Kraftfoder till islandshäst

Sv: Kraftfoder till islandshäst

Doddson & Horrel s foder Safe & Soud frår min Isis. Det är för mig optimalt då det passar med mitt hö och är för hästar som har lätt för att få /har haft fång. Har även deras mineraler. Fodrar med mycker hö och lite kraftforder.

Vad är det? Fick nåt i huvudet att det är nåt hälsopreparat för människor, eller är jag helt ute och cyklar?
Vad är det bra för?

Det är ett medel som även människor dricker, men detta anpassat för hästar.

Jag ger det för min kompis eksemhäst mådde underbart bra på det där medlet och var symptomfri, och jag tänkte - det kan ju inte skada att prova... Om det nu kan hjälpa min häst också.

Nu har han ätit det i snart två månader och det har väl inte hänt så mycket förutom att jag tycker att hans man och svans har växt utav bara sjutton, och hela pälsen och hästen är i bättre skick. Han ser så vaken ut.

det finns 1 foder speciellt för hästar med känslig hud(exem) de är ett pelletsformat de använder inte jag.

Sedan finns de 2 andra i musslie format ena heter krauter mussli och den är havrefri den kallas på svenska örtmusslin.
Den är full av nyttiga örter som ska då hjälpa och förebygga bla exem, hosta och tarmfloran samt att den ska göra heta hästar lugnare.

Den jag har innerhåller inte lika mkt örter men innerhåller nått som är bra för exem, hosta och tarmfloran.

Det är inte så stor skillnad på dom förutom att mitt innerhåller mer nyttiga fetter ska läsa på mer på derar info blad=)

Jag ha tittat på Eggersmans foder och jag undrar vad det är för speciellt med det fodret för isiar?

Det enda speciella som jag hittat, det är ett dyrt foder och innehållsmässigt får man inte mycket för pengarna. Kort sagt, hästen bör kunna försörja sig på grovfodret, genom det skulle den i princip inte behöva detta foder. Värdena ger vid handen lågt protein men högt energi, vilket är något som sällan funkar på en islänning.

Konstigt att de funkar för så många som jag pratat med då:smirk:

Hosthästar som med detta foder inte hostar längre..Hästar med exem(kraftig) har blivit mkt bättre.

All kraftfoder är dyrt oavsätt märke om man ser de på de viset du ser de..

Om kraftfoder var så dåligt som du säger skulle ju ingen ge de till sina hästar och nu är de ju väldigt många som ger de till hästarna.

En tävlingshäst klarar sig inte på bara hö utan när de går så hårt behöver de extra tillskott.

Min häst skulle nog klara sig utan problem på bara hösilaget men de sitter i psyket och jag tycker de är närmast djurplågeri psykmässigt att inte ge mitt sto något kraftfoder när alla andra 9 hästarna får och ska då stå och smaska och mitt sto ska bara stå och se på.:crazy:

När min förra häst vart sjuk skulel hon inte ha kraftfoder på morgonen utan bara hö---Hon skret fullkomligt i sitt hö stressade upp sig gnäggade sprang runt i boxen när alla andra fick kraftfoder..
De slutade med att jag gav 1 näve luzern bara för att hon skulel få något..Och vips så vart hon lugn och nöjd.

Man behöver inte ge massa utan bara så de skrammlarlite i krubban..

Nu får man ju givetvis göra som man själv vill tänker inte sitta här och tala om för dig att du har fel eller jag har rätt.. men vill bara förmedla att jag och många andra har en annan uppfattning om de här med kraftfoder=)

Jag är iaf nöjd med eggemans och hästen med=)

Detta kraftfoder har en lägre kvot än rekommenderat intag för hästen, kvoten ligger på 5,8 och en rekommenderad kvot är 6. Har man då ett bra grovfoder med en kvot på 6 eller över, talar saken i sin natur att detta foder inte tillför hästen något alls. Det innebär att hästen klarar sig på enbart grovfoder genom att den har tillgodosett sig sina näringsbehov via det, har man ett grovfoder med låg kvot så är detta kraftfoder inget som tillför foderstaten något då krävs ett kraftfoder med avsevärt högre värden än så.

Mj eller energi är det som gör hästen fet, protein är kroppens byggstenar och fodret innehåller mindre protein än havre och faktiskt mer Mj än havren också. Skillnaden är väl att stärkelseinnehållet är mindre även om den är marginell.

Vill man förstärka ett dåligt grovfoder till en islänning, så är faktiskt lucern det bästa att ta till. Island hästar är väldigt bra på att omvandla grovfoder, faktiskt avsevärt bättre på det än andra art fränder. Det beror på att islänningen har en grovtarm som är längre än för övriga raser, det gör att kraftfoder är inte det första man väljer och när man gör det så handlar det om mindre mängder med kvalitet. Deras magar arbetar och mår bäst av bra kvalitativt grovfoder, så det är grovfodret som man bör förstärka om det är av sämre natur.

En tävlingshäst klarar sig inte på bara hö utan när de går så hårt behöver de extra tillskott.

Vad har du fått det ifrån? Allt hänger ju på grovfodret, därför bör man välja det med omsorg och inte på prislappen. Att välja rätt grovfoder kan spara många kronor för ägaren, dels att man slipper komplettera, men det gynnar även hästens hälsa och håller veterinär från dörren.

Senast ändrad:

Doddson & Horrel s foder Safe & Soud frår min Isis. Det är för mig optimalt då det passar med mitt hö och är för hästar som har lätt för att få /har haft fång. Har även deras mineraler. Fodrar med mycker hö och lite kraftforder.

Jag irriterar mig på att D&H marknadsför ett foder som har spannmål som de 3 största ingredienserna som foder för fånghästar!

Ännu mer retar jag mig på de firmor som marknadsför foder som särskilda islandshästfoder bl a för att de har låg proteinhalt. Dit hör bl a St hippolyt och Marstall. HH

Ännu mer retar jag mig på de firmor som marknadsför foder som särskilda islandshästfoder bl a för att de har låg proteinhalt. Dit hör bl a St hippolyt och Marstall. HH

Speciellt eftersom man får anse islandshästen som mer proteinkrävande än kravet är för Mj.

Jag irriterar mig på att D&H marknadsför ett foder som har spannmål som de 3 största ingredienserna som foder för fånghästar!

HH och Boj, vilket kraftfoder kan ni rekommendera om jag nu vill tillföra kraftfoder? Har för tillfället min häst inhyrd och oanalyserat hö- och -silage får de där. Han ser ut klara sej än så länge men magrar lätt om det blir för lite protein. Får lucernhack och vill gärna tillföra lite mer då han inte äter så mkt lucern som jag önskar.

Om man bedömer att det är både protein och energi som behöver tillföras är har jag inte hittat ngt bättre än Hestekraft. Bortsett från några gram kryddor per kg är det rätt fritt från kosmetika också.

Om man bedömer att det är ffa protein som behöver ges är soja eller rapsmjöl ett smidigt o billigt alternativ. HH

KL

Vad säger ni om Red Mills ångkokta musliblandning då? (cool n´ cooked)?

Just nu ger jag min lille plutt (född 04) 6-8kg hö per dygn (beror på hur mycket han behagar äta), fri tillgång till halm som han inte verkar äta så mycket av och ett halvt kilo lucernpellets. Han har tidigare fått minesyl, men jag har förstått att jag blivit lite lurad :o

Jag tycker att det verkar som att Thytur har fallit ur lite och blir lite orolig för att han får i sig det han ska. Höet är analyserat och enligt foderstatsprogram bör han få i sig det han ska på 6-8kg hö + 0,5kg lucern, vilket ju är det han får. Jag har nu införskaffat mig både linfröolja och rapsolja (tänkte att det behövdes lite energi) och nytt mineralfoder (Kraft pelletretat) för att han ska få i sig tillräckligt med mineraler och vitaminer. Jag blev även rekomenderad att ge honom Red Mills musli (som Freyja åt med gott resultat när hon levde) som lite stöd under vintern. Vad tycker ni kloka om detta?

//Julia

Tycks vara ett spannmålsbaserat foder utan havre med låg proteinhalt. Råvaror står ej i detalj på Connollys hemsida. Gissar att det kostar flera ggr så mkt som havre el korn.

Vad fattas din häst tror du? Är det protein han inte får i sig tillräckligt så är detta knappast ett bra alternativ. Om du ökar lusernen ett par kg så höjer du både mängden protein och energi.HH

Han bör inte få för lite protein, i alla fall inte enligt foderstatsberäkningen. Proteinhalten är ganska hög i höet och han får extra lucern för att jag ska försäkra mig om att han får i sig tillräckligt med protein. Jag tror snarare att det är mer energi han behöver. Jag bestämde mig därför för att ge honom rapsolja (ren energi) och öka på lucernet, men när jag sa det i foderaffären sa de bestämt nej, och talade om att de just haft en föreläsning av en "kost expert" som hade sagt att rapsolja inte var bra för hästar.

Red Mills har jag som sagt haft tidigare till mitt sto som också hon hade lite svårt att hålla hullet i perioder (åt inte så bra när hon brunstade, och när hon stod i box + att hon var konvalicent i åtta månader). Till henne fungerade cool n´cooked jätte bra.

Min tanke var nu att ge både lucern och lite musli, men nu läste jag någonstans att man inte skulle blanda de två eftersom det kunde leda till en för hög kvot av ca/p, vilket ju inte är bra. Så nu står jag här igen och har ingen aning om vad jag ska göra. Det känns som att ju mer jag tar reda på, ju snurrigare blir jag.

Tack för ditt svar ändå =)

//Julia

Jag bestämde mig därför för att ge honom rapsolja (ren energi) och öka på lucernet, men när jag sa det i foderaffären sa de bestämt nej, och talade om att de just haft en föreläsning av en "kost expert" som hade sagt att rapsolja inte var bra för hästar.

Jag hoppas att du ställde frågan varför det inte skulle vara bra? Om du inte gjorde det så är det synd, eftersom jag tror att experten kan vara foder leverantören him self som inte vill mista kunder.;)

Om du har ett bra hö och lusern så förstår inte jag varför du ska ge kraftfoder som alltid innehåller stärkelse mm som bara kan ställa till det i matsmältningen på hästen(ökad fång och kolikrisk mm). Öka lusernet om hästen tunna ut istället. Fattas energi är det bättre att hälla på lite olja.
Man ska aldrig lita på folk som vill sälja foder.

Jag tycker kraftfoder är överskattat när det finns foder som är mer lämpligt att ge sina hästar, dvs grovfoderbaserad utfodring.

Ny foderuppdatering!

Morgon

* 1 dl Krafft Groov 90
* 2 kg hösilage i hagen

Insläpp/Efter arbete

* 1½ dl betfor med linfrön & Krafft Miner grön
* 2 kg hösilage

Kväll

* 2 dl betfor med linfrön
* 3 kg hösilage

Han skulle absolut klara sig på endast hösilaget - Det lilla kraftfoder han får är mer krubbskrammel! Så han får något när boxgrannen får sitt. Drygar även ut med lite morötter. //Linda

Senast ändrad:

Om du har ett bra hö och lusern så förstår inte jag varför du ska ge kraftfoder som alltid innehåller stärkelse mm som bara kan ställa till det i matsmältningen på hästen(ökad fång och kolikrisk mm). Öka lusernet om hästen tunna ut istället. Fattas energi är det bättre att hälla på lite olja.
Man ska aldrig lita på folk som vill sälja foder.

Jag tycker kraftfoder är överskattat när det finns foder som är mer lämpligt att ge sina hästar, dvs grovfoderbaserad utfodring.

Och jag håller ju fullständigt med! Jag är övertygad om att grovfoder är det bästa, och har alltid varit mer eller mindre skeptisk mot kraftfoder. Men eftersom han började falla ur så mycket kände jag mig något depsperat! Min första tanke var just att öka lucernet och ge olja, men sedan blev jag ju "övertalad" (ja, jag är en mycket bra kund som sväljer allt... det är egentligen konstigt eftersom jag annars är så kritisk av mig...) att rapsolja inte är bra och att kraftfoder kunde hjälpa honom med hullet. Idag hade jag veterinären ute och han sa att rapsolja gick utmärkt att ge till hästar, men att den helst skulle vara ekologisk.

Jag har räknat och räknat och kommit fram till att 1kg lucern, 6-8 kg hö, 50g mineralpellets och 40 ml linfröolja borde vara en god foderstat för Thytur. Under en period ska jag också tillsätta rapsolja för hullets skull. Han får en näve musli i krubban när han kommer in (något måste jag ju använda muslin till!) som lite godis. Låter detta rimligt?

//julia

Jag hoppas att du ställde frågan varför det inte skulle vara bra? Om du inte gjorde det så är det synd, eftersom jag tror att experten kan vara foder leverantören him self som inte vill mista kunder.;)

Ja det gjorde jag.

//Julia

Nu finns det studier på det, och den säger inte att rapsolja är dålig för hästar. Men jag tror HH vet var den finns, såvitt jag känner till finns det oljor som hästen har lättare att ta upp men det kvittar när målet med oljan är att öka energiintaget.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
777
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
294
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
272
Senast: Roheryn
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
347
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp