För fet för ett f*ck!

Sv: För fet för ett f*ck!

Läste från början nu, och vissa ston har förmågan att svara på det sättet på pg, att de släpper pytteägg.
Jag skulle nog låta bli att spruta innan äggen självmant blivit minst 3 cm.

De sista 2 brunsterna har vi inte sprutat eftersom hon då inte fick några bra resultat. Ändå har det blivit små microägg.

Jag har ett sto hemma på betäckning, hon blev ultraljudad innan hon kom så hon "ska vara frisk och kry invändigt"..
Hon är jätte fet..
Och hon kommer i brunst men i så svag brunst att inte hingsten bryr sig.. har förmodligen ingen ägglossning..
Början på veckan så ställde vi upp henne på ca 3-4 dagen och skulle prova betäcka.. Hingsten gick fram och lukta och uppvaktade henne i ca 10 min inan han fick upp den.. brukar få det på direkten.. hon ställde upp och kissade lite, och efter mycket om och men försökte han sig up p, men då slog hon som en galning.. jag tror hon har dålig brunst så här sent p åsäsongen och en anledning till dt kan vara att hon är för fet, men jag tror det är många faktorer som spelar in...

Det är det säkert. Många ston brukar ju sluta brunsta så här års.

Oftast är det svårare för ett sto i toppkondition än en häst som är över normal i hull. Det har forskarna konstaterat.

Sedan kan vi säga att MÅNGA, MÅNGA, MÅNGA har haft problem i år med att få sina ston dräktigt. Jag har även pratat med en hel del veterinärer både i Sverige och Europa och alla säger samma sak. Att det blev kallt, varmt, kallt, varmt och sedan återkallt i vintras/våras sabbade för många. Sedan om man sprutar igång brunsten är inte äggen alls lika starka och tar sig mer sällan än ofta.
Mitt sto sprutades igång och tog inte på den insemineringen. Andra brunsten var naturlig och då tog insemineringen. Så håll tummarna för att brunsten kommer igång och att hon får det på naturlig väg så ska du nog se att det kommer gå vägen :banana:
/J

Liknande trådar

Avel Hej! Nu behöver jag tips för nu blev det mkt för mig... Igår lämnades mitt sto (16år) iväg till hingststationen. (22mil enkel...
Svar
7
· Visningar
1 868
Senast: Casper
·
Avel Lämnade mitt sto E Uttini på stationen i måndags. Då kollade de henna och hon hade ett stort fint ägg, men var iunte i brunst. Jag som...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: skaraborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka