Kraftfoder till nyfölat sto??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Det ÄR mängder med faktorer som 'spelar in', så ingen kan strikt följa någons råd om hur DEN gör.. eller vad DEN ger i foderväg, men man kan plocka 'lite här & där' och framförallt lära sig att se på sina hästar med 'egna ögon'.

Ett bete är tyvärr inte alltid BRA BETE i ordets bemärkelse över hela Sverige, inte ens inom samma kommun.. eller ens på en och samma gård, man måste veta hur gammal 'ängen' är.. vad ingick vid sådden (fröblandning).. jordbeskaffenhet.. gödning, etc. etc.

Man kan rafsa ihop lite gräs här & där från ett bete man inte vet ett dugg om och analysera.

Vi anlägger våra vallar (hö & bete växelvis) själva, vi har markkarterat (analys av jorden/leran), höet analyseras.. därmed vet jag på ett ungefär vad betet kan klassas som till just 'mina hästar' och vad de kan behöva extra! :)

Jag stöd fodrar hela sommrarna. Morgon och kväll får fölet eget krafft foder i ett spann. Har provat med en hage som bara fölet kan gå in i men på mina hästar funkar inte det.

Har bara sjö/sand bete där mina går, därför stödfodringen. Stoet börjar jag ge eget foder i slutet på Juni början av Augusti, men fölet får fortfarande sitt egna.

Precis, betesgräs har ju precis samma olikheter i sammansättningen som hö har (vilket eg är samma sak)! Många verkar inte ens gödsla sina beten, ens då och då.

:)

Står du då och passar under tiden som hästarna och fölen/unghästarna äter, så att ingen av de andra försöker sno åt sig?

Jag har lite träning med fölet samtidigt som det får sitt foder.

Tar helt enkelt ut fölet från hagen. Matar första tiden precis utanför grinden, men vart efter går jag iväg kortare sträckor, för att sedan ge maten, sedan tillbaka till hagen.

Detta gör jag i några veckor. Sedan tar jag fölet själv, går iväg en bit längre för varje dag(max 5-600 meter) från hagen. Sedan tillbaka och fodret som en belöning.

Kan ju tillägga att efter jag började med detta på andra fölet, har jag aldrig haft problem med att leda fölet eller låta fölen vara ensamma kortare stunder.

Intressant! Har man inte så många föl på en gång så är det ju en bra idé att ta efter. :)

NU äntligen brunstar mitt sto för första gången sen fölningen! Men inte kan man kalla det niodagarsbrunst...idag är det två veckor sen hon fölade. :D

Och lilla fölis mår hur bra som helst. Yttepyttelite kladdig i baken, knappt nämvärt egentligen. Inte speciellt lös med andra ord.

Om nu inte stoet reningsbrunstat förrän nu, när kan man då räkna med den sk 30dagarsbrunsten? :confused:

Det kan ju vara sista dygnet som syns nu, jag tycker inte alltid att man ens ser reningsbrunsten.. dvs, de visar inte mkt!

Mitt gammelsto är alltid lurig, men tack vare egen hingst på gården så visar ju han direkt att 'NU' så :D

Francess har väl sina normala cykler ca 21 dygn, eller? Isf blir det ju ingen bet. på 30-dagars precis, men straxt efter vilket inte är något onormalt.

Ja, jag funderade på det med, satt och räknade från 9-10 dagar och framåt och då skulle det vara slutet av själva brunsten som syns nu. Orkade bara inte skriva ut allt det med! Om ifall att jag tänkte helt fel. :o

Francess har haft regelbundna 21-dagars-cykler tidigare. Och hon är nog inte den som visar jättemycket under brunsterna precis, ingen pissmärr direkt. Har iofs haft lite på känn i ett par, tre dagar ungefär att nåt måste vara på gång men tydligast idag.

Ska jag då räkna 21 dagar framåt från när reningsbrunsten började för att få början av 30dagars? Eller kommer 30dagars ca 30 dagar efter fölningen i alla fall??? Har ju funderingar på betäcka om henne! Men det behöver inte tvunget bli på 30dagars...kan vänta till nästa med, så det inte blir så tidigt som i år eventuellt. Vad tror du?

Ja, du ska räkna från denna brunst.. inte från fölningen!

Vissa år så kan stona vara ngt kortare i cyklerna av ngn konstig anledning (väder nu.. väder nästa år?).

Du kan ju vänta med bet. ytterligare en brunst, men risken finns ju alltid med ett ngt äldre sto att det inte tar sig direkt.. spec. med föl vid sidan, då kan det ju isf bli väldigt sen fölning nästa år!

Men vad gör det, mina fölar i början/mitten av JULI och 2002 föddes en den 2 Augusti.. ingen skillnad på den alls nu, jämfört med de två tidigare samma år :D

Hmmm...räknar i almanackan...är det inte så också att sk 30dagarsbrunsten ofta kommer lite tidagare än exakt 30 dagar? Typ 24-25 dagar? Eller blandar jag ihop det med ett råd jag fick att man helst ska åka iväg till hingsten på dygn 24-25 för att inte missa det hela.

Föresten, är du HELT säker på att man räknar ca 30 dagar från reningsbrunsten och inte från fölningen??? Har hört att man räknar från fölningen nämligen! Varför skulle det gå så mycket längre än normalt mellan första och andra brunsten efter fölningen?? :confused:

Många frågor som vanligt! :D

Hehe, lite missförstånd där :D

Du gav 2 frågor, och jag svarade Ja på den första: "Ska jag då räkna 21 dagar framåt från när reningsbrunsten började för att få början av 30dagars?"

Och den 's.k' 30 dygnsbrunsten räknas mkt riktigt från fölningen :)

I ditt fall så har alltså stoet dröjt lite med ren.brunsten (eller haft en lång och ganska osynlig?), men du ska ändå räkna från denna. Det kan hända att hon kommer tidigare in i nästa.. nog har det hänt hos mina ston ibland, vissa betäckta vid 25 - 28 dygn efter fölning, men de hade en tidig och kort ren.brunst!

Hoppas allt blev klarlagt nu då? ;)

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Celinehenn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈