Kraftfoder till nyfölat sto??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Dags för ny rapport!

Det börjar bli ett mönster nu att Francess väntar in i det sista och håller en på sträckbänken...först inför fölningen...sen efterbörden...och nu tarmarna. :D

Naturligtvis låg det en nyproducerad hög (den första) när jag gick ut i stallet vid 17! Trots det fick hon kliröran a la Bia (0,3 betfor o 0,4 kli i en massa vann). Och som grädde på moset en halv flaska (ca 1,5 dl) paraffinolja nerrört i sörjan. Francess åt med god aptit, som vanligt!

Sen ut med husse i longerlinan en runda och väl inne igen bajsade hon en stor hög! Hon gillar väl att skrämmas antar jag. ;)

Skööönt.. så långt allt väl, men ge ivf som tidigare förslag och resten av paraffinet ikväll (gärna imorgon också), håll noga koll på träckmängd och framförallt kvalitéen :)

Okej, det kan väl i alla fall inte skada. Möjligen blir hon väl lite lös i magen, men det är ju bättre det. Högarna var fina, såg ut helt som vanligt i konsistensen. Men jag fortsätter hålla noga koll!

Maken köpte ju två 3dl-flaskor, så det räcker ju säkert om hon får dem. Samma gröt ikväll och imorgonbitti.

På tal om mat...min käre man åkte nyss iväg för att köpa hem lite smörgåstårta som vi kan fiar med ikväll tillsammans med lite flaskan mousserande vi haft på vänt! :)

Jag håller med Dig...Drar också ner rejält en till två veckor efter fölning och höjer successict igen och ökar därefter.
Ger också mer melass, vetekli och betfor veckorna efter fölning för att magen skall vara ordenltigt igång (men givetvis inte så att stoet får diarré).
Ger alltid gröpe precis efter fölning (vetekli, melass och varmt vatten). Uppskattas av ALLA ston som precis fölat!

Det är ju inte bara risk för mjölkstockni gom man ger samma fodergiva (eller mer) direkt efter fölning. Fölets mage kan få FÖR mycket/kraftig mjölk med diarré som resultat.

Tror inte stona faller ur så lätt om man minskar fodergivan e.två veckor. Har då aldrig sett det under mina år och jag är upplärd av "gamla hästgubbar" att göra på detta sätt....

Har dock fri tillgång på BRA hösilage till mina fölmärrar....

Jag tror inte Du är mer försiktig än andra...bara klok!

Jag tror inte Du är mer försiktig än andra...bara klok!

Åhhh jag tackar för dessa ord! :o :D

Sedan får jag lov att hålla med...det var faktiskt en "gammal hästgubbe" som varnade mej...och nog bör man lyssna med öppna öron på den äldre generationen. ;)

Till både crazy och cesam!

Jag tror säkert det är både rätt och riktigt att göra så, i normalfallet, till ston i sina bästa år. Mitt sto, däremot, är 21 och tappar FORT sitt hull! Och det är banne mig inte lätt att få upp det igen på en så gammal häst. Jag märkte det tydligt när hon var utan sina 0,2 kg foderjäst en hel vecka...hon tunnade ur bara av det. Jag kommer INTE att kunna dra ner så kraftigt på hennes kraftfoder under två veckor! Ett yngre sto hade varit en annan sak...

Tur man har en häst som är snäll och äter det man serverar. Imorse fick hon en rejäl portion kli/betforsörja med hela sista flaskan paraffinolja! Och hon mumsade glatt i sig alltsammans.

Kan berätta att magen är normal igen. Och nu bajsar hon vid väggarna! Utan föl har hon bajsat överallt och varsomhelst i boxen. Trevligt om hon INTE gör det nu... :D

PS Naturligtvis gick det inte att hitta en enda liten bit smörgåstårta i hela Laholm igår kväll...så det fick bli pizza istället. Vi sparar smörgåstårtan till första bästa dag vi kan få tag på den! Öppnade inte heller skumpan, vi var så trötta så om vi druckit nåt med alkohol i hade vi förmodligen somnat på studs. :D

Har ni nånsin varit med om ett sto som fått mjölkstockning?

Det jag fått lära mig, och som står i såväl fölningsböcker som foderböcker är att man behåller samma foderstat som vid högdräktigheten och efter nån vecka börjar höja foderstaten. Jag har faktiskt ALDRIG läst eller hört att man ska dra ner maten!

Har ni fött barn själva? Vet ni hur hungrig man är efter man fött barn...

Fast jag kanske har sån lyx att jag haft bra hö och inte behövt ge några jättemängder proteinfoder. Å andra sidan borde det ju vara protein som protein?

Vi drar aldrig ner på maten till nyfölade ston, utan ger samma som innan fölning + lite extra betfor. Efter ca 5 dagar ökar vi och efter ett par veckor är de uppe på max. Hela tiden har de fri tillgång på bra ensilage och jag ger dem även hö så att de kan välja själva.
Till gamla ston ökar vi så snart vi kan eftersom det kan vara väldigt svårt att få upp hullet på dem om den en gång tappat lite.
Jag har aldrig haft någon eller hört talas om något sto som haft mjölkstockning. Det enda jag har hört, men ej varit med om, är juverinflammation i samband med avvänjning. Då drar vi ner rejält på kraftfodret och ger bara ett par nävar för "sällskaps" skull under 1-2 veckor tills man ser att juvret inte är stenhårt längre.
Mantra har ätit som en häst :) nu på förmiddagen. Hon har haft svårt att äta sista dagarna så hon var väl superhungrig nu när ungen väl kommit ut.

Björnvarps Gård

Skönt att höra att det finns andra alternativ! Då borde jag med andra ord istället börja öka kraftfodret till min gamla (21) madam ganska omgående? Hon har inte så mycket att ta av, så jag vill inte att hon tappar nåt nu när hon ger di. Det verkar dessutom som att hon gav väldigt mycket till fostret när det låg i magen, för fölis var rejäl när hon kom ut!

Ta't lugnt...Jag är van vid att göra så även på äldre ston som ger ALLT til bebisarna... och såååå snabbt tappar de inte...I alla fall inte de ston jag varit med om under mina år....
Mitt gammelsto är 18 (ungdom jfr. med Din kanske) men hon tappar inte så snabbt....

Och hur kan hon tappa av foderjästen? Det är ju "bara" B-vitaminer :confused: :confused:

Du får gärna Dua mig....behöver inte nia mig....

Nej, jag har inte varit med om mjölkstockning hos ston, tack o lov....men däremot sett flera ston (inte egna!) där äganra gett dem massor av mat och sedan har deras bebisar fått diarré.... :crazy:

Nej, jag har tack o lov inte fött barn......det räcker och blir över med fölningarna :rofl:

Jag har också bra hö och inte behövt ge mängder med protein...
Och jag svälter inte ut mina ston helt och hållet....Som jag skrev i ett inlägg ovan så ger jag dem DIREKT efter fölning "gröpe" (vatekli, melass och varmt vatten)......ÄLSKAS av alla ston....

Och nej, inget sto (eller annan häst) har svulit ihjäl hos mig och kommer aldrig att göra det heller....

Foderjäst är att betrakta som proteinfoder, om man inte bara ger *väldigt* små mängder! Det innehåller 405 smrp och 12,1 MJ. Lite kalcium men desto mer fosfor. :)

Och mitt sto tappar väldigt snabbt! Kanske dina är mer lättfödda? Eller mindre slitna? Just nu har hon tappat sitt överhull (det lilla hon hade), så jag vill få upp det igen, hur nu det ska gå till iom digivningen!

Det var fler än du som gjorde så, men jag kan ju bara svara på en knapp.

Diarrée får väl även föl till ston som får för lite mat överhuvudtaget (såg ett klockrent exempel för 2 år sen).

Sen undrar jag var mjölkstockningstankarna kommer från, om nu ingen haft eller vet om nån som haft nångång.

Haha...bara för att det här med att få barn nämndes...en sak minns jag väl efter att ha fått min dotter.

Jag hade överdriven mjölkproduktion och åt jag mkt gjorde det så fruktansvärt ont och jag var tvungen att även mjölka ur med pump.Detta påverkades faktiskt av om jag åt mycket eller lite...så i början var det bara att hålla igen...för vilken smärta!Så varför skulle det skilja på häst så sett?

När jag fick min första fölunge så var jag oklok nog att tro att jag gjorde gott med att ge massa kraftfoder(exakt samma dos som innan fölningen)...vilket resulterade i rejäl mjölkproduktion och dessutom extremt tjock mjölk.Fölet kämpade som en galning för att få några droppar...det liksom korkade igen mer eller mindre...dessutom markerade stoet rejält att det gjorde ont och hytte med sitt bakben mot fölet när det skulle dia.

Jag pratade med min gamle hovslagare som sa till mej att omedelbart ta bort kraftfodret.Vilket jag också gjorde...efter ett antal timmar gick det betydligt lättare för fölet att dia och nu hörde man att han verkligen svalde stora klunkar mjölk.

Var och en får ju göra som den tycker är bäst...men jag lyssnar ju hellre på en äldre och erfaren gammal uppfödare som har 70 år på nacken.

Har aldrig varit med om att fölen skulle få för LITE mat i sig.....men har väl haft tur att ha "riktiga" mjölk"kossor" till ston då....Och har därför aldrig sett fölsom fått diarré p.g.a. för lite mat....

---citat----"Var och en får ju göra som den tycker är bäst...men jag lyssnar ju hellre på en äldre och erfaren gammal uppfödare som har 70 år på nacken."---slut citat---

Håller helt och hållet med Dig! Och precis...var och en blir ju salig på sin tro...så länge det EJ skadar vare sig föl eller sto! Det är A och O!

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Celinehenn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 755
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30