Kraftigt spolmaskangrepp på föl

F

Francess

Den 1/10 fick jag hem ett nyss avvant föl på 5 mån drygt. Korning paint-halvblod, normal storlek för ett halvblodsföl i hennes ålder. Hon befanns ha ett mycket kraftigt spolmaskangrepp och jag gav henne en enkel dos Fyrantel den 3/10, för ca 200 kg vikt. De följande dagarna sket hon ut kopiösa mängder vuxna spolmaskar, tjocka vita feta och långa. Så mycket att det ibland var mer mask än bajs i träcken. Men sen slutade det komma ut maskar efter några dagar! :confused:

Fölet är ju helt klart och tydligt inte fullt avmaskad, det syns ju på henne. Och min man är rädd att vi göder maskarna hon har i sig med hennes kraftfoder...han tycker magen har blivit större på henne under den korta tiden vi haft henne. Jag tycker den är som innan.

Jag är ju rädd för att avmaska för kraftigt på en och samma gång. Vill inte riskera ruptur av tarm eller förstoppning pga massdöd av maskarna. :crazy:

Hade lagt upp en plan, men nu vet jag varken ut eller in. Pratade med en kompis som själv köpt ett kraftigt maskangripet föl för ca 10 år sen och hon fick rådet att avmaska var 6:e vecka, eftersom maskarna skulle ha den livscyklen enl tillfrågad vet. Känner inte till vilket avmaskningsmedel det handlade om, kompisen kom inte ihåg. Det jag vill komma fram till är att det tog 4 avmaskningsrundor (var 6:e v) innan alla maskarna kom ut! Efter 4:e avmaskningen sket fölet bokstavligt talat ner sin box med spolmask. :eek:

Så. Hur lägger jag egentligen bäst och lämpligast upp avmaskningsschemat för mitt föl? Hon fick gå i egen hage bredvid de andra i en vecka innan jag släppte ihop dem. Hagen hon gick i kommer dels att mockas och dels betas av getterna i höst/vinter. De andra hästarna är avmaskade fullt ut och ska bara ha Ivomec i slutet av okt/början av nov mot styngfluga. Men hur gör jag med fölet??? Och de andra för delen. Fölet kommer även hon att behöva avmaskas mot styngflugan nämligen och fyrantel tar inte det. Och Ivomec är ju inte så bra mot spolmask... :confused:

Sv: Kraftigt spolmaskangrepp på föl

Ring Vidilab och rådgör! Och Martha och Nafayette har båda erfarenhet av detta nyligen. Jag skulle faktiskt rekommendera dig att göra träckprov för att hålla koll på hur avmaskningen tar.

Faktiskt kan hästarna få kraftigt spolmaskangrepp ÄVEN om de är korrekt avmaskade...

Är detta fölet du skrev om för ett tag sen, som aldrig var maskad, eller missminner jag mig?

Jo, det är därför jag inte släppte ut fölet i samma hage som de andra förrän efter en vecka. Och jag minns att du, Martha och Nafayette diskuterade det här tidigare, tänkte att ni kunde hjälpa mig?

Du har så rätt så. Har skrivit om fölet på Gnägg innan. Stoet ska enligt uppgift ha avmaskats någon gång före fölningen, men inte mer. Varken stoet eller fölet har avmaskats på hela tiden efter fölningen. Stoet har säkerligen klarat sig bättre, men föl är ju känsligare.

Fölet såg fint ut på avstånd (helt ohanterat och därför svårt att komma nära när vi var nere och kollade på henne före köp). Men hemkommen kunde jag ju titta närmare på henne... Mager med stoooor mage, omusklad, ingen överlinje, revben som ett bräde, vass manke...långa strån över rumpan. Varken stoet eller fölet har fått nåt extra i foderväg, förutom gräsbete och bröd, under digivningen och fram till jag fick hem fölet. Men fölis har stor aptit och äter varenda smula hon får!

Hon får för nuvarande:
fri tillgång på hösilage både ute och inne
0,3 kg betfor (torr vikt), uppblött såklart
0,4 kg nya groov
1,0 kg lucern strå (i en hink bredvid i boxen nattetid)
0,1 kraffts miner grön
½ dl foderjäst
extra B-vitaminer

Rådet är att göra träckprov. Det är vad både Nafa och Martha fick göra flera gånger för att ha koll på att de verkligen fick bukt med problemet.

Träckprov ska sannerligen tas, men innan dess skulle jag vilja veta hur jag ska lägga upp den kommande avmaskningen, för att börja någonstans. Frågan är ju inte OM hon har spolmask, utan hur jag bäst ska komma till rätta med det! Till våren, före betessläppet, ska alla hästarna kollas med träckprov.

Ska dock ringa Vidilab, har kollat deras hemsida och skrivit ner telnumret.

Vore jag dig så skulle jag göra så här:
Ta träckprov.
Och maska sedan med Bahminth (som tydligen är ett bättre preparat mot just spolmask)
Efter drygt två och en halv vecka eller nåt så skickar du ett nytt träckprov.

Du kan inte maska "snällt" för att du är rädd för förstoppning eller nåt.
Gör du det så blir det ännu värre.

Vi hade problem med spolmask förra året p.g.a. resistens.
I år har vi kört Bahmnth i ett strikt schema.
Fölungarna är i stort sett "nollade" på träckprovet taget nu.

Nu kommer vi även att utöka vinterhagarna till det dubbla (så där rök havreåkern ;) ) *skojar*

I och med dubbelt antal vinterhagar så har vi dom vart annat år i ena och vartannat nästa.
Dom hagarna som är tomma skrapar vi av och får vila allstå i ett år ( från en höst till nästa höst).

AM

Jag avmaskar henne med Fyrantel, det är ju samma som Banminth. Läste någonstans att man ska vara försiktig vid avmaskning mot kraftiga spomaskangrepp på föl så att man inte orsakar massdöd och därigenom riskerar ruptur av tarm eller svårartad förstoppning. Därför vågade jag inte avmaska henne med dubbel dos sådär första omgången! Dvs maskade snällt. Hon är ju mindre än mitt egenuppfödda föl vid samma ålder, som å andra sidan var stor för sin ålder, svårt att uppskatta vikten på föl...så jag chansade på drygt 200 kg och gav för 200 kg. Gjorde jag fel? Hur skulle jag gjort istället? Vad ska man gissa på att ett normalstort halvblodsföl väger vid 5 mån ålder, som dessutom är lite outvecklat och omusklat? Vid 6 mån ålder? Etc?

Du menar alltså att jag ska fortsätta avmaska med Fyrantel/Banminth var fjärde vecka och ta träckprov varannan ungefär? Var det inte någon (martha kanske? mitt minne sviker mig) som avmaskade efter två veckor igen, när h*n hade svåra problem hos föl/unghäst? KAN man det eller ska man hellre vänta på fyraveckorsintervallet?

Vi ska också utöka markerna på sikt, förhoppningsvis redan nästa år. Då har jag planerat att gettern ska gå i stora hagen från tidigt på våren och fram till nästa vinter. Har tyvärr lite dåligt med mark, men har blivit lovade att arrendera av olika grannar framöver.

Fick inte tag på Vidilab idag, försöker igen imorgon.

Å hej....va ni har haft kul har då :rofl:

Jo, förra året hade jag en fölis med mega mycket spolisar( som var resistenta mot ivermectin preparat) Det enda tecknet på att hon var angripen var nog bara att hon hade en envis hosta och snorade...men som fölis som blivit tagen från betet till ny miljö så tänkte man nog mera att det var det som var boven, fö övrigt var hon i fint hull och pigg..som fölisar brukar vara....

Jag maskade hemma med bimectin( Å jag som är anti mot allt utom ivomec o banminth :crazy: ) efter ca en vecka kom det spolmaskar...såg en tre fyra st...nästa dag var ded 10-12...nästa 30, nästa 30 ( detta vara bara NATTmaskar, alltså dom som kom under natten) hon hade detta antalet i 10 dagar ungefär...jag hade kontaktat dom som sålde bimectin och var minst sagt lite gnälliga på dom, magda o jag brevväxlade och hade kontakt med vidilab....vi gjorde( eller jag) upp att det var som ingen ide att lämna in träckprov i det skedet(bimectinkillen tyckte att jag kunde vänta med att maska till jan/feb :crazy:....men det tyckte inte jag)

När hon skitit mask i ca 8 dag så klämde jag till med en hel spruta banminth, och dygnet efter så sket hon ut 94!!!!!!! st stora fullvuxna spolmaskar(NATTmaskar) och sen var det lugnt...kom några enstaka några dar efter.....

Att vara rädd att "väcka" fullvuxna spolmaskar tror jag inte man behöver vara rädd för...dom FINNS ju där...och dom ska INTE vara där...
sen har jag lämnat in träckprov ca 1 mån efter detta och hon har ingen förekomst av spolmask alls...sista träckprovet lämnade jag in innan betet i år och där var hon också nollad...hon är otroligt fin i päls o hull för att vara ettåring...som en gammal häst :D

Att ha så mycket mask är värre än att låta dom vara kvar pga att man är rädd för "väckning el invasion"...dom måste ut och dör en häst på kuppen så får man nog bara ta det....annars lär dom dö av kolik, förstoppning eller näringsbrist istället..

Jag har inte hört den beskrivningen förrut men ivermectinet hade tydligen tagit de flesta innan du gav banminth, resten hade kanske kommit ut på tre dagar till!
Ivomec tas upp i kroppen o finns kvar i verkande koncentration ett bra tag, medans banminth inte tas upp o bara verkar på vägen genom tarmen. En fördel med ivomec är att det kan ta vandrande spolmasklarver. Jag har hört från annat håll att ivermectin skulle kunna vara mindre effektivt mot spolmask men i dett fall låter det mest som en långsammare verkan.
PL

Tack för att du hittade hit och svarade! Jag har ju sett dina maskbilder tidigare *örrrrk* och det här är helt i parietet med dem.

Nej, jag är inte rädd att "väcka" spolmaskarna, de finns ju där hela tiden, året om. Det jag är rädd för är massdöd med tarmruptur alt förstoppning som följd. Men du har säkert rätt i det du säger...att det är bättre att avmaska rejält och hoppas på det bästa. Man kanske kan ge lite olja under tiden för att smörja tarmen åtminstone?

Frågan är i så fall när jag ska göra nästa attack? Redan till helgen = två veckor efter första omgången, eller om jag ska vänta tills det gått fyra veckor? Om jag ger henne fyrantel till helgen igen, så kan hon ju vara med de andra när de får ivomec mot styngflugorna. Eller ska jag helt sonika ge henne nästa dos redan ikväll?

Jag har till 400 kg kvar i sprutan (gav ju för 200 kg första gången), räcker det eller ska jag köpa ny och ge hela för 600 kg? Det räcker kanske med det jag har kvar om hon ändå ska få ivomec om knappt en månad?

Tänker avmaska med Rintal i februari förresten.

Önskar jag tänkte på att fota hennes träck de första dagarna, det var så jätteäckligt. Men kommer det ut mer ska jag banne mig göra det den här gången! Men jag vet inte om jag klarar av att peta runt i det och räkna maskar som du gjorde...

Jag är väldigt imponerad av det, vet inte om jag skulle klara av nåt sånt. Är lite fånig.

Hon inte bara räknade, utan fotade och skickade runt :bump: Vet att parasitologen var mycket nöjd med att få så beskrivande foton!

mysko skrev:
Räknar du verkligen maskarna :eek: :confused: :p (spysmilies)

Hehe...jag är inte så känslig...härdad av det mesta med 7 år i vården och konvalecenter i 9,5 år :rofl: :rofl:

Men detta var så "onormalt" så jag var tvungen att ha koll :D

Arr nåt var snett är uppenbart....och i hennes fall OCH för Nafa som fått denna besättning av resistenta maskar så var vi ju tvugna att försöka dokumentera......sista duvningen på de 94 , blev aldig fotade(OBS...nu kommer spysmileyn)för dom käkade troligen min gammel tik upp :o :eek:

OHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH fy faaaaaaan vad äckligt
Det går en rysning genom kroppen som vänder åter & åter & åter :crazy: :crazy: :crazy: :crazy:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 348
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 837
Senast: keilir
·
Avel Jag kommer att i helgen få hem 12:a han är 8 månader och precis avvand. Mamman är nu såld och när nya ägarna hämtar stoet så lämnar de...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 522
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna