Krångligare säljare och köpare av hästar

skjona

Trådstartare
Jag har gjort ett antal hästaffärer under mitt liv som hästmänniska ,men har under senare tiden slagits av att folk "impulshandlar" hästar nuförtiden.
För mej känns det så absurt på något vis.
Man tänker väl noggrant igenom sitt köp,vilken häst man söker och vad man ska ha den till?:confused:
Folk ångrar sej i sista sekunden,vill lämna tillbaka hästar utan något egentligt fel eller som köpare kan man råka ut för säljare som plötsligt säljer till någon annan.Muntliga avtal gäller inte verkar det som.
För mej är en hästaffär något viktigt,det första man tänker igenom är väl om man överhuvudtaget har råd,tid och plats för ytterligare en häst?Och kan man överhuvudtaget sköta en egen häst?
Kan det bero på att folk har mera pengar att röra sej med och därför kan också mera oseriösa köpare ha råd att skaffa hästar?Det blir som en kapitalvara på något vis,en "sak"
Tråkig utveckling i så fall.

Sv: Krångligare säljare och köpare av hästar

Tja. Jag som har varit i hästköpartagen dom senaste 2 månaderna tycker att det finns rätt mycket krångliga säljare. Som t ex

1) inte skriver i annonsen att en "trygg" häst är skiträdd för trafik
2) gör upp om att man är välkommen att komma och provrida hästen och sen ringer i sista sekund och säger att dom inte vill sälja den mer än 10 mil bort (sånt ska stå i annonsen tycker jag)
3) inte vill sälja till någon som inte verkar enligt "vildhästmetoden"
4) skickar ut exakt samma mejlsvar till alla intresserade som har mejlat, dvs svarar inte på de specifika frågor man ställt

Sen har jag nu äntligen köpt en häst och jag har kämpat mig igenom försäljningsprocessen för att jag gillade hästen så mycket, säljaren var odräglig och krånglade med allt, orkar inte ens berätta. Men nu har jag fått hem min donna :love: så nu slipper jag den personen :p

3) inte vill sälja till någon som inte verkar enligt "vildhästmetoden"
DET tycker jag ska vara HELT upp till säljaren att avgöra. Jag skulle inte heller sälja till vem som helst. Ärligt talat hade jag nog inte godkänt många, trots att de kan tyckas ha ett vettigt hästtänk. Och det oavsätt va jag säljer för häst!

Där tycker jag att hästvärlden är ett steg före. Man ska kunna neka en köpare för att man helt enkelt inte tycker att denne har samma hästvett som en själv. Och samtidigt är det ju just precis det som är så himla viktigt för djuren. Att säljaren verkligen tar ansvar och är mån om vart hästen hamnar. Sen kan man tycka vad man vill om säljarens kriterier men h*n kan ju bara göra som h*n själv tror är bäst.

Jag tycker nog faktiskt att de flesta säljarna har varit ganska bra. Nu har jag bara hunnit provrida två i nuvarande hästletandet, men de flesta jag haft tel.kontakt med har varit trevliga, ärliga (upplever jag) och tydliga. Flera har tom tackat nej till andra köpare i väntan på vårt svar. Den ena säljaren kunde dock ha talat om att hästen nyss haft korsförlamning några dar innan och sparat oss resan på 110 mil (tur och retur) och bett oss komma upp senare, men o andra sidan visste hon inte vid det laget hur illa det var. Den hästen kastade mig i backen med all rätt. ;)

Sen kan folk ju vara mer eller mindre seriösa och mer eller mindre hästmänniskor. Var på andra provridningen idag och den tjejen verkade inte bry sig om att hästen plötsligt totalvägrade lyfta några föter vid kratsning.. De brydde sig inte om vad vi skulle ha henne till och frågade faktiskt ingenting alls om oss.

Och ja, man träffar ju på en hel del speciella situationer också när man ringer på annonser. I morgon ska vi till en häst som står ca 15 mil från hästägaren själv, installad hos travtränare. Jag frågade hur vi skulle gå tillväga om vi ville komma och titta på hästen (skulle han komma upp?) och då sa han bara "det är bara att ta med en sadel och provrida".. Ta med en sadel? Men tänk om vi inte haft ngn och hur vet vi att den passar?? :p Jaja, det är visst inte så noga. Härlig gubbe dock. :D

Men vad är det som säger att säljaren är den som har mer hästvett än köparen, det kan ju faktiskt vara tvärtom också. Även om en del inte vill inse detta, sen är det väl så att har man bestämt sig för att sälja så kan man inte ha kvar bestämmandet över hästen när den väl är såld.
Vill man fortsätta att bestämma vad som ska gälla för hästen, är det bättre att ha kvar den själv.

Jag har gjort ett antal hästaffärer under mitt liv som hästmänniska ,men har under senare tiden slagits av att folk "impulshandlar" hästar nuförtiden.
För mej känns det så absurt på något vis.
Man tänker väl noggrant igenom sitt köp,vilken häst man söker och vad man ska ha den till?:confused:
Folk ångrar sej i sista sekunden,vill lämna tillbaka hästar utan något egentligt fel eller som köpare kan man råka ut för säljare som plötsligt säljer till någon annan.Muntliga avtal gäller inte verkar det som.
För mej är en hästaffär något viktigt,det första man tänker igenom är väl om man överhuvudtaget har råd,tid och plats för ytterligare en häst?Och kan man överhuvudtaget sköta en egen häst?
Kan det bero på att folk har mera pengar att röra sej med och därför kan också mera oseriösa köpare ha råd att skaffa hästar?Det blir som en kapitalvara på något vis,en "sak"
Tråkig utveckling i så fall.

jag håller fullständigt med. hade några som va o kollade på min häst för någon vecka sedan, och blev hel storförälskade i hästen.
flickan kunde inte ens få honom att trava, och mamman ville inte ens rida, ändå skulle dom ha honom för han va så snäll o fin.
det fick dom inte

Jag impulsköpte verkligen min häst. Jag hade inte råd med en till häst, och hade bestämt mig för att det räckte med en. Men så råkade jag se en annons, och blev helt fast... jag kunde inte tänka på annat. 2 veckor senare stod hon i min hage, och gör det fortfarande 2 år senare. Jag älskar henne otroligt mycket, och gör allt jag kan för att hon ska ha det allra bästa livet hos mig. Ekonomin redde ja naturligtvis upp, och nu är jag SÅ enormt glad att jag har henne.

Så impusköp är inte alltid av ondo, och jag tycker att individen är viktigare än höjd, ras, färg, användningområde etc.

Jag impulsköpte också min lille. Men jag kan säga att änsålänge är jag supernöjd (han är ett år). Så ja det kan verkligen gå bra med impulsköp också!

Om impulsköp är bra eller dåliga beror vär lå vad man som köpare har för förväntningar.
Båda mina hästar är impulsköpta slaktobjekt, den första köpt för att det skulle bli kul att ha häst och rida i skogen igen (hästen har jag nu haft i snart åtta år) och den andra köpt för att den skulle slaktas och det fanns möjlighet för mig att få en box till i inhyrningsstallet. Den hästen har jag haft i tre år vid det här laget.

Jag har väldigt mycket roligt tillsammans med mina impulsköpta hästar och skulle inte vilja byta ut dem mot någon annan. Min ridning har utvecklats tillsammans med hästarna.
Jag tror inte att jag kunde hitta bättre (=roligare) hästar genom att noga tänka igenom och leta.

Om man å andra sidan har ett tydligt mål tränings- eller tävlingsmässigt, är det förstås viktigare att leta noga innan man köper och gärna ha hästen på prov i 2-3 månader för att se om provridningen visar sanningen gällande ekipaget.

Men vad är det som säger att säljaren är den som har mer hästvett än köparen, det kan ju faktiskt vara tvärtom också. Även om en del inte vill inse detta, sen är det väl så att har man bestämt sig för att sälja så kan man inte ha kvar bestämmandet över hästen när den väl är såld.
Vill man fortsätta att bestämma vad som ska gälla för hästen, är det bättre att ha kvar den själv.

Och vem säger att det är tvärt om?
Det enda man som säljare kan göra är att lita på sin knsla. Sen om någon tycker att säljarens känsla är fel så är det ju fortfarande inget som behöver vara sant. Att som säljare inte sälja hästen till dit man tror är bäst, är oansvarit tycker jag. Sen kan åsikter variera kring vad som är vettigt och inte, men som säljare kan du bara utgå från din egen känsla. Att sälja till ngn som man inte tror är rätt skulle jag aldrig göra. Skulle du?

Just för att det finns ett antal personer som ändrar sig i sista sekund, så när jag har stått som säljare på hästar har man ledsnat på folk som ska hästen och sedan ångrar sig = man tackat nej till folk som faktiskt är verkligt intresserade. Har man gjort det några gånger, så ger man upp och den som betalar först får hästen i stort sett. Vill man verkligen ha en häst får man se till att skriva kontrakt och betala handpenning.

Jag svarade på utifrån ditt citat, vildhästverkning. Säljaren kan ju inte tro sig få bestämma hur hästen ska skötas efter att den har sålts. Visst kan köparen påstå en sak, men sen ändra sig och det kan inte säljaren göra något åt.

Jag skulle inte heller sälja till vem som helst. Ärligt talat hade jag nog inte godkänt många, trots att de kan tyckas ha ett vettigt hästtänk. Och det oavsätt va jag säljer för häst!

Som säljare kan du ju omöjligt veta något om köparen, visst kan du gå på din känsla. Men känslan bygger på säljarens princip, den kan ju vara långt ifrån hästvett, etik eller vad du vill medan köparens kan vara en grundmurad hästperson med stora kunskaper inom området. Här kan ju kollisionen vara ett faktum, säljaren vill att hästen ska få fortsätta vara knähund medan köparen baserar sitt köp på sina gedigna kunskaper.

har varit med om en som inte ens kunde beskriva vägen dit vi skulle, tkr även det är "svårare" att kolla på hästar som "ungdomar" har vad gammal jag lät nu ;) är ju bara 17 själv :p men de verkar liksom mer ointresserade och liksom inte ha så stor koll, och har ingen vuxen som hjälper heller. De hästar som jag kollat på som haft vuxna ägare har det varit mkt enklare och bättre, har liksom mer koll.
Var på väg att ta hem en häst på prov men fick då veta att den hade fått liggamentskadan (som vi visste om att den haft innan, men inte varför) pga den hade tränats för hårt i western.
Har oxå varit med om att när vi kom och skulle provrida en häst så hade den ingen sadel (som ägaren sagt dagen innan att den skulle fixa till provridningen) samma häst var inte "så van vid skänklar" visade det sej när jag skulle sätta igång hästen (barbacka) hästen bockade av mej någon sekund efter att jag skänklat :grin:
så jag har bara varit med om "oseriösa" säljare men har ju inte sålt någon häst själv. Men finns ju säker oseriösa på båda sidorna...

Instämmer helt. En såld häst kan man aldrig bestämma över, bara att inse. Man kan välja den perfekta köparen som kanske blir sjuk och måste sälja igen, då har man inget att säga till om.

ja jag impulsköpte ockkså min häst:) men efter det som jag va med om nu när jag skulle sälja honom, är jag glad att inte jag hade sagt att dom fick hämta honom direkt.
det känns inte så roligt att sälja sin häst till människor som bara ska ha.

Som säljare kan du ju omöjligt veta något om köparen, visst kan du gå på din känsla. Men känslan bygger på säljarens princip, den kan ju vara långt ifrån hästvett, etik eller vad du vill medan köparens kan vara en grundmurad hästperson med stora kunskaper inom området. Här kan ju kollisionen vara ett faktum, säljaren vill att hästen ska få fortsätta vara knähund medan köparen baserar sitt köp på sina gedigna kunskaper.
Men vem är du att avgöra om säljaren har hästvett eller ej? Den som har ansvaret för hästen måste cokså vara den som ser till att göra sitt bästa för att hästen kommer till ett bra hem. Om denne säljare har fel i sin instinkt eller ej kan ingen människa bestämma. Det är relativt!

Jag är väldigtn speciell i mitt hästtänk, men jag föraktar inte andra som tycker annorlunda och inte heller att de avvisar mig för att de inte tror att jag är vettig. När jag gör mian val utgår jag från vad jag tycker är rätt och fel, och andra ska ha samma rätt att agera precis så. För jag anser mig inte veta bättre än någon annan eller har mer rätt i mina tankar än någon som tycker på ett annat sätt.

Men, tänker du då skriva in i ett kontrakt t.ex att hästen enbart för verkas enligt vildhästmetoden? (Eftersom det var detta som var på tapeten nu)

Om du inte gör det, hur ska du då kontrollera det?
Jag som köpare kan ju bedyra att hästen bara ska barfotaverkas, och efter någon månad så tar jag ut en SHF-hovslagare som börjar verkar för skopåslagning. Vad ska du som säljare göra åt det? Hästen är ju min, betald och klar, och du har sålt den.
Vad hade hänt om jag som köpare och du som säljare hade träffats på en tävling t.ex och du hade sett att hästen hade skor plötsligt? Hade du reagerat? Hur? Varför?

F.ö har jag som tur är sluppit jobbiga säljare, då jag bara köpt häst från goda vänner. Har däremot träffat på en drös knepiga köpare. Såna som drar sig ur i sista sekund är ju en favorit...
Eller de som ringer på en fyraårig, känslig islandshäst (står i annonsen) och undrar om den kan vara en bra familjehäst kanske? Det är ju pappan i familjen som ska ha den, och han kan ju inte så mkt.... Tjena hej, säger jag. Dags att leta vidare kanske? :grin:

Jag skulle nog vilja påstå att det skulle vara ytterst onödigt att kräva ett sådant kontrakt av en köpare. Dessutom - vem bestämmer vad "vildhästmetoden" innebär? Det är inte logiskt att ens lyckas med ett sådant kontrakt. Vem vet, köparen kanske kommer in på en annan bana i sitt hästeri och utvecklas i sin filosofi.

Säljaren kan som sagt bara följa känslan och lita på sin instinkt i hopp om att köparen är den h*n utger sig för att vara.

Håller helt med dig.

Därför känner jag väl också att man kanske inte ska KRÄVA så mkt som säljare, utan ge förslag på vad som kan fungera bra? (Om man tycker att köparen överlag känns bra och "rätt") :)

Det var inte fråga om kontrakt, det var "jag vill att h*n ska verkas enligt vildhästmetoden".
Klart att jag kunde lova det, och sen strunta i det, men det som faktiskt hände var att jag fick dåliga vibbar, och tänkte att "det där verkar vara en knepig säljare som inte har förstått vad sälja häst innebär" och skippade hästen.

Skillnad om man säger, hästen har än så länge verkats enl den här metoden. Men man kan inte ställa krav inför framtiden.

Senast ändrad:

Ja det är ju upp till var och en. Men du kan ju inte kräva ngt från en person när du säljer en häst. Däremot kan du ju ha personliga krav som du baserar ditt val av köpare på. Och dessa krav kan vara hur höga som helst. Vill man inte sälja till ngn som inte uppnår dessa krav så är det ju ens eget problem. Det beror ju på hur bråttom man har med att sälja hästen också.

Hästen som jag är mkt intresserad av i nuläget säljs av en kvinna som är ytterst nogrann med vart han hamnar. Hon har tackat nej till flera och väntar hellre på att jag funderar ett tag till än att sälja honom till ngn annan innan jag bestämt mig. Hon behåller honom hellre själv än att sälja honom till någon som inte känns bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 132
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har en häst som jag har till försäljning. Jag har haft honom i nästan ett år. De har varit mycket för oss med flytt mm . Jag...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 543
Senast: Tibben
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 108
Senast: athena
·
Hästmänniskan Har suttit och läst lite på olika hästforum och sitter och lurar på varför blir alla lurade vid hästköp? Hur svårt kan det vara att köpa...
2
Svar
29
· Visningar
4 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka