Krånglig hingsthållare

E

edvard

Vilka påtryckningsmedel kan man ta till för att få sin betäckningsrapport mm. Hämtade stoet utan att betala i somras (enligt överenskommelse) och fick räkning i december som jag betalade och då skulle betäckningsrapporten komma. Det har den inte gjort och nu är resultatet 3 veckor och fortfarande skickar de inga papper trots påtryckning. Någon som har erfarenhet. Eftersom detta är islandshäst sätter jag detta här eftersom stadgarna skiljer sig mellan föreningarna.

Sv: Krånglig hingsthållare

Kolla med SIF om stoet finns med i språngrullen på aktuell hingst, om så är fallet finns en språngsedel med nummer och då är allt frid och fröjd så långt. Sen skulle jag ta kontakt med hingsthållaren igen, och all kommunikation som du gör med hingsthållaren så skickar du en kopia till SIF/avel. Fast det är ju bra om du vidtalar dem först, så de förstår vad som kommer. Detta brukar sätta fart på de flesta, och om du inte får språngsedel i original så finns kopian förhoppningsvis i språngrullen.

Tack för den informationen ska maila genast.

Du ska aldrig få papperet förrän fölet har kommit. Om stoet skulle kasta eller fölet dö tidigt ska nämligen hingsthållaren skicka tillbaka rapporten till SIF istället. De flesta hingsthållare väntar tills alla årets föl har kommit och "överlevt" och skickar ut språngsedlarna på en gång i augusti-september. Du behöver det ju inte förrän till tidigast hösten.

Vilken tur att du finns, jag läste inte så noga och trodde jag såg en repris. :bow:

Förra gången jag betäckte fick jag en liten smal lapp redan när jag hämtade mina ston där jag sedan fyllde i vad det hade blivit, sto hingst eller om stoet kastat och när man skickade den till hingsthållaren fick man en större lapp tillbaka som ID kontollanten behöver och som ska med till SIF vid registrering. Denna gång vill jag ha ut ID kotrollanten tidigt pga en annan händelse och tänkte slå två flugor på smällen..men inga lappar ännu.

Är fölet fött så kan du göra som jag skrev tidigare, jag använde själv en kopia ur språngrullen vid ID-märkning något som kontrollanten kollade med SIF att det var ok.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 609
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 323
Senast: Piaff
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 367
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 983
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar