Krångel och förvirrad förstagångs avlare!

Bellini

Trådstartare
Lämnade mitt sto E Uttini på stationen i måndags. Då kollade de henna och hon hade ett stort fint ägg, men var iunte i brunst. Jag som förstagångsavlare stod som ett frågetecken. De sa att hon låst sig. De sprutade igång och sa att de hoppades att hon inte skulle "gå för fort". Kollades sen onsdag och hade inte släppt ägget :banana: . Sperma beställdes och hon seminerades torsdag. När jag ringde på fredagen hade de kollat henne igen och hon samlat på sig vätska och inte släppt ägget. De gav antibiotika och sköljde. Nu när jag pratade med dem hade hon släppt ägget och de hade sytt ihop livmodern lite för att han tog in luft. Hon sa att det var stor chans att hon hade tagit sig. Nu undrar jag. är det verkligen möjligt att hon kan ha tagit sig? Litar såklart på stationen men efter allt detta? Eller är det "vanligt" att det blir såhär?

Mvh Lina

Sv: Krångel och förvirrad förstagångs avlare!

Undrar bara om de tagit bakterieprov eller om de behandlar med antibiotika lite på vinst och förlust? Det finns olika typer av bakterier de kan ha i livmoderna och enl min erfarenhet behandlar an med olika typer av antibiotika beroende på vad man hittar på ett baktprov.

Sen är det inte livmodern de har sytt ihop utan vulvan. Kallas caslickoperation och görs just på ston som suger in luft.

Ska jag vara ärlig så vet jag inte om de tagit bakterieprov :o
Visste inte att de brukade göra det, men de har inte sagt något om det.

Ser man stygnen då? :confused:

Att säja att det är STOR chans att hon tagit sig är väl att ta i, men oddsen är just inte sämre än vanligt.

Japp, du ser stygnen-de sitter på utsidan precis under rumpehålet ;).

Jag har dock ingen koll på när man tar stygnen igen... Det vet säkert CK eller någon annan med koll!

Min gammelmärr tog jag själv stygnen på när hon Caslicksyddes efter seminering 1998.

Vi var beredda att klippa när hon skulle föla, men hon sprack själv på alldeles rätt ställe.

Okej, jag har funderat på det där nämligen. Just att vara beredd innan fälning att ta stygnen är ju bra-men om stoet fölar i ett obevakat ögonblick eller om stoet kastar så kan hon väl spricka upp en del antar jag?

Ck: till mig sa de att det var stor chans för att ägget sett så fint ut och superskick från Qalle (bättre än vanligt då antar jag). Sen hade hon släppt ägget i rätt bta tid. Men det var va de sa, kan bara hoppas :)

Har en fråga till nu, varför syr man ihop? Är det svårare att få dräktigt om de tar in luft eller?

Okej, jag har funderat på det där nämligen. Just att vara beredd innan fälning att ta stygnen är ju bra-men om stoet fölar i ett obevakat ögonblick eller om stoet kastar så kan hon väl spricka upp en del antar jag?

Stygnen ska inte sitta kvar tills fölning, utan tas några veckor efter att man sytt. Hur lång tid efter får någon veterinär svara på.

De brukar spricka där de ska, så vitt jag vet.

Har en fråga till nu, varför syr man ihop? Är det svårare att få dräktigt om de tar in luft eller?

Om hon suger in luft så är det lätt att hon blir infekterad vid brunsten då livmodermunnen är helt öppen, träck kan också sugas in där då och där finns mycket colibakterier.

Oki! Tack för svaret!

På destationerna jag har jobbat gjordes ett par caslickar men jag kommer inte ihåg att stygnen togs nån gång...

Kan också vara så att de syddes med suturer som trillar av sig själva efter ett tag.

Det är väl meningen att man ska klippa upp stygnen vid utdrivningsskedet när fölet är på väg ut. Men det gäller att vara cool då.
Mitt sto har varit sydd under några år, då hon snappar luft och blir svårriden, + infektionsrisken. Tyvärr så fick hon träffa en "stosäker" gammal vallack, som inte brytt sig om tjejer tidigare. Han blev störtkär och betäckte henne, o då gick stygnen... förb :devil:
Resultat nu inför seminering,: bakterieprov o ev sköljning o antibiotika. Nu väntar vi bara på en brunst så de kan komma in och ta proverna.
Sen när/om semineringen är klar (det kanske inte funkar :( )
så ska hon sys igen.
Återstår att se om jag kan vänta tills fölningen eller ta stygnen innan.

Men om man nu målar fan på väggen och stoet kastar i tionde månaden-hur stora blir egentligen skadorna då om stoet är sydd?

Man får väl hoppas att det spricker upp snyggt...
om man har otur så spricker det upp ganska rejält och det blir för veterinären att lappa ihop. Beror givetvis på hur de sytt, och hur stoet ser ut. Ibland skär de bort en bit för att sy ihop sen, men mitt sto har varit ihopsydd med vanliga stygn rätt över... liksom.
Men kastar hon i det läget så är nog en sån grej som ihoplappning inte det stora problemet.
För min del (stoets väl o ve alltså) så uppväger det positiva med att vara sydd det negativa. Enl veterinären så ska detta sto vara sytt, dräktigt eller inte, pga att hon far illa av luftinsläppet och infektionsrisken.
Men ärligt talat så tycker jag det är jättejobbigt att behöva utsätta henne för det, även om det görs med bedövning. Men hon själv har ju ingen talan i det här läget. Hade hon inte blivit "spräckt" så hade vi säkert klippt upp innan seminering, för att sy ingen när det tagit sig.

Alltså: STYNGNEN tar efter ca 14 dagar, eller vad vet rekommenderar.
DEN HOPLÄKTA HUDEN spricker, eller klipps upp vid fölning.

Ok, ska jag vara ärlig så såg jag inte själva tråden nån gång, bara tråcklingen.
Men va smidigt. Tänkte inte så långt att själva tråden kunde vara borta :o . Vet sa att man skulle klippa upp... tog för givet att det var tråden och inte själva huden :eek: . Har tagit stygn på hästar förut, så det kan jag tänka mig, men klippa i huden, näe, nu får jag nog tänka om lite.
Tack Via för att du klargjorde detta. Tänk vad jag skulle ha letat :confused: efter tråden, och ringt vet helt hysterisk för att den försvunnit :rofl:

men... detta låter ju förfärligt smärtsamt?! :crazy:

Nu har jag ingen personlig erfarenhet men jag vet att det är många kvinnor som spricker alternativt klipps när de "fölar", vid det tillfället spelar det ingen roll om det klipps eller spricker, man är visst så upptagen med värkarbetet att man bara vill få ut ungen att det inte känns bland allt det andra. :crazy:

Liknande trådar

D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
Avel För fet för ett f.ck... Det är Sulana. Hon har visat 2 riktigt rejäla brunster här hemma o när vi åkte till station när hennes 3e...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 445
Senast: jessissa
·
Avel Historia Inköpt 1998 som avelssti/familjehäst brunstade i nov när hon kom (är väl inte ovanligt iofs) 1999 planerad betäckning men...
Svar
18
· Visningar
1 511
Avel Okej, nog för att den där damens brunster förvirrat mig förr, och ffa överraskat mig. Men nu har det slagit rekord. Var i ordentlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 770
Senast: Gisburne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka