Kraftigt minska matintaget efter kastrering på tik?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Hörde nedanstående för några dagar sedan, och har fortfarande inte kunnat släppa det riktigt. Därav frågar jag nu er mer hundkunniga människor.

Jo, en bekant hade fått kastrera sin 12 (13?) åriga cavaliertik, vet inte anledningen, men det gjordes iaf.
Hon är som jag uppfattar det "av nättare typ" och väger kanske kring 5-6 kg skulle jag tippa på (har hållit i henne, och skulle uppskatta vikten till typ det). Hon åt innan operationen normalt ungefär 2.5-3 dl mat fördelat på 2-3 givor/dag.
Men iaf, så kastrerades hon. Jag vet att det kan göra hundar mer lättfödda och att man ska "se upp" med vikten, absolut. Men rådet från denna vet var att kraftigt minska matintaget direkt efter "och hålla det lågt resten av hundens liv". 2-3 dl/dag var alldeles för mycket tydligen. Nu äter hon typ 1-1.5 dl fördelat på lika många givor som tidigare. Hon har iaf inte blivit mycket tunnare, om hon blivit lite tunnare vågar jag inte riktigt uttala mig om, men definitivt inte tjockare i vart fall.

Nu är jag som sagt inte så väldigt hundkunnig, men jag tycker spontant att det låter som ett konstigt råd av vetten. Absolut att man ska "hålla koll på" vikten och kanske "strama upp" matintaget lite, kanske i detta fall hålla sig kring 2.5 dl istället för 3 eller så. Men att ta bort typ hälften "bara så" utan att man ens sett någon negativ viktförändring. Är det verkligen ett vanligt förfarande?

Är bara nyfiken och vill lära mig mer, vill absolut inte hetsa mot veterinärkåren eller något eftersom att jag inte är helt insatt i vad som är vanligt etc.

Jag har aldrig kastrerat en hund, men jag skulle aldrig ändra mängden mat "bara för att" utan att veta om det behövdes. Bättre i så fall att väga hunden en gång i veckan samt skriva upp vad den väger varje gång (och väga vid ungefär samma tid på dygnet) för att hålla koll så att den inte börjar gå upp i vikt.

Jag har aldrig kastrerat en hund, men jag skulle aldrig ändra mängden mat "bara för att" utan att veta om det behövdes. Bättre i så fall att väga hunden en gång i veckan samt skriva upp vad den väger varje gång (och väga vid ungefär samma tid på dygnet) för att hålla koll så att den inte börjar gå upp i vikt.

Precis! Det är så jag tänker också :up:
Möjligen att jag skulle kunna ta bort "det lilla extra" direkt, men "basen" skulle jag inte röra om jag inte kunde väga mig till/se någon negativ skillnad.

Hörde nedanstående för några dagar sedan, och har fortfarande inte kunnat släppa det riktigt. Därav frågar jag nu er mer hundkunniga människor.

Jo, en bekant hade fått kastrera sin 12 (13?) åriga cavaliertik, vet inte anledningen, men det gjordes iaf.
Hon är som jag uppfattar det "av nättare typ" och väger kanske kring 5-6 kg skulle jag tippa på (har hållit i henne, och skulle uppskatta vikten till typ det). Hon åt innan operationen normalt ungefär 2.5-3 dl mat fördelat på 2-3 givor/dag.
Men iaf, så kastrerades hon. Jag vet att det kan göra hundar mer lättfödda och att man ska "se upp" med vikten, absolut. Men rådet från denna vet var att kraftigt minska matintaget direkt efter "och hålla det lågt resten av hundens liv". 2-3 dl/dag var alldeles för mycket tydligen. Nu äter hon typ 1-1.5 dl fördelat på lika många givor som tidigare. Hon har iaf inte blivit mycket tunnare, om hon blivit lite tunnare vågar jag inte riktigt uttala mig om, men definitivt inte tjockare i vart fall.

Nu är jag som sagt inte så väldigt hundkunnig, men jag tycker spontant att det låter som ett konstigt råd av vetten. Absolut att man ska "hålla koll på" vikten och kanske "strama upp" matintaget lite, kanske i detta fall hålla sig kring 2.5 dl istället för 3 eller så. Men att ta bort typ hälften "bara så" utan att man ens sett någon negativ viktförändring. Är det verkligen ett vanligt förfarande?

Är bara nyfiken och vill lära mig mer, vill absolut inte hetsa mot veterinärkåren eller något eftersom att jag inte är helt insatt i vad som är vanligt etc.

Jag fick kastrera äldre hund pga tumör(som visade sig vara godartad).
Jag halverade fodret och bytte till dietmat från kliniken. På en månad hade hunden trots det gått upp nästan 25 % av sin vikt.
Resten av hennes liv fick jag ge yttepyttelite foder och ge mer bukfylla.
Innan hade hunden gått på fri tillgång och hade alltid foder framme. Efter kastration fick hon en sinnessjuk hunger. Jag fick vakta så andra hunden fick äta, se till att hon inte åt vad hon kom över i stallet(fågelmat, skit, hästmat, morötter etc).
Det var hemskt att se hur hungrig hon var och försöka ge henne lite bukfylla iaf utan att vikten blev för hög.

Den här hunden har aldrig varit fet innan. Och vi levde ett aktivt liv med heldagar i stallet och lek med andra hundar och folk där.

Så jag förstår vet. Jag kommer aldrig kastrera igen om jag inte måste pga hälsoskäl.

Jag fick kastrera äldre hund pga tumör(som visade sig vara godartad).
Jag halverade fodret och bytte till dietmat från kliniken. På en månad hade hunden trots det gått upp nästan 25 % av sin vikt.
Resten av hennes liv fick jag ge yttepyttelite foder och ge mer bukfylla.
Innan hade hunden gått på fri tillgång och hade alltid foder framme. Efter kastration fick hon en sinnessjuk hunger. Jag fick vakta så andra hunden fick äta, se till att hon inte åt vad hon kom över i stallet(fågelmat, skit, hästmat, morötter etc).
Det var hemskt att se hur hungrig hon var och försöka ge henne lite bukfylla iaf utan att vikten blev för hög.

Den här hunden har aldrig varit fet innan. Och vi levde ett aktivt liv med heldagar i stallet och lek med andra hundar och folk där.

Så jag förstår vet. Jag kommer aldrig kastrera igen om jag inte måste pga hälsoskäl.

Vad tragiskt :(

Men då förstår jag lite bättre!

Dock så var detta rådet redan från dag 1 när hunden kom hem, utan att den ens visat tecken på att gå upp övervikt. Och det var väl just den grejen jag reagerade lite på. Men samtidigt, när man hör din historia förstår man ju varför. :up:

Vad tragiskt :(

Men då förstår jag lite bättre!

Dock så var detta rådet redan från dag 1 när hunden kom hem, utan att den ens visat tecken på att gå upp övervikt. Och det var väl just den grejen jag reagerade lite på. Men samtidigt, när man hör din historia förstår man ju varför. :up:

De får ju inte bli för feta medan operationssåret ska läka.
Min hund sprack en sutur på efter någon vecka. Jag är ju lite hysterisk och åkte in akut när jag såg den lilla blödningen.
Men hade jag inte så radikalt ändrat hennes matintag och typ av kost hade det ev blivit värre. Nu klarade hon sig utan komplikationer.

Jag kastrerade min tik när hon var sju år. Jag ger henne samma foder och samma mängd och hon har inte gått upp i vikt.
Men det kanske beror på att hon inte var så gammal=)

Jag kastrerade min tik när hon var 5 år och jag har fått dra ner rejält på maten. Trots att jag nästan halverat mängden mat är hon rundare nu än vad hon var innan. Men jag vill heller inte minska mer på maten, hon måste ju få äta. :/
Så med min erfarenhet kan jag förstå veterinärens råd. För hon la på sig snabbt.

Jag tänker spontant att 3 dl låter ganska mycket för en så liten hund (givetvis beroende på fodret då). Så jag ser absolut vitsen med att dra ner rejält.

Liksom, blir den smal får man öka igen.

Min tik ska helst äta 3 dl per dag, hon väger 7 kg och tränas dessutom en hel del så tycker också 2,5-3 dl låter mycket.

Och som du säger, hellre sänka och kunna öka om hunden går ner i vikt än tvärt om. Lättare att reglera åt det hållet.

Jag tycker också att det låter som mycket mat från början så jag förstår veterinärens råd. Det kan gå fort och på en så liten hund gör några hundra gram stor skillnad. Det är enormt lätt att bli hemmablind och inte se att djuret lägger på sig vilket kan vara förödande för en såpass gammal hund där ökad motion kan vara svårt. En kastrat har oftast svårare att gå ner i vikt dessutom så jag tycker att veterinärens råd är helt rätt. Hellre kunna öka maten om det behövs än att kämpa med en överviktig hund som förlorar både livskvalité och livstid pga övervikt.

Eftersom jag i mitt yrke upplever att ca 9/10 kastrerade tikar är överviktiga så är rådet verkligen inte konstigt.
Däremot ska man inte påbörja en bantning under sårläkningsperioden men direkt där efter kan det vara bra att minska på mängden mat eftersom energibehovet går ner drastiskt hos en kastrerad hund.
Det låter som om hunden du skriver om antingen är överviktig eller äter ett riktigt dåligt foder om den äter 3 dl per dag utan att vara tjock. Mina två som väger 6,4 och 6,8 kg äter 1,5 dl torrfoder per dag och lägger direkt på sig om de får mer än så.
Jag lider verkligen med alla feta hundar som inte kan rå för att de ser ut som de gör, jag råder alla som kastrerat sin hund att minska mängden mat eller ge ett foder med lägre kaloriinnehåll. De flesta är ju redan överviktiga när de kastreras...

Glömde skriva att anledningen till att man vill undvika bantning under sårläkningsperioden är att kroppen behöver framförallt protein för läkningen och om man då drar ner på intaget så kan sårläkningsperioden bli förlängd eller inte gå som den ska. Det är enligt studier även till fördel att ge ett foder med ökat proteininnehåll under den perioden.

Är min hund undantaget alltså? Eller är hon fet utan att jag märker det? Jag känner revbenen om jag stryker handen lätt längs sidan.. Det är en goldentik som väger 26,3 kg..

Eftersom jag i mitt yrke upplever att ca 9/10 kastrerade tikar är överviktiga så är rådet verkligen inte konstigt.
Däremot ska man inte påbörja en bantning under sårläkningsperioden men direkt där efter kan det vara bra att minska på mängden mat eftersom energibehovet går ner drastiskt hos en kastrerad hund.
Det låter som om hunden du skriver om antingen är överviktig eller äter ett riktigt dåligt foder om den äter 3 dl per dag utan att vara tjock.
Mina två som väger 6,4 och 6,8 kg äter 1,5 dl torrfoder per dag och lägger direkt på sig om de får mer än så.
Jag lider verkligen med alla feta hundar som inte kan rå för att de ser ut som de gör, jag råder alla som kastrerat sin hund att minska mängden mat eller ge ett foder med lägre kaloriinnehåll. De flesta är ju redan överviktiga när de kastreras...

Nej, det var precis det jag tänkte också! För här skulle de verkligen börja "dag 1". Jag tänkte det + sårläkning kändes iaf "sådär" i mitt huvud...

3 dl var som jag uppfattade när hon fick "lite extra". 2,5 dl var det hon skulle få egentligen. Vet inte vad för foder hon åt/äter, men hon väger ca. 5-6 kg och gjort både före/efter... Jag är inte alls insatt i vad en Cavalier ska väga, men spontant låter inte 5-6 kg jättemycket iaf, även om hon är av "nättare/mindre" typ....

Nej, det var precis det jag tänkte också! För här skulle de verkligen börja "dag 1". Jag tänkte det + sårläkning kändes iaf "sådär" i mitt huvud...

3 dl var som jag uppfattade när hon fick "lite extra". 2,5 dl var det hon skulle få egentligen. Vet inte vad för foder hon åt/äter, men hon väger ca. 5-6 kg och gjort både före/efter... Jag är inte alls insatt i vad en Cavalier ska väga, men spontant låter inte 5-6 kg jättemycket iaf, även om hon är av "nättare/mindre" typ....

Hur längesedan är det kastreringen gjordes? Är det mer än några veckor sedan så var det ju rätt att sänka om hon nu håller vikten. Det här att sjuka djur måste få i sig tillräckligt med näring är det rent allmänt dålig koll på bland folk. Se bara vilka idiotiska råd vissa har fått (och följer) av veterinärer när hästen fått fång. Då ska hen svältas totalt istället för att ta bort överflödet och bantas sakta.

Hur längesedan är det kastreringen gjordes? Är det mer än några veckor sedan så var det ju rätt att sänka om hon nu håller vikten. Det här att sjuka djur måste få i sig tillräckligt med näring är det rent allmänt dålig koll på bland folk. Se bara vilka idiotiska råd vissa har fått (och följer) av veterinärer när hästen fått fång. Då ska hen svältas totalt istället för att ta bort överflödet och bantas sakta.

Äh, det var i våras någon gång. Slutet av april tror jag.
Precis, det var just den delen jag var skeptisk till! Jag förstår absolut att man ska hålla koll och ev. sänka efter 2-3-4 veckor - absolut. Men det var just det här att kraftigt dra bort dag 1 jag inte fick ihop.

Jag kastrerade min tik när hon var sju år. Jag ger henne samma foder och samma mängd och hon har inte gått upp i vikt.
Men det kanske beror på att hon inte var så gammal=)
Det kanske också beror på vad du gör med din hund. Jag har låtit kastrera 2 tikar som tränades i bruks, ingen visade tecken på att gå upp i vikt med oförändrat matintag. En sävlig kastrerad hane, enbart sällskapshund, behövde definitivt mindre mat.

Som ett till litet inlägg i tråden så kastrerades min ena tik ofrivilligt för drygt ett år sedan. Hon var lättfödd redan innan kastreringen men har faktiskt kunna stå kvar på samma foder och giva, tack och lov! Då står hon dessutom även på en medicin som gör henne mer hungrig vilket såklart bidrar det med.
Jag trodde verkligen inte att det skulle vara så. Ingen påverkan har hon fått psykiskt eller fysiskt heller. Förutom att hon inte löper längre då ;)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 074
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 166
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 886
Senast: LenaH
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 114
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden