Ja, det är jätteskönt att äntligen kunna slappna av litegrand. Francess har ju fått en enorm aptit sen fölis föddes, nu får hon såklart plats med mer mat i magen!
En annan fråga, som jag först tänkte starta ny tråd om, men den hör ju iofs lite hit också.
Nu är ju jag väldigt oerfaren, eftersom det här är mitt första föl! Men jag tycker att Tequila Sunrise (fölis namn!) är ganska så försigkommen. Ända sen hon föddes, första dagen faktiskt!, har hon intresserat sig för och ätit mer och mer ur mammas krubba när jag kommer med kraftfodret. Vid något tillfälle har Francess t.o.m. känt sig tvungen att köra iväg henne! Plus att hon (fölet) äter en hel del hö redan.
Jag vet inte hur hon lyckas få i sig höet, men kraftfodret tror jag att hon liksom slickar, suger och sörplar i sig. Jag blöter ju upp betforen ordentligt och blandar sen i resten precis före jag serverar det, så det är som en sörja, precis som Francess föredrar.
Tequila både kissar och bajsar mycket och ofta, så allt funkar ju där. Och när vi har dissekerat fölbajset, lite då och då, har vi upptäckt en hel del havreskal (ger havreKROSS) och annat och fullt med höfibrer, precis som i mammas bajs! Och i större mängd nu mot de första dagarna.
Brukar de verkligen vara så intresserade av annat än mjölk så här snabbt? Det kan väl inte göra någon skada? Hon diar ju mycket och ofta, så hon bör ju få i sig vad hon behöver. Hon växer också märkbart från dag till dag. Om jag räcker fram spannen till Tequila efter att jag tömt innehållet i krubban så stoppar hon ner huvet direkt och slickar ur spannen! Ja, jag vet inte! Kanske alla/de flesta föl gör så här??