Krav på två utgångar?

bigganl

Trådstartare
Läste i en tidning idag om en djurskyddsinspektör som berättade att det bland annat var krav på två utgångar i stall. Är det något ni känner igen? Jag har aldrig hört det kravet förut och vet inte många stall som skulle uppfylla det kravet. Är det en felskrivning helt enkelt, eller?:confused:

Sv: Krav på två utgångar?

Du måste ha en utrymningsdörr om du bygger nytt. Har man ett mindre stall (vet inte om det finns någon bestämd gräns) får du ha en dörr men den måste då ha utrymningsmått, minst 150cm.

Mitt stall är för 4 hästar ca 100m2 och jag har bara en dörr som är 2 delad. Delen jag öppnar dagligen är 120cm och sen har jag en bit till som är 40cm som går att öppna om det behövs. Kommer inte på vad en sån dörr heter i nuläget men du förstår kanske vad jag menar.

Om inte stallet är väldigt litet ska det finnas två av varandra oberoende utgångar, detta för att kunna rädda hästarna även om det börjar brinna i ena delen av stallet. Dörrarna bör vara minst 150 cm breda, fritt mått, dvs inte karmmått. Detta står i djurskyddsföreskrifterna för häst.

Hade en bild inte så jättebra men iaf.

th_utsida-1.jpg

Vadå krav? Jag tycker att det är ganska logiskt. Vi har 4 vägar ut.

Jag har 2 ller man kanske kn säga 3 senare om några år så komer jag ha 4, kanske 5, men de är nog bara 1.10, 1.20 vanlig stalldörrs bredd på dom.

färre hästar än 5 behövs det inte.. tror oxå att det gäller om man bedriver verksamhet i någon form med 4 hästar eller fler..Och jag tror ändå det bara är bör inte ska..oavsett hur många hästar man har..

Det är den uppfattningen jag också har. Men i artikeln stod att i alla stall ska det finnas två utgångar. Inget om stallets storlek, ingenting om dörrarnas storlek heller., Ingenting om att det bara skulle gälla nybygge. Det finns ju massor av stall som inte har två utgångar och är godkända så jag tyckte det hela verkade ologiskt. Många stall har flera utgångar för människor men inte som går att ta hästarna igenom heller. Jag antar att de skrev om utgångar för hästarna.
(Läste sen i samma tidning om att Öppna rids med hästen ställd i rörelseriktningen och Sluta rids med hästen ställd mot rörelseriktningen, så min tilltro till tidningen minskade rejält.)

Logiskt? varför då? Jag har en stor dubbeldörr till mitt stall med tre boxar. I ett stort stall är det en självklarhet, men i ett litet stall finns inte samma behov tycker jag. Och varför är i så fall massor av stall med en utgång godkända? Det borde de inte vara i så fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 754
Senast: Sezziyanen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 515
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?