Kraftfoder till nyfölat sto??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Fölet lär få det den behöver, det är mamman jag är orolig över. Stoet jag hade förra året gav verkligen ALLT till fölet, hon åt kopiösa mängder foder men tappade ändå.

Hon har inte så mycket att ta av, så jag vill inte att hon tappar nåt nu när hon ger di. Det verkar dessutom som att hon gav väldigt mycket till fostret när det låg i magen, för fölis var rejäl när hon kom ut!
Nu måste jag faktiskt ge dig en 'känga'!!!
Man matar på ordentligt under högdräktigheten, och speciellt på ett äldre sto då man ser att hon inte bibehåller hullet utan t.o.m 'går ner' i vikt (=ger allt till fostret)!

Ett foster tar endast precis vad som krävs, inte ett 'uns' mer!
Tappar stoet hull så får hon för lite mat för sitt eget behov + det som fostret måste ha för sin utveckling!
Blir stoet fet.. så har fostret fått sitt och stoet behöll resten!!

21 år och 12 föl innan är inget slitage alls, mitt sto fölade sist som 22-åring (15:e fölet).. rund & go både före och efter, heller inget slitage att tala om.. och vad är det som är slitage egentligen??

Ston är byggda för att föda fram föl, de kan OM de är friska, fertila och lever länge samt givetvis med en bra omvårdnad få ca 18-20 föl.. utan problem, de kan faktiskt t.o.m se fräschare ut än en frisk 12-åring som fått 3 föl, jag har sett exempel på sådana :smirk

Då måste nåt varit fel på stoet.. ämnesomsättningen, igenslammade tarmfickor (=intorkat slagg).. eller nåt annat???

Ett sto kan 'normalt' inte ge ALLT till sitt foster eller föl, isf måste nåt vara fel med stoet!

Ett foster tar endast precis vad som krävs, inte ett 'uns' mer!
Tappar stoet hull så får hon för lite mat för sitt eget behov + det som fostret måste ha för sin utveckling!
Blir stoet fet.. så har fostret fått sitt och stoet behöll resten!!

Detta är sant.

Jag har kommenterat tidigare att jag tyckt att kraftfodermängden varit lite väl liten mängd men Francess har ansett att bägge stona varit i gott hull med den mängd de fått.Men detta tyckte jag eftersom jag jämförde med varmblodsstoet jag lånade och tog ett föl på som behövde kopiösa mängder kraftfoder för att få lite hull på kroppen.

Tidigare foton som hon skickat har visat välmående hästar...kanske blivit för liten ökning av kraftfodret sista månaderna? Men fölet ser ju ut att vara i gott hull och vid god vigör.

Som jag har förstått det har väl omvårdnaden för detta stoet inte varit på den bästa nivån hos föregående ägare heller...kanske har en viss inverkan på en gammal häst som under årens lopp gått och fått fått föl med för dålig/snål foderstat.

Men fölet ser ju ut att vara i gott hull och vid god vigör.
Absolut, fölet tar ju alltid det den behöver!

Som jag har förstått det har väl omvårdnaden för detta stoet inte varit på den bästa nivån hos föregående ägare heller...kanske har en viss inverkan på en gammal häst som under årens lopp gått och fått fått föl med för dålig/snål foderstat.
Det tror jag inte riktigt på, hästar är överlevnadskonstnärer.. t.o.m. ett vandrande skelett kan bli en 'vacker svan' med rätt omvårdnad, men hållbarheten kan ju förstås diskuteras!!

Hon var inget spjälstaket, men tappade mer än jag önskade. Hon åt alltså ca 180 MJ + höstbete och då gick hon ialla fall inte ner mer. Jag har inte haft något sådant problem tidigare, så jag blev lite överraskad faktiskt!

Nu när hon inte är med fölet har hon gått upp igen till normalhull och musklar sig.

Just, jag måste ju tillägga att hon i vanliga fall är helt "normalfödd". På arbete på LA-MSV nivå åt hon drygt 80 MJ, nu har hon tagit sig i hull och muskler på ca 100 MJ och kommer gå ner till det vanliga successivt nu.

Hon har fått två föl tidigare, men tyvärr vet jag inte hur hon var då att hålla i hull med fölet vid sidan. Dock tror jag att hon kunnat tillgodogöra sig fodret bättre om jag haft möjlighet att dela upp kraftfodret på 4-5 ggr/dag istället för 2 som det blev nu.

Det tror jag inte riktigt på, hästar är överlevnadskonstnärer.. t.o.m. ett vandrande skelett kan bli en 'vacker svan' med rätt omvårdnad, men hållbarheten kan ju förstås diskuteras!!

Poängen i detta är att jag misstänker att det kanske är fel på stoet.Hon såg bra mkt bättre ut på kort för några månaders sedan, om man jämför med den sista månadens foto.Det syns att hon är ganska medtagen jämfört med tidigare foton.En dräktighet mot slutet är alltid påfrestande...och om då stoet inte fungerar 100%-igt invärtes borde sådana här symptom kunna uppstå tycker jag.

Dock tror jag att hon kunnat tillgodogöra sig fodret bättre om jag haft möjlighet att dela upp kraftfodret på 4-5 ggr/dag istället för 2 som det blev nu.
Det är absolut sant, så bör man göra vid stora behov till dräktiga/digivande ston OCH till gamla hästar, men svårt för många att kunna genomföra förstås!

Jag delar bara upp på 3 ggr/dag nu (lättfödda araber), men ser jag att de börjar tappa hull framöver.. så får det bli 4 ggr (jag är ju hemma dygnet runt).

Hingsten (25 år) får 4 mål redan nu, han har ju fått lite 'vårkänslor' + att han är lite till åren kommen och därmed har svårare att tillgodogöra sig foder övht.

OK, ditt sto verkar ju vara fullt frisk :)

BIA... Gör fräckt ett inlägg här..
Har du kvar Garizim hos dig? Fortfarande tillgänglig för avel på främmande ston?
Priser? Bra dräktighetsprocent?
Möjlighet till ultraljud efteråt??
Maila gärna, om du inte vill skriva här.

MVH Linda 03541175@telia.com

Hmm, nu var du kanske lite snabb med den där kängan? :(

Om du tittar på bilderna jag länkat till så ser du att hon knappast är i underhull! Jag HAR gett henne ordentligt med mat, men har också försökt förklara att hon tappar snabbt om hon inte får det hon ska ha...därför ställer jag mig tveksam till att dra ner hennes kraftfoder den här första veckan. Det första som åker är ju naturligtvis överhullet.

Jag har ALDRIG någonsin sagt att hon tappat i hull så att hon gått ner i vikt under högdräktigheten! Och det har hon verkligen INTE gjort. Däremot märkte jag att hon tappade lite av sitt hull under den veckan hon inte fick de dagliga 0,2 kg foderjäst, för någon månad sen. Kanske jag ser sånt snabbare än många andra, kanske jag inbillade mig?! I vilket fall som fick hon genast det igen + la till lite mer tvärs över.

Jag förstår inte var du fått det ifrån att hon skulle tappat hull och t.o.m. gått NER i vikt under högdräktigheten? :(

Jag som har varit extra noga just för att hon var i sånt underhull efter digivningen när jag köpte henne! Hon fick äta sig fet(!) under betet i somras (efter betäckningen) och jag bibehöll ett ganska högt hull under hösten och vintern. Just för att hon är äldre och såg ut som en tvättbräda när jag fick hem henne!

Däremot erkänner jag villigt att jag inte är nån expert på näringsfördelningen mellan sto och foster under dräktigheten! Jag trodde faktiskt att stoet kunde "ge" mer av det hon fick i sig till sitt föl om hon fick ordentligt med bra mat...just för att fölis var så stor när hon föddes! Men fölet hade kanske varit precis lika stor om stoet fått betydligt mindre mat och kanske dessutom tappat vikt under (hög)dräktigheten? Eller??? :confused:

Det är ju inte omöjligt att jag uttryckt mig obegripligt ovan i tråden, men jag trodde ju inte att du skulle dra förhastade slutsatser heller...det finns det ju andra som gör med den äran. :o

Men nog måste det väl anses vara slitsamt att få 12 föl nästintill på raken? Tar det inte mycket på fysiken? ÄVEN fast stona är "gjorda" för det? Eller förmänskligar jag bara? Det jag kan tycka måste varit slitsamt för just mitt sto, är ju om uppfödaren haft samma system för utfodring av stoet genomgående under åren.

För när jag köpte henne 15 nov 02 så var hon ett spöke, ett spjälstaket utan dess like! Senaste fölet var nyss avvand (i samma veva) och 5 mån gammal. Francess gick fortfarande på "bete", utan vare sig hö eller hösilage utöver det "gräs" som fanns på marken. Vad jag kunde förstå hade de bara precis börjat ge lite kraftfoder (korn o havrekross)... Och enligt uppfödaren (= säljaren) var hon i bra hull! Tunn hals, ryggrad som stack upp som en bergskedja, höftben knotiga som på en ko, djupa hålor över ögonen, rejält indragen inne i rumpan (så att det rann över vulvan när hon bajsade), mkt tydliga revben, uppdragna flanker a la vinthund, tunn om både bog och bakdel... SÅN ser hon banne mig inte ut längre! :mad:

Och jag ska säga dig att hennes dåvarande föl, då 5 mån gammal, var varken särskilt stort eller välutvecklat! Men så åkte hon också på en del av varje efter "avvänjningen".

NU kan INGEN gissa Francess ålder längre! Hon är rund och fin, man kan varken se eller känna ryggraden tex. Men för MIN del får hon gärna lägga på sig lite mer, om det nu är möjligt pga digivningen? Gräset har ju börjat växa i hagarna, så förhoppningsvis är det ingen omöjlighet.

Jag kan mejla dig ett par nytagna bilder på Francess o hennes föl så kan du själv döma om hon är i underhull såhär efter fölningen... :smirk:

VAD??? Du har ALDRIG sagt något om foderstaten tidigare, däremot har du klagat över DITT sto som behövde kopiösa mängder mat! Och vilka "bägge stona" refererar du nu till då???

ALLA hästar är olika. DU om någon borde veta hur mycket jag lagt ner på att få Francess i god form både inför betäckning och efteråt och under dräktigheten.

Jag betackar mig verkligen för sånt här skitkastande bakom min rygg! Och jag har verkligen INTE ökat för lite de sista månaderna! Herregud, om jag skulle gett mitt sto enbart det DU föreslog skulle hon gått på knäna!

HUR kan du bara sitta där och låta påskina att du skulle ha försökt få mig att öka hennes foderstat! :eek:

Förklara gärna var du fått det ifrån att Francess skulle vara i dåligt hull och må dåligt hemma hos mig?! Det här gränsar ju för f-n till förtal! På vilket foto som jag länkat till ser Francess INTE ut att vara välmående??? :confused:

Du är ju helt otrolig!

..t.o.m. ett vandrande skelett kan bli en 'vacker svan' med rätt omvårdnad, men hållbarheten kan ju förstås diskuteras!!

Det är ju för sören det Francess blev efter att jag köpte henne! Hållbar är hon nog, med tanke på att hon själv gått löp med den äran.

Och du kan lika gärna tro mig när jag säger att han jag köpte F av (tillika uppfödaren) höll sina hästar (inkl avelsstona) i allt annat än överhull. Travare ska tydligen vara magra oavsett? :eek:

Poängen i detta är att jag misstänker att det kanske är fel på stoet.Hon såg bra mkt bättre ut på kort för några månaders sedan, om man jämför med den sista månadens foto.Det syns att hon är ganska medtagen jämfört med tidigare foton.En dräktighet mot slutet är alltid påfrestande...och om då stoet inte fungerar 100%-igt invärtes borde sådana här symptom kunna uppstå tycker jag.

Vad i h-e snackar du om egentligen? Vilket j-a skitsnack! Du gillar visst att göra dig viktig och sätta dig över alla andra? Vilka j-a symptom snackar du egentligen om??? Har du överhuvudtaget en aning om vad du kläcker ur dig??? Nu får du banne mig förklara dig ordentligt!!! :mad:

Här har du ett kort på F för 1½ mån sen:

http://groups.msn.com/olikafotografier/francess.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=249

Ett för 2½ vecka sen:

http://groups.msn.com/olikafotografier/francess.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=251

Och ytterligare ett, från i förrgår:

http://groups.msn.com/olikafotografier/francess.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=278

Berätta nu...exakt VILKA symptom är det du ser? VAD är det du misstänker är FEL på henne? Förutom en ansträngande dräktighet där hon uppenbarligen bar på ett något större än normalt föl? Hon ser alltså INTE välmående ut på någon av bilderna? Exakt VAR påstår du att hon är i underhull?

Det syns att hon är ganska medtagen jämfört med tidigare foton.En dräktighet mot slutet är alltid påfrestande

Jag tycker du svarar dig själv där! Men så är du ju också bra på att motsäga dig själv...

och om då stoet inte fungerar 100%-igt invärtes borde sådana här symptom kunna uppstå tycker jag

Jaha, vilka symptom då då??? Nu får du dela med av din förnämliga veterinära expertis! Och helst även berätta vad som är fel på henne invärtes...

Hmm, jag har inte skrivit ATT hon är i underhull, jag läste vad du själv skrev:

*Hon har inte så mycket att ta av, så jag vill inte att hon tappar nåt nu när hon ger di.*

*Just nu har hon tappat sitt överhull (det lilla hon hade), så jag vill få upp det igen, hur nu det ska gå till iom digivningen!*

Hur tolkar man då ovanstående :confused:

Jag tolkar det som att hon inte ökade på hullet sista tiden, för att ha något att 'ta av' dygnen efter fölningen.. då ju komplikationer lätt kan uppstå med förstoppning, vilket det ju gjorde.. 'tur som en tok' hade du iom att det släppte till slut, om än sent!

Det hade lika väl kunnat bli iltransport till kliniken, med utgång...???

Har man inte ett sto i 'gott hull' innan fölningen.. så får man stå ut med att de tappar det lilla som fanns, speciellt efter en (om än lindrig) förstoppning!

Mjölk till fölet ger hon ändå.. och hon ska ju ändå inte betäckas om mer, så vad gör det om hon tappar lite till under några få dagar!?

Och så skriver du nu detta:

*Hon är rund och fin, man kan varken se eller känna ryggraden tex. Men för MIN del får hon gärna lägga på sig lite mer, om det nu är möjligt pga digivningen?*

Nu förstår jag än mindre varför du skrev som du gjorde tidigare, och varför det är så bråttom med ökning av fodret i förtid :confused:

Som jag sa innan har jag väl inte uttryckt mig särskilt klart. Det stämmer att hon tappat sitt överhull...men hon är fortfarande i gott hull. Allt handlar ju om hur man uttrycker sig och tolkar det som skrivs. Jag vet inte hur jag ska förklara bättre! Hon är inte fet, men hon är inte mager. Hon är i gott hull, men inget direkt ÖVERhull. Alltså har hon ju inte så mycket att ta av? Eller? Jag vill INTE att hon tappar utan vill snarare att hon lägger på sig!

Och ja, hon fick en lättare förstoppning som var snabbt hävd. Men det kan väl äver ston i ÖVERhull få? Det är ju vanligt bland kvinnor efter förlossning, oavsett om de är magra eller tjocka.

Varför skulle det "lika väl" kunnat bli iltransport till klinik? Det var en LÄTT förstoppning som togs omhand snabbt! OM hon inte fått igång magen inom rimlig tid så är det väl klart att vi åkt iväg med henne! Eller åtminstone ringt distriktarna igen. De är dessutom väldigt nära oss.

Alltså hon ÄR rund och fin, du kan väl se fotona? Men hon har väl inte det där ÖVERhullet som alla tjatar om att de (spec äldre ston) ska ha! Det är väl självklart att jag inte vill föda upp fölet på bekostnad av stoets välmående?

Var det inte Jarrah som skrev här i tråden för ett tag sedan att det är EXTRA viktigt att just äldre ston INTE får nerdragna ransoner och att man hellre ska öka lite fortare till dem, just pga att äldre hästar som tappar har betydligt svårare att komma upp i godtagbart hull igen?

JAG har inga rutiner och beprövad erfarenhet att falla tillbaka på eftersom det är mitt första föl! Om man då inte får ställa frågor och ta till sig av det som flera olika skriver, som nybörjare, då finns det ju ingen mening med att försöka få hjälp och råd. Då är det ju bättre att man håller tyst eller t.o.m. gör som vissa andra, försöker ge sken av att man är bättre och mer erfaren än man egentligen är. :confused:

Det har kanske varit lite rörigt med mina frågor, men jag tycker man få så himla olika svar! Alla gör visst olika. Och tycker att de som gör annorlunda eller tvärtom är knäppa!

Jag har fortsatt ge mitt sto av samma foderstat som under sista dräktighetsmånaden (dvs 980 smrp och 124 MJ). Enligt uppgift ska man ge samma under de två första veckorna efter fölningen och sen öka till ännu mer (i mitt fall 1448 smrp och 156 MJ). Och då enligt Jarrah öka tidigare till ett äldre sto! Redan efter ca 5 dagar... Öka långsamt kan man ju alltid göra. Eller?

Visst är det viktigt hur man skriver (och även svarar), jag är inte bra på nåt av dem :o.. även om alla sen tolkar det skrivna olika!

Jag har kollat in bilderna (sparade dem och förstorade i fotoprogr.), 2½ vecka innan ser hon faktiskt tunn ut över rygg & kors (i mina ögon NU.. tänkte inte på det då jag såg bilden första ggn!), hon skulle nog behövt mer än vad 'tabellerna' säger (kanske 140-150 MJ), hästar är ju individer.. där måste ju våra ögon snabbt avgöra att just 'den eller den' hästen kräver mer, därför att fostret kräver mer.. och stoet behöver sitt!

Bilden med fölis ute.. där ser hon bättre ut, men det är inte lätt att avgöra vad som skiljer.. hon står annorlunda, fölet är utanför istället för inne i magen!

I vilket fall som helst, så är hon ju en vacker svan jämfört med då du köpte henne.. jag har inte sagt att hon är nåt annat! :)

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Celinehenn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 755
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30