Kraftfoder till islandshäst

Sv: Kraftfoder till islandshäst

är det någon som har någon erfarenhet av fibergi?

jag har funderat på fibergi låg någon som har använt det?

Ställ frågan så här, vad behöver din häst för ett ev komplement till nuvarande grovfoder? Alltså vad fattas i intaget för hästen? Energi? Smältbart råprotein?
Så då frågar jag dig, varför faller valet på Fibergi låg?

vi har ingen analys på vårt hösilage i stallet så jag kan inte räkna ut en foderstat men det känns som han inte får tillräkligt av någonting om han bara äter hö havre och betfor, utan jag tänkte att han skulle få ett komplet foder, tänker jag fel eller?

och fibergi låg "valde" jag för att det jag läst om det lät bra och han är ju ingen direkt tävlings häst under hård träning,

Det kvittar vilken typ av häst han är, behov har han ändå. Hästen blir vad den fodras med kan man säga, hur det visar sig kan vara olika. Har man ett bra grovfoder som den äter bra och lagom ifrån, kommer hästen att vara pigg samt ha en trevlig siluett.

Har grovfodret brister i protein, kommer hästen att se ut som en boll och siluetten finns mer framifrån än från sidan. Hästar med priseter av protein får ofta tunna sidor med en stor rund buk. Den kan naturligtvis få ett för stort intag av både ock, energi och smrp. Då blir hästen stoooor både över revben och buk.

Utan analys är det svårt att veta vad som är bra, man kan bara anta. I de flesta fall fattas protein, titta hur din häst ser ut. Känn med händer, hästen får inte ha ihåligheter i rygg, vid manke eller bakben och revbenen ska man kunna känna men det ska finnas ett lagom tjockt lager mellan handen och revbenen. Nu får man se upp lite vinter tid, pälsen kan kännas som fettlager så där kan man lura sig lite fast detta lär man sig med tiden och visiteringen.

kl

Jag bestämde ju mig för att ge Thytur mer lucern och olja för att han skulle "feta på sig", men nu äter han inte lucernet längre! Jag förstår inte vad det är med honom! Han äter musli och betfor när han får det (för att få i finadynet) och han åt när jag gav honom lucernhack, men han äter inte pelletserna längre. Det blir ju rätt så mycket om man ska ge ett kilo, så han kanske tycker att det är för mycket, men nu lämnar han liksom allting. Är det i 3-4 års åldern de tappar mjölktänderna tro?

Jag har redan haft ute vet två gånger, och imorgon är sista dagen för finadyn och penicillin, men blir han inte bättre efter det så får jag väl ringa igen *suck*.

Ursäkta lite OT kanske...

//Julia

Naggur har bra hull det har han haft hela tiden, han är lite rund om magen om man kollar framifrån :S

Vilket kan innebära att hästen fn kanske är lite överutfodrad? Dvs får mer energi och smrp än vad den behöver, eller upplever du att han endast har hull och lite svårt att få muskler?

det känns som han inte får tillräkligt av någonting om han bara äter hö havre och betfor, utan jag tänkte att han skulle få ett komplet foder, tänker jag fel eller?

,

Ja om du ursäktar så tycker jag du tänker fel! Hästens naturliga föda är grovfoder av olika slag. Om det inte innehåller allt hästen behöver är det lämpligt att komplettera med det som fattas. Om grovfodret innehåller allt i rätt balans är det ju bara att ge mera.

Ibland fattas protein. Ibland fattas energi och ofta kalk och selen.

Det bästa är ju att ge tillägg som innehåller mkt av det som saknas i huvudfodret.

Fodren Fibergi låg och Krafft ponny (snart 60) tillhör de som inte tillför ngt mer i än vad motsvarande mgd betfor eller havre skulle göra men till ett mkt högre pris. Havre har t o m litet bättre proteinkvalité.

Dessutom betalar man när det gäller Fibergin, för en inte oväsentlig andel halm..

Ju färre fodermedel man behöver använda för att tillföra hästen det den behöver desto bättre. HH

kl
Har fått plats för min häst nära och beställde hem eget hösilage. Analysen är jättebra, 65 TS, 60 smrp/kg och 7,5 MJ/kg. Han kom med det idag och öppnade en liten bal, helt fanatstiskt fint silage. Så glad jag är för det här. Köpte 100 balar :o, visserligen småbalar. Nu behöver jag inte fundera på en massa tillskott mer än mineraler.

kl

Det måste varit något med lucernpelletserna som gjorde att Thytur inte åt! Jag köpte nya pellets för en vecka sedan och det var ungefär samtidigt som Thytur slutade att äta lucernet. Pelletserna var denna gång lite grövre än de jag tidigare köpt, trots att de är löpta i samma affär och är samma fabrikat. Någon skillnad måste det dock vara eftersom Thytur ratar det så totalt. Jag har provat att ge honom annat som han äter upp, ex musli och betfor (med medicin i), och kunde inte begripa varför han inte åt lucernet som han tidigare tyckte så mycket om. I går gav jag honom lucernhack istället, och vips så åt han igen! Visserligen innehåller ju lucernhacket melass, så det smakar kanske lite bättre, men det är ju ändå lucern.

Jag har tidigare inte velat ge lucernhack just pga melassen, men nu verkar det inte som om jag har något val...

//Julia

kl..
Jag köper hippo basic och det innehåller nästan allt.
Tror vissa känner till det.. ;)

Just nu är hon ganska tjock och otränad så hon behöver inte så mycket..

Är det Kraffts produkter du avser så är det enbart ca 10-15% melass i hacket, mot ca 5% i pelletsen. Så du har tidigare ändå fodrat med lite melass - och ditt grovfoder lär ju innehålla nån slags kolhydrater ...

Är det Kraffts produkter du avser så är det enbart ca 10-15% melass i hacket, mot ca 5% i pelletsen. Så du har tidigare ändå fodrat med lite melass - och ditt grovfoder lär ju innehålla nån slags kolhydrater ...

Det står att det är 10% melass i lucernhacket, ja(är dock inte KRAFT). Hon jag köpte pelletserna av säger dock att det inte är någon melass i pelletserna alls. Visserligen har jag inte kollat på säcken, godtrogen som jag är, men du menar att det alltså inte stämmer?

Ja ja, nu ska han få lucernhack i alla fall och en massa olja så han blir rund och go!

//julia

jo lite faktiskt, sen är han iof inte så hårt tränad sen sommar betet så det är nog därifrån magen kommer :S. men han får 8 kg hö på hela dagen liksom, sen morgon kraften är 2 dl havre och insläppet är 2 dl havre och 2 dl betför + mineralet och extra salt känns som att det faktiskt inte är så mycket foder om man tänker på att han ändå går 5-6 dagar i veckan och ändå är relativt mullig liksom,

Då är det högst troligt att du har ett högt intag av Mj och en lägre intag av smrp, vilket gör att hästen får en låg kvot. Prova att byta ut 1 kg av ditt grovfoder till 1 kg lucern hack eller pellets, då höjer du den totala kvoten mellan Mj och smrp men däremot kommer det inte att ske en sänkning i intaget Mj.

Jag avsåg Kraffts produkter - för det är väldigt olika mellan olika tillverkare. Kraffts lucern räknas f ö som foderråvara, och där behöver inte innehåll deklareras på säckarna.

Andra märken har andra näringsmängder, och ibland även andra blandningar; dvs inte "ren" lucern. Bara du hittar nåt som stämmer för dig så är det väl ok?!

Till min lilla isis ger jag:

*ett jod tillskott effterssom hon är född på island och är van vid att äta det (kan rekomenderas, alla hästarna älskar det! :p)

*muskelbyggande (båda är i peletssform) Det muskelbyggande tycker hon inte är så jätte mumsit men blandar man i lite mussli så äter hon glatt upp det :D

Sedan så ger jag Ensilage och Hö till henne oxå :D
Och ibland kan det ju bli en morot eller två :d

.Ps. I musslin ligger det oxå vitaminer .Ds.

Till min lilla isis ger jag:

*ett jod tillskott effterssom hon är född på island och är van vid att äta det (kan rekomenderas, alla hästarna älskar det! :p)

Detta är något man ska se upp med, jod bör man INTE ge hästen eftersom intaget av jod säkerställs för en normalfrisk häst ändå. Vad man kan orsaka är jodförgiftning, främst ston som är dräktiga är känsliga för ett högre jodintag så just jod är inget man bör ge extra till hästen eftersom det finns i de flesta foderslag vi ändå ger.

vad gör lucern då? eller alltså vad är den bra för? är inte lucern väldig fett?

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
776
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
293
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Roheryn
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur