För fet för ett f*ck!

Sv: För fet för ett f*ck!

:rofl:Våran tjocka madame är numera i size tunna igen, dock uten valkar vid ryggrad och bog:crazy:

Hon ser ut att må oförskämt bra på sitt sommarbete ihop med en trevlig och lika busig kompis:angel:

Hon är nu på dygn 42 efter betäckning och har inte visat någon tendens alls till att vilja komma i brunst igen...

Så trots allt-hon kanske inte var för fet för ett f*ck:rofl:

Ha ha...då hade ju du tur iaf.
Jag hoppas ju än... sista utvägen så testar jag med min hingst om inte annat för att det ska vara lättare nästa år om det tar.

Naturen o kärleken är förunderlig även i djurens värld. Jag hade ett skm sto som gick med sin hingst (fux), de fick fyra avkommor. Tog hem min galoppör (skm hingst) från galoppbanan o släppte honom med sitt sto i en annan hage.. synlig från de andra, men på rejält avstånd.

Skm stoet brunstade som en klocka men tog ej emot hingsten hon gick med, hon visade tydligt att intresset fanns till den andra hingsten! Vid tredje brunsten gav jag upp o lät henne träffa den 'nya' hingsten.. och hon ställde upp sig direkt och blev dräktig!!!

Hon ville aldrig mer betäckas av sin förste 'lover'.. som ju eg. passade henne bäst blodsmässigt, men han var fux och dessutom gammal.
Så kan det gå....:cool:

Bia

Jag har haft 2 ponnyer (halvsystrar) som levde hela sitt liv från födseln tillsammans på samma gård. vi försökte vid 2 tillfällen betäcka med fuxhingstar, och de vägrade bägge hingsten. Skimmelhingstarna tog de emot direkt - 2 avkommor vardera efter skimmelhingstarna blev det :D:angel: färg eller annat - uppenbarligen hade de åsikter och var eniga i sina systerliga beslut :D

Hingstarna de vägrade var Sham Z ox och en annan jag glömt :o . Skimmelhingstarna var Bassora ox och Eldorado ox. :D

Vår gamla welshhingst vägrade sina sista år att betäcke ngt annat än skimmelston, bruna och fuxar ratade han rätt av...
Så vi fick sy ett täcke i vit kanvas att klä in mösrka ston med, då gick det minsann bra:D

Så det är inte bara ston som väljer och vrakar minsann

Ha ha...Salle är inte kräsmagad.
Han är så lycklig när han får komma till så han tar vad som bjuds.
Dessvärre var det en skimmel som hon visades emot på station också...men en ful liten en;)
Dessutom får den lille hingsten träffa mellan 10-20 ston om dagen o han orkar inte ens bete sig som en hingst mot dem för han vet att han inte får komma till.
Salle är såååå mycket hingst när han får nosa på stona o han uppvaktar o står i. Matcho helt enkelt... det är kanske det hon går igång på.
Vi har ett sto här för betäckning o hon har också varit väldans förtjust i honom.

Lite uppdatering av läget om den feta damen.

Hon har ju alltså fått gå på bete sedan vi fick hem henne från seminstation. För att kroppen skulle förstå att hon kunde föda 2st.
Så i tisdags kollades hon mot vår hingst Salle, brunstig men slog ifrån med dunder o brak.
Onsdag så kom hon i galopp i hagen när jag skulle hämta henne o styrde bestämt kosan mot Salles hage. Ställde sig där o tok brunstade. Fick henne knappt därifrån.
Dotter min red ut henne på kvällen o då bettede hon sig helknäppt vilket hon gör när hon brunstar. Vi såg henne tokskvätta vi 22.30.
Hade ringt under dagen till seminstationen som beställde hem semin.
Torsdag.
Var vid seminstation 8.30 o då hade hästf-n släppt ägget.
Hon inseminerades ändå då ägget kan "överleva" en tid.
Så jag tror vi kanske misslyckades denna gång också.

Har bytt hingst från Don Romantic (5000:- +6000:- 90 dygn + momsen) till Verona´s Gerswin RP. (1500:- vid 16dygn konstaterad dräktighetsamt 3200:- vid 90 dygn + momsen)
Det känns som ett bättre val med tanke på allt krångel.
Dessutom är frakten inom sverige betydligt billigare än frakt från Danmark.

Men ni kan ju hålla tummarna åt mig att det tog i torsdags trots allt.
:crazy:

Såklart vi gör det!!

Använder du samma station ,fast du bytt hingst?
Annars åker du ju på dubbla stationsavgifter också:crazy:

Vår feta ponny mår fortfarande bra, och är fortsatt dräktig...

Ja, det sparar ju ngn tusenlapp iallfall. det är så lätt att pengarna drar iväg när det börjar krångla...

Uppdatering!
Så kom hon då i brunst igen:smirk:. Det var ju väntat eftersom hon hade släppt ägget redan när det seminerades.
Hon visade brunst på söndagen(såklart helg), måndag o då beställde vi semin. Hon visade även supertydlig brunst precis innan lastning idag när vi åkte till station.
Stod lugnt o fint i släpet dit(något har vi iaf fått ut av detta försök med dräktighet, hon är numera lättlastad o lugn i transporten:)).
Men hon hade precis som förra gången precis släppt. Men hon seminerades ändå.
Min vet ville väl "trösta" mig o sa att enligt de gamla visa hästkarlarna så sas det att de kunde bli dräktiga så länge de visade brunst.
Så j-vla typiskt att brunsten ska komma i en helg som krånglar till allt.
Nästa ska dock inte göra det utan där kan vi seminera både torsdagen o lördagen.
Det får bli en gång till trots att det blir en sen fölunge(om det skulle ta). Men vi har ju redan betalat stationsavgift mmmmså ett försök till blir det.

Kruxet är ju att vi aldrig hunnit seminera henne när hon haft ägg överhuvudtaget.
2 brunster i våras innan jag åkte till station
2 brunster på station som inte syndes(hemma syndafloden alla ggr)
2 brunster hemma som vi beställt o jag har åkt dit för inseminering o då har hon släppt innan.
Stort SUCK!!!

Har ni drabbats av "lagen om alltings j*vlighet" vad det gäller den här betäckningan eller:crazy::confused:

Suck..Det är en väldig tur att vi hästmänniskor naturligt är begåvade med en stor portion envishet, och två portioner j*vlar anamma... Det ska ju bara gå...

Kan inget annat än önska er mkt lycka till...

Min "flodhäst" mår väldigt bra med beteskompisen. Är RUND och ser oförskämt nöjd ut med livet just nu:love:

Kollades hon inte i fredags på seminstationen då? Det låter ju som det hade varit ypperligt att seminerat i lördags.

Har en kompis vars sto är "helt hopplös" att seminera, då hon bara släpper till några timmar varje brunst...
Vi har missat henne flera gånger,iår senast på fölbrunsten.

Men om hon står på station med hingst så river hon n'ästan boxväggarna under dom timmarna, så då är det inte svårt att se:rofl:

Nej hon kollades inte på station i fredags av den simpla anledningen att stationen haft henne de 2 senaste brunsterna o missat släppet ändå.
Hon har som jag i tråden släppt tidigt 19mm o 21 mm de brusterna o hon
har varken varit mjuk i livmodern eller visat brunst där.
Men då har hon fått gå i brunst härhemma(tydliga) o sen har vi beställt efter visad brunst.
Vet tror att hon har hormonella rubbningar pga sin tidigare övervikt.

Vet inte hur det hade gått att seminera i lördags om hon inte ens visade brunst då.
Hon var iofs på dag 17 då o tros ha släppt natten till 20 eller tidig morgon.
Kruxet är väl att de är få stationer som beställer på så små ägg...det är ju svårt att veta att hon ska släppa dem när de är så små. Men med 2 släpp vid så små ägg så har man kanske något att rikta sig efter...
Hon har även brunstat nu på em hemma.

Idag kom vet hem till mig för att ultraljuda 2 ston. Ett för koll om dräktighet med vår egen hingst(dräktig) o en 90 dygns kontroll(dräktig).
Men min kära Sulan brunstade som bara den för vår hingst på fm så vet tog en titt på henne också. Hon inseminerades ju igår, trots att hon hade en ny gulekropp. Men seminet fanns ju hemma.
Nu när hon fortsatte brunsta ville vi se om hon kanske hade ett ägg till på g, men icke. Ingenting.
Vet rekommenderade mig att betäcka henne med vår egen hingst nästa brunst. Då kan vi betäcka varje dag när hon ställer upp o skulle hon bli dräktig kanske hon kan få ordning på sina hormonrubbningar o kanske komma i en bra brunstcykel nästa år.
Tror ju iofs att hingsten skulle komplettera henne mycket bra men han är ju hennes morbror.
Vi får se...

Jättekul att Danora är dräktig!
Kan jag få ha samma tur med Exelencja? :angel:

Klart du ska ha en arabbebis :)

Nästa år kommer jag ha 6 hästar minst och inget eget stall.
Det borde få David att köpa något hus med stall. :angel:

Jag håller tummarna för Sulana, jag vet vad krångelston innebär.

Kram Lotta

Tack!
Ja jättekul att hon är dräktig.
Håller tummarna för exan.
Ja eget stall är inte fel...man kan välja lite mer när man vill sälja o vad man vill spara o se vad det blir.

De felsta ston brunstar ju MINST ett dygn efter att de släppt ägg, så jag förstår inte probemet? Ultraljuda henne TIDIGT nästa gång, och seminera redan på små ägg, och cervix är öppen.

Jag tycker dina hästar är lite osmakligt nära släkt för att det skulle vara ett alternativ att para dom.

Kruxet är att cervix först varit öppen när hon släppt.
Jag kan hålla med om att de är nära släkt...det är därför jag tvekar.
Men en av världens bästa hopphästar var en korsning mellan 2 helsyskon. Rex Z.
http://www.allbreedpedigree.com/rex+z
Så det behöver ju inte bli fel. Dessutom verkar det förekomma ofta på arabsidan. Vet ett sto som betäcktes med sin egen son...det är nog snäppet värre tycker jag.
Men det är en klart intressant diskussion.
Därför startade jag tråden "linjeavel" .
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=775725&highlight=linjeavel
Har vägt för o emot massor o vet fortfarande inte vad jag ska göra.

Kruxet är att cervix först varit öppen när hon släppt.

Men hur vet du det?
Som jag förstod det så var det ingen som kände på henne förrens hon skulle semineras på tisdagsmorgonen, och då hade hon redan släppt.
Du beställde väl skicket på känn, utan att veterinären kollat henne?

Liknande trådar

Avel Hej! Nu behöver jag tips för nu blev det mkt för mig... Igår lämnades mitt sto (16år) iväg till hingststationen. (22mil enkel...
Svar
7
· Visningar
1 868
Senast: Casper
·
Avel Lämnade mitt sto E Uttini på stationen i måndags. Då kollade de henna och hon hade ett stort fint ägg, men var iunte i brunst. Jag som...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: skaraborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka