Kraftfoder till nyfölat sto??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Vi har så stora hagar att de har tillgång till gräs så snart det kommer upp.
Nej, vi drar inte ner något nämnvärt på kraftfodret innan vi släpper ut dem även på nätterna. Det kanske inte är att rekommendera, men det har inte varit några problem hos oss. Istället för kraftfoder får de ju tillgång till bete dygnet runt och de verkar må bra av det.

Oj, ska de åka bort på bete, hur löser du fodringen då.. ifall hon behöver 2ggr/dag, eller det sköter betesägarna kanske!?

Finns det mkt gräs hemma innan betessläpp, så kan du ju börja med minskningen sista veckorna och då behövs kanske inget foder sen, mer än hö då.. om hon vill ha.

Jag tar som sagt enbart bort lunchmålet direkt till att börja med, och allt kli från alla mål (lösa blir de av gräset), därmed minskas ju allt foder (kraft, betfor, soja m.m) med 1/3-del av dagsgivan!

Är de mkt fina i hull så tas 1 mål till bort efter ngr dagar - 1 v.. etc, jag tar inte gärna bort betforn drastiskt p.g.a ph-balansen, men till slut så har ju allt ändrats i mage/tarm iom gräset, vilket ju tar ca 2-3 v.

Törs faktiskt inte bara släppa ut dem och 'pang bom' sluta med allt foder, även om de vants in på gräs hemma först.. och eftersom de äter av höet i början så behöver magarna nåt att 'torka upp' invärtes med!!

Inte räknar jag nån foderstat på bete, för det mesta så klarar de sig utmärkt på det som gräset innehåller (=bra bete). :)

Då förstår jag att ni väljer att göra som ni gör! Vi har inte sådana stora hagar, så jag får skicka iväg dem istället.

Jag har pratat med den andra stoägaren om det (hon som tar emot på betet!) och då sa hon i alla fall att det inte var nåt problem att fodra, så länge jag höll med fodret själv. Vilket ju är självklart! Så den biten ska nog ordna sig. Hennes sto kommer ju också att ev behöva stödfodring med kraft under betet.

Och jag kommer att åka dit flera gånger i veckan! Tar hand om avmaskningarna själv också. Det är ju inte så långt dit. :)

Har ingen aning om hur mycket gräs det kommer att vara här innan dess. Har ju lite med vädret att göra med. Just nu skulle det behövas lite regn på torkan och värmen. DÅ skulle det nog sätta fart! De har ju knaprat i sig av det gräs som vuxit upp de senaste veckorna redan, så lite vana börjar de ju bli i alla fall. Men som sagt, lite regn hade inte varit dumt!

Aha, låter som ett smart upplägg och enkelt att följa. Jag ger ju fyra mål till mitt sto, men det spelar ju ingen roll. Så alltså...bort med allt kli direkt och börja med att ta bort ett av målen (på dagen) första veckan, ett par-tre veckor före betessläpp. Då åker ju 250g (torrvikt) av betforen med, men det kanske är lagom?

Det ska ju inte heller vara någon omöjlighet att erbjuda dem hö till att börja med också. Men inte har du väl hö som alternativ hela betet igenom?

Sådär, om vi nu säger att allt gått bra med kraftfodret och invänjningen på gräset och de släpps på bete. Gräset är väl som kraftigast i juni/juli har jag för mig? OM det nu skulle visa sig att stoet behöver nåt utöver betet, är det då OK om jag ger tex enbart pluss grön (breed) eller groov? :confused:

Ja, man vill ju ha regn för gräset och det kommer nog framöver :)

Du får se hur hon tar det med minskningen då gräset kommer upp ordentligt hemma, antingen blir hon tjock som en gris.. då är det bara att minska mera, börjar hon falla ur.. så får du öka igen, det är ju inte lätt att veta nu!

Hö ger jag dagligen tills de ratar det, och sen lägger jag bara in litegrand nångång då och då, alltid är det nån som brukar mumsa några strån.. och speciellt efter nån regndag-/natt brukar de vilja ha, men det är ju absolut inget måste att ge hö!

Visst, krafft är ypperligt bra som tillskott.. sort =?
Mina får groov på sensommaren innan alla andra tillsatser succesivt läggs på, men de är ju lättfödda :)

Jag hakar på den här tråden med några funderingar som jag själv har, och hoppas att nån kan hjälpa mig. :)
Mitt sto kommer inte att föla förrän i slutet av juli, och jag funderar på tiden på betet... Hur vet man hur man ska fodra under en högdräktighet när man inte kan ta hjälp av en höanalys? :confused:
Hur vet man att betet är tillräckligt egentligen? Alltså, hur ska jag veta hur hon bör stödfodras under betet då hon är högdräktig? Någon som kan komma med vägledande goda råd? :)

Sorterna nämnde jag ju! :)

Antingen pluss grön (fd breed) eller groov. Men groov kanske passar bättre när de går på bete, inte lika mycket protein som fd breeden?

Jag får ta och prata ihop mig med hon som har hand om betet! :)

Gräs är ju iofs det mest ypperliga och optimala fodret för hästar. Är bara betet kraftigt och tillräckligt så är nog snarare risken att stoet blir fet!

Däremot brukar det väl vara en svacka i gräsets näringsinnehåll i slutet av juli, just för värmens och ev torkas skull, men det tar ju fart igen i augusti när det blir lite svalare och fuktigare. Det är i alla fall vad jag läst mig till på olika diagram!

Du får hålla koll på hur ditt sto ser ut. Ta foto att jämföra med om du är osäker. Man ser bl.a. på om halsen tunnar ut och speciellt över ryggen på de flesta hästar! Man ska INTE se ryggraden som en ås! Sen kan ju hästar se olika ut, somliga är ju väldigt kantiga, andra runda av naturen...man får ju utgå från normaltillståndet hos sin egen pålle.

:)

Har ju glömt att berätta!

Francess + Tequila gick i den lilla hagen de första fyra dagarna, sen såg det ut som att de ville ha lite mer utrymme. Sedan den 9/4 går sto + föl i den stoora hagen och ungponnyn i den mindre. Och alla verkar nöjda! :)

Tequila är verkligen lika "vild" och energisk i verkligheten som i mammas mage. :D Men så har frambenen också rätat ut sig nästan helt redan! Hon kan ju springa i stort sett hur stora rundor som helst och Francess har en del att beta. :)

Regn ja...det skulle verkligen behövas! Vi har haft drygt 18 grader i skuggan idag, nästan vindstilla och strålande sol! Så det blir bara torrare och torrare.

Nu har de dessutom "flyttat" regnet från lördag till måndag. Kanske dags för en regndans! :D

Menar du sk creep feeding? Det har jag inte ens hunnit fråga om ännu! Det var väl typ nästa steg i min fråge-stege...

Berätta gärna hur du gör med den saken!

Vi har creepfeeding till fölen from augusti, ungefär.
Vi vill ju kunna avväja i oktober, och sen vi började med creepen är det inga problem.

hur gör ni rent praktiskt med stödmatningen? Har ni nån speciell inhägnad där bara fölen kommer in och hur är den utformad i så fall? Vad utfodrar ni fölen med? Havre eller nåt färdigfoder/pellets?

vi bygger en hage på bete, ca 5*5 meter. Trästolpar och brädor. Lägsta brädan på en höjd som gör att fölen kan gå in, men inte stona. (vissa ston funkar inte, de ålar som maskar.)
Sen har vi en uppbyggd krubba där vi fodrar antingen havre+breed, eller havre+soja+derby+mineral. beroende på bete så får de även lite hö.

Aha! De jag sett (på bild) har istället varit som en smalare ingång där bara fölen ska kunna komma igenom, så inte stona ska kunna klämma sig in igenom.

Hästar överlag verkar alldeles för bra på att krypa, med tanke på hur de är byggda! :D

Sorterna nämnde jag ju! :)
Ja, och mitt =? betydde att du får själv välja sort beroende av hur sto & föl ser ut.
Kan gissa att du behöver ge breed (äldre sto med maffig unge!) :)

Då missförstod jag dig! Trodde du missat det jag skrev! Sorry. :o

Breeden är väl dessutom mer koncentrerad, så man inte behöver ge lika mycket? Och om man ger breed (eller groov för den delen??) så ska man kanske inte ge mineraler med på betet, eller?? :confused:

Hur gör förresten DU med fölens ev stödutfodring på betet?

Jag ger inte mineraler i stödfodret, däremot pytsas det ut nån ½-liter då och då på ett visst ställe.. och fylls på då det är slut, det går inte åt speciellt mkt! Däremot gräver de ibland stora hålor i slänterna vid skogen, så behovet täcks nog av det dom finner och behöver.

Mina föl (nuförtiden) föds ju sent, så de lever på di och bete till sensommaren då stona börjar få foder igen, och då äter de tillsammans med respektive mamma.

Då de kommer hem från betet vid ca (3-5 mån. ålder) är de vana vid fodret och de äldsta får då egna boxar på nätterna, de yngsta bor & äter med mamman.. sen går alla med stona på dagarna så länge som möjligt innan avvänjning måste ske!

Alltså får de under stallperioden kraftfoder 2ggr/dag + fri tillg. med hö ute & inne :)

Okej! Det är väldigt intressant att läsa hur du och andra gör under betesgången. Antar att det såklart beror på många olika faktorer hur man löser det. Ditt sätt verkar ju vara väldigt smidigt!

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Celinehenn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈