Kraftfoder till nyfölat sto??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Ja men jösses, var lite vänlig när nån försöker hjälpa till.
Vitsen med internet är ju att alla ska kunna läsa, och då får man förstå att man får svar från olika människor.
Vill man ha privat hjälp är det bättre att maila dom man har förtroende för. (eller ringa).

Det var absolut inte meningen att verka ovänlig! Men det är inte heller roligt att bli anklagad för att vara paranoid, vilket jag knappast är. :(

Som jag skrev innan finns det en anledning till varför jag (så onödigt) överreagerade på inläggen från shady och crazy. De båda vet varför och vi har pratat om det, pratar dessutom fortfarande med varandra om både det och annat som hängt upp sig. Men det räcker väl om vi (tre) tar det privat, oss emellan, hädanefter, hoppas jag? Det är väl ingen som vill läsa om det i den här tråden? :confused:

I övrigt kan jag meddela de som ev är intresserade att jag tog vissa goda råd till mig och drog ner på kraftfodergivan de första dagarna, vilket verkade ha varit lämpligt eftersom stoet under ett par dagar (dag tre-fem ungefär)blev lite irriterad när fölet skulle dia. Det slutade hon med sen och nu har jag så smått börjat öka, lite lite grand. Framför allt mumsar hon i sig väldigt mycket mer hö nu mot tidigare! Och det är ju ändå viktigast att de får i sig ordentligt av.

Och inte har hon tappat nåt märkbart under den här veckan, sen fölis föddes! Vilket är en stor lättnad för mig. :)

..drog ner på kraftfodergivan de första dagarna, vilket verkade ha varit lämpligt eftersom stoet under ett par dagar (dag tre-fem ungefär)blev lite irriterad när fölet skulle dia. Det slutade hon med sen och nu har jag så smått börjat öka, lite lite grand. Framför allt mumsar hon i sig väldigt mycket mer hö nu mot tidigare! Och det är ju ändå viktigast att de får i sig ordentligt av.

Och inte har hon tappat nåt märkbart under den här veckan, sen fölis föddes! Vilket är en stor lättnad för mig. :)
Härligt att allt funkar nu!! :)

eftersom mitt sto kommer föla när hon redan har kommit ut på bete antagligen, ska jag då ge samma kraftfoder som fööre, minska pga betet, höja pga digivning eller ta bort kraftfodret helt? nu blev jag vilsen... :crazy:

Mitt förslag är....eftersom jag ogillar när föl föds ute, så ta in stoet i god tid innan fölning på nattetid...Dra ner kraftfodergivan (eftersom jag är en varm förespråkare av att göra så med den erfarenhet jag har) envecka efter fölning och öka försiktigt successivt.
Ge henne mera betfor, melass och vetekli första veckan. Motionera henne 2-3 ggr/dag första veckan avskild från fölet....Ja, det finns ju mer att läsa i trädarna kring ämnena....
Lycka till

men Hallå! frågan av INTE huruvida hon ska föla ute eller inne utan bara ang fodret så svara gärna bara på den frågan i stället med tanke på betet,förlossningen,och digivningen. Nån inne födsel blir det inte av. Men hur gör alla ni andra med kraftfodret på digivande ston som går på bete? får dom samma kraft foder som om dom stått inne eller minskar ni eller kanske rent av tar bort det och ger bara om det ser ut att behvas? DET är min fråga :)

Jag minskar inte fodret första veckan efter fölning. Låter stoet behålla samma mat i ungefär en månad efter fölning. Då har även fölet börjat äta sitt egna krafftfoder.

Börjar då att succesivt dra ner på det. Sedan i augusti börjar jag åter fodra stoet. Fölet har hela tiden fått sitt krafftfoder.

Jag låter INTE mina ston föla i beteshagarna (=ingen fullständig uppsikt), de tas hem ca tre veckor innan och får gå i trädgården/eller i paddocken mellan huset och stallet på natten (belysning och kameraövervakning).. jag vill att de ska föla ute, så att de snabbare kan komma ut på bete!

Gräs slår jag med lie och kör hem till dem + att de får fri tillgång på hö, dagtid går de i mindre gräshagar fullt synliga från huset + fri tillgång av hö!

På betet så minskar jag ett mål kraftfoder/dag (av tre =lunchmålet), men vid hemkomst innan fölningen så återfår de sitt 'förlorade' mål!

Glömde... bäddar med mängder av halm mitt i 'fölningshagen' och lägger natthö där också så att stoet oftast väljer att även föla i bädden samt lär sen fölet att ligga och sova där!

Vid återgång till betet efter ca 14 dgr (beroende av vädret) så tas lunchfodret bort först, sen kvällsfodret efter en vecka och till sist morgonfodret om hon ser ut att må bra.. då mår ju även fölet bra!

Man får ju 'se' hur allt funkar.. hur stoet & fölet mår (hull, päls, m.m).. ibland får man kanske fodra lite extra hela sommaren.. vissa år ingenting extra!

Ja, det är jätteskönt att äntligen kunna slappna av litegrand. Francess har ju fått en enorm aptit sen fölis föddes, nu får hon såklart plats med mer mat i magen! :D

En annan fråga, som jag först tänkte starta ny tråd om, men den hör ju iofs lite hit också.

Nu är ju jag väldigt oerfaren, eftersom det här är mitt första föl! Men jag tycker att Tequila Sunrise (fölis namn!) är ganska så försigkommen. Ända sen hon föddes, första dagen faktiskt!, har hon intresserat sig för och ätit mer och mer ur mammas krubba när jag kommer med kraftfodret. Vid något tillfälle har Francess t.o.m. känt sig tvungen att köra iväg henne! Plus att hon (fölet) äter en hel del hö redan. :eek:

Jag vet inte hur hon lyckas få i sig höet, men kraftfodret tror jag att hon liksom slickar, suger och sörplar i sig. Jag blöter ju upp betforen ordentligt och blandar sen i resten precis före jag serverar det, så det är som en sörja, precis som Francess föredrar.

Tequila både kissar och bajsar mycket och ofta, så allt funkar ju där. Och när vi har dissekerat fölbajset, lite då och då, har vi upptäckt en hel del havreskal (ger havreKROSS) och annat och fullt med höfibrer, precis som i mammas bajs! Och i större mängd nu mot de första dagarna. :eek:

Brukar de verkligen vara så intresserade av annat än mjölk så här snabbt? Det kan väl inte göra någon skada? Hon diar ju mycket och ofta, så hon bör ju få i sig vad hon behöver. Hon växer också märkbart från dag till dag. Om jag räcker fram spannen till Tequila efter att jag tömt innehållet i krubban så stoppar hon ner huvet direkt och slickar ur spannen! Ja, jag vet inte! Kanske alla/de flesta föl gör så här?? :D

Jodå, många föl här har också varit lite snabbare än andra att utforska mammas mat, men det blir mest pyttesmå smakportioner så här i början, det är inte nåt att oroa sig för!

Det har hänt ibland att man får 'hinkmata' ston senare för att fölet vräker i sig för mkt och står med huvudet i krubban hela tiden.. snälla mamma väntar tålmodigt, men sånt ser du ju :)

beteshagen är precis bakom huset och syns gott och väl från fönstren samt är bara att ta två kliv ut på gräsmattan så är man i hagen.så jag kommer ha full uppsikt, minst lika bra som om hon hade stått inne och ännu bättre än om hon gick i "vinterhagen" som ligger bakom stallet och inte syns från förnsret.Så upsikten kommer jag ha och man kan ju alltid slå upp ett litet tält å sova utanför huset om man vill va ännu närmare kanske ;) Så nu fortsätter jag alltså ge mat som vanligt till ett tag efter fölning då jag långsamt kan trappa ner? ska jag ge fölis eget kraftfoder också eller räcker det med mjölken,betet och hö som jag kommer lägga ut enligt ditt förslag? :)

Låter bra. :)

Å andra sidan borde det väl vara positivt om fölet intresserar sig för både hö och kraftfoder och gräs så här pass tidigt, med tanke på att hon ska försörja sig på det längre fram, om några ynka månader? Kanske bättre om de får smak för det tidigt! :D

Så härligt att ha beteshagarna inpå knuten, det är ju perfekt för den kommande fölvakan.. en kikare är inte dumt att ha!

Då hon släpps på betet (proteinrikt då) så minskar du kraftfodret med 1/3-del (ta bort ev. kli), men ge hö tills du ser att hon inte vill ha det, då är det ingen vits att lägga ut mer.. de brukar rata höet efter några dagar med härligt gräs!

Håll koll på hullet (får ej tappa) och 'styr' fodret efter hur hon ser ut både före och efter fölningen, är betet mkt kraftigt så får du kanske minska lite mer så hon inte får diarré el. fång och hon kanske inte behöver nåt tillskott senare förrän på sensommaren/hösten!?

Viktigt är att hålla koll på hull & allt.. du ser nog :)

Fölet ska inte ha något eget kraftfoder, den lär sig snabbt att beta gräs!

Det spelar ingen roll, viktigast är di och kommande gräs.. tids nog vänjs hon in på annat, förresten så kanske (?) stoet behöver lite 'stödfoder' på betet.. och då gör det ju inget om fölis får smaka lite! :)

Jag svarade på frågan "kära" Du...attans vad Du tar i...läs hela mitt inlägg så fick Du svar på frågan.....

Har funderat på det med. Tror inte jag vågar dra ner på kraftfodret så mycket förräns jag ser att betet räcker åt henne.

Men du nämnde i något inlägg ovan att man ska ta bort kliet? Varför gör man det? Ska man ta bort sojan också då? Jag ger ju dessutom ganska mycket betfor (1 kg torrvikt)...ska man dra ner på det också inför betet? Gräs är ju saftigt så det räcker! Eller?

Mitt sto + föl ska iväg på bete några mil härifrån, stora kuperade hagar, tillsammans med ett annat sto + föl. Det blir ca slutet av maj/början av juni.

Jag tycker det är svårt att göra en vettig foderstat då man inte kan räkna med betesgräset, för hur skulle det gå till? Hur gör du (och ni andra) som har sto + föl på bete, max digivning, med kraftfodret? Försöker ni räkna ut vad som behövs eller kör ni med någon slags standardgiva? Skriv gärna vad ni ger och hur mycket! Så får jag kanske ett hum om hur även jag kan lägga upp det på bästa sätt under betet!

:banana:

Vi släpper våra ston på bete någon gång under första delen av juni. Första delen av betesperioden får de inget extra kraftfoder alls. Inte ens de äldre är i behov av det då. Någon gång i mitten av augusti brukar vi börja ge dem lite extra kraftfoder ute på betet. Betet är inte lika bra då och då kan de snabbt tappa i hull om de inte får lite extra.
Vi brukar även köra ut lite ensilage eller hö i hagen på kvällarna och det brukar vara slut på morgonen. det är väl bekvämare att äta i en serverad hög än att gå och beta... :) Om inte annat brukar fölen sova i det. :)
man får granska sina ston dagligen och se till att det inte hinner tappa för mycket innan man börjar stödfodra dem. Det brukar syns över ryggen först, iallafall på mina damer, och då är det dags att ge extra käk.
Vill man bara fodra ett sto så kan man ta ut henne utanför hagen och låta henne äta.
De brukar gå ute dygnet runt tills slutet av september med utfodring morgon och kväll. När vi tar in dem så delar vi på fölen och deras mammor, så de står skilda på nätterna men går ihop på dagen. Stona verkar tycka att det är skönt och det blir inte så jobbigt att mocka.

Björnvarps Gård

Tack för ditt svar!

Men hur gör du med kraftfodret före betet? Drar du ner på det någon vecka innan, eller går du från full utdelning till ingenting den dagen de släpps på betet?

Gör du som Bia rådde, drar ner tex kli i förväg? Har du någon invänjningsperiod på gräset eller är det direkt från vinterhagen till sommarbetet för stona med föl? Vi har ju lite, lite gräsväxt i vinterhagarna, som hästarna har ätit av de senaste veckorna, det lilla som kommer upp försvinner direkt! Men jag tror inte det hinner bli någon större eller kraftigare tillväxt, eller jag vet inte?

Jag betar in mina på dagarna i beteshagen och har dem inne nattetid första veckorna (börjar i mitten på maj) drar sakta ner allt foder tills de släpps helt dygnet runt ooch jag tar bort allt och de får klara sig på betet.

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Celinehenn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur