Kraftfoder till nyfölat sto??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Hur var det nu man skulle göra med kraftfodret till ett nyfölat sto? Skulle man dra ner på samma dags giva eller ska man ge som vanligt?? Eller var det att man inte skulle öka för snabbt tätt inpå fölningen?? :confused:

Det sista. Vänta någon vcka och sedan höjer du succesivt över en vecka tills du är upp i digivningsfoderstat.

Du ska alltså inte minska något, utan bara vänta med att öka upp till det du räknat ut hon ska ha för digivning.

Jag började öka på Kikis foderstat 5-6 dagar efter fölning och höjde sedan sakta över 1½ veckas tid, sen var hon uppe i full giva för digivning.

Ah, okej! Tack ska du ha! Är duktigt seg i skallen just nu. Tur att man kan fråga här inne!

Hade för mig att det var det sista, men var absolut inte säker. Har ju en uträknad foderstat och enligt uppgift ska man ge den två veckor in på digivningen och sen är det utökat (ungefär samma foderstat men betydligt mer av allt).

Men man kan kanske börja öka så smått redan efter en vecka då?

Du milde himmel...ja inte skulle jag våga ge så mycket kraftfoder efter fölningen...dvs den dos de fått innan fölningen.

Mjölken blir ju hyperaktiverad de första dygnen...risken för mjölkstockning är stor.

Nej max någon näve första dygnet blandat med 50% betfor...sedan kanske 2 nävar andra dygnet...sedan efter det så ökar jag mer försiktigt till ca 1/2 kilot...och ökar lite i taget tills jag kommer upp i full dos...men generellt sett mycket försiktig första veckan.Men då har jag haft superhö också.

Kanske jag är mer försiktig än andra då mitt sto var gränsfall till att få mjölkstockning en gång?

Om jag bara skulle ge Francess nån näve kraftfoder och öka så långsamt så skulle hon falla ur totalt. Så det är ingen bra idé i mitt fall! Hon får inte så extremt mycket kraftfoder och det är uppdelat på fyra tillfällen...digivningsfoderstaten ska vänta i ett par veckor enl uppgift. Förmodligen just för att man inte ska riskera mjölkstockning etc. Och superhö kan jag inte påstå att vi har...tämligen normalt.

Jag drar alltid ner proteinet (lucern & soja) till 50% direkt efter fölningen, ger istället lite mer betfor, veteklisoppa (för tarmarnas återhämtning) och mer grovfoder i ca 1 vecka!

Egentligen bör man minska redan innan fölning, mjölken kan bli väl kraftig för fölis första dagarna, men det har gått bra med mina så som jag beskrev först. :)

Okej! Mitt sto får redan fri tillgång på hö. Så hon får äta så mycket hon vill!

Sen får hon (uppdelat på fyra tillfällen):
0,7 kg havre
0,7 kg kornkross
0,4 kg soja
0,4 kg vetekli
0,7 kg lucern pellets
0,6 kg pluss grön (fd breed)
0,2 kg foderjäst
0,8 kg betfor (torr vikt)
(vitaminer o mineraler)

Hur länge drar du ner på proteinerna? Hur många dagar alltså?

Hon har bara fått ett mål än så länge idag. Så det är inga problem att dra ner fr.o.m. nästa mål som det snart är dags för.

Jag drar ner givan i ca 1 vecka, kanske kan räcka med 4-5 dgr på ett gammalt sto som lätt faller ur. :)

Håll noga koll på avföringen om hon ska fortsätta med all sin mat, det är lätt hänt med förstoppning så här första dygnen!

Glömde förresten - dygnet efter fölning ger jag BARA betfor och vetekli, för att se att stoets mage kommer igång ordentligt efter fölningen. Men i övrigt står de kvar på samma som innan fölning etc enligt ovan.

Jag vet att en del drar ner, men jag vill det inte av två anledningar. Dels att de kan tappa FORT efter fölning och det kan vara SVÅRT att få upp dme i vikt sen, speciellt om det är ett sto av typen som ger *allt* till fölet. Dessutom så har jag sett ston (ponnyston, om det har betydelse) som fått alldeles för lite mjölk när man dragit ner, det har då märkts på fölungen som inte fått i sig tillräckligt och 'frenetiskt' torrdiat.

Sen har jag varit lyckligt förskonad från erfarenheter av mjölkstockning etc, hade jag haft erf av det hade jag kanske resonerat annorlunda. Men dels för det att det kan vara sjukt svårt att få upp stoet i hull, och att jag sett ett par individer få för dålig mjölkproduktion gör att jag inte sänker (men heller inte höjer).

Men som med allt annat så blir väl var och en salig på sin tro och Francess får välja vad hon blir salig på =)

(Jag diskuterade btw frågan med stoets (lånesto) ägare och hon ville INTE jag skulle sänka just pga risken att de faller ur)

Kissat har hon gjort, men jag har fortfarande inte sett henne bajsa, eller någon hög i boxen. Fölet behövde ju inte Microlaxen jag köpte om i fall att...kan man ge dem till stoet istället? :confused:

Hon dricker åtminstone ordentligt och det är ju bra. Och så ska hon få mer motion i em. Vill INTE ha förstoppning! På stoet alltså...

Åh, synd att du inte skrev det redan i morse! Då hade jag kunnat ge henne enbart kli och betfor. Men hon har ju bara ätit två gånger än så länge och jag har dragit ner på proteinmedlen och ökat betfor + vetekli.

Kan tex paraffinolja i maten hjälpa till tror ni?

Faaa...an va segt Buke är nu!!!! Ursäkta mig :o

Det brukar dröja innan magen kommer igång, men så här länge.. näää, mina brukar skita inom ca 6-10 tim! Vet inte om 'M' funkar på vuxna hästar, jag har aldrig behövt ge nåt sånt, gör en halvslabbig gröt av vetekli (hela dagsgivan) och blanda med betfor till nästa mål.. inget mer förutom hö då, även om hon skiter nu vid motionen, sen tycker jag att du minskar lite av allt kraftfoder ikväll och imorgon (förutom kli & betforn), försök också ta ut henne ofta ofta ..tills du ser att magen funkar normalt.

Ska jag alltså ge hela dagsgivan vetekli trots att hon redan fått drygt halva? Dvs idag får hon då drygt 1½ dagsgiva? Bara så att jag förstår dig rätt...

Okej, ska göra som du säger. Och jag ska ta ut henne oftare imorgon. Hon är fortfarande pigg och vaken i alla fall. Ger inga symptom på magont. Hon är iofs duktig på att gömma högarna i halmbädden, vill väl inte råka lägga sig på dem, fin dam som hon är. Ska kolla igenom bädden när hon är ute, om en liten stund.

Då ska jag skicka bud med min man som är på hemväg nu. Ringde honom medan jag skrev o han kör inom apoteket. Tänk om man hade tänkt på det i förväg! Allt har varit så inriktad på ev extravård fölet kunde behöva... :(

Ja, hon är ju van vid kli.. så man kan dubbla utan vidare, och ge även till kvällsmålet 0,2 ivf, får hon inte igång magen nu så får du ta ut henne fler ggr ikväll.. (hoppas det ligger nån gömd skit i boxen)!!

Tycker också det är länge om inte magen är igång. Dum fråga kanske, men du har kollat så inte lilla vildbasaren har smulat sönder stoets hög/ar i boxen?

Men magen BORDE vara igång vid det här laget. Så jag håller på Bias råd, 'sörja' (betfor och kli) tilsl magen ger sig, och paraffinolja. Nu är risken att det är för sent, men apoteket envisas med små tredecilitersflaskor, och det förslår inte långt. En liter kan man hälla i dem. Vill hon inte äta det kan du försöka ge i spruta i munnen, tar en evig tid om man måste ta det sakta, men om hon inte vill ha det i maten så.

Hon har inte skitit något när du särat på dem heller?

Ger samma ddos som tidigare. När stoet har fölat så fåt hon direkt kli/betfor ljummet att äta och magen brukar komma igång direkt när man särar p stoet och fölet.

Kolla lite försiktigt i bädden...hon har nog bajsat men de är experter på att gömma bajset...de villl ju inte ha sina bäbisar trampandes i det och täcker därför över högarna så gott det går. ;)

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Celinehenn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈