Kräsna kompisar

Chokladegott

Trådstartare
Känner mig lite småelak, men jag har ingen lust att köpa mat som inte vi äter bara för att barnets ena kompis är otroligt kräsen på mat..
Hur gör ni? Väljer ni ett märke på ex. korven i affären för att barnets kompis gillar den men inte ni?
Kompisen är ofta hemma hos oss och äter ca 5% av vad vi äter, och vi äter verkligen inget som är konstigt. Ofta gör jag de två, tre rätter som jag vet går hem, men ibland så ratas det ändå med anledning av att sylten inte är rätt till pannkakorna...
Har talat med föräldrarna om detta och det tas inte illa upp, de förstår.

Så hur gör ni??

Sv: Kräsna kompisar

Jag skulle inte köpt speciell mat, jag hade isf hellre sett att föräldrarna till barnet isf skickade med mat som barnet äter om det nu inte kan äta magen ni lagar eller kan vara utan mat.

Vi serverar vår mat som vi tänkt att äta. Kompisarna får rata de delar de inte tycker om och blir erbjudna en macka efteråt om de ätit lite. Är det däremot frågan om kvällsfika är jag mer benägen att anpassa mig, det är ju ett sådant litet mål. En av de stora barnens bästa kompisar tycker inte om varm mjölkchoklad vilket våra barn älskar så det gör jag aldrig när hon är här.

Jag kan se det positiva i att barn får smaka annan mat än den de äter hemma (även om vi inte gör några superavancerade rätter), det kan ju faktiskt hända att de gillar den och grupptrycket när man äter hos andra gör kanske att barnet lättare vågar smaka. Det skulle aldrig falla mig in att kräva att andra föräldrar ska anpassa hela familjens mat efter mina barns preferenser (har dock ytterst okräsna barn). Det ska i så fall vara om barnet ska bo över under en längre tid, då skulle jag uppskatta om de i alla fall kunde få en extra macka, filtallrik eller frukt om de inte äter sig mätta p.g.a. att maten inte faller dem i smaken.

Vi har inte varit med om allergiska barn men där känner jag så att får jag bara en förvarning om att barnet ska äta hos oss så gör jag givetvis något som barnet tål att äta.

Ja jag anpassar mig så långt att om barnen har kompisar hemma så tar jag någon enkel rätt av det vi har hemma att välja på, tex pannkakor eller pasta. Jag tycker att det är enklare än att försöka hitta på några mackor eller annat när nåt barn inte äter. För mig är det inte superviktigt vad vi äter på vardagskvällarna.

Hade jag aldrig gjort! Vill hen äta hos er får hem väl äta det sOm bjuds eller slippa!

Nu är inte mina barn så stora att de har kompisar hemma på mat, men jag kommer den dagen servera det vi äter.

Har vi varit iväg har jag i förväg kollat upp vad som kommer serveras och utifrån detta tagit reda på (och-/ eller hjälpt till) om det går att få till mjölkfritt då barnen är mjölkallergiker. Har det inte gått har jag haft med något själv som är mjölkfritt. Dvs, jag har inte ens förutsatt att allergi skulle göra att maten anpassades om det inte gick att göra väldigt enkelt.

Om kompisar ska äta här hemma får de äta vad som bjuds (jag tar självklart hänsyn till allergier). Duger inte det kan de äta hemma.

Min 2-åriga dotter har inte kompisar hemma än men när den tiden kommer så serveras den mat som serveras. Precis samma sätt som jag gör med dottern idag. Möjligen kan en macka eller dylikt erbjudas om maten av någon anledning inte äts.

Rent allmänt så har jag väldigt svårt för kräsna människor. Eller mer exakt, kräsna människor som gnäller och kräver specialbehandling. Och ja, barn är barn.

Men vem vet, kanske skulle jag resonerat helt annorlunda om min dotter varit kräsen. Hittills har jag upptäckt fyra saker hon inte äter, rödkål, brysselkål, oliver och rädisor. I övrigt slevar hon glatt i sig av precis allt.

Tack alla för era inputs.
Brukar vika mig och erbjuda det som går hem men idag så fick jag horn när det var fel sort på korven.. å sen dåligt samvete..

Fast det känns som en ganska njugg inställning till gäster, tycker jag.

Men är det verkligen det? En kompis kommer oinbjuden med från skolan och då förutsätts det att man ändrar menyn för 5 andra eller ställer sig och lagar två mål. Och vad ska det andra målet vara, ska både kyl och frys gås igenom för att se om något kan passa? Ve och fasa om det är två extra barn till middag och de inte kan komma överens om vad andra målet ska vara, ska man då göra tre mål? Samtidigt som man underhåller mindre barn och avstyr de värsta syskonbråken.. Puh! :banghead:

Att man som gäst tar seden dit man kommer och att man som värd ser till att gästen på ett eller annat sätt blir mätt är nog vad jag förväntar mig både av mina barn och gästande dito

Fast de små anpassningar av maten som du skrev om, tyckte jag inte var tecken på njugghet, utan lagom trevligt och generöst. Som att komplettera med en macka om maten ansågs oätlig. Jag tror inte att jag hade gått så långt så att jag hade lärt mig vilken korvsort barnens kompisar gillar bäst, men jag hade en flaska ketchup i beredskap åt små kompisar under småbarnsåren. Ingen i mitt hushåll äter ketchup, men kompisarna ville påfallande ofta ha det till allt.

Och att tex koka ris till en kompis som inte äter potatis, eller omvänt, hade jag nog gjort om jag hade fattat att det fanns önskemål om det.

Detta påminner mig om min egen barndom, jag hade en kompis vars mamma lagade extra äcklig mat när de hade kompisar hemma och sen fick kärringjäveln en att skämmas för att man inte åt sill, tunga eller pölsa. Hon lärde sig snabbt vad man inte gillade och serverade det konsekvent. Själv åt jag det mesta som liten, men just de tre nämnda var (är) riktigt oätligt Jag tror ärligt att den tantan var nån sorts sadist när det gällde att klämma till andras ungar. Fy fan, min barndoms häxa alla katetgorier.

Så med detta i bakfickan har jag nog försökt servera så neutral mat som möjligt om ungarna har haft med sig kompisar. Självklart så tas hänsyn till allergier, men om ngn tyckt att man inte var så god så har de fått komplettera med mackor eller fil. Fast jag har nog inte varit med om det där riktigt kräsna så många gånger som att man har fel sylt till pannkakorna eller fel sorts korv.

Detta påminner mig om min egen barndom, jag hade en kompis vars mamma lagade extra äcklig mat när de hade kompisar hemma och sen fick kärringjäveln en att skämmas för att man inte åt sill, tunga eller pölsa. Hon lärde sig snabbt vad man inte gillade och serverade det konsekvent. Själv åt jag det mesta som liten, men just de tre nämnda var (är) riktigt oätligt Jag tror ärligt att den tantan var nån sorts sadist när det gällde att klämma till andras ungar. Fy fan, min barndoms häxa alla katetgorier.

Så med detta i bakfickan har jag nog försökt servera så neutral mat som möjligt om ungarna har haft med sig kompisar. Självklart så tas hänsyn till allergier, men om ngn tyckt att man inte var så god så har de fått komplettera med mackor eller fil. Fast jag har nog inte varit med om det där riktigt kräsna så många gånger som att man har fel sylt till pannkakorna eller fel sorts korv.

Vilken kärring!!!

Men annars är jag som du, ibland har jag flera alternativ hemma och då får barnen bestämma vilket de vill ha, ibland är det något som jag hade tänkt och då serverar jag det. Men som sagt någon unge som har bråkat om rätt sorts sylt eller korv har jag aldrig varit med om... Svårast var en av dotterns kompisar som hade bestämt sig för att inte äta kött men inte heller åt några grönsaker utan ville har qournkorv vilket jag inte hade hemma och det är en bit till affären så den gången fick hen överleva på smörgås.

Allergier är ju självklart att man tar hänsyn till men där brukar dels barnen själva har bra koll och dels brukar föräldrarna tala om innan så man hinner förbereda sig. Nu har inte barnen några "regelbundna" kompisar som är allergiska utan de som kommer hit med kort varsel är sådan som äter allt och jag känner väl.

Rent allmänt så har jag väldigt svårt för kräsna människor. Eller mer exakt, kräsna människor som gnäller och kräver specialbehandling.
Jag tänker att det är mer ändamålsenligt att se detta som en praktisk fråga och inte en principfråga. Och det är mer praktiskt om barnens kompisar får i sig nåt, både för stämningen runt bordet, för kompisens ork att leka och för egna barnet som slipper hamna i en situation där hen känner att den måste försvara maten som bjuds hemma hos sig.

Och det rent praktiska i att springa/köra till affären för att köpa quornkorv eller rätt sorts sylt? Det är ju exempel på kräsenhet som tagits upp här i tråden.

Jag är också en person som har extremt låg tolerans för kräsenhet, men för mig gäller det som tur är enbart för vuxna. (Antagligen för att jag själv var kräsen som barn, men numera äter i princip allt.)

Målet med måltider med barn, som jag ser det, är att de får i sig mat. Inte att de blir korrigerade eller uppfostrade för övrigt.

När jag har varit osäker på vad barn som hälsar på äter, har jag ofta försökt servera måltiden i så många delar som möjligt. Tex hellre en skål tomater, en skål salladsblad och en skål gurka, så kanske barnet gillar en av de sakerna men inte vill äta blandad sallad. Motsvarande med den varma maten.

Både min son och plastdotter äter numera allt, trots att båda var galet kräsna som barn och trots (eller tack vare?) att vi tog stor hänsyn till det.

När det gäller andras barn är jag nöjd om alla trivs och blir mätta, jag har inga långsiktiga mål med andras barns måltidsuppfostran.

Och det rent praktiska i att springa/köra till affären för att köpa quornkorv eller rätt sorts sylt? Det är ju exempel på kräsenhet som tagits upp här i tråden.

Rätt sorts sylt ser jag ungefär som den ketchupflaska jag nämnde förut. Jag springer inte på studs och köper det, men kan tänka mig att köpa för att ha hemma om det är ett barn som ofta hälsar på.

En särskild korvsort känns av någon anledning överdrivet, jag hade nog tyckt att barnet får äta av det andra eller få en macka om korven är "oätlig".

Fast det känns som en ganska njugg inställning till gäster, tycker jag.

Jag utgår nu ifrån att det inte direkt handlar om planerade matgäster utan mer fallet: "Mamma, X följde med mig från skolan kan hen äta middag med oss". Under sådana förutsättningar gäller här att ja, det går bra men planerad middag gäller. Om det inte duger kan barnet gå hem och äta, samma gäller för mitt barn. Jag förväntar mig verkligen inte att hans kompisars föräldrar ska låta bli att servera potatis till middag bara för att han kan vara petig med potatis. Vi veckoplanerar middagar och handlar därefter. Middagarna planeras efter hur lång tid de tar att laga. Vissa dagar behöver maten vara snabblagad, andra dagar funkar långkok.

Det är de premisser som gäller för oplanerade matgäster och det spelar ingen roll om det är mina kompisar eller sonens kompisar. Dyker de förbi och stannar till middagstid får de gärna äta med oss, men jag kastar inte om matplanerna för dem.

Har jag däremot middagsbjudning en helg frågar jag självklart om det är någonting särskilt som gäller. I synnerhet när barn ska följa med. Då planerar och handlar jag därefter.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 562
Senast: Guldaskig
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar