Kräva tillbaka köpt häst?

LaMaya

Trådstartare
((Ligger kanske fel?))

Jag har egentligen inte med det jag frågar att göra, men jag blev fruktansvärt nyfiken om man verkligen får göra så här.

Det handlar om en tjej som rider in unghästar och sedan säljer dem som 5 åringar.
Hon gör precis allt man skulle vilja att sin häst kan.
Vilket jag menar med: longerar, tömkör, rids, skos m,m..

Denna tjej säljer sin häst till sin ridskola hemma för ett pris hon egentligen inte accepterar.
Hästen är där på prov i 5 veckor, det går bra.
Efter det köper dem upp den och sätter in den i verksamheten.
Efter ca 4 månader blir hästen halt, den behandlas och dem inser snart att det inte finns mkt att göra.
Dem behöver en funktionell häst när det handlar om ridskola.
De kontaktar den här tjejen som sålt den och frågar om hon har möjlighet att köpa tillbaka hästen, vilket hon inte kan.
Ridskolan kontaktar efter det sin advokat och ringer senare tillbaka till tjejen och säger liknande:
Min advokat säger att du har skyldigheter att köpa tillbaka den hästen du sålte till oss.
Han är både halt nu och har ett lynnesfel, han har bitit 3 av dem anstälda och hotat flera av våra elever.
Han kommer att kontakta dig med papper och liknande.
Hon tar självklart upp att hästen inte hade lynnesfel tidigare men ridskolan hävdar annat.

Hästen i fråga har stått på riskolan i 7 månader och de hade den på lån innan köpet. Ser man inte lynnesfel då?
Överhuvudtaget, kan man kräva tillbaka ett köp så här?

Sv: Kräva tillbaka köpt häst?

Jag tror inte att hon behöver vara orolig.
Särskilt inte när ridskolan fick ha hästen på prov först och borde ha vetat vad dom köpt. Alla hästar passar ju inte som ridskolehästar.
Var hästen besiktigad innan ridskolan tog den, kontrakt osv?
/J.

Sv: Kräva tillbaka köpt häst?

De försöker hävda att det finns dolda fel hos hästen. Då måste de bevisa att hästen var behäftad med felet redan när de köpte den, och att det inte syntes vid köparens undersökning (veterinärbesiktning, ev. med röntgen). Kan bli knivigt.

Att hästen skulle ha lynnesfel låter ju konstigt, hur kan den ha varit på ridskolan så länge utan att de upptäckt detta? Troligast är att hästen helt enkelt inte är en sådan individ som klarar att gå på ridskola, alla hästar pallar inte det (varken psykiskt eller fysiskt)..

Hade jag varit i hennes ställe hade jag lugnt väntat in advokatens reklamationsbrev för att se vilka grunder de anser sig kunna reklamera hästen på. Därefter hade jag vidtagit åtgärd utifrån deras grunder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 326
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar