Vill tacka alla som tagit sig tid att svara
Jag startade tråden för att diskutera mitt jobbs vara eller icke vara men ser att den gav sig iväg åt ett annat, men välbehövligt, håll. Har läst era inlägg flera gånger.
Vill poängtera att jag allt jag skrivit om min partner i den här tråden har jag försökt hålla så objektivt som möjligt, utan att värdera eller överdriva. Har försökt skriva det så att han skulle kunna tycka att det är korrekt efter hur vi lever om han läser det. Ändå landar svaren såhär. Jag trodde att tonen skulle vända efter att jag skrev att det var främst pga mig vi bor där vi gör men inte. Jag har heller inte tvingat honom hit, givetvis.
Har blivit mycket för mig att processa och jag känner att jag behöver ändra en hel del i hur jag lever i min relation. Jag har varit så inne i att det är han som offrat sig genom att flytta åt det här hållet, och att hans arbete är heligt för han kan absolut inte tänka sig att jobba med annat och jobbet dikterar allt (kruxet med någon som delvis jobbar hemma är att de kan ju alltid behöva jobba när det passar.. även om det finns fördelar också givetvis, inga restider de dagarna osv). Nu inser jag att alla kanske inte ser det så.
Jag tror du är så objektiv man kan vara i en sån här situation och jag tycker det märks att du håller igen lite till hans fördel, faktiskt.
För mig låter det helt orimligt att han ensam dikterar ALLA villkor i er familj och att han vägrar anpassa sig det minsta. Han verkar vara väldigt egocentrisk utifrån vad du beskriver.
Jag skulle bli helt slut av att behöva hålla i allt som du gör.
Herregud, som jag har gnällt på min sambo här på buke, delvist av andra anledningar men ändå.
Han arbetar också hemma mycket i perioder (dock inte egen företagare) och han är väldigt flexibel med sin arbetstid. Den här tråden har sannerligen gett mig perspektiv på saker och ting.
Min sambo tar ALLA lämningar till skolan och hämtar i stort sett alla de gånger då barnen inte går hem själva från skola-fritids.
Han tar ALLA läxor. Han lagar i stort sett all mat till barnen.
På helgerna hjälps vi åt att städa. Om vi inte hunnit på helgen och jag städar en ledig veckodag så hjälper han till trots att det är på arbetstid för honom.
Han kliver upp sju dagar i veckan och ger barnen frukost.
Han bokar alla utvecklingssamtal och håller reda på fritidsaktiviteter, skolaktiviteter mm.
Han köper födelsedagspresenter till barnen och deras kompisar när det är kalas osv. Han tar barnen på ALLA fritidsaktiviteter.
Idag var han iväg och köpte grejer till mig på arbetstid så jag kan stå i garaget och hålla på med mitt nya intresse möbelrenovering.
Ska tillägga också att vi har haft gemensam ekonomi från de att vi fick barn.
Jag har dessutom varit sjukskriven i fyra år och då har han fått ut tredubbelt mot vad jag har fått ut men det har aldrig varit något ekonomiskt tjafs om det.
Kan säga också att så här har det inte alltid varit. Jag har satt ner foten rejält hemma och talat om att jag ensam inte kan fixa allt.
Det största problemet när det gäller din sambo är väl att han inte verkar det minsta intresserad av sitt barn.
Hur kan man inte bry sig, liksom?
Det är väl det som provocerar mest, tycker jag i alla fall.
Du behöver nog sätta dig ner och tala om hur du upplever din/er situation och konkret tala om vad du tycker brister och hur du vill ha det. Sen får du väl ta det därifrån. Det kan ju hända att poletten ramlar ner även om chansen tyvärr inte verkar vara så stor.