Krångel med foderhäst *lååångt*

E

ebba85

Jag och min sambos dotter har haft en häst på foder i över tre månader, men vi har känt att det inte fungerat riktigt. Hästen är väldigt snäll i hantering, men jag är rädd att hon är skadad på något vis. Hon blir väldigt irriterad när man borstar henne över ryggen och har slängt av min plastdotter ett par gånger. Det har även varit lite annat strul som jag inte vill gå in på. Jag sa upp kontraktet för snart en månad sedan (en månads uppsägningstid) och förklarade att det inte fungerade på det sätt vi hoppats.

Det började såhär:
Ägaren hade väldigt bråttom att få ut henne på foder och körde ner henne till oss en dag efter att vi pratats vid, så det blev lite hastigt och lustigt. Egentligen hade vi inte riktigt plats, eftersom vi då hade två hästar (en var "gamla" foderhästen som ägaren inte kunde ta tillbaka efter att kontraktet gått ut så hon fick stå kvar längre). Men vi tog henne ändå, eftersom det brådskade.

Nu propsar ägaren på att vi ska köra tillbaka henne, trots att det inte står någonstans i kontraktet att vi är skyldiga att göra det. Anledningen är att hon ju körde ner henne till oss, trots att detta var mer för hennes egen skull än för vår. Hon bor en bra bit härifrån, och jag har ingen som kan köra transport åt mig en så lång sträcka, vilket jag också förklarat.

Då sa hon att vi skulle stå för kostnaden av hyra av transport och bensinkostnad, men det vill jag inte gå med på då vi inte har någon uppgörelse kring detta och eftersom hon gav intrycket av att hon kunde låna transport och inte hade några problem med att köra sin häst.

Det blev långt det här...men till frågan...Är jag skyldig att betala hela kostnaden för att hon ska hämta hem sin häst? Jag kan tänka mig att betala hälften, men inte mer. Tänker jag helt fel då? Jag har även sagt att vi absolut inte har någon brådska att bli av med henne, då hon trivs bra hos oss och har blivit otroligt fin i hullet mot när hon kom. Usch...det här känns inget bra, vill inte vara ovän med ägaren till hästen men vill samtidigt inte stå för transporten av hennes häst när jag inte gått med på det i något avtal.

Vad tycker ni? Hur ska jag göra?

Sv: Krångel med foderhäst *lååångt*

Tja, min personliga åsikt är att man delar på kostnaden.
Hon körde dit hästen, då får ni se till att den åker därifrån.

Jag håller med CK, står det inget delar man väl på kostnaden. Hon tog dit den, ni tar den därifrån.

min personliga åsikt att att DU absolut ska se till att hästen åker tillbaka till sin ägare OCH stå för kostnaden.

Nja, det är ju synd att Ni inte tog med det i kontraktet... Men, jag tycker att när du erbjuder att dela kostanden visar du på "Good will".

Jag har oxå foderhäst där ägaren körde hit hästen och det står även inskrivet i kontraktet att vid ev uppsägning hämar hon hästen och står även för den kostnaden..

Står det inte i kontraktet eller att ni inte heller har en muntlig uppgörelse blir det ju lite svårt...
Lycka till!

Så hade jag också gjort om jag från början vetat om att hon inte skulle kunna hämta sin häst. Men detta fick jag veta igår, det blev liksom lite av en kalldusch då jag inte var förberedd.
På vår förra foderhäst hade vi inskrivet i kontraktet att vi stod för både hämtning och lämning av hästen, men här hade jag som sagt ingen information om det öht. Nästa gång jag lånar häst så ska jag se till att allt av vikt står inskrivet i kontraktet så jag vet precis vad som gäller.

Jo, det gör jag ju gärna. Jag hade bara behövt få lite mer tid på mig för att fixa allt. Jag hörde av mig till henne för tre veckor sedan, efter det dröjde det en vecka innan hon hörde av sig. Jag svarade henne på en gång och sedan dröjde det en vecka igen innan hon svarade. Återigen svarade jag på en gång och nu igår (en vecka senare, såklart :)) så fick jag mail att jag skulle fixa transporten av hästen och att det tydligen brådskade.

Fråga bara.. Varför ringer du/ni inte varandra istället för att maila?

Jag har inte lyckats få tag på henne, och har jobbat en hel del på sistone, men det är klart att det är det bästa. Ska försöka igen.

kl*
Tack för era råd! Det är inte det att jag är snål eller ogin, jag blev bara litet förvånad då det kom så hastigt på med transport och allt. Jag är sån att jag måste planera en del innan jag kan fixa med transport, någon som kör och passande tidpunkt.

Personligen tycker jag ägare verkar lite krånglig så jag hade stått för allt och forslat tillbaks hästen.

Bara för att slippa problem.

Hoppas det löser sig :)

Jo, lite kanske....:) Egentligen spelar det ingen roll, bara jag får tid på mig att lösa det. I början blev jag bara så paff att det var lite "taggarna utåt"-reaktion, något jag tyvärr kan förfalla till. Så bara jag kan fixa det så lätt som möjligt så spelar det egentligen ingen roll vad det kostar, men jag vill ju inte att hon ska tycka att det blir jobbigt att hämta hästen. Därför föreslog jag att hon kunde stå kvar här tills vi kan lösa det på ett bra sätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 407
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 406
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka