Krama, krama

svea

Trådstartare
Hur resonerar ni runt det här med kramar? Pushar ni era barn att krama människor som de kanske inte känner så bra och är lite blyga för? Eller låter ni dem själva ta initiativet? Hur agerar ni när t ex släktingar vill krama och barnet inte vill?

Själv blir jag lite illa berörd när föräldrar pushar sina barn att krama mig och barnen inte ser ut att vara redo för det. Jag tycker att det är en något som man måste få välja. Brukar säga rakt ut att barnet inte behöver utan får välja själv. Men det kanske är för att jag är uppvuxen i en omgivning där man inte kramades hela tiden, utan tog i hand. Har vant mig vid kompiskramandet med åren, och jobbar på att bli bekväm med kindpussar...
 
Sv: Krama, krama

Jag tycker att det är en något som man måste få välja.
Jag håller med. Och jag är ändå uppvuxen i en ganska "kramig" familj. Däremot var det ta i hand som gällde när det var någon mer avlägset bekant.
Jag har aldrig blivit pushad av föräldrar att krama någon, men jag kan fortfarande komma ihåg tillfällen där andra vuxna "krävde" att jag skulle komma och kramas :crazy: Obehagligt!
 
Sv: Krama, krama

Skulle aldrig tvinga mina ungar till att krama folk. kommer själv ihåg hur obehagligt de va=/
 
Sv: Krama, krama

Det är vansinne.

Jag hade redan som barn hög integritet och den som fick en kram av mig kunde verkligen känna sig utvald.
Samma sak idag.

Hade svårt för farfar och ville aldrig krama honom.
De vuxna tyckte det var pinsamt att jag kunde krama alla men gick förbi honom.
Eftersom han var min farfar så skulle han kramas men jag kunde inte förstå varför.

Kramar ska komma spontant.
 
Sv: Krama, krama

Själv blir jag lite illa berörd när föräldrar pushar sina barn att krama mig och barnen inte ser ut att vara redo för det. Jag tycker att det är en något som man måste få välja.
Håller absolut med. Skulle aldrig ens komma på tanken att pusha mina (framtida) barn till att krama någon. De har en privat sfär precis som vuxna.
 
Sv: Krama, krama

Skulle varken pusha dem till att kramas eller ta i hand. Jag var själv väldigt blyg som barn och blev aldrig framknuffad för att hälsa. Det fick komma när jag var redo! :bow: till mina föräldrar!

/Timsetim
 
Sv: Krama, krama

:eek: MENAR du att det finns föräldrar som pushar sina barn att krama folk de inte vill krama???
Det skulle aldrig falla mig in!
Mina barn kramas med folk som visat dem att de är pålitliga och inte gåpåiga. Dvs, det händer ganska sällan att de kramas med någon utanför den närmaste kretsen - familjen, mormor, farmor o farfar...
 
Sv: Krama, krama

Alltså, jag har inte varit med om att någon har pushat hårt. Däremot händer det emellanåt att föräldrar säger åt barnen att gå och krama mig, och att de försöker peppa ett par gånger till även om barnet är blygt. Det kan t ex vara i situationer där barnet har fått något. Jag kan tycka att redan detta är lite onödigt. Det är vackert så om ett litet blygt barn får ur sig ett tack, men jag har full förståelse för att även det kan kännas oöverkomligt för ett barn ibland.

Det är klart att de ska lära sig förr eller senare att tacka, men det är ju för deras skull och inte för min skull, så föräldrarna måste inte tvinga fram ett tack eller en kram för att jag ska bli nöjd. Jag märker liksom ändå om barnet uppskattade vad det fick eller tyckte om att vara med mig.
 
Sv: Krama, krama

Jodå, i hålan jag bodde förut bodde en familj som släppte fram sina tre barn att krama "gud och alla människor". Jag kände dem knappt men mamsen deras ville gärna att barnen skulle krama mig :crazy:
 
Sv: Krama, krama

:crazy: Kommer aldrig att tvinga min son att krama någon, dock kramar han gärna männsikor av egen vilja i tid och otid (otid dvs främmande männsikor i affären och dyl) :o

Minns själv hur jobbigt det var att vara tcungen att krama en massa okända männikor när man var liten.

Har förövrigt en kompis som även säger till sina barn när man går "Vad säger man nu" och barnet säger "Hejdå, älskar dig" känns inte riktigt klokt, visst tycker jag om min kompis barn, men att svara "jag älskar dig" tillbaka känns helfel till någon man förvisso tycker om, men inte älskar :mad:
 
Sv: Krama, krama

Jag sitter här och tänker, och jag kan inte minnas att jag någon gång träffat föräldrar som puschat sina barn att krama mig. Jag har absolut inte gjort det med mina, men däremot har jag varit noga med att de ska hälsa och säga hejdå. Och då har det bara varit med orden. Säg hej, eller gå och säg hejdå.
Efter 14 år i ett kindpussande land, tycker jag nu att det känns bättre. Och jag tycker att handslaget ska komma tillbaka. Jag tycker det ser riktigt bra ut när invandrartonåringar tar varann i händerna. Mer ärligt nått sätt.
gulan
 
Sv: Krama, krama

Vi kramas mycket men ingen är tvungen.

Däremot försöker jag få dem att säga "hej" eller "hejdå" på NÅGOT sätt när någon kommer eller går.

Vilket är nog så krångligt att hålla reda på ibland när det är otaliga polare här :love:
 
Sv: Krama, krama

Det kan hända att jag frågar "får jag en kram?" men om barnet då inte vill, gör jag inget väsen av det.

Mina barn kramar vem de vill, och kramas inte om de inte vill.

Mig kramar de ofta :love:
 
Sv: Krama, krama

Tvingar ingen att krama någon de inte vill. Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra :cool:
 
Sv: Krama, krama

Skulle aldrig falla mig in att "tvinga", tjata etc. på mina barn om en sådan grej. Far själv väldigt illa om jag blir kramad istället för att skaka hand emellanåt om det är bekanta eller så. Skillnad med närmaste vänner etc....

Däremot är vi en ganska kramig familj, men även där är det ingen rättighet att kramas, utan ska ske på bådas/allas villkor.


Gira :banana:
 
Sv: Krama, krama

Har aldrig tvingat min son att krama någon och skulle heller aldrig göra det. Har däremot någon gång sagt när vi ska åka från typ mormor och morfar att ska de inte få en kram innan vi åker. Har han inte velat har han inte behövt och jag har absolut inte tjatat på honom. Skulle aldrig falla mig in. Han kramas när han vill... :love:
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 200
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 307
Senast: Farao
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 722
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp