Jag säger som de andra, vill du ha en kelpie så köp en kelpie
. Välj en erfaren uppfödare där det känns som om du kan få mycket stöd OM det dyker upp några problem.
Mitt när hunden är i "matte sliter av sig håret-fasen" så kan det kännas bra att ha en trygg uppfödare i ryggen som talar om att det löser sig
...
Du behöver ju heller inte köpa värstingen i kullen utan välja en valp som är mer "medel", med krut i men som kanske är lite lätthanterligare. (Jag vet att 8-veckors valpar inte alltid utvecklas som man trott men på mina har det då stämt.)
Dock får jag säga att min erfarenhet är tvärtemot Cillamuffins, de (jaktavlade) retrievers jag har träffat är bra mycket enklare än de flesta kelpiesar jag mött i vardagen men det beror väl också på VAD man tycker är ett problem eller är jobbigt
.
Men jag tror helt klart att du klarar en kelpie, som MiniLi skrev så är man öppen och tar till sig hjälp från olika håll så fixar det mesta sig. Och tänk på att även OM man gör misstag så går nästan allt att reparera även om det tar lite tid.
Mudi skulle jag stå över då det verkar vara en väldigt ojämn ras med mycket rädslor och en del skärpa, ingen kul kombination. En BRA mudi är nog en skitrolig hund men en dålig snudd på katastrof...
Lapsken tror jag heller inte är den bästa om man vill köra lydnad på hög nivå, jag har läst på och träffat en hel del och det verkar onekligen som att mer självständigt arbete (spår, sök och så vidare) passar dem bättre än lydnad med dess krav på petimeterperfektion.