för att jag skulle få prova det var att precis alla på kliniken skulle vilja ha det så också, det räckte med att en sa nej.. Så det sprack.
Det känns synd bara när det går på andra delar av sjukhuset men just på min så ska det vara som det alltid varit blablala. (Ja jag är lite omogen nu men jag blir så jäkla trött.. trött på att det är så stelbent, trött på att man ska förväntas vara på topp i dygn, trött på att det förväntas att man inte vabbar, jobbar graviditeten ut och blir hyllad om man jobbar tills värkarna börjar och inte avsäger sig några moment även om det innebär röntgen osv, trött på att veta att om jag säger upp mig med motiveringen att det inte funkar med barnet så blir jag stämplad som vek på hela sjukhuset och en sån som "inte pallade".. jag vet ju hur snacket gått om de som fallit ifrån tidigare..)
Jag har fantastiska kollegor också. Men det är lika många med machosyndromet. Och så länge vi kör med "alla måste vilja om något ska ändras" så händer inte ett skit.
Bläh, ursäkta rant. Det är lite motigt att känna uppförsbacke både hemma och på jobb. Men den här tråden gör iaf väldigt mycket för min syn på hur det är hemma. Lite i taget.