Kraftfoder till islandshäst

Sv: Kraftfoder till islandshäst

Ja, det kanske är så. Veterinären menade dock att det var viktigt att oljan var ekologiskt framställd, eftersom det framställs med en massa skit annars.

Hur mycket olja ska jag ge Thytur tycker du för att få upp honom i hullet?

//julia

Med ekologiskt menas att rapsen har växt upp på ett visst sätt, det handlar inte om framställningen av oljan.
I princip kan du ge stooora mängder olja, det handlar bara som med allt annat och det är tillvänjning.
Själv ger jag gammelgubben fn 3 dl per dag, 1 ½ dl per mål.

Med ekologiskt menas att rapsen har växt upp på ett visst sätt, det handlar inte om framställningen av oljan.
I princip kan du ge stooora mängder olja, det handlar bara som med allt annat och det är tillvänjning.
Själv ger jag gammelgubben fn 3 dl per dag, 1 ½ dl per mål.

Tack för svar.

Men om varan är KRAV- märkt så ingår även framställningen vad jag har förstått.

//Julia

Tack för svar.

Men om varan är KRAV- märkt så ingår även framställningen vad jag har förstått.

//Julia

Men gör skillnad på KRAV och ekologisk, för det är skillnad. Men oljor som är kallpressade tillsätts inte några dramatiska saker, så jag vet inte riktigt vad denna veterinär åsyftade på kanske HH vet.

Jag gör skillnad på KRAV och bara ekologiskt, tro mig jag har koll på det. Men ibland kan man prata om "ekologiskt" och då mena att produkten är både KRAV märkt, ekologiskt odlad och rättvisemärkt.

Men men, skitsamma det spelar ingen roll. Jag köper KRAV- märkt, ekologisk olja.

//julia

Antar att de flesta som ger kraftfoder gör det för att höja förhållandet mellan protein och energi, ställer därför frågan i denna tråd...

Vilken kvot (protein/energi) tycker ni att era islandshästar fungerar bäst på?

I många böcker står det att runt 6 är bra men jag upplever att min islandskille mår bättre av att ligga strax över 6. Idag ligger han på 6,3 med 9 kg hösilage och 1kg av krafft groov 125 för att öka på kvoten. Nu tränas han ganska hårt och har dessutom ett temperament som gör att han gör av med mycket, men han står i box på natten. Han får betydligt mer än övriga islandshästar i stallet men han har bra med muskler och är den enda av dem som har lagom hull (övriga är överviktiga). Undrar om det är vanligt att islandshästar "trivs" ( = mår bra) av så hög protein kvot?
(ursäkta ett delvis trådkap)

Antar att de flesta som ger kraftfoder gör det för att höja förhållandet mellan protein och energi, ställer därför frågan i denna tråd...

Vilken kvot (protein/energi) tycker ni att era islandshästar fungerar bäst på?

I många böcker står det att runt 6 är bra men jag upplever att min islandskille mår bättre av att ligga strax över 6. Idag ligger han på 6,3 med 9 kg hösilage och 1kg av krafft groov 125 för att öka på kvoten. Nu tränas han ganska hårt och har dessutom ett temperament som gör att han gör av med mycket, men han står i box på natten. Han får betydligt mer än övriga islandshästar i stallet men han har bra med muskler och är den enda av dem som har lagom hull (övriga är överviktiga). Undrar om det är vanligt att islandshästar "trivs" ( = mår bra) av så hög protein kvot?
(ursäkta ett delvis trådkap)

Mitt sto går på en kvot på 8 den här vintern och har äntligen dragit upp buken ordentligt. Hon är fortfarande tjock men ser mycket mer proportionerlig ut än hon brukar göra. Tjock har hon alltid varit så hon har i princip alltid bantat med en kvot på 6. Nu ligger energin kvar på ungefär samma nivå, men jag har höjt kvoten.

Jag höjde kvoten till 8 förra året och då kom musklerna på rätta ställena. Hullet har jag fortfarande problem med :cry: men det beror på att jag rider för lite:o

Rekommenderad kvot ligger på 6 eller över, men även här finns ju individer som inte har det behovet. När det gäller islänningar så upplever i varje fall jag att kravet på kvoten är stor, dvs att aldrig ligga under kvoten 6 utan alltid över.
Energin verkar på något sätt sugas upp i hästen vid ett överskott, de blir visserligen välfyllda men inte av muskler.;)
Ett överskott av protein främst från grovfoder, dit räknas även lucern. Kan hästen omvandla till energi (Mj), vilket är en aningen bättre även om det överskottet ändå ger samma stoppning på kroppen fast kräver mera arbete för det.

Upplever man att hästen får extra lager fett, så är det först energiiintaget som ska sänkas. Fortsätter stoppningen att vara kvar eller öka, så måste man se över hela foderstaten och även sänka intaget av smrp.

Om man bedömer att det är både protein och energi som behöver tillföras är har jag inte hittat ngt bättre än Hestekraft. Bortsett från några gram kryddor per kg är det rätt fritt från kosmetika också.

Om man bedömer att det är ffa protein som behöver ges är soja eller rapsmjöl ett smidigt o billigt alternativ. HH

Jag är ingen vän av soja.

Då får det lov bli Hestekraft, finns en återförsäljare i trakten som jag hoppas fortsätter ta hem.

Rapsmjöl är ngt nytt för min del. Vad ger det?

Oj, det var högt med 8 som kvot. Ni som har så hög kvot, hur mycket protein totalt sett får de då?

Mitt sto får 300 g protein och 37,5 MJ.

380 Prot / 45 MJ.

Oj, vad lågt MJ. Det måste vara svårt att hitta hö/hösilage med så låga Mj värden? Med mitt hösilage så hade det bara blivit 5kg för 37 MJ. Min kille får 485 protein och 77 MJ och håller just nu bra hull på det. Jämfört med era hästar borde min vara fet som en tunna... :D Där ser man vad olika det kan vara mellan olika individer.

Ni andra som fodrar upp med kraftfoder för att höja kvoten, ligger ni på lika låga MJ värden?

Vi har två individer, och där ligger den "krävande" just nu på bortåt 65-68 MJ ca kvot 6,2-6,4. Den andre lite mera lättfödde ligger väl på en 50-55 MJ. Han har också en lägre kvot, och funkar inte på höga kvoter för då kissar han så mycket.

Kvoten på vårt hö är strax under 7.
Rodi (valack född 2004) får 325 g protein och 46,5 MJ enligt uträknad foderstat 5 kg hö och 0,5 kg Hippo Basic, men han har fått Hippo Grow Alfa/Breed istället för vi har det till Svala och Skuggi, så han har fått mer protein.

Oj, vad lågt MJ. Det måste vara svårt att hitta hö/hösilage med så låga Mj värden? Med mitt hösilage så hade det bara blivit 5kg för 37 MJ. Min kille får 485 protein och 77 MJ och håller just nu bra hull på det. Jämfört med era hästar borde min vara fet som en tunna... :D Där ser man vad olika det kan vara mellan olika individer.

Ni andra som fodrar upp med kraftfoder för att höja kvoten, ligger ni på lika låga MJ värden?
Mitt sto står på bantning, räknar med att gå upp till minst 45 MJ när jag fått ner hullet på henne. Kvoten skall dock ligga kvar på 8.

Som tur är har vi ett hö med den kvoten nu, i början av hösten hade vi ett annat med samma energi men kvot 5 då blev det dyrare iom att jag fick ge henne Krafft Protein för att få upp kvoten.

Rapsmjöl kan användas på samma vis som sojamjöl. Används inte så mkt till hästar av okänd anledning men är utbrett till andra djurslag. Odlas granngårds, behöver inte åka båt från Brasilien eller ta regnskog i anspråk.
HH

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
776
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
293
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Roheryn
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur