Kraftfoder till nyfölat sto??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Tänker inte lägga mig i eran diskussion här. Tänkte bara på en sak när jag läste dina sista inlägg.

Du säger att du inte uttryckt dig särskilt klart. Det finns det andra som kanske inte heller gjort i andra trådar, men då har du gått på som bara attan. Verkar som att du får igen lite av det nu.

Nästa gång kanske du skall tänka efter lite före du anklagar folk för saker. Det kan snabbt slå tillbaka på en själv.

VAD??? Du har ALDRIG sagt något om foderstaten tidigare, däremot har du klagat över DITT sto som behövde kopiösa mängder mat!

Hmmm om vi nu inte har diskuterat foderstater...varför skulle då mängden mat på mitt sto överhuvudtaget komma på tal?Vi diskuterade foder och kraftfoder när Francess var i runt 6:e månaden...jag sa då att jag tyckte det lät lite och jämförde då med mitt vbl sto.Men då skickade du bilder och jag skrev tillbaka att jag tyckte de såg ok ut då.Vi kom fram till att stoet jag hade nog varit mycket mer krävande.

Ja jag vet att du lagt ner tid och möda för att få Francess fin...jag har aldrig poängterat något annat.

Det enda jag tyckte var att på kortet du tog strax innan fölning såg hon smalare ut över ryggen och bakdelen...även smalare över bogpartiet.Jag reagerade även på att hon hade så mkt päls fortfarande...visst lösdrift...men det går mina med på och vi bor ju mer norr ut om man ska jämföra. Att vara sen med att tappa vinerpälsen brukar vara något som hänger ihop med åldern och dels med ämnesomsättningen.Det jag nu menade med att Francess är en gammal dam som kanske har något litet ämnesomsättningsproblem eftersom du nu tyckte att hon hade svårt att ta sej mer efter fölningen.

Den mängden mat jag hänvisade till...dvs ta bort kraftfoder vid fölningen...dvs när man vet att fölningen är på G...inte tidigare funkade utmärkt på mitt vbl sto...trots att hon var en häst som krävde enorma portioner mat i vanliga fall och hon klarade lugnt den första veckan på de portionerna som jag angav för att undvika problemen med mjölken.Hon var i så gott hull innan fölningen att denna vecka med mindre portioner rörde henne faktiskt inte i ryggen.Då ska man ändå veta att det stoet ...ja när hon kom till oss så liknade hon mer eller mindre en vinthund i kroppen men detta lyckades vi råda bot på.

Jag begriper ibland inte ens hur du läser mina inlägg...mitt inlägg kom ju dels för att försvara dej pga av vad jag vet som du berättat innan...men du såg det som ett hot eller förtal direkt emot dej?? Hur mår du egentligen...jag börjar nästan fundera på varför du blir så hysteriskt arg på ett samtalsämne som ligger på normal nivå...vill du att vi bara ska dansa i medvind och hålla med om i princip allt...bara det passar?Dessutom det som poängterades här från min sida var att stoet kanske hade något problem eftersom hon hade svårt att ta sej bättre efter fölningen.

Jag är ledsen att du tar denna diskusion som ett personligt påhopp...kan inte mer än beklaga...

Förlåt om jag tog i...men jag tappade huvudet helt när jag läste vad crazy skrivit...och så fick även du en släng av sleven. Jag är fortfarande upprörd över det hon skrev och insinuerar. :mad:

Det är ju alltid lätt att vara efterklok, men stoet är ju åtminstone INTE i underhull så här efter fölningen och några dagars digivning, även om hon kanske trots allt borde legat ännu högre på MJ de sista månaderna. Men jag kan ju ge henne mer under digvingnen i alla fall! Vill ju inte att hon ska falla ur och sen se ut som hon gjorde när jag köpte henne.

Det som skiljer på bilderna kan också vara ljuset. Hon stod i skugga på fotot där hon åt, med huvudet nere mot marken. Plus att hon var lite lerig och hade kvar en del av vinterpälsen. På det senaste fotot var det solsken när jag tog det. Ingen vinterpäls! Och så tynger såklart inte bautamagen ner längre.

Något måste jag i alla fall ha gjort rätt med utfodringen, för så fort vinterpälsen var av syntes trivselfläckar över HELA kroppen på henne! Och ja, de är fortfarande kvar! :)

"Trivselfläckar' va nåt nytt, men låter härligt :D

Det blir säkert helt OK med lite 'extraextra' MJ framöver för ditt sto, låt bara ditt öga SE.. INNAN de behövs! :)

Trivselfläckar måste du väl ha sett?! De brukar komma på betet om inget annat. Hon ser apelkastad ut och pälsen glänser ikapp med solen! Så att SÅ himla vanvårdad kan hon ju inte vara. ;)

Jodå, hon ska få det hon behöver. Jag kollar henne noggrannt, varje dag, för att inte missa nåt. Både sto och föl bajsar bra, kan jag tillägga! :D

Men det är väl ingen som sagt att hon är vanvårdad heller. Det ända crazy skrev var att hon var olika på korten. INTE att du vanvårdade henne.

Hon skrev bl.a. att stoet såg mer välmående ut på foto för flera månader sedan, att symptomen (vilka då???) kunde tyda på någon invärtes sjukdom (vilken då???), att hon försökt få mig att ge stoet mer mat redan för länge sen (ren lögn...däremot har hon berättat om hur svårfödd HENNES vblsto var), hon insinuerade att jag vägrat ge mer mat eftersom jag tyckt (i motsats till henne) att stoet var i gott hull, att "fölet åtminstone såg friskt och välnärt ut" = rena rama insinuationen om att stoet var precis tvärtom!, att jag gett för lite mat de sista månaderna...mm. Det är möjligt att hon inte använde ordet vanvårdad rakt ut, men hur fasiken skulle DU tolkat det om någon skrev sådana osanningar om DITT nyfölade sto?

I ett inlägg längre upp hette det dessutom att hon ALDRIG skulle fortsätta ge så mycket kraftfoder (som jag ger mitt sto!) den första tiden efter fölningen pga "risk för mjölkstockning o diarré hos fölet". I nästa andetag skriver hon att jag ger mitt sto alldeles för lite kraftfoder...

Somliga kan kanske inte låta bli bara???

Och jag vill hemskt gärna ha svar på vilka symptom veterinärutbildade crazy har sett och vilken invärtes sjudom det i så fall handlar om. För veterinärerna jag har haft ute (dels för några veckor sedan för vaccinatin mot influensa o tetanus av det dräktiga stoet och dels när hon fölat) har berömt henne/mig för att hon är så fin!

I ett inlägg längre upp hette det dessutom att hon ALDRIG skulle fortsätta ge så mycket kraftfoder (som jag ger mitt sto!) den första tiden efter fölningen pga "risk för mjölkstockning o diarré hos fölet". I nästa andetag skriver hon att jag ger mitt sto alldeles för lite kraftfoder...

Men snälla nån! :eek:

Att man minskar så mkt på kraftfodret dagen innan fölning och ger minimalt första veckan då man successivt ökar upp igen är väl en stor skillnad! Mina ston får rejält med kraftfoder fram tills dess...och kommer upp i rejäla doser igen INOM ett par veckors tid.Vem är det som insinuerar nu då? :mad:

Du tar för givet att alla vill dej illa... :(

Tydligen har du inte läst mitt svar ovan...annars skulle du inte fråga vad "veterinären jag" syftar på. :p

Du fick ju en känga av Bia också...men det var ju tydligen okej...fast att hon egentligen sa samma sak fast med andra ord. :p

Jag har aldrig påstått att du vägrat att ge ditt sto mer mat...du berättade hur mkt hon/de fick och jag svarade "räcker verkligen det?"...men då skickade du kort på dina ston och jag skrev tillbaka att de då såg ok ut bägge två.Detta var runt 6 månaders dräktighet om jag minns rätt.Vad är det för konstigt med detta? :confused:

Hmmm...nä detta är mitt sista inlägg i denna tråd som jag tycker tappat all den goda ton som hör till sakliga inlägg...

men hur fasiken skulle DU tolkat det om någon skrev sådana osanningar om DITT nyfölade sto?

Ja nu är det ju inte mitt sto. Däremot litar jag på crazy till 110%. Har känt henne privat i 10 år, med andra ord mkt längre än du känt henne via Internet.

Jag har sett alla dom hästarna hon har haft dom sista 10 åren, hade tom hennes avelsvärderade skäckhingst uppstallad hos mig. Det har varit hästar i mkt bra hull. Nästan på gränsen till överhull enligt mig.

Vad jag inte förstår vad det gäller dig är varför alla måste hålla med dig, och tycka synd om dig så fort det är något?

Sedan kan jag bara slå tillbaka och säga att du var långt ifrån snäll i min tråd där du och andra anklagade mig för en massa olika saker för att min kompis föl dog.

Vill inte ta upp den diskussionen igen, men kan hänvisa till att Bia (efter brev från ägaren till fölet) har bett både mig och ägaren om ursäckt. Troligen mer än du skulle ha gjort.

Gör som crazy, lägger detta som mitt sista inlägg. Så kan du få på dig att ev. ännu en tråd låses pga dina anklagelser.

Det enda jag tyckte var att på kortet du tog strax innan fölning såg hon smalare ut över ryggen och bakdelen...även smalare över bogpartiet.Jag reagerade även på att hon hade så mkt päls fortfarande...visst lösdrift...men det går mina med på och vi bor ju mer norr ut om man ska jämföra. Att vara sen med att tappa vinerpälsen brukar vara något som hänger ihop med åldern och dels med ämnesomsättningen.Det jag nu menade med att Francess är en gammal dam som kanske har något litet ämnesomsättningsproblem eftersom du nu tyckte att hon hade svårt att ta sej mer efter fölningen.

Det är möjligt att du har reagerat men du har banne mig inte sagt något till mig!

Francess började fälla av vinterpälsen i janurai, det kallar inte JAG sent! Hon hade INTE mycket päls kvar på det fotot du syftar på, däremot hade hon kvar att fälla av lite grand på skinkorna, av de där långa stråna. Plus att hon hade lite långa strån i ljumskarna, men de ramlade av någon dag efter jag tog kortet på hennes juver (som jag på rak arm inte minns om jag skickade dig?).

Om du nu tyckte att hon hade tappat så mycket som du påstår (och dessutom jämförde med ett foto där hon var närmast FET efter betet!) VARFÖR inte säga något rakt ut då? Och, som jag svarat Bia har jag för mig, jag har läst/hört att man INTE ska på och öka foderstaten de närmaste veckorna före fölningen, just för att inte ställa till det!

Nu ska jag ta och läsa igenom alltihopa en gång till...och se om det är jag som varit överdrivet känslig eller nåt, när jag läste och tolkade dina senaste inlägg. :)

Du säger att du inte uttryckt dig särskilt klart. Det finns det andra som kanske inte heller gjort i andra trådar, men då har du gått på som bara attan. Verkar som att du får igen lite av det nu.

Skillnaden är kanske att när jag märker att jag uttryckt mig oklart så försöker jag tydliggöra det jag menar och inte bara tugga om allt en gång till. Och med "andra trådar" menar du väl egentligen bara din egen, eller hur?

Hmm, nu misstolkade DU! Och jag förstår inte hur egentligen? Det jag menade var att du på ett ställe påpekar att jag ger mitt sto *mycket* kraftfoder och på ett annat att hon inte får tillräckligt. Det var absolut ingen syftning på din egen utfodring av dina ston!

Men förklara gärna nåt för mig. Hur VET man att just DEN dagen är dagen före fölningen??? Hur vet DU det? Nu har väl du iofs fått mer än ett föl på resp av dina ston? Så du kanske har signaler att gå efter, som alltid är samma? Då är det ju lite enklare, såklart.

Nej, när jag skrev mitt inlägg ovan så hade inte ditt kommit fram i tråden ännu! Kanske vi satt och skrev samtidigt? Lite mysko är det för jag gick in på tråden några gånger efteråt för att se om ingen (dvs du) skrivit nåt svar, men det stod inget. Tar det olika tid ibland innan inläggen registreras??

Det är helt ok att du litar på dina vänner, däremot ska man kanske lite mer på hästägaren än på någon som aldrig träffat vare sig hästägaren eller hästarna? Speciellt när man själv inte heller har gjort det!

Jag anser inte att alla måste hålla med mig. Och det har knappast alla gjort i den här tråden ang kraftfoder, eller hur? Och inte har jag beklagat mig över det, eller?

Om du nu inte vill ta upp den gamla diskussionen, så GÖR inte heller det då! Och vi vet båda (eller alla tre) varför de anklagelserna dök upp! Intressant att just Bia har fått ett brev från det döda fölets ägare och ingen annan...

Förresten Shady så tror jag faktiskt att crazy själv klarar av att diskutera med mig, utan att du lägger dig i stup i kvarten. Och jag förstår inte varför du jämt ska upprepa hur länge ni har känt varandra? Vad är vitsen med det? Och inte behöver du dra upp HENNES hästar, de har väl aldrig varit på tapeten?

Kan vi lägga ner det här nu? Så kan jag och crazy reda upp det som behöver redas upp själva? Och kanske göra det privat...så inte en intressant och aktuell tråd förpestas. :)

Vad vill du jag ska göra? Bara tacka och ta emot en massa felaktiga/lögnaktiga påstående och insinuationer om mitt sto utan att blinka? Vad skulle DU gjort om någon helt öppet for med osanningar om dina ston/hästar? Och dessutom en tredje part hetsar på...

Vad GÖR man istället då? :confused:

Anledningen till att det bara var Bia som fick brevet, beror helt och hållet på mig. Det står jag för.

För jag ansåg att det var den enda som det gick att diskutera med, för ägaren och motpart.

Men om du är så fruktansvärt nyfiken på brevet och anser dig till att vara så ståndaktig att du kan be om ursäkt så skall du gladerligen få brevet också. Bara låt mig veta.

Resten kan vi ta via PM i sådana fall.

Klart jag har rent samvete. Men jag har bett moderatorn att ta bort hela tråden eftersom den spårat ur och inte är till någon glädje för någon längre. :(

Kan tillägga att jag och crazy har tagit resten privat på mejl under dagen idag och har rett ut alla missförstånd och är inte osams längre. :)

vill bara säga, efter att ha läst alla siderna, att fullt så paranoid behöver man inte bli! Allt, eller det mesta, av de gjorda inläggen kommer du farande med en upphätsad och rent av förbannad ton i dina svar. Kanske skall du inte ta allt personligt utan fundera igenom de olika svaren du får från personer som vill hjälpa dig med olika tankevägar. Många gånger fasnar man själv och då är det bra med nya sätt och ideer, alla passar en inte men det innebär inte att man skall gå på i ullstrumperna!! Var lite mer lyhörd och jag hoppas att både ditt sto och föl kommer att må som prinsesser, detta var inte menat otrevligt, utan bara vad jag verkligen hoppas.
MVH Anlisu

Snälla du, vem du nu än är, allt det där är överspelat sen länge nu! Och jag tänker inte gå i svaromål mot någon som inte känner till hela bakgrunden mellan oss tre det handlade om.

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Celinehenn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 755
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30