Krångel och förvirrad förstagångs avlare!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bellini
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 340
Sv: Krångel och förvirrad förstagångs avlare!

men... detta låter ju förfärligt smärtsamt?! :crazy:
Det är ett tunt hudlager som växer ihop där man sytt dem - hur tjockt det är beror nog till viss del på hur veterinären utförde det. Såvitt jag förstått så är det ärrvävnad utan särskilt mkt nerver i. Jag har klippt upp själv en gång och efter viss tvekan så var det inga problem. Stoet reagerade inte trots att det inte var bedövat.
Har också haft ett sto som sprack själv, det blev lite hackiga kanter men i övrigt ingen fara.

Precis som du säger så känns det inte under värkarbetet, adrenalinet o kroppens eget "morfon" endofiner är på topp.
Men jag själv sprack vid första barnet o näör jag sa till dem att jag känner hur jag spricker...då tog de en skalpell o snittade istället, obedövat , o det vara faktiskt en lättnad istället för smärta.
Värre var att sy efteråt då bedövningen inte tog trots 6 sprutor just pga adrenalinet.
Fast på hästen så görs det ju oftast några timmar senare o då har väl allt lugnat sig lite i kroppen. Tror att det är klart bäst att sy de som behöver det.

phu, vad bra! låter otäckt bara ;)
/ Veronica som varken fått barn eller föl :p (än iaf)

Tja det är väl som att ta hål på en böld, det känns bra efteråt :smirk:.
Men resultatet är betydligt roligare, om det blir föl alltså...

Liknande trådar

D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
Avel För fet för ett f.ck... Det är Sulana. Hon har visat 2 riktigt rejäla brunster här hemma o när vi åkte till station när hennes 3e...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 445
Senast: jessissa
·
Avel Historia Inköpt 1998 som avelssti/familjehäst brunstade i nov när hon kom (är väl inte ovanligt iofs) 1999 planerad betäckning men...
Svar
18
· Visningar
1 511
Avel Okej, nog för att den där damens brunster förvirrat mig förr, och ffa överraskat mig. Men nu har det slagit rekord. Var i ordentlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 774
Senast: Gisburne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka