Sv: kräkningar
Hej!
Det här problemet har jag stött på flera gånger tidigare i hundvärlden! I de flesta fall har det berott på att hunden får mat på oregelbundna tider, alltså inte fasta tider morgon & kväll. Om det inte kommer upp nåt annat än gul galla är hunden tom i magen. Ett annat alternativ är att hunden har magkatarr, alltså för sur i magsyran. Man kan kolla detta hos veterinären, enkelt. Störningar i ämnesomsättningen brukar ha andra och mera synliga symtom (kolla ändå hos veterinären vad din hund lider av)
Mitt tips är:
1 Gå först till en veterinär som kollar magsyran hos hunden så du får veta om den kan ha en magkatarr, då brukar man få ge Zantac före maten.
2 Ge hunden 2 mål mat om dagen på regelbundna tider. Kolla hur mycket foder den ska ha per dag. (Ett bra foder jag använder är Nutro Choice) Ge enbart foder tills du ser hur det utvecklas. Inget godis eller extra gott i maten för att få den att äta. För dom ger f-n i maten tills dom får extra gott i den, om dom fått den ovanan! Se till att den har vatten. Tänk också på att en hund kan "trilskas" och låta bli att äta i flera dar om den tror sig kunna vinna nåt på detta.
Börja med så liten mängd mat att den INTE kan bli mätt, t ex bara en kopp foder på morron & kvällen första och andra dagen. (Om hunden är mellanstor alltså.... enkopp foder till en chiuvava är ju som ett berg av mat!) Öka sedan succesivt till den mängd som står på fodersäcken att den ska ha. Glöm inte daglig motion & byt vatten till kallt, gott vatten när du ställer ner maten. Låt hunden äta i en lugn miljö.
Lycka till!