Krångligare säljare och köpare av hästar

Sv: Krångligare säljare och köpare av hästar

Men om det ställs ett sådant krav från en säljare, ett krav som du inte kan gå med på, är det ju bara att leta vidare. Eller hur?

Om jag vill ha en häst men inte kan uppnå de krav som säljaren ber mig om så tackar jag hellre nej än att köpa hästen med en lögn. Jag anser inte att jag har rätt att ljuga bara för att man anser mig veta bättre än hon och själv vill ha hästen.

Men om det ställs ett sådant krav från en säljare, ett krav som du inte kan gå med på, är det ju bara att leta vidare. Eller hur?

Om jag vill ha en häst men inte kan uppnå de krav som säljaren ber mig om så tackar jag hellre nej än att köpa hästen med en lögn. Jag anser inte att jag har rätt att ljuga bara för att man anser mig veta bättre än hon och själv vill ha hästen.

Jag känner också så.

Men jag tycker att man som säljare måste också vara realistisk och förstå vilka krav man rimligen kan ställa. Gott hem och bra ansvarsfull ägare, ja. Att hästen alltid måste verkas enl en viss metod eller ska bara ridas i en viss sorts bett, nej. Då är man inte realistisk enl mig, och en sån person får iaf mig att backa.

och det där med sadel har hänt flertalet gånger och även att folk har haft sadlar som inte passar. Därför har jag alltid med mig mina egna sadlar till provridning. Visst de kanske inte passar hästen, men har hästen ingen egen sadel eller kanske en sadel som sitter illa finns det ju chans att min i alla fall sitter okej.

Men vem är du att avgöra om säljaren har hästvett eller ej?

Jag har inte avgjort det, detta är ett tänkbart scenario som har hänt tidigare, och som kommer att hända igen.

Realist ska man vara. Men finns inget som duger så är det fortfarande upp till var och en. Jag hade inte heller sålt en häst som jag inte trodde skulle ha det minst lika bra hos nya ägaren. Var jag osäker hade jag behållt den själv. Och det ska alla ha rätt att göra.

ja usch tkr sånt är så dåligt och känns som så oengagerat från ägarens sida när det inte har sadel osv, lika om de lagt ut annons på en häst som inte är i kondition förstår jag inte varför man inte börjar sätta igång den iaf, blir ju lätt såldare då.

Vad är en seriös köpare? Är det den som har mycket kunskap men inga pengar eller en med mycket pengar och ingen kunskap?

Verkar som de flesta på Bukefalos anser att en seriös köpare är en som har stor ridvana och god hand med hästar. Eftersom jag själv är hästägare av den andra typen ("gott om" pengar och var en dålig ryttare under ett par år). Jag har eget stall och råd att anlita veterinär så snart hästarna är sjuka, betalar duktiga ryttare för att rida in/rida till hästar, anlitar seriösa hovslagare, hyr proffs för längre transporter och producerar mitt grovfoder själv för att hästarna ska få bästa möjliga foder. De gånger jag inte har kunskapen själv så köper jag alltså tjänsten.

Uppfyller nog inte många av de kriterier som ställs i den här tråden. Är jag då en sämre hästköpare än den med många års ridvana med dålig ekonomi som sedan inte kan betala försäkringar, veterinärer och foder? Många gånger kan nog en kreditprövning vara befogat även för billiga hästar.

Realist ska man vara. Men finns inget som duger så är det fortfarande upp till var och en. Jag hade inte heller sålt en häst som jag inte trodde skulle ha det minst lika bra hos nya ägaren. Var jag osäker hade jag behållt den själv. Och det ska alla ha rätt att göra.

Jag har inte sagt att man inte har rätt att göra det. Och om man faktiskt inte klarar av att förstå, intellektuellt och känslomässigt, att när man har sålt hästen så har man också sålt ifrån sig rätten att bestämma detaljerna i dess liv, så ska man nog inte annonsera ut hästen till försäljning.

Där håller jag med. Jag har dock själv aldrig stött på en säljare som tror sig kunna göra det. Däremot har jag stött på säljare som är nogranna med vad för människa de säljer till.

Och ska jag vara helt ärlig så köper jag mycket hellre en häst från en person som är nogrann och gärna också vill ha kontakt i fortsättningen, än en som inte ens frågar vad man ska ha hästen till.

Där håller jag med. Jag har dock själv aldrig stött på en säljare som tror sig kunna göra det. Däremot har jag stött på säljare som är nogranna med vad för människa de säljer till.

Och ska jag vara helt ärlig så köper jag mycket hellre en häst från en person som är nogrann och gärna också vill ha kontakt i fortsättningen, än en som inte ens frågar vad man ska ha hästen till.

Jag också. :) Fick idag mejl av hästens f d ägare som undrade hur det går och som genast kom med råd om ett problem som jag har med hästen.

min första häst blev ett impulsköp med en inte så bra säljare... jag älskar hästen nå otroligt och jag kommer alltid ha honom kvar, dock var det ett riktigt felköp med säljare som inte berättade allt, säljare som lovade provridningar till andra efter att jag tackat ja, säljare som undanhöll information om skador och beteende.

min andra häst, var ett extremt impulsköp. på torsdagen ringde jag på annonsen, på söndagen provred jag, på onsdagen besiktigade jag och på söndagen plockade jag hem henne. säljaren var helt underbar! :love:

så det kan gå både bra och dåligt när man impulsköper!

jag som säljare har inga krav på mina köpare.
däremot har jag krav på mej sj att inte sälja hästen till en viss typ människor eller om det inte känns rätt.
känns det rätt att sälja hästen får man ju bara hoppas att det blir rätt

Liknande trådar

Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 132
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har en häst som jag har till försäljning. Jag har haft honom i nästan ett år. De har varit mycket för oss med flytt mm . Jag...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 543
Senast: Tibben
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 108
Senast: athena
·
Hästmänniskan Har suttit och läst lite på olika hästforum och sitter och lurar på varför blir alla lurade vid hästköp? Hur svårt kan det vara att köpa...
2
Svar
29
· Visningar
4 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka