kräkningar

baraclara

Trådstartare
Behöver råd från er andra i forumet! Min hund har kräkt 7-8 ggr sedan sju-tiden i morse. Har därför ej gett henne någon mat. Hon kräktes senast för några minuter sedan, vilket gör mig lite orolig. Vad jag vet har hon inte ätit något konstigt, men däremot var hon orolig igår/inatt då mina föräldrar åkte på semester. Jag trodde därför att hon spydde enbart pga oro till en början, men nu börjar jag undra... Någon som kan ge råd?

Sv: kräkningar

Hur gammal är hunden? Har det börjat nu? Då kan den ha ätit nåt olämpligt. Schäfern jag hade spydde galla flera gånger om dan, ingen mat kom upp. Vad min beträffade trodde veterinären det kunde vara ett ämnesomsättningsproblem, eftersom han ökade inte i vikt heller. Håller det på länge, så tycker jag du ska kontakta en veterinär så du blir lugnad.

Om det bara varit i dag. Så kan det vara magsjuka. Det går magsjuka bland hundar nu. Men se till att hunden får i sig vätska. Går det inte över sök veterinär

magsjukan som spökar antagligen.
ring vetrinär om det inte går över.

ge henne vatten så hon inte blir uttorkad.

Hej!
Det här problemet har jag stött på flera gånger tidigare i hundvärlden! I de flesta fall har det berott på att hunden får mat på oregelbundna tider, alltså inte fasta tider morgon & kväll. Om det inte kommer upp nåt annat än gul galla är hunden tom i magen. Ett annat alternativ är att hunden har magkatarr, alltså för sur i magsyran. Man kan kolla detta hos veterinären, enkelt. Störningar i ämnesomsättningen brukar ha andra och mera synliga symtom (kolla ändå hos veterinären vad din hund lider av)
Mitt tips är:
1 Gå först till en veterinär som kollar magsyran hos hunden så du får veta om den kan ha en magkatarr, då brukar man få ge Zantac före maten.

2 Ge hunden 2 mål mat om dagen på regelbundna tider. Kolla hur mycket foder den ska ha per dag. (Ett bra foder jag använder är Nutro Choice) Ge enbart foder tills du ser hur det utvecklas. Inget godis eller extra gott i maten för att få den att äta. För dom ger f-n i maten tills dom får extra gott i den, om dom fått den ovanan! Se till att den har vatten. Tänk också på att en hund kan "trilskas" och låta bli att äta i flera dar om den tror sig kunna vinna nåt på detta.

Börja med så liten mängd mat att den INTE kan bli mätt, t ex bara en kopp foder på morron & kvällen första och andra dagen. (Om hunden är mellanstor alltså.... enkopp foder till en chiuvava är ju som ett berg av mat!) Öka sedan succesivt till den mängd som står på fodersäcken att den ska ha. Glöm inte daglig motion & byt vatten till kallt, gott vatten när du ställer ner maten. Låt hunden äta i en lugn miljö.
Lycka till!

Var läser du att hunden har problem med maten och att TS inte vet hur de ska utfodra sin hund?
Jag förstår ditt inlägg om det skulle vara ständiga problem, men hunden har kräkts en dag, då behöver man inte rusa till veterinären eller ifrågasätta hundens rutiner med mat mm.

Senast ändrad:

Grana: Du har självklart så rätt! Det var dumt av mig.
mvh Colliehund

Grana: Du har självklart så rätt! Det var dumt av mig.
mvh Colliehund

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 119
Senast: Milosari
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 056
Senast: Liran
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 714
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 173
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna